Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Viilaustopic

10.7.2014 17:30

Oikealta kuullostaa. Minarellin vakioaukko on jo melko lähellä tuota 68%, ei tarvitse paljoa leventää, ehkä puoli milliä (?). Onhan noita 72% aukkojakin nähty, mutta alkaa olla aika lailla maksimi männänrenkaan kestävyyden kannalta, eikä tuollakaan kauaa ajeta.

Löytyykö Bellin päivitettyä painosta / uudempaa kirjaa PDF:nä keneltäkään? Olisi varmaan jotain uutta tietoakin... ;)

Re: Viilaustopic

1.8.2014 22:43

Noniin, miltäs tällainen kuulostaisi?

Eli vm. rabasa, airsal 70cc;
-196 asteinen pakoaukko (viilaan sitten kun sylkkää on 'korotettu'.. tietenkin mitattuani tarkasti asteet)
-2x alatiivisteet (huuhtelukanavat ~132, boostporttia en muista)
-squish-välys 0.6mm
-palotila uusiksi JOS saan edullisesti paineilmavinkuun teriä (6mm varrella)

putkena toiminee metrakit pro race. ;) JOS joku nyt sattuu sellaisen sattuu miulle myymään..

kaasariks mikuni tm 27/28, keihin pwk 28 tai dellorto vhst 28.
läppäventtiili pysyy toistaiseksi vakiona. sitten kun alakerta pamahtaa, sitten cr85:sen vforce 3 läppärunko kiinni. (lohko vaatii työstämistä tuota läppärunkoa varten... samalla sitten viilaan lohkot portaattomiksi airsalille).

Re: Viilaustopic

2.8.2014 3:10

Eikös sulla jo ollut yksi Derbi kyseisellä setillä? Putken kun teet itse niin voisi löytyä vielä ne viimeiset hepojen rippeet. ;)

Re: Viilaustopic

2.8.2014 11:17

Oli*

Nyt tuli uus tilalle.. jostain kumman syystä kaikki mopot '05:sia miulla.. ja tällä kertaa tämä Derbi on hiukan arvokkaampi ja paremmin varusteltu, kuin se edellinen. ;)

Ei oo nyt varaa hitsauskoneeseen, niin ei pysty rakentelemaan itse pakoputkea tms.
Menin myymään sen Bilteman migin pois, kun ajattelin, ettei tule olemaan sille tarvetta.

Ex-Derbiin en kerennyt hommaamaan sitä pro racea.. siinä oli Yasuni R2 (sitä ennen Gianelli) ja kyllä silläkin tuntui, ainakin joidenkin mukaan naukuvan oikein mukavasti. 14/48 välityksillä sain lopulta 120-122km/h@gps.

Eroa tuohon ex-derbin pyttyyn tulee olemaan, että korotan sylinteriä ensin ja lasken kantta (squish-välys kuntoon).

Re: Viilaustopic

2.8.2014 11:56

Eikös Airsalissa kaikki aukot aukea jo täysin @AKK, ihan yhdelläkin tiivisteellä? Ja kansi pitää varmaan laskea koneistamolla, ellet sitten pytyn ylätiivistepinnasta hio tavaraa pois.

Re: Viilaustopic

2.8.2014 11:57

Jep, kannen käytän koneistamolla.

No, en nyt tarkalleen muista, että miten hyvin ne aukot aukes.. mut tarkoitus olisi saada hiukan lisää asteita huuhtelukanaville. ;)

Pitää ens viikolla ottaa pytty irti ja laskea ne asteet (tarkasti) ja sitten kokeilla eri paksuisilla tiivisteillä/tuplatiivisteillä, että miten paljon ne asteet muuttuu.

Re: Viilaustopic

2.8.2014 12:02

Eipä ne paljoa muutu jos aukeavat täysin jo yhdelläkin tiivisteellä. Jos asia olisi tullut puheeksi pari päivää aikaisemmin, olisin voinut vielä varmistaa tuonkin mutta nyt on kone taas levällään ja kampuraa vailla. :lol:

Vai meinasitko jotain viilaa antaa huuhtiksillekin?

Re: Viilaustopic

15.8.2014 16:57

Eli nyt on tehty suunnitelmat tuolle Airsalille (70cc)..

