Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
2.9.2014 20:12
Ois sitten jarruremppa edessä. Etujarruun uus levy, palat, punottu HELin letku ja tietysti jarruneste. Hain Motarista ilmauslaitteen takaiskuventtiilillä ja avopäälenkin ilmausnippaan. Mitäs mun tarvii tietää että menee kerralla oikein? Olen lukenut perus ilmausohjeet.
4.9.2014 1:37
mistä johtuu että takajarruun ei tule yhtään painetta enään??] tuosta kumisen osan välistä tulee vähän nestettä kun jarrua painaaa, vaikuttaako se?
E:Onko Aprilia sx 2010vm takajarru pääsylinteri 11 vai 12mm halkaisija?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
7.9.2014 11:58
Miten saisin korjattua, kun jarrusatulasta siitä kohin mihin jarruletkun kiinnityspultti menee on mennyt kierteet? Siinä kiinnityspultissa on myös ilmausruuvi. Onko mitään muuta vaihtoehtoa, kun uus jarrusatula vai saanko jotenkin siihen tehtyä uudet kierteet?
10.9.2014 0:21
jcloo kirjoitti:mistä johtuu että takajarruun ei tule yhtään painetta enään??] tuosta kumisen osan välistä tulee vähän nestettä kun jarrua painaaa, vaikuttaako se?
Työsylinterin männän tiiviste rikki niin hörppii ilmaa sisään.
ranenare kirjoitti:Miten saisin korjattua, kun jarrusatulasta siitä kohin mihin jarruletkun kiinnityspultti menee on mennyt kierteet? Siinä kiinnityspultissa on myös ilmausruuvi. Onko mitään muuta vaihtoehtoa, kun uus jarrusatula vai saanko jotenkin siihen tehtyä uudet kierteet?
Tuskin saa uusia kierteitä tehtyä. Ehkä sopivalla helicoil kierteellä voisin onnistua mutta itse vaihtaisin satulan suoraan.
Sitten omaan kysymykseen:
Kuinka tuo Derbi DRD:n etujarrut ilmataan? Kyseessä siis kaksi (2) satulaa ja levyä. Onko tähän jotkut omat niksit vai ilmataanko normaalisti yksi satula kerralla?
28.9.2014 0:35
Mikäs riejun jarruissa ku vaihoin uudet palat eteen ja taakse + ilmasin ja tuntuu melkeen huonommalta kun ennen?
28.9.2014 9:07
Vireboy kirjoitti:Mikäs riejun jarruissa ku vaihoin uudet palat eteen ja taakse + ilmasin ja tuntuu melkeen huonommalta kun ennen?
Jos kaikki muuten ok, syy voi olla jarrulevyn kuluminen pitkittäisille poimuille. Uudet palat koskettavat vain poimujen "aallonharjaan" kunnes kuluvat samaan muotoon levyn kanssa.
Sisälsikö palojen vaihto myös nesteen vaihdon, vai miksi jouduit ylipäänsä järjestelmän ilmaamaan?
28.9.2014 11:26
Ilmasin koska ne uudet palat ei mahtunu sinne ja piti työntää mäntää sisään ja otin sit nesteet pois ku ei menannu mennä
1.10.2014 21:06
Vaihdoin kumit toissapäivänä ja kun sain vanteen kiinni niin takajarrupalat jäivät hinkkaamaan levyyn. Pumppailin jonkun aikaa niin vähän parani mutta edelleen hinkkasivat jonkun verran. Vaihdoin jarrunesteet tämän jälkeen ja silloin jämähti ihan lukkoon. Voisiko johtua siitä että unohdin ilmata no ostin uudet palat koska vanhat oli niin puhki kuluneet. Pitäiskö jarrusatulasta putsata jotain kun tuntui ainakin tosi jähmeiltä ne männät jotka painaa levyjä? Entäs sitten kun kasaan ton ja laitan kiinni onko siinä mitään ihmeempiä mitä pitää tehdä? Onko sen banjopultin reiän tultava samaan kohtaan kuin jarruletkussa olevan reiän? Riittääkö tämän jälkeen ihan normaalisti kun lisään nesteet ja ilmasen? Ehkä vähän epäselvä tuli mutta kiitos jo etukäteen!
