Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

30.6.2012 14:59

aittelin derbiin xenoneita ja kaikki meni sinne asti hyvin kunnes huomattiin että prkl se akku tyhjenee nopeasti... Niin neuvoja miten saisin esim laturia lataamaan tehokkaammin tai miten saan helposti magnetolta tulevan vaihtovirran muutettua tasavirraksi tai muuta kikkoja miten olette saaneet xenonit toimimaan!
Voisiko 2 akkua auttaa? Kytkee rinnan, jolloin kapasiteetti ja virran vastaanottokyky käsittääkseni kasvaa.

Yksi vaihtoehto olisi se, että laitat mopoosi kiinteäksi jonkun c-tecin ja aina päivän päätteeksi lyöt akun lataukseen yöksi.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

30.6.2012 15:09

Ei kaksi akkua auta, koska lataussäädin tuottaa rajallisen virran, joka on pienempi kuin xenonien kuluttama virta.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

30.6.2012 15:11

Auttaishan se siihen, että kuin kauan virtaa riittää? Pitäs vaan ladata akkuu joka päivä.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

1.7.2012 16:45

toisen akun kanssa tullee ongelma että minne sen laittaa :D

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

1.7.2012 16:47

Olen lukenut myös että xenonien pitäisi kuluttaa vähemmän virtaa kuin halogeenien... mutta se ei näköjää oo totta :D

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

1.7.2012 20:45

Ei kaksi akkua auta, koska lataussäädin tuottaa rajallisen virran, joka on pienempi kuin xenonien kuluttama virta.
Xenonithan kuluttaa silmittömästi virtaa vaan käynnistyksessä. Kylärinkiajossa ei 2 akkua kuluisi niin äkkiä loppuun mitä yksi.

Olen lukenut myös että xenonien pitäisi kuluttaa vähemmän virtaa kuin halogeenien... mutta se ei näköjää oo totta :D
Xenoni kuluttaa syttyessään enemmän virtaa, muuten vähemmän, tai paremminkin voisi sanoa että xenonissa on parempi hyötysuhde. Kylärinkiajossa kun niitä valoja laitetaan päälle ja pois, kuluu akku äkkiä tyhjiin.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

2.7.2012 16:42

Miksi laittaa kaks akkua, miks ei yhtä isompaa?
Mulla on erillinen akku xenoneille (10 Ah, pitäs kestää se 2-2.5h tai molempia polttaen ehkä tunti).

Ballasti vie kans virtaa, joten 35W xenon vie aina enemmän virtaa kuin 35W halogeen (ballasti vie sen 0,5-1A, ja syttymisvirran takia xenon vaatii akun, hetkellisesti voi viedä jopa 10A), mutta 55W halogen taas vie xenonia enemmän virtaa joten sähköjä virittelemällä 55W polttimoa jaksavan mopon saa kyllä polttamaan myös 35W xenonia ilman että akku tyhjenee.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

2.7.2012 18:08

Miksi laittaa kaks akkua, miks ei yhtä isompaa?
Mulla on erillinen akku xenoneille (10 Ah, pitäs kestää se 2-2.5h tai molempia polttaen ehkä tunti).
jollei mahdu koteloon? Joissain tapauksiss on helpompaa tehdä toinen kotelo kun alkaa raiskaamaan sitä alkuperästä koppaa.

mutta 55W halogen taas vie xenonia enemmän virtaa joten sähköjä virittelemällä 55W polttimoa jaksavan mopon saa kyllä polttamaan myös 35W xenonia ilman että akku tyhjenee.
Kyläringissä kun mopo sammutellaan ja käynnistellään koko ajan ottaa syttyminen akun päälle ja akku on pian tyhjä. matka-ajossa tuskin noitten xenonien kanssa on mitään suurempaa ongelmaa.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

2.7.2012 21:52

Mikäs mutuilun marttakerhon vuositapaaminen täällä on pystyssä? :lol:

Ei se xenon syttyessään kuluta virtaa "silmittömästi", vain noin 5-6 A noin kymmenen sekunnin ajan, jolloin se putoaa muutaman amppeeriin. Jos xenonia sytytettäisiin ja sammuteltaisiin minuutin välein, vie se siltikin vähemmän virtaa kuin 55W halogeeni.

radon- kirjoitti:Ballasti vie kans virtaa, joten 35W xenon vie aina enemmän virtaa kuin 35W halogeen (ballasti vie sen 0,5-1A, ja syttymisvirran takia xenon vaatii akun, hetkellisesti voi viedä jopa 10A), mutta 55W halogen taas vie xenonia enemmän virtaa joten sähköjä virittelemällä 55W polttimoa jaksavan mopon saa kyllä polttamaan myös 35W xenonia ilman että akku tyhjenee.
Väärin, 35W xenon vie virtaa saman verran kuin 35W halogeeni, tai 35W hehkulamppu tai vaikkapa 35W tehosekoitin. Syttymishetki on toki asia erikseen. Ja itse ballasti ei syö 0,5 - 1 amppeeria, muuten tämä tarkottaisi ballastin olevan 7 - 13 watin lämpöpatteri ja ballastihan ei käytössä juurikaan lämpeä.

pokoo kirjoitti:Olen lukenut myös että xenonien pitäisi kuluttaa vähemmän virtaa kuin halogeenien... mutta se ei näköjää oo totta :D
On se totta. Idea on se, että normaalisti mopon etuvalot ottavat virtansa suoraan AC, eli vaihtovirtapiiristä ja AC-piirissä virran tuottoa ei ole mitenkään rajoitettu, eli virtaa tulee sen verran mitä magneetto pystyy tuottamaan.

