Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Rabasa

29.3.2014 23:22

Mitään muuta sylinteristä tai männästä ei löytynyt kuin mitä noissa kuvissa on ellen sitten sattunut jättämään huomioitta jotain.

Re: Rabasa

30.3.2014 0:37

Itselläni oli ihan erilainen männänlaki, oli nuoli pakoaukkoon ja kirjain C. Pytyn toisessa kyljessä oli myös hiukan käsin kaiverretun näköinen C-kirjain, ihan kuin jollain Dremelillä olisi se siihen nopeasti piirretty. Kaverin Sendan pytystä ei kyllä löydetty mitään merkintää joten laitettiin varmuudeksi A-mäntä, orkkismännästä löytyi sitten kuitenkin karstan alta se D-kirjain...

Re: Rabasa

31.3.2014 8:25

Availin Rabasan kytkinkoppaa ja kiinnilaitossa ilmeni ongelma, että koppa painoi kytkinkruunuun kiinni kytkintä painettaessa. Noh, avasin uudelleen ja seuraava ongelma on, että kun kiristän pultit sopivaan kireyteen niin koppa painaa ilmeisesti kruunua taas kasaan niin ettei enää pysty edes käynnistyspoljinta painamaan alas ilman pulttien löysäämistä.

Mihin akseleihin tuossa kopassa tulee prikat, ne ilmeisesti hukkuneet? :s

Re: Rabasa

31.3.2014 21:05

Mites vanhanmallin rabasassa on tuo vaihdeakseli/vaihtajan akseli. Kun mulla on siitä toi jousi hajonnu, saakos sitä pelkkää jousta vaihdettua vai pitääkö koko akseli pistää vaihtoon. Paljos pitäis purkaa akselin vaihtoa varten?

Aika suolanen hinta nimittäin mun lompakolle se 80€ pelkästä akselista...

Re: Rabasa

31.3.2014 21:12

Seppoman kirjoitti:Availin Rabasan kytkinkoppaa ja kiinnilaitossa ilmeni ongelma, että koppa painoi kytkinkruunuun kiinni kytkintä painettaessa. Noh, avasin uudelleen ja seuraava ongelma on, että kun kiristän pultit sopivaan kireyteen niin koppa painaa ilmeisesti kruunua taas kasaan niin ettei enää pysty edes käynnistyspoljinta painamaan alas ilman pulttien löysäämistä.

Mihin akseleihin tuossa kopassa tulee prikat, ne ilmeisesti hukkuneet? :s


Kato onko ne kytkinjousien ruuvit kiristetty ihan kunnolla, kun jotkut ei tunnu tajuavan että ne tätyy kiristää pohjaan asti eikä kytkintä voi säädellä niistä. Painelevynkin olis hyvä olla paikallaan oikealla tavalla, sillä se voi jäädä raottamaan väärässä asennossa.

Re: Rabasa

1.4.2014 19:25

Onkos jossain Derbin laakereissa oikeasti C4 välys vakiona? Marmoritiskillä ohimennen kuulin myyjän sanoneen että "Derbiin vaikea löytää vakiolaakereita kun niissä on se harvinainen C4 välys".

Re: Rabasa

1.4.2014 20:14

Ainakin noissa D50B0 moteissa on vakiona C4, en tiedä miksi, mutta näin vaan on. Ne kuitenkin toimii ihan yhtä hyvin C3 laakereilla.
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 4.4.2014 20:15, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Poistettu video.

Re: Rabasa

3.4.2014 20:14

Johan mä oon viime aikoina pommittanu kysymyksiä, mut eipä siinä mitään häviä :D
Onko vanhanmallin rabasan vakiopytty valurauta vai mistä materiaalista tehty?