3.10.2014 15:24
Mites tuo Derbin takajarru ei nyt lähde pitämään, kun se kitisi niin kauheasti, niin otin jarrupalat irti, pyyhkäisin niitä pari kertaa hiomapaperilla ja pesin pesuaineen kanssa, niin vaikka poljin ottaa samassa kohdassa, kuin ennen, on jarruteho heikompaa.
3.10.2014 19:39
-rampe- kirjoitti:Sitten omaan kysymykseen:
Kuinka tuo Derbi DRD:n etujarrut ilmataan? Kyseessä siis kaksi (2) satulaa ja levyä. Onko tähän jotkut omat niksit vai ilmataanko normaalisti yksi satula kerralla?
Satula kerrallaan, tai jos mahdollista nii voithan avata myös molemmat ruuvit kun järjestelmään on pumpattu paine. Ruuvit tietty aina kiinni kun kahva päästetään.
Vireboy kirjoitti:Mikäs riejun jarruissa ku vaihoin uudet palat eteen ja taakse + ilmasin ja tuntuu melkeen huonommalta kun ennen?
Niitä nesteitä ei tarvi, eikä kannata ottaa pois ellei ihan välitöntä tarvetta ole.. Ne männät on tod.näk siks ollut jäykät painaa kun ovat ottaneet pintaruosteen ulkona olevaan osaan ja se kanittaa. Onko ilmaus varmasti onnistunu kunnolla? Eihän paloissa ollut mitään epäpuhtauksia kuten käsistä jäänyttä öljyä/vaseliinia?
salqquzzu kirjoitti:Vaihdoin kumit toissapäivänä ja kun sain vanteen kiinni niin takajarrupalat jäivät hinkkaamaan levyyn. Pumppailin jonkun aikaa niin vähän parani mutta edelleen hinkkasivat jonkun verran. Vaihdoin jarrunesteet tämän jälkeen ja silloin jämähti ihan lukkoon. Voisiko johtua siitä että unohdin ilmata no ostin uudet palat koska vanhat oli niin puhki kuluneet. Pitäiskö jarrusatulasta putsata jotain kun tuntui ainakin tosi jähmeiltä ne männät jotka painaa levyjä? Entäs sitten kun kasaan ton ja laitan kiinni onko siinä mitään ihmeempiä mitä pitää tehdä? Onko sen banjopultin reiän tultava samaan kohtaan kuin jarruletkussa olevan reiän? Riittääkö tämän jälkeen ihan normaalisti kun lisään nesteet ja ilmasen? Ehkä vähän epäselvä tuli mutta kiitos jo etukäteen!
Miten vaihtelit ne nesteet sinne? Jos vielä alat sitä nestettä vaihtelemaan nii suosittelen eka ottamaan satulan irti ja putsaamaan ne männät jos kerta kovin hankalasti huilasi. Banjopultin reijän ei tarvi olla kohdalla, banjoliittimessä on ympäri asti ura jossa neste pääsee kulkemaan.
derbinisti kirjoitti:Mites tuo Derbin takajarru ei nyt lähde pitämään, kun se kitisi niin kauheasti, niin otin jarrupalat irti, pyyhkäisin niitä pari kertaa hiomapaperilla ja pesin pesuaineen kanssa, niin vaikka poljin ottaa samassa kohdassa, kuin ennen, on jarruteho heikompaa.
Nesteen määrä oikea? Eihän poljin vaan vastaa mihinkään rautaan, että painuu varmasti ihan pohjaan asti?
5.10.2014 10:54
Kiitos vastauksesta! Miten nuo männät pitäisi putsata?
5.10.2014 11:02
Itse oon ainakin ihan vaa hienolla hiekkapaperilla vetäny ruosteet pois ja jarruvaseliinilla kasaan
5.10.2014 11:04
Satula irti, varovasti paineilmalla painaa männät ulos. Sitte ruosteet ja liat pois, kiillotus, sitte voitelu ja takas paikalleen.
5.10.2014 13:24
Ja yks tärkee mikä pitää muista jollai piikillä putsata niin se tiivisteura;-)
6.10.2014 16:25
Eli paineilmalla niim paljon että ne pullahtavat kokonaan ulos?