Sylinteri
-196° pakoaukko
-Huuhtelut 135°
-Boostport 142° ... sopiva? Mielipiteitä??

Kansi
-0,6mm squishvälys .. tuota pienemmäksi sitä ei kannata päästää?
-Palotilan muotoilu uudelleen ... tarvinnee täytehitsausta (€€€)
("donitsin" muotoinen palotila olis suunnitelmissa, puristussuhteen lasken sitten TAI kokeilen sopivaksi)

----
OT:
E85:sta ei kannata edes kokeilla käyttää? Nelari piikissä (kaasari) käyttänyt viinaa nyt yli 300km ajan ilman ongelmia.. toimii vaa paremmin ku 98:lla.. ja siis ilman mitään muita muutoksia, kuin kaasuttimen säädöt.
----

Huuhteluiden viilaamiseen ajattelin käyttää porakoneeseen tarkoitettua kulmavaihdetta.. jos saan sellaisen _halvalla_ käsiini, jotta tiedän, onnistuuko sen muokkaus Dremeliin. Toinen vaihtoehto on rakentaa oma kulmavaihde.. toivottavasti ei tarvitse tyytyä 2. vaihtoehtoon.. siitä kun ei koskaan tiedä, miten kestävä se itse rakennettu kulmavaihde on. :D

Saa toki antaa vinkkejä oman kulmavaihteen rakentamiseen, jotta en aiheuta mitään vaaratilanteita itselleni tai sylinterille (€€€).

Lohkot viilaan portaattomiksi (huuhtelulähdöt) kun laakerit väljistyy ja on pakko avata kone. Eli todennäköisesti noi laakerit kestää 14-15krpm alle 100km.

Sitten vielä kysyttävää noista lohkojen viilaamisesta.. eli oon nähnyt esim. Bidalotin valmistamat D50B0 lohkot, joissa on sellaiset urat läppäkanavassa.. onks niistä jotain merkittävää apua polttoaine-ilmaseoksen virtaamisessa?

Myöskin tällaista tullut vastaan: Aeroxin lohkot

--

Ja tuossa vielä muut viripalikat, mitä löytyy (Airsalin lisäksi):
-Mikuni TMX 27 + isompi imukaula
-Vakioläppärunko 0.35mm hiilikuituläpillä .. vaihtuu VForce 3 läppärunkoon, kun löydän sellaisen (Honda CR85)
-Vakiosytkä
-Metrakit Pro Race pakoputki .. en jaksa alkaa nyt rakentelemaan omaa putkea, kun ei ole hitsauskonettakaan, eikä koululla riitä aika putkien rakenteluun

Todennäköisesti toimii melko hyvin tuolla setillä, perustuen aiempiin kokemuksiin ja kokeiluihin. Tällä kertaa työstän tota sylinteriä ajan kanssa.

Re: Viilaustopic

16.8.2014 20:15

montakos heppaa saisi airsalin 70cc pyttyyn lisää jos viilaisi ja laskisi kantta ?

Re: Viilaustopic

16.8.2014 20:23

Jaa että uusenskaa virittäen. Muutama vinkki perstuntumalta.

-Boostportin ajoitukset himpun pää- ja välihuuhtisten ajoituksia pienemmiksi.
-Pää- ja välihuuhtisten ajoituksista voi olla montaa mieltä, villi veikkaus että pari-kolme astetta miedommilla voisi kokeilla, paljonko lie lähtökohdassa ajoituksia?
-Jos kierroskaista ulottuu 14-15krpm asti niin squish-välys jonnekin 0,70mm tietämille, varsinkin jos oot sitä mieltä että laakerit antavat jo myöten.
-Squish-ratio varovasti arvioiden 35-40% tietämille, palotilan muotoilu ennemmin suurisäteiseksi puolipalloksi jos kierroksia välttämättä noin halutaan. Donitsimaisella palotilalla käytös tullee "väännökkäämmäksi" ja "piikittömämmäksi".
-Sytkän säätö, aikaisin nakuttamaton ennakko ei ole paras...
-Putken wräppäys on hyvä säätökeino myös.
-Lohkot kerralla avartaen, mitä kireämpi vehje sitä herkempi se on pienille epäkohdille...

