Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Viilaustopic

17.8.2014 15:59

Eli todennäköisesti nykyisen CDI:n voin heivata ja suoraan se Ignitechin säädettävä boksi kiinni? Sitten penkissä säädöt 101% täydelliseksi, mutta tietenkin ensin kaasuttimen säädöt kuntoon.

Mutta, vielä kysyn tuosta tehoarviosta, jos nyt mitään järkeä vielä sitä alkaa miettimään.. eli 17 heppaa takapyörältä. Se on siis tavoitteena. Tietenkin pidän mielessä, että se on ihan dyno -kohtaista, että mitä se antaa tulokseksi, mutta pitäisittekö itse tuota mahdollisena, jos vain kaikki menee täysin oikein?

Tällä hetkellä on siis vakioasteet; 184,3° pakoaukko ja 129,9° huuhtelut. Laskettu portmapista, jonka löysin. Se on samanlaisesta koneesta ja koskemattomasta sylinteristä (Airsal 70cc).
Boostportin tarkkaa astelukemaa en pysty laskemaan, hiukan epäselvän kuvan vuoksi.
Mutta se on n. 0,5-0,75mm korkeampi, kuin muut huuhtelut. Eli 133,4-135,2°.
Tämän vuoksi pitää ottaa uusi portmappi, jotta tiedän varmasti sen aukioloajan asteina, eikä mitään mutuilua, koska silloin todennäköisesti se menee perseelleen, eikö? ;) Enkä tietenkään silloin _välttämättä_ pääse tavoitteeseeni.

Jos nyt viilaisin pelkästään pakoaukkoa 196°, silloin blowdown olisi 33°.
135° huuhteluilla blowdown olisi 30,5°.


Onks tuo imukanavan pituus miten tarkka asia? Vaikutus lienee pääosin kierrosherkkyyteen?? JOS ei puhuta yli 5mm eroista. Näin itse olettaisin.*

Pitänee lueskella Bellin romaania vielä iltasaduksi, niin saattais alkaa muisti virkistymään.. viime kerrasta jo aikaa viikkoja.

Tuosta blowdownista olis vielä kiva tietää lisää.. eli lähinnä, minkälainen vaikutus eri blowdown asteilla on tehoihin, tehoalueeseen ja yleisesti moottorin toimintaan.
Ja nyt tarkoitan lähinnä 0,5-2,5 asteen eroja.

Re: Viilaustopic

17.8.2014 17:48

J11 kirjoitti:Eli täyssynteettinen öljy sekoittuu E85:seen? Ihan kuin olisin lukenut jostain E85 -mutuilutopikista, että se vaatisi jotain "erikoisempaa" ja kalliimpaa öljyä.

Muistaakseni Haukimies PV-Foorumilta oli kokeillut että tuo Shell Racing M tippui suoraan pohjalle E85 kanssa, vaikka siinä on rissaa ja (täys?)synteettistä öljyä. Paras lienee kokeilla käytännössä että erottuuko öljy pohjalle.
Pystyyks tota materiaalivahvuutta jotenkin mittaamaan tarkasti?

Siitä soveltamaan:
http://img.tradeindia.com/fp/1/771/192.jpg
http://www.shinodadental.com/product_im ... _52403.jpg
Kampikammion tilavuuden kasvatus lienee järkevää, kun käytän kuitenkin korkeakiertoista putkea? Jos en nyt ihan täysin väärässä ole, niin silloin on mahdollista saavuttaa parempi teho, kun kampikammion tilavuutta on kasvattettu (esim. läppärungon korokkeella (8-10mm) ja kone on mallia korkeakiertoinen (eli paras teho saavutetaan jossain 12-13 000rpm ja huippukierrosluku on jossain lähellä 15 000rpm).

Kannattanee mitata ensialkuun se KKPS, joku 1,2-1,3:1 vois olla aika järkevä lukema.
Mites muuten imukaulan pituus? Onks sillä vaikutusta tehoihin (vaikka 0,1hp), jos on esim. liian pitkä imukaula tai todella lyhyt (parempi)?