Re: Rabasa

3.4.2014 20:54

Mitä nyt noita vanhanmallisen koneiden kuvia kahtellu niin useessa ollu sylinteri umpiruosteessa sisältä ja ulkoa. :lol:

Re: Rabasa

7.4.2014 23:18

Sainpahan halvalla Derbin vakiopytyn, olihan se pakko siis ostaa. Mitenkäs Piaggio/Gilera/Aprilia/Derbi konserni on näitä pyttyjä käyttänyt kun omasta vm. 2010 Säxästä löytyy muistaakseni valurautainen 3-pakoinen vakiopytty ja tämä minkä nyt kaverilta halvalla poistin tuntuu ihan alumiiniselta? Heitti mukaan vielä ilmeisesti EBE50/EBS50 koneen kannen, pinnapultin reiät eivät ainakaan täsmää pyttyyn. Pytty ulkoisesti ihan saman näköinen kuin tuo valurautainen. Voin toki muistaa myös väärin mutta kyllä tuo nyt kiinni oleva pytty painoi huomattavasti enemmän kuin tämä "uusi". Eroa on kuitenkin sen verran että toisessa on Derbin "D" ja toisessa Piaggion logo.

Re: Rabasa

3.5.2014 16:02

Suositelkaas nyt jotain kytkinsettiä tohon Derbiin..

Eli tällä hetkellä jotkut tarvike massalevyt (tnt, step2? ajettu n. 3 000km arviolta) ja
Italkitin jäykemmät kytkinjouset (ajettu n. 300-400km).

Kytkin alkoi luistamaan nyt koneremontin jälkeen, todennäköisesti ylimääräisten tehojen vuoksi (sylinterin ja lohkojen väliset portaat pois, pakoaukolle lisää viilaa jne).

Onks noi Ferodon valmistamat massalevyt minkälaiset? Välilevyjä tuskin tarvitsee vaihtaa.. Kytkimen pitäisi kestää siis ainakin 15-17hp konetehot.
Sitten vielä Malossin kytkinjouset (jäykemmät, kuin Italkitin?) tai jostain isosta crossista kytkinjouset ja sovittaa tohon?? :D

Re: Rabasa

3.5.2014 16:18

Te ketkä ootte omistanu Rabasan ja Minarellin motteja ja käyttäneet niissä Italkitin jousia, ni ootteko huomannu että munarallin jouset olis ihan julmetusti kireemmät kuin ne derbin vastaavat saman merkkiset, eli derbissä kahva on ihan pirun löysä niillä kun taas munarallissa kahva on todella kireä ja jouset ottaa hemmetisti vastaan. Tollane huomio tullu tehtyy. :D

Re: Rabasa

3.5.2014 16:38

pösössä oli italkitin jouset ja oli muuten iha saatanan jäykkä kytkin!
nyt ton derbin kytkin on sellainen, et 1 sormella saa vedettyä pohjaan. :eek:

Re: Rabasa

4.5.2014 3:15

Itselläni D50B0 ja AM6 vakio ja Italkitin jousilla aika saman tuntuiset, AM6 vakiot ehkä hiukan jäykemmät kuin Derbin vastaavat. Italkiteillä about sama tuntuma kummassakin koneessa, AM6 ehkä vähän löysempi. Derbin kytkintä ei tosiaankaan saa yhdellä sormella käännettyä.

Ottakaahan myös huomioon, että Derbin koneessa käytetään viittä jousta Minarellin neljän sijasta. Periaatteessa prikoilla voi myös lisätä jäykkyyttä, jos vain löytää oikean kokoisia tai jaksaa viilata tarvittavan määrän.

Re: Rabasa

4.5.2014 10:57

itseasiassa pystyn kyllä vetämään kytkinkahvan pohjaan yhdellä sormella..
en tiedä, miten se voi olla noin löysä.. miten nopeasti ne jouset voi löystyä tms.?

jokatapauksessa laitan ensi viikolla tilaukseen uudet massalevyt (Ferodo) ja kytkinjouset (Malossi).. samalla vaihdan tietenkin öljyt. Nyt noin 2.3h ajetut Motul 5100 10w40 öljyt sisällä.

jospa sitten alkais toi kytkin pitämään. :)