Kokeilehan E85:a myöskin. Sytkän, kannen ja putken kanssa kun vähän himmailee niin eiköhän sekin ala soimaan. ;) Huuhteluiden viilaukseen kannattaa hommata "Low speed dental handpiece" ja tehdä siihen terät itse.

Dinkles kirjoitti:montakos heppaa saisi airsalin 70cc pyttyyn lisää jos viilaisi ja laskisi kantta ?


Siitä joko lähtee 3hp pois tai tulee 5hp lisää. Tai jotain siitä väliltä.

Re: Viilaustopic

16.8.2014 20:25

Kiitos vastauksesta! :)
Todella kätevä DIY sorvi varmasti.. pakko kokeilla tota.

Eli täyssynteettinen öljy sekoittuu E85:seen? Ihan kuin olisin lukenut jostain E85 -mutuilutopikista, että se vaatisi jotain "erikoisempaa" ja kalliimpaa öljyä. No, aina voi kokeilla. Tosin ei viittis mennä tuhoamaan 120€ pyttysarjaa pelkän kokeilun vuoksi.
Mut jospa mie pystyn luottamaan siun sanaan? :D

Pystyyks tota materiaalivahvuutta jotenkin mittaamaan tarkasti? Ei ole ylimääräisiä lohkoja, joten ei voi rälläköidä niitä palasiks ja mittailla työntömitalla. Muistikuvani mukaan, materiaalivahvuus ei ollut kovinkaan suuri.. ehkä 3-4mm?

Mut eniten tällä hetkellä mietityttää toi boostport. Eli onks mielipiteitä tuosta 142° ajoituksesta? Se ohjaa siis sen seoksen pakoaukkoon päin, eikä sylinterin takaosaan (kuten Airsalissa vaikuttaisi ne kanavat ohjaavan seoksen).

Jos jotain mutulla pitää heittää, niin korkeampi (vrt. muihin huuhteluaukkoihin) boostportti toimii paremmin korkeammilla kiekoilla? Eli pakoputkeen tulee enemmän seosta, joka sitten palautuu kuitenkin sylinteriin = tehohäviötä pienemmillä kierroksilla, mutta korkeammilla kierroksilla enemmän tehoa?

Ja mites ne urat läppäkanavassa? Veikkaisin, ettei niillä saavuteta kovinkaan suurta positiivista vaikutusta tehoihin ja/tai moottorin toimintaan. Vaikka kuitenkin Bidalot on tehnyt ne sinne jostain syystä.. tuskin ne turhaan niitä on alkanut jyrsimään.

Pitää vielä tehdä tarkat suunnitelmat, että mitä teen lohkoille. Nyt kuitenkin yritän puristaa vaikka sen 0,001hp siitä koneesta irti, jos vain jollain tavalla mahdollista.

Kampikammion tilavuuden kasvatus lienee järkevää, kun käytän kuitenkin korkeakiertoista putkea? Jos en nyt ihan täysin väärässä ole, niin silloin on mahdollista saavuttaa parempi teho, kun kampikammion tilavuutta on kasvattettu (esim. läppärungon korokkeella (8-10mm) ja kone on mallia korkeakiertoinen (eli paras teho saavutetaan jossain 12-13 000rpm ja huippukierrosluku on jossain lähellä 15 000rpm).

Mites muuten imukaulan pituus? Onks sillä vaikutusta tehoihin (vaikka 0,1hp), jos on esim. liian pitkä imukaula tai todella lyhyt (parempi)?

E: just kerkesin lähettää.. :roll:
Eli alunperin tossa pytyssä on 132° huuhtelukanavat. Boostportin ajoitusta en muista enään..