Onhan sillä, jos kohta tilateknisistä ratkaisuista johtuen joudutaan tekemään usein kompromisseja. Tuolla hyvää keskustelua aiheesta: http://www.pv-foorumi.org/viewtopic.php ... 5&start=39
Ja tarkoititko tuollaista?
KAVO Dental

Tuo on ns. "turbiini". Terät aika pieniä ja hervottomasti kierroksia. Esim. tommonen on setti on kätevä: http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 220100.jpg
Hakusanoiksi Low Speed Contra Angel eBay:hin. Posteineen tulee hintaa setistä riippuen 10-80€.
Eli todennäköisesti nykyisen CDI:n voin heivata ja suoraan se Ignitechin säädettävä boksi kiinni? Sitten penkissä säädöt 101% täydelliseksi, mutta tietenkin ensin kaasuttimen säädöt kuntoon.
Mutta, vielä kysyn tuosta tehoarviosta, jos nyt mitään järkeä vielä sitä alkaa miettimään.. eli 17 heppaa takapyörältä. Se on siis tavoitteena. Tietenkin pidän mielessä, että se on ihan dyno -kohtaista, että mitä se antaa tulokseksi, mutta pitäisittekö itse tuota mahdollisena, jos vain kaikki menee täysin oikein?

Ei sillä Ignitechillä taiota useampaa tuhatta ylikierrosta, ehkä 500rpm vois saada venytettyä niin että vetää vielä jotenkin. Jos huipputeho tulee 12krpm niin tommonen kone kiertää aika vaivalloisesti 13krpm asti isommilla vaihteilla. Kaasaria kannattaa säätää penkissä myös sytkän ohella. Powerjetti jos löytyy niin sitäkin on hyvä mallata penkissä kohdilleen, etenkin rata-ajoa ajatellen.
17hp takaselta kuulostaa ihan realistiselta jos se soi jotakuinkin hyvin. Iskusuhde on jo järkevään päin ja kaasarin koostakaan ei pitäisi jäädä kiinni...
Tuosta blowdownista olis vielä kiva tietää lisää.. eli lähinnä, minkälainen vaikutus eri blowdown asteilla on tehoihin, tehoalueeseen ja yleisesti moottorin toimintaan.
Ja nyt tarkoitan lähinnä 0,5-2,5 asteen eroja.

Kannattaisi ehkä asteiden ohella tutustua blowdownin aika-alaan. Jokatapauksessa 2,5 astetta näkynee jo aika mukavasti/ikävästi käyrässä. Liian pieni blowdown on lähtökohtaisesti hyvä keino tappaa kierroksia.

Re: Viilaustopic

17.8.2014 18:12

Paras lienee kokeilla käytännössä että erottuuko öljy pohjalle.

Eli E85:set läpinäkyvään astiaan ja öljyt sekaan.

Ja tuossa on erittäin hintava vaihtoehto, jos välttämättä E85:sta haluaa käyttää:
http://www.r-racing.fi/webshop/product_details.php?p=270

Onhan sillä, jos kohta tilateknisistä ratkaisuista johtuen joudutaan tekemään usein kompromisseja.

Jep. Itselleni mahtuu ilmeisesti melko hyvin, vaikka tiukkaa tekee, tuo Mikuni TMX 27 sinne konetilaan.. imukaulaksi tulee ehkä Malossin valmiste, koska itseltäni ei tällä hetkellä löydy hitsauskonetta ja materiaaleja imukaulan valmistamiseen.. myöskään koulun miggiä pääse käyttämään, kuin vasta alkuvuodesta.
Pitää vielä sitten laskea tuo imukanavan pituus.. näkeepähän sitten, mistä ahdistaa, jos ei kierroksia ala löytymään. ;)

Ei sillä Ignitechillä taiota useampaa tuhatta ylikierrosta, ehkä 500rpm vois saada venytettyä niin että vetää vielä jotenkin. Jos huipputeho tulee 12krpm niin tommonen kone kiertää aika vaivalloisesti 13krpm asti isommilla vaihteilla. Kaasaria kannattaa säätää penkissä myös sytkän ohella. Powerjetti jos löytyy niin sitäkin on hyvä mallata penkissä kohdilleen, etenkin rata-ajoa ajatellen.
17hp takaselta kuulostaa ihan realistiselta jos se soi jotakuinkin hyvin. Iskusuhde on jo järkevään päin ja kaasarin koostakaan ei pitäisi jäädä kiinni...

