Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
18.5.2014 22:25
Joo elikkäs, on koitettu jarrupaloja vaihtaa ja ne männät painaa takasin sinne sisälle, mutta seurauksena se, että ensin ei jarruta lainkaan, ja hetken pumppauksen jälkeen jää laahaamaan vähän, ja jarrulevy suorastaan polttavan kuuma.. Mitä tuolle nyt voisi vielä tehdä?
20.5.2014 1:07
Jarrusatularemppa. Satula irti pyörästä, tärpätillä ja/tai bräkleenillä puhtaaksi, männät irti ja niiden hienovarainen kiillotus p1500 vesihiomapaperilla kaikesta ruosteesta/muusta paskasta. Tämän jälkeen männät rasvataan jarrurasvalla ja satula kasataan takaisin kiinni. Homman lomassa vanhat jarrunesteet luonnollisesti valutetaan pois ja laitetaan uutta tilalle. Ja taas toimii pitkään.
21.5.2014 19:04
Mitenhän nuo jarrumännät saisi helpoiten irti kun ovat ihan pohjassa, satula siis jo purettuna. Paineilmaa ei ole äkkiseltään saatavilla
23.5.2014 19:24
Apua kaivattais riejun jarrujen kanssa..
Homman nimi oli takajarrupalojen vaihto. Ensin ostin lahen motobrossista jarrupalat, jotka yllätysyllätys oli väärät. Sitten eikun vaihtamaan uudet tilalle ja tälläkertaa sentään oikeanlaiset. Jarrupalojen asennus oli hiukka vaikeaa kun en jaksanut satulaa purkaa, en edes tiiä purkeneeko toi riejun satula mihinkään, mutta sain palat paikalleen. Testilenkin jälkeen jarruteho paljastui aivan luokattoman huonoksi, hiekalla saa seisoa polkimen päällä että jarru lukittuu. Asfaltilla tuskin saa lukkoon millään. Ennen jarrut toimivat kohtuullisen hyvin ja lukkoon sai asfaltilla helposti, vanhoilla paloilla siis.
Palat olivat delta-merkkiset ja materiaali m1, joka deltan oman selostuksen mukaan on "ekonominen vaihtoehto"
eli paska mikä paska. Paketissa lukee myös että sintered, mutta materiaalin kuvauksessa puhuttiin mielestäni orgaanisesta aineesta eikä sintrauksesta.
Ajelin jonkin aikaa ja jarruttelin oikeen reippaasti, vedin jarrut sen verran kuumaks että alko jo palojen maalit savuumaan mutta ei minkään näköstä vaikutusta. Jarruteho pysyy harvinaisen huonona.
Onko siis joku mikä voi aiheuttaa huonon jarrutehon vai voiko palat olla noin huonot? Jarrupoljin tuntuu normaalilta eikä jarru laahaa tai jumi mitenkään. Puhistin myös levyn ja ruiskuttelin paloihinkin bräkleeniä muttei mitään vaikutusta.
Ja miten se homma oikeen on että saako sintteripaloja käyttää orkkislevyillä vai ei? Noista ei edes ota selvää onko ne sintteri- vai orgaaniset palat...
Joo
edittiä: Otin ne uudet palat jo ajat sitten pois ja toinen oli aivan lohkeillut ja kulunut 10min ajolla.. Nyt hommasin uudet ferodon palat, nähtäväksi jää että käykö jantoimiiko ne kunnolla. En suosittele delta braking:in m1-materiaalista valmistettuja paloja kenellekkään.
3.6.2014 20:23
Derbi senda 09 takajarrupalojen vaihtamisessa yksi pieni ongelma
normaalisti irrotin vanhat palat ja ei meinannu jarrumännät mennä sisälle niin löysäsin ilmausruuvin jolloin männät meni sisään ja sain uuret palat asennettua ja levyn paikoilleen mutta sitten
, sain kasattua koko rumban mutta takarengas ei liiku mihinkään ja jarrupalat on kiinni levyssä ,eli mitä tein väärin ja mitä pitäs tehrä että sais renkaan pyöriin
4.6.2014 19:59
No niin ,jarrusatula purettu ja laitettu likoon huomista rasvausta ja kasausta varten
Onko jossain jarrujärjestelmässä tukos kun purin satulan ja nippelin kautta päästin nesteet ulos mutta kumminkin nestesäiliössä on kumminkin vielä tavaraa
6.7.2014 18:59
Miten saisin lisää jarrutehoa derbin takajarruun ku pitää painaa tosi kovaan ja melko syvälle et menee lukkoon ja palat ovat aika hyvät et miten saisin lisää tehoa?