Ja palotilan muoto on silloin tällä hetkellä ihan hyvä, jos asia on kuten sanoit. ;)
Mutta puristussuhde on sitten eri asia, siihen puutun kyllä, varsinkin kun airsalissa ne ei ole kovinkaan suuret... E85:lla varmasti voi käyttää huomattavasti korkeampaa puristussuhdetta ja aikaisempaa sytytystä. Sytkää en pysty säätämään kuin persdynolla. 60€ hinta penkitykselle on liikaa itselleni. :roll:

Ja tarkoititko tuollaista?
KAVO Dental

Re: Viilaustopic

16.8.2014 22:08

Huuhtiksista sen verran, että ei kannata heti suinpäin lähteä niitä nostamaan, tai niiden järjestystä muuttamaan alkuperäisestä ainakaan kovin radikaalisti. Suuntausten ja järjestyksen suhteen tehtaalla lienee mietitty edes jotain... tietysti jos mielessä on joku suunnitelma ja sille perusteet, niin mikä ettei.
Huuhtisten ajoituksessa ei kannata liioitella. Kannattaa muistaa kokonaisuus, eli myös blowdownin riittävyys. Pitkistä huuhtiksista ei ole mitää iloa, jos pakokaasu ja paine ei ehdi poistua vastaavasti. 132 astetta pitäis piisata melko pitkälle. Jos kapasiteetti loppuu, niin levitä niitä ensin ja/tai koita parantaa virtausmäärää muulla tavoin. Eli käytetään sylinteripintaa hyväksi miten on mahdollista, sitten vasta nostetaan aukkoja jos tarttee. Ja huuhtiksissa (kuten muissakin aukoissa) jo muutama aste oikeesti vaikuttaa.
Yksi toimiva mahdollisuus on suhteuttaminen. Kattelee mikä on aukkojen aika-ala nykyisellä huipputehon rpm ja siitä pähkäilee miten tarttee lisätä kierrosten mahdollisesti noustessa.
Seosta ei pidä "houkutella" pakoaukosta ulos, päin vastoin, koska sitä joutuu haaskuuseen joka tapauksessa. Ensinnäkin putkella on tarpeeksi töitä tunkea pakkokadotettu tavara takas, toiseksi alle putken alueen kone notkahtaa sitä enemmän mitä enemmän seosta hukataan huuhtelun aikana.
Paska homma on se, että korkeelle viritetty aukotus harvemmin on paras mahdollinen ala/keskialueella.

Imusysteemin pituus toki vaikuttaa, jos se on liian pitkä tai liian lyhyt. Noille tavoitelluille kierroksille sitä ei herkällä saa liian lyhyeksi.

Tuo huippukierrosluku... jos huipputehoa tavoitellaan 12-13k, niin 99% todennäköisyydellä konetta on turha huudattaa 15k asti. 2T:ssä teho putoaa melko pian huipputehon jälkeen, jolloin ainoa ilo on kiva ääni ja tietysti huimasti nopeutuva kuluminen. Karkeasti 500-1000 rpm huipputehon jälkeen kannattaa vaihtaa isommalle, riippuen ajotilanteesta.
Yleisesti ottaen kierrosluvun nosto ei pitäis olla pääasiallinen tavoite. Se on hyvä asia, mutta helposti unohtuu seikka, että samalla pitäis pystyä säilyttämään vääntömomentti ja mielellään sitäkin kasvattamaan. Silloin moottorin toiminta oikeesti paranee ja teho kasvaa selvästi.

Re: Viilaustopic

17.8.2014 2:31

Älkää helvetissä menkö nostamaan niitä huuhteluita "tarpeettomasti". Suosittelisin melkein ensin kokeilemaan ihan vakio ajoituksilla, ja sitten jos tuntuu riittämättömältä korottaa maltillisesti edeten siihen asti kunnes tuntuu "parhaalta". Itse miellän ulospuhallusalan melkein tärkeämmäksi osaksi viilailua kuin huuhtelun ajoitukset, riippuen tietysti tapauksesta ja huuhtelukanavien pinta-alasta. Esimerkkinä vaikka tuo 50cc 192/140° pytty, ei läheskään samoja tehoja kuin 185/128 pytty (molemmat siis Minarellin AM6 testattuina). Tuossa 140° huuhteluilla blowdown tippui jo aivan liian pieneksi ja pakoa joutunee nostamaan tulevaisuudessa sinne 200° tuntumaan.