http://www.scootfast.net/store/moto/pieces-moteur/haut-moteur/derbi-euro-3/kit-metrakit-70cc-derbi-euro-3-pro-race.html
Ainakin Pro Race sylkällä ja putkella huipputeho tulee n. 13,5krpm ja kierroksia riittää 14,5krpm asti. Muistin väärin sen kierrosluvun, missä se huipputeho tuli.. :nolo:
Tuossa ei siis kerrota täydellistä kokoonpanoa, ainoastaan sylinteri ja pakoputki. Tehoa ilmeisesti saatu 16,5-17 heppaa takapallolta.

No, jospa tää romaani riittäis tällä kertaa. Alkaa kysymykset pikku hiljaa loppumaan, joten pian sitten askartelemaan. 8)

E: jostain syystä en saanut lyhennettyä linkkejä.

Re: Viilaustopic

18.8.2014 22:16

Mitäs ollaan täällä mieltä, onko tuollainen AM6 kiinanpytty vielä pelastettavissa? Huuhtelut reilu 140° ja pako tällähetkellä n. 192°. Alavääntöjä tuossa ei ole ja kiekkojakaan ei ota olemattoman blowdownin takia. Putki pitäisi varmaan tehdä vielä uudestaan uusille aukoille, joita tässä juuri olisi tarkoitus miettiä.

Pytyllä ei sinänsä ole mitään väliä, raiskattu ja väljä yksilö kun on, mutta kiinnostaisi vain tietää auttaisiko tuon paon viilaus johonkin 200 - 210° mitään. Teoriassa auttaisi varmaankin tuohon kiertämiseen, mutta onko kellään omakohtaisia kokemuksia? Myös huuhtisten koko tuossa on päinvastoin kuin Minarellin aidossa pytyssä.

Liittyy viilaukseen, mutta ei paljoakaan mopoihin:
Tuli viilattua 25cc trimmeriin pako 130 -> ~165 ja 60%->67%, nyt naukuu. Jos jollain olisi jotain vinkkejä ja huomautettavaa noin pienen koneen viilailusta ja putken mitoituksesta, ottaisin mielelläni vastaan. Tulee käyttöön potkulautaan.

Re: Viilaustopic

19.8.2014 15:21

Minä lähtisin madaltamaan sitä kiinan pyttyä niin, että huuhtikset tulee sinne 130 asteen tienoille. Se, että aukot ei aukea kokonaan on mun kokemuksien mukaan pienempi haitta ku ylisuuri ajoitus. Paon tottakai himmailet sitten siihen ~192.

Ja trimmeriin:
Jos et saa siihen tehtyä "normaalia/ahtavaa" putkea, niin tuo 165 alkaa olemaan maksimi ajoitus. Suuremmalla alkanee tehot jo tippumaan.
Noin pienellä koneella ja ilman vaihteita kovin kireetä konetta tuskin kannattaa alkaa tekemäänkään. Tee joku semmonen putki missä on se 50/50 levy siellä keskilieriössä ja paksuhko peräpilli.

Re: Viilaustopic

19.8.2014 15:34

Pytyn madallus oli itsellänikin ekana asiana mielessä, mutta sorvia ei löydy. Pitää etsiä ohuempaa tiivaria alle, josko auttaisi jotain. Tällähetkellä varmaan millin paprusta tehty ja ei vieläkään aukot aukea edes kokonaan.

Ja trimmerissä testattu nyt jotain ~30cm putkea, ottaa kierroksia aivan sairaasti (32mm isku) mutta liian pieni kaasari jää ahistamaan. Seuraava putki on jo kokoluokkaa 40cm ja paljon loivemmat kulmat, tarvis enää alkukäyrä tehdä. Voi olla että joutuu vielä yhden vääntämään, siihen tulee sitten todennäköisesti tuo levyviritelmä jos ei tuon 40cm version tehot tyydytä.