6.7.2014 20:19
Ilmaat sen.
11.7.2014 21:46
Vaihoin derbin etujarrun pääsylinterin uuteen ja otin kaikki nesteet pois ja nyt ei nesteet lähe menemään vaikka laittaa letkun ilmausnippaan ja imee ja jarrukahvaaki on pumpattu mut eipä tuo nestepinta liiku kuin välillä ihan vähän. Mitä pitäs tehä et saa nesteet sisään ja toimimaan?
12.7.2014 11:43
Se ilmausnippa on ihan turha apu ilmaamisessa, jos sulla ei ole käytössä takaiskuventtiiliä. Ilmaamiseen on monia tekniikoita, mutta tässä lienee se erikoistyökaluvapaista pomminvarmoin; Pidä nippa kiinni, nestesäiliön kansi auki ja ilmaa jarru pelkästään kahvaa painelemalla. Homma on sitten pitkäveteistä, joten älä luovuta heti alkuunsa, jos kahva ei tunnu heti alkavan jäykistyä.
12.7.2014 12:58
Tuon takaiskuventtiilin tarkoitushan on estää ilman pääsy takaisin jarrujärjestelmään kahvaa / poljinta vapauttaessa. Saman efektin voi tehdä käsin sulkemalla nipan, ennen kuin päästää kahvan / polkimen ylös, jolloin jarru joutuu imemään nesteet säiliöstä ja turha ilma poistuu järjestelmästä.
Toki ilmaus on tietysti helpompaa siihen varta vasten tarkoitetuilla ilmaustyökalulla, jossa on kyseinen takaiskuventtiili ja säiliö jarrunestettä varten.
12.7.2014 16:27
Alko kyllä mietityttää että mitäs varten se nippa sitte on, jos ei ilmausta. En myöskään ikinä oo kuullu että kukaan pelkästään pumppaamalla olis jarrua saanu ilmattua, avaamatta nippaa tai mitään...
12.7.2014 16:57
Ei tässä kukaan väittänytkään, etteikö ilmausnippaa olisi laitettu jarrusatulaan jarrunestejärjestelmän ilmausta silmällä pitäen. Ilmaus suoritetaan kuitenkin yleisesti siihen tarkoitetulla ilmauslaitteella tai budjettimiehen takaiskuventtiilillä, jotka siis kiinnitetään siihen ko. ilmausnippaan. Ilman tuollaisia apuvälineitä ilmaus on ainakin omasta mielestä työläämpää, kuin ilmanippa kiinni ilmaaminen. Eli mikään ongelma se ei ole ilmata jarrua nippa kiinnikään, monesti olen laiskuuttani tehnyt sen, koska vaikka toimenpide on pitkäveteinen, niin ilmaaminen itsessään on naurettavan helppoa tällä tyylillä. Senkus vaan istuu satulan päällä sputnikit korvilla ja pumppaa jarrua musiikin tahdissa, kunnes kaikki ilmat on kulkeutunut järjestelmästä ulos jarrunestesäiliön kautta ja jarru on taas toimintakunnossa.
12.7.2014 21:10
Itselläni ei ole mitään ilmaus työkaluja ja nipan kautta olen aina itse ilmannut.
Nestettä säiliöön, pumpata kahvalla painetta noin 5kert ja painetaan kahva pohjaan. Sitten nippa auki, nestettä/ilmaa tulee ulos. Nippa kiinni ja vasta sitten kahva ylös. Tätä taas vaan toistetaan että nipasta tulee pelkkää nestättä. Tietenkin kannattaa laittaa pätkä letkua siihen nippaan ja toinen pää johonkin pulloon niin hommat hoituu ilman sotkua
En kyllä koskaan ole nähnyt livenä tuommoista jarrun ilmaus laitetta enkä tiedä kuinka kätevää sillä on ilmata jarrut, mutta näin ilman erikoistyökalujakin totean oman mielipiteen, että jarrujen ilmaus on erittäin helppo homma
12.7.2014 23:42
Siis noita ilmaustyökalujahan on melko monenlaisia. Paras ehkä alipaineella nipasta imevä, senkus täyttää säiliötä kun nesteet vähenee. Itsekin saa tehtyä "käänteisin" työkalun lääkeruiskusta ja pätkästä letkua.