Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
31.7.2014 1:28
SX_Henkka kirjoitti:Mikähän on kiksissä vikana, kun joskus toimii vähän aikaa ja joskus ekalla polkasulla lahoo. Vähän väliä kiksin rattaan takana oleva jousi lähtee pois paikoiltaan ja sitten taas palautusjousi. Välillä jouset ovat paikoillaan, mutta ratas on oudosti kiinni kytkinkruunussa?
Ja ON kasattu oikein.
Itselläni oli sama ongelma. Ostin uuden jousen ni alko pelaa.
14.8.2014 0:03
Kellään tietoa öljypumpun se vaijjeri joka liikkuu mihin kaikki tuorevoitelu letkut ym. menee niin sen oikeasta asennosta ?
14.8.2014 7:30
Öljypumpun kopan alta löytyy kohdistusmerkinnät, siinä liikkuvassa levyssä pitäisi olla viiva ja sen pitäisi olla lohkossa olevan viivan kanssa tasossa tyhjäkäynnillä.
18.9.2014 22:36
Moro! osaisko kukaan sanoa mikä vois olla mopossa vikana kun pintakaasulla ajelee toimii hyvin muttakun alkaa kierrokset nouseen nii sit hyytyy ja sammuu ja jos painaa kytkimen pohjaan ja kaasua nii kierrokset jää leijumaan ja lopulta sammuu.Tulpan ja imukaulan oon vaihtanu ja suuttimia on kokeiltu eri kokoisia. kyseessä siis gilera rcr -07. asiallisia vastauksia! kiitos!
30.9.2014 16:15
Eli paisuntasäiliöstä kun lähtee 2 letkua , syyläriin ja sit kantee ja siit kaasarii nii multa on tost otettu pois se kaasarin lämmitysjuttu eli kanteen ja kaasariinn ei mee letkua vaan tulee pelkkä letku siitä paisuntasäiliöstä joka ei mee mihinkää nii siitä letkusta tulee pari tippaa jäähdytysnestettä ajon jälkeen nii tukinko sen letkun vai miten? ei siis vuoda mitenkää huomattavasti et ei huomaa et paisuntasäiliöstä häviäis, eli muutama tippa tulee.
17.10.2014 21:51
Onks kellään mitään tietoa tosta Malossin kampiakselista?
Mietin vain, mitä muita eroja männäntapin neulalaakerin koon ja kiertokangen pituuden lisäksi sillä on verrattuna vakio kampiakseliin.. moottori on siis vanhanmallin Rabasa (EBS050).
Mopo-sport myy Malossin kiertokankea (pituus 85mm), jonka kanssa voisin siirtyä käyttämään Wössnerin takomäntää (47,87mm, 0,07mm välys).
Mäntä on siis tarkoitettu TM 85MX crossipyörään ja miulla on tiedossa sen kaikki oleelliset mitat, joiden perusteella tiedän, että se sopii Airsal 70cc sylinteriin.
Tossa Temmin männässä männätappi tulee 5,5mm korkeammalle vrt. Airsalin vakiomäntään. (25,2 --> 19,7mm | männätapilta männänlaelle mitattu korkeus)
Nyt sylinterin ja männän välys on 0,1mm. Sylinterin koko on 47,95mm ja männän 47,85mm.. eli hieman liikaa omasta mielestäni. Ohipuhallusta tulee jonkun verran m-renkaan katkoskohdasta (selittää heikot puristukset ja hieman kadoksissa olevat tehot).. laitan huomenna kuvaa sylinteristä ja männästä.
Tiivistettynä:
Malossin 85mm pitkä kiertokanki --> Vakiokampiakseliin + TM 85MX takomäntä kiinni = Toimiva idea = ?
18.10.2014 0:50
Voisihan tuo toimia, mikäli välykset tosiaan oikein. Koneistamolla mittautettu? Ja Malossissa voi olla erikokoinen myös alapään neulalaakeri? Ja tietysti jos kiertari on suunniteltu pyörimään joidenkin hyper-balanced Malossi-limppujen kanssa yhdessä harmonisessa tasapainossa... Mikä lienee melko epätodennäköistä, mutta mahdollista.