Jos jollain muulla on ylimääräistä rahaa ja tekemisen puutetta niin nyt mars robinhoodista hakemaan 60e tarjoustrimmeri ja rakentamaan rc-lennokki. Netistä löytyy kattavat ohjeet, ei tarvitse tehdä koneelle käytännössä mitään. ;)

Re: Viilaustopic

19.8.2014 16:34

En tiiä missä ois pitänyt kysyä mutta mikä se sivu on mistä näkyy kaikkien pyttyjen tarkat tiedot? :D

Re: Viilaustopic

21.8.2014 17:21

Vaikuttaako miten huomattavasti kierrosherkkyyteen 8mm korokepala läppärungon alla + CR85 vakioläppärunko + Malossin imukaula? Imukaula on siis mallia lyhyt.
Yhteensä noista tulee n. 33-36mm (laskettuna siitä kohtaa, johon kaasuttimen kurkku tulee imukaulaan ja päättyen siihen lohkon tiivistepintaan)..

Siis jotain hypoteesia kysyn teiltä.. eli minkälainen vaikutus sillä olisi mielestänne teoriassa kierrosherkkyyteen, kierroksiin sekä mahdollisesti tehoihin.

Joudun laittamaan 8mm korokepalan läppärungon alle, koska kaasutin ei tahdo mahtua kunnolla tällä hetkellä.. eli se on oikeastaan ainut ratkaisu. Toisenlaista imukaulaa en Suomesta saa mistään, joka sopisi yhtään sen paremmin, eikä kaasuttimen vaihto ole vaihtoehto. Myöskään oman imukaulan teko ei onnistu, puuttuvan hitsauskoneen vuoksi.

Korokepalan teen 3mm alumiinista ja väliin tulee tiivisteet = n. 8mm. ;)

PS. Tuossa Malossin imukaulassa on oikeasti panostettu sen suunnitteluun. Bensanohjain, 28/35mm sisähalkaisija.. eli ei ole koko matkaa se imukaula 35mm sisähalkaisijaltaan, kuten edelliset imukaulat ovat tähän mennessä olleet.
Eli voin suositella tota imukaulaa niille, jotka eivät jaksa/osaa (tai löydy työkaluja) tehdä omaa imukaulaa. ;) Hintaa tosin on 35€, mutta verrattuna kiinalaiseen imukaulaan, jolla hintaa 19€, ei tuo lopulta ole yhtään paha hinta.. sitä paitsi toi kinuskikaula hajos n. 2kk aikana.

Re: Viilaustopic

27.8.2014 20:05

Kysymykseen on aika mahdoton sanoa mitään. Teoriassa kampikammion suurentamisen pitäis alentaa imusysteemin ominaistaajuutta, eli kaipaa vastineeksi lyhyempää kanavaa ja/tai isompaa halkaisijaa (kaasaria). Toisaalta, jos koko kone hengittää hyvin ja pakoröörissä on ytyä, niin isompi tilavuus tarkoittaa isompia keuhkoja millä hengittää, joka voi hyvinkin ylittää teoreettisen menetyksen. Hankalaa, eikö?
Kierrosherkkyyteen vaikuttaa pyörivät massat ja teho, ajossa myös mopon+kuskin massa. Mopoa kiihdyttää ainoastaan hevosvoimat ja riittävä tehoalueen laajuus, että vaihdevälit pystytään kattamaan.
Jos ainoa mahdollisuus on siirtää kassua kauemmas, niin mitä sitä pohtimaan, sen kanssa täytyy elää.
Mutta... valinnan varaa on esim. laittaako koron läppien alle vai imukaulan ja läppien väliin. Kumpi on parempi, selviää nopeimmin ja varmimmin kokeilemalla.

Re: Viilaustopic

27.8.2014 20:35

Kiitos vastauksesta!

Kuulostaa kyllä hiukan hankalalta, mutta uskon ymmärtäväni sen oikein.

Mutta toinen vaihtoehto on myöskin, että kuumailmapuhaltimella lämmitän sitä imukaulaa ja taivutan varovasti.

