15.5.2009 20:42
Juba93 kirjoitti:Kyllä jos yli 47v mies joka ollu yli 20v auto alalla sekä kone ja metalli alalla (omisti firman) joka on asian valistanut ensin minulle. Voin kyllä vakuuttaa että tiedän aikas reippaasti moottoreista ja niiden toiminnasta. Nii ja kröhöm 16v
Juba93 kirjoitti:Nii ja vielä toho öljy hommaa et toi huonomman öljyn käyttöä tarkotetaan yleensä nelareissa ja 2t peleissä vaihdelaatikko puolella. Sillä se pytty EI SAA kulua mielellään yhtään sillä sehän on kasauksen jälkeen tiukimmillaan. ´(näin sanoi 20v kone asentajana ollut isäni asiasta)
E: ainii ja jos jotai en tiiä nii sen kuulen täältä tai kysyn iskältä nii saan kyllä varmasti oikean tiedon.
Juba93 kirjoitti:Joko oot nalle saanu sen tunturin koneen höräjämää missä on ne läpät? se on kyl niin hienon näköne viritelmä et jos se toimii nii voi olla aika veikee (ei ehkä välttämättä tehokkaampi mutta ois se hienoa saada tommone toimimaa)
15.5.2009 22:29
15.5.2009 23:34
Tunnen kyllä teorian tuon "huonomman" öljyn käytöstä, mutta kuten kirjoitin niin käsitykseni mukaan kaikki isot pojat eivät tietääkseni ole kyseisen teorian kannalla. Ja kaksitahtisiin (joidenkin nelarifanien mielestä vajaatahtiset) ei aina päde ihan samat konstit kuin nelitahtisiin (mun mielestä vajaatehoiset). Lisäksi moottorijutuista kirjoitetaan hyvin yleisesti uskomuksia, arvauksia ja toivomuksia tosijuttuina, ilman että asiaa on edes tutkittu saati todistettu. Näin ollen ei kannata uskoa kaikkea lukemaansa ja kuulemaansa, vaan miettiä perusteluja sekä vastaväitteitä ja kyseenalaistaa kaikki.Juba93 kirjoitti:Joko oot nalle saanu sen tunturin koneen höräjämää missä on ne läpät? se on kyl niin hienon näköne viritelmä et jos se toimii nii voi olla aika veikee (ei ehkä välttämättä tehokkaampi mutta ois se hienoa saada tommone toimimaa) Nii ja vielä toho öljy hommaa et toi huonomman öljyn käyttöä tarkotetaan yleensä nelareissa ja 2t peleissä vaihdelaatikko puolella. Sillä se pytty EI SAA kulua mielellään yhtään sillä sehän on kasauksen jälkeen tiukimmillaan. ´(näin sanoi 20v kone asentajana ollut isäni asiasta)
16.5.2009 10:17
16.5.2009 11:20
Juba93 kirjoitti:mopoihin on turha laittaa mitään super hyper kallista 2-t öljyä koska näin pieni moottori ei jaksa polttaa kaikkea öljyä, vaan työntää sitä putkesta ja karstottaa paikat.
16.5.2009 13:06
16.5.2009 13:10
Juba93 kirjoitti:Jos ei ole 100% tietoa mitoista sun muista niin voipi olla että suoritus kyky vain heikkenee. Niin ja isä ukko sano että männän renkaitten ei yleensä ole tarkotus kulua vaan käytti enemmänkin sanontaa mukautuu jota ilmeisesti tarkoitit. (minusta kyllä sama asia vähän sekotti minua) ja minkäs taki myytäisiin 2-t öljyjä jotka ovat huonoja? Eiköhän ne kaikki voitele tarpeeksi riittävästi että osat eivät kulu LIIKAA vaan muotoutuvat vastakkaisen metallin kanssa sopivaksi,ja siitä etiä äin toimivat loistavasti. Kova kromi pytyssä männän renkaat muotoutuu ja valurauta pytyssä pytty muotoutuu. Ja vaihde lootan ja tietysti kampurassakin oletetaan laakereiden tai rattaiden hieman hioutuvan koska osat ovat uusia ja valun jäljiltä, jolloin osilla menee heiman aikaa sopeutua josta taas saattaa syntyä metalli mujua mikä voi joutua 4-t moottoreissa suoraan kytkimeen tai öljyrenkaisiin ja sitäkautta sylinteriin. Siksi ensin huonommat jotkut biltemannin öljyt ja sitten ygös tavaraa. ja se että mopoihin on turha laittaa mitään super hyper kallista 2-t öljyä koska näin pieni moottori ei jaksa polttaa kaikkea öljyä, vaan työntää sitä putkesta ja karstottaa paikat. että se teboilin tai nesteen 2-t äöljyt käy niin sisään ajossa kuin normaali ajossa.
Voin kyllä jatkossa pitää turpain tukossa ja keskittyä isompiin koneisiin kun tällä puolella osataan olla vain ja ainoastaan vittumaisi ja kaikkitietävi (omastamielestään)
16.5.2009 13:47
16.5.2009 14:52
16.5.2009 15:21
17.5.2009 8:43
17.5.2009 11:33
Juba93 kirjoitti:Ensin valetaan sitten koneistetaan,lämpökäsitellään ym ym.Eikä ne koneisteta heti just 100% tarkasti samanlailla ku edellinen osa. Niissä on aina jotain pientä heittoa. Jonka nyt luulisi tajuavan itekki ja niin varmasti tajuuttekin.
17.5.2009 11:47
17.5.2009 12:10
Juba93 kirjoitti:mopoihin on turha laittaa mitään super hyper kallista 2-t öljyä koska näin pieni moottori ei jaksa polttaa kaikkea öljyä, vaan työntää sitä putkesta ja karstottaa paikat.
Juba93 kirjoitti:Jos ei ole 100% tietoa mitoista sun muista niin voipi olla että suoritus kyky vain heikkenee. Niin ja isä ukko sano että männän renkaitten ei yleensä ole tarkotus kulua vaan käytti enemmänkin sanontaa mukautuu jota ilmeisesti tarkoitit. (minusta kyllä sama asia vähän sekotti minua) ja minkäs taki myytäisiin 2-t öljyjä jotka ovat huonoja? Eiköhän ne kaikki voitele tarpeeksi riittävästi että osat eivät kulu LIIKAA vaan muotoutuvat vastakkaisen metallin kanssa sopivaksi,ja siitä etiä äin toimivat loistavasti. Kova kromi pytyssä männän renkaat muotoutuu ja valurauta pytyssä pytty muotoutuu.
Juba93 kirjoitti:Voin kyllä jatkossa pitää turpain tukossa ja keskittyä isompiin koneisiin kun tällä puolella osataan olla vain ja ainoastaan vittumaisi ja kaikkitietävi (omastamielestään)
17.5.2009 18:29