18.10.2014 10:23
No, pitää kysellä Mopo-sportilta noista mitoista. Iteltä ei löydy digitaalista työntömittaa, niin en voi kotona tarkasti mitata tosta irrallaan olevasta kampurasta mittoja..
Pitäis varmaan käyttää sitä kampuraa tuolla paikallisessa mp-liikkeessä, että purkaisivat sen.
Nyt ei löydy edes kuumailmapuhallinta.E: Onks näissä vanhanmallin Rabasoissa joku tyyppivika tää vesipumpun stefojen vuotaminen? 1.9h ajetut uudet, ehkä Taiwanilaiset vesipumpun stefat taas fuskaavat jäähdytysnestettä. Tai ilmeisesti ovat päästäneet vähän sitä vaihteistoöljyn sekaan..
ex-Derbissäkin tuli sama ongelma vastaan 7h jälkeen, että vesipumpun stefat hajosivat ja ne olivat uudet Forten "huippulaadukkaat" stefat..
Pitää käydä hakemassa jostain vähän laadukkaammat stefat, niin jospa kestäis vähän pidempään.
Ja vesipumpun akselissa ei ole mitään vikaa. Ei ole uria, eikä ole "väljä."
24.10.2014 15:24
Mikä on männä koko vakio D50B sylkässä? Ohjekirja näyttää sylkän poraukseksi 39,88 x 40,0 mm.
5.11.2014 19:59
Hei!
Purin tossa viikko takaperin yhden uudenmallin rabasan alakerran kampiakselin vaihdon takia, hölmönä menin irrottamaan vaihteiston lohkosta, ja nyt tarvis apua, että kuinka se kasataan? Mihin tulee prikkoja ja mihin väliin vaihteensiirtäjät tulevat, oisiko missään jotain ohjetta? Räjäytyskuvastakaan ei oikein ota selvää, kuinka vaihteisto tulee lohkoon.
10.11.2014 22:30
derbinisti kirjoitti:Mikä on männä koko vakio D50B sylkässä? Ohjekirja näyttää sylkän poraukseksi 39,88 x 40,0 mm.
Tulee varmaan myöhässä, mutta koko ilmeisesti vaihtelee. Vakiomännän päällä luki itsellä kirjain "C" joka tarkoittaa vissiin 39,86mm.
13.11.2014 12:23
Hei
Olis semmoinen kysymys että millä kilometrimäärällä tuo derbin vaihteiston neulalaakerien vaihto olis aiheellista? Kun nyt mopolla ajettu 14000km ja alakerta on jo auki niin mietin kannattaako kyseiset Laakerit vaihtaa ,kun kaikki muut laakerit uusin. Sitten toinen kysymykseni samasta aiheesta : voiko ne neulalaakerit pestä ,kun lohkojen sisäpuolella on jottai mujua ,niin jos niitten antaisi olla lohkossa kiinni ja pesis + tietenkin rasvais pesun jälkeen. Toivottavasti joku älysi:roll:
13.11.2014 17:35
Ei niitä kyllä kannatta vielä vaihtaa. Peset vaan ja rasvaat.
4.12.2014 20:56
Minkälaisia ulosvetäjiä on olemassa vauhtipyörälle? Ja mikä erilaisissa ulosvetotyökaluissa on ideana? esim. meneekö magneeton kierteisiin tmv? Koneremppaa pitäis derbiin tehä joten ois mukava tietää että mikä helpoin ja vaivattomin tapa.
4.12.2014 22:32
Se ulosvetäjä on tavallaan "pultti", jonka sisällä on toinen pultti kierteillä. Eli magneeton mutteri otetaan irti, ulosvetäjä kierretään vauhtipyörän kierteisiin ja sen jälkeen ulosvetäjän sisäistä osaa kierretään jolloin se pakottaa vauhtipyörän irtoamaan.