Re: Viilaustopic

17.8.2014 10:52

Noniin, eli suunnitelmiin tulee siis kuitenkin muutoksia, kuten oli oletin. Tietenkin se on hyvä asia, että saa vinkkejä, eikä mene tuhoamaan jotain sylkkäsarjaa ja häviä 3hp tehoissa. ;)

Ja boostportilla taitaa olla Airsalissa vakiona 128° ajoitusta. Eli sitä en ala viilaamaan ylöspäin. Koitan vielä tehdä portmapin ensi viikolla, kun on enemmän aikaa.. sitten varmistuu tuokin asia.
Sitten otan kopion portmapista, johon piirrän suunnitelmat, esim. huuhteluiden leveys, pakoaukon korkeus, leveys..

Eli:
-Huuhtelut leveämmäksi / Yritän pitää suuntauksen samana. Kuitenkin jätän vielä viilausvaraa niihin, JOS menee vituralleen suuntaus. Tän suuntauksen näkee karstakerroksesta? Tietenkin vaatii ajoa muutaman sataa kilometriä, jos ajaa täyssynteettisellä öljyllä + E85 / E98 (riippuen uskallanko vielä heti ensimmäisenä lähteä E85:sta kokeilemaan).

-Pakoaukon ajoitus 196. Se on jo varmaa, koska tietääkseni Metrakit Pro Race pakoputki on suunniteltu sellaiselle ajoitukselle. Tehoalue; 9 000-14 500rpm (scootfastin dynon perusteella).

-Squish-välys 0,7mm. Jää varaa, ettei mäntä hakkaa kantta paskaks, jos ne laakerit alkaa väljistyä niin nopeasti, kuin itse oletan.

-Palotila puolipalloksi .. tarvitsen kyllä 2-4muuta ylimääräistä kantta, joille teen erilaiset palotilat (squish-ratio 35-40%, kuten Tuna-71 ehdotti), joilla on erilaiset puristussuhteen (ainakin 1 E98 ja 1 E85, mutta mielellään molemmille 2 eri kantta).

-Lohkojen huolellinen avarrus. Koitan jotenkin arvioida lohkojen ainevahvuuden läppäkanavan ja huuhtelulähtöjen väliltä, jotta tiedän onko siellä varaa viilata sitä, kuten siinä "Aeroxin lohkot" kuvassa näkyi. Jos vaikuttaa siltä, että on alle 3-4mm, en edes kokeile tuota.
Läppäkanavalla tulee viilaa, koska vaihdan tuon läppärungon CR85:sen läppärunkoon (enemmän virtauspinta-alaa + ohjuri).
Ja tietenkin ne huuhtelulähdöt portaattomiksi.


Huipputeho siis sijoittuu 12-13 000rpm. Otan tavoitteeksi sen 14 500-15 000rpm huippukierrosluvun, koska haluan korkean huippunopeuden lyhkäsillä välityksillä (12/48 tms). Tämä siksi, että silloin on mahdollista ajaa myöskin radalla, että kadulla (rajoitin päälle 9 000rpm ja raskaansarjan poliisi selkään = 60km/h teoriassa).
Mopolla tuun siis _ainakin_ yhden kerran ajamaan karting radalla, sekä sitten enemmän montuilla.
Tietenkin kiihdytyskisat on pakolliset.. suljetulla alueella tietenkin. ;)

Re: Viilaustopic

17.8.2014 13:56

Minäkään en näkis, että huuhteluaukkoja kannattas eri korkuisiksi tehdä. Jos boosti avautuu ensin, niin sieltä lähtee ohut luiro joka sekoittunee tehokkaasti vanhan tavaran kanssa.

Älä suurenna kampikammiotilavuutta viemällä läppiä kauemmaksi. Ne alkaa toimimaan viiveellä. Imukanavan pituuden suhteen Tiittasen opit on vielä voimassa, mahdollisimman lyhyt.

Laske huuhteluista ensin aika-alat, jotta näkis onko niitä edes tarvetta viilata. Mopoluokan vehkeissä niistä on vähintäänkin vaikea saada hyvät.

Lohkojen läppä/huuhtelulähtö seutua muokkaamalla voinee balanssi muuttua pää- ja lisähuuhteluiden virtauksissa. Tuskin sillä mitään radikaalia huononnusta kuitenkaan saa aikaseksi.

Vakiosytkä(ennakko) ei oikein tue tuommosia 2-3 tonnin ylikierroksia.