10.5.2009 13:29
10.5.2009 13:34
11.5.2009 18:53
12.5.2009 7:03
Kaarlo kirjoitti:Täyssynteettisellä 2,5-3% seos riippuen onko kone juuri kasattu vai ei. Mineraaliöljyllä käytän vähän rikkaampaa seosta. Oon myös kuullut sellaista juttua että sisäänajossa ei kannata käyttää täyssynteettistä öljyä, ei kuulemma hioudu kunnolla eikä sisäänajosta saa kunnollisia tuloksia.
12.5.2009 9:18
Erkka kirjoitti:Eiköhän tuossa tilanteessa riitä hieman pienempi seos sitä täyssynteettistä näin loogisesti ajateltuna, jos kerran se liikaa voitelee.
12.5.2009 10:49
Mulla on mielikuva, että kaikki isot pojatkaan ei olisi ihan yksimielisiä tuosta "huonomman" öljyn väitetystä paremmuudesta sisäänajossa. Minkälaista öljyä mahdetaan yleisimmin käyttää oikeiden kisakoneiden sisäänajossa?Sarvi-Perkele kirjoitti:...Ja tuo on ihan tosijuttua mitä Kaarlo heittää, monesti sisäänajo tehdään "huonommalla" öljyllä.
12.5.2009 11:50
12.5.2009 20:22
12.5.2009 23:18
Erkka kirjoitti:Missä menee raja hyödyn ja haitan kohdalla?
13.5.2009 9:55
cheece kirjoitti:Erkka kirjoitti:Missä menee raja hyödyn ja haitan kohdalla?
Bellin kirjassahan tuosta on juttua jonkin verran, sieltä selviää aika paljonkin.
Generally, I would say that road racing engines will work best at a 16:1 to 20:1
fuel/oil ratio, depending on the nature of the course. Desert racers require 16:1 but, if
plug fouling proves to be a problem, try 18:1 or 20:1. For enduro and motocross 20:1
or 22:1 is the best ratio. Go-karts with fixed gearing, without a clutch operating on
short sprint tracks, will usually not tolerate more oil than 25:1 and, if you find that you
are fouling plugs, you may have to drop as low as 30:1. Under no circumstances should
you run leaner than 32:1.
"All of the above fuel/oil ratios are for mineral and castor oils".
Kirjassa lisää.
13.5.2009 11:00
Erkka kirjoitti:Tuo teksti on kirjoitettu yli 20 vuotta sitten. Öljyt ovat "hieman" kehittyneet siitä ajasta. Tuosta tekstistä mulle tämän jutun idea lähtikin ylipäätänsä.
Pro väeltä vastauksia kiitos.
14.5.2009 9:41
Tarkoitin isoilla pojilla ammattitaitoisia moottorivelhoja. Mopopojan pituuden, massan tai tilavuuden kasvaminen ei tosiaan liene suorassa suhteessa ajukopan hallitsemaan tietomäärään. Paitsi ehkä jos lisääntynyt massa sattuu olemaan aivomassaa?Sarvi-Perkele kirjoitti:...Ja aina kun puhutaan isoista pojista, niin kannattaa pitää mielessä, että suurin osa heistäkin on ihan niitä samoja mopopoikia joita täällä palstoilla pyörii, joille sitten on vaan kasvanut lisää pituutta ja iso maha..
15.5.2009 17:24
15.5.2009 19:18
15.5.2009 19:28