Kokeilen tota, että laitan ensin läppärungon alle ja sitten imukaulan alle.. mielenkiinnolla vaa kokeilemaan tota. ;)

Re: Viilaustopic

27.8.2014 20:58

Juu.
Koko homman A ja O on se, että sulla on tietyt raamit/rajoitteet, joissa on pakko pysyä. Niitä ei pidä märehtiä enempää, kuin tiedostaa mahdollisen vaikutuksen...kun/jos muuta ei ole tehtävissä.
Ainakaan tossa asiassa se 8mm suuntaan tai toiseen ei voi olla seikka, joka laittais koko koneen lopullisesti epävireeseen, jos suhteutat kampikammion kokonaistilavuuden muutoksen prosentteina edes ajatustasolla.
Kaasarin/läppien puolella muutos on enemmän, mutta edes Allah ei kokeilematta tiedä onko se hyvä vai huono.
Aatellaan niin, että tilavuuden lisäys paikassa x on negatiivinen huipputehon kannalta, mutta yllättäen levittää vääntökäyrää siten, että ikäänkuin keskimääräinen tai "kokonaisteho" käytettävällä kierrosalueella kasvaa -> huipputeho putoaa 0,5hp mutta mopo on silti viivalta tai käytännön ajossa nopeampi ja miellyttävämpi ajaa? Jännää.

Kuitenkin kun oot vasta tekemässä settiä niin mutkia matkaan on luvassa, jolloin yksi pieni asia oikenee siinä sivussa ihan huomaamatta.

Re: Viilaustopic

5.9.2014 7:47

Oliskohan kellään kokemuksia miten pakoaukon yleinen muoto vaikuttaa tehoon ja sen ilmenemiseen. Yleisestihän "kantikas" aukko -> myös koneesta tulee kulmikkaampi / piikikkäämpi.

Esim. Hebo käyttää Manston-pytyissään 2-osaista pakoa, jossa on pystysuoran kyljet ja n. 90° kulma yläosassa, mutta muilla valmistajilla pyöreämpi ja alhaalta erittäin paljon kapeampi aukko on yleisempi. Käytännössä tehoissa ei paljoa eroa ole, joten onko tuo Hebon ratkaisu aivan turha keksintö? Kuvaa en nyt tähän hätään löytänyt.


E:

Kuva

Kuvassa Barikitin Usine, mutta sama idea.

Re: Viilaustopic

5.9.2014 12:57

Se tehoero pitäisi selvittää penkittämällä.. vähän vaikeaa todeta sitä todellista tehoeroa, jos toinen sylkkä on tehty piikikkääksi ja toinen hieman maltillisemmaksi.

Mut mitä nyt oon ite pariin sylinteriin viilannut pakoaukkojen muotoja uudelleen, niin:

Kantikas aiheuttaa korkean huipputehon, mutta tehoalue on kapea ja piikikäs.. tehot ovat lähes kokonaan kateissa alle sen tehoalueen.

Esim. Airsalin pakoaukon muoto antaa "tasaisemman" tehoalueen. Eli juuri sellainen kapeampi alempaa.. se ei myöskään sotke muiden huuhtelukanavien virtausta, kun mäntä on AKK:ssa .. näin ainakin itse olettaisin.
Ja tossa on Manstonissa/Usinessa on vaikuttanut huuhtiksien muoto myös pakoaukkoon.. (?) pitäis nähdä ko. pytyn portmap.

Silloin kun viilasin sen edellisen Airsalin pakoaukon (70cc) viimeisimpään muotoonsa, se oli kantikkaampi, leveämpi ja korkeampi kuin mitä oli alunperin.
Eli 196 astetta ja varmaankin lähemmäs 95-98% leveyttä (en muista enään tarkkaa leveyttä, eli ei kannata luottaa ihan sokeasti) .. Tein pakoaukosta myöskin enemmän tuollaisen Barikit Usinen tapaisen.
Tuloksena oli helvetin raju piikki (TM 28 kaasuttimen kanssa), tehoalueen alapuolella ei tapahtunut mitään ja veti "ylikierroksille" herkemmin (eli putken tehoalueen yli; 8 000-12 000rpm).
Mut ton sylkän kanssa huomasin eron litteäluistisen -ja pyöreäluistisen kaasuttimen kanssa huomattavasti selvemmin, koska piikki rauhoittui aika paljon tolla pyöreäluistisella VM 28 kaasuttimella..