Sitten kun mennään DC, eli tasavirtapiiriin, missä xenonit ottaa virtansa, on virran tuottoa rajoitettu jännitteensäätimessä yleensä kahteen amppeeriin. Eli kun tuotto on pienempi kuin kulutus, tyhjeenee akku ajossakin.

Tämän takia 35W xenonit tuntuu kuluttavan enemmän virtaa kuin 55W halogeenit, vaikka asia onkin juuri päinvastoin. Nämä mopojen tasavirtajärjestelmät on mitoitettu toimimaan juuri ja juuri riittävästi vakiokuormituksella, ja sitten kun sinne lyödään pikkasenkaan lisäkuormitusta, loppuu teho.

Ratkaisuna tähän ongelmaa olisi käyttää parempaa jännitteensäädintä, esimerkiksi moottorikelkkoihin soveltuvaa nelijohtoista mallia. Tässä riittää akun latausteho lisäkuorman kanssa. Muut kahden akun viritelmät ovat suoraan sanoen ihan turhaa räpeltämistä, pitäisi aina ajon jälkeen olla latailemassa akkuja sen takia, että etuvalo toimii.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

2.7.2012 22:18

Shape kirjoitti:Väärin, 35W xenon vie virtaa saman verran kuin 35W halogeeni, tai 35W hehkulamppu tai vaikkapa 35W tehosekoitin. Syttymishetki on toki asia erikseen. Ja itse ballasti ei syö 0,5 - 1 amppeeria, muuten tämä tarkottaisi ballastin olevan 7 - 13 watin lämpöpatteri ja ballastihan ei käytössä juurikaan lämpeä.

Mitäs mutuilua nä ite harrastat? Ihan omiin mittauksiin tuon perustan. Juurikin äsken mittasin paljonko yksi 35W xenon vei virtaa ja 3,83A näytti yleismittari lämpeämisen jälkeen, hörppäsi sen 7A ja siitä tasaisesti laski tuohon vajaaseen neljään. Kun taas pelkkä 35W halogeeni tai hehkulankapoltin vie alle kolme ampeeria (tämänkin olen mitannut). Mites meinasit tämän selittää?
Ballastin hyötysuhde on ilmeisesti 100% eli se ei tuota minkäännäkösiä häviöitä eikä itse kuluta sähköä, vai?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

2.7.2012 22:38

Lisäys vielä edelliseen viestiini, että samoilla jänniteillä on asia näin. Totta varmaan mittasit myös jännitteen kyseisille virta-arvoille. Oletan, että käyttämäsi jännitelähde on noin 13 voltin luokkaa, eli tällöin 3,83 virran kulutuksella kyseessä on vajaan 50 watin xenon, eikä 35W, joten argementtisi on sitten invalidi ja ballasti luokkaa halpa.

En ole väittänyt ballastin toimivan 100% hyötysuhteella, vaan lähinnä tarkoitin, ettei se hukkaa noin paljon virtaa. Puhutaan sadoista milliamppeereista.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

2.7.2012 22:49

Mittasin. Jännite oli molemmissa tapauksissa samasta akusta saatu 12,63V ja xenon vei virtaa 3,83A ja 35W HS1 polttimen pitkä ja lyhyt lanka vei molemmat sen 2,9-3A. Ballasti on kyllä halpa niinkuin polttimokin, mutta saanen epäillä että ei kukaan mopoon niitä sadan (tai satojen) eurojen oikeasti laadukkaita sarjoja laita.
Kyllähän tossakin voidaan puhua milliampeereista, noin 800-900mA vie ballastin kanssa xenoni enemmän (minun sarjallani) kuin halogeenipoltin. Kyllä oletettavasti noi kiinansarjat on paskaa laatua, mutta ei 35W xenon ja 35W halogen vie koskaan täysin saman verran virtaa, ballasti hörppää aina omansa.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

2.7.2012 23:12

radon- kirjoitti:ei 35W xenon ja 35W halogen vie koskaan täysin saman verran virtaa
Öö väitätkö näin tosiaan?

Kuva

Nyt taitaa olla menneet oikeat watit ja hattiwatit sekaisin.Kuva

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

2.7.2012 23:50

En ole varma kuuluko tämä tänne mutta toimiihan mittari sähköllä. :D

Elikkäs tietääkö kukaan miten korjata Yamaha Dt:n digitaalimittarin, Vai ovatko jo sisäiseti niin monimutkaisia ettei tavallisella mopoilijalla ole mitään asiaa mennä sörkkimään ?
Omassani toimii enään vilkku valot muut härdellit eivät ole toimineet kohta vuoteen.
Olisi mukava saada muutkin toimimaan.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

2.7.2012 23:53

Ei niitä kukaan ainakaan ole korjaillu, on varmasti liian monimutkasia. Ja DT:n yks tyyppivika on just toi paska mittari. Harvalla se kestää kauaa. Ihme kyllä omassa -06 DT:ssä toimii mittari. Joskin ei aivan täysin, johtuu osittain akustaki.