Eli moottorin luonteeseen vaikuttaa todellakin jokainen sen toimintaan vaikuttava asia.. ei pelkästään sylinteri ja pakoputki. ;)

Mut siulla on 2 Airsalia (70cc?), niin entä jos kokeilisit niihin hiukan erilaisia muotoja? Onks siulla miten paljon työkaluja Dremelin tms. lisäksi..? Että pääsisit muihinkin kanaviin, kuin pelkkään pakoaukkoon käsiksi?

Re: Viilaustopic

5.9.2014 15:43

Huuhtikset ei oikein onnistu muuten kuin lähtöjen puolelta. Hammaslääkärin pora piti hommata jo vuosi sitten mutta hiukan unohtui koko homma. :roll:

Ja tosiaan itse päättelin että esimerkiksi Airsalin tehtaalla on päätetty, että alaosan muoto ei ole niin kriittinen, eli aukon tärkein osa olisi blowdown-alue joka on vakiona aika rajusti laajempi. Toki huuhtelut tietysti rajoittavat aukon kokoa sivuille päin.

Ja kyllä, päättelit oikein nuo 2 aisaa, eli toiseen tulee "kolmion" muotoiset aukot ja toiseen "neliöt". Neliöaukkoisesta alustavasti odotettavissa enemmän tehoa, mutta sen näkee vasta myöhemmin. ;) Ajoitukset koitan pitää samana molemmissa ja leveys maksimiin, vain muoto eri.

ps. ei sulla seurantakoodia olis, ei oo imukaulaa vielä näkyny? Nakkaa vaikka yv.

Re: Viilaustopic

5.9.2014 16:13

Airsalin vakio blowdown on ~27°.. itselläni se on omassa Airsalissa ~33° (196/130).

Eli mitä tästä nyt sitten voisi päätellä :
Viilattu Airsal on yläkiekkanen, jolla irtoaa kiitettävästi tehoa 12 000-14 000rpm alueella (huipputeho tulee n. 13 500rpm) ja tehoalueen alapuolella ei juuri tapahdu mitään, johtuen pakoputkesta ja rajusta pakoaukon asteluvusta.
Vakiokuntoisella Airsalilla + muut osat samoja, se ei kiertänyt läheskään yhtä paljon ja tuntui yksinkertaisesti laiskalta.. piikki oli huomattavasti miedompi ja kierrokset jäi n. 13 000rpm, koska tehoa ei ollut yläkierroksilla juuri mitään (vrt. viilattuun).


Itse ainakin oon ymmärtänyt blowdown asteiden merkityksen tällä tavalla:
-Vähemmän asteita (<28-30°) = Moottorin luonne "vääntävä" ja "matalakierroksinen" (oma käsitys tästä on alle 12-13 000rpm)
-Enemmän asteita (>30°) = Korkeakierroksinen ja "piikikäs"


Ja oon onnistunut hävittämään sen kuitin siitä imukaulasta.. :|
Siulle pitäisi tulla puhelimeen ilmoitus siitä, kun se on saapunut.
Mut mie koitan ettiä sen kuitin, niin voin lähettää siulle sen seurantakoodin! ;)



Harmi kun itselläni rahatilanne on todella alhainen ja vaihteleva, niin en voi hommata ylimääräisiä >70cc pyttyjä tohon Derbiin.. olisi ihan kiva kokeilla erilaisia viilauksia. Jos vielä jaksan näiden mopojen kanssa pelleillä, niin kesällä sitten hommaan jonkun halvan mopon, jolle otan tavoitteeksi +22whp ja 85cc (50mm sylkkä ja 43mm iskulla varustettu kampura). :D

Mut todennäköisesti tuhlaan omaisuuttani joko kevariin tai autoon. :roll: