Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Minarelli AM6

13.4.2015 18:38

Am6 ei ole yhtään sen monimutkaisempi kuin skootterin tai peeveenkään kone, samat perusosat. Kytkinkopan saa helposti irti koneen ollessa paikoillaan ja kytkimen vaihto on alle tunnin homma jos kaikki menee niinkuin pitää.

Re: Minarelli AM6

13.4.2015 18:40

Ok, mitä työkaluja tartten, että saisin kaikki osat vaihdettua ja tietenkin koppa pois ja takas kiinni ? Mietin, että tarviiko jotain erikoistyökaluja, perusjutut löytyy tallista.

Re: Minarelli AM6

13.4.2015 18:43

Ristipäämeisseli ja 8mm räikkä on ainoot mitä tarvit ite vaihtoon.

Re: Minarelli AM6

14.4.2015 13:46

kytkinvaijerista säädetty kaikki löysä pois niin pitäiskö tuossa olla tuo väli vain kuuluisi olla pohjassa ?
Vai säädänkö Painelevyn mutterista että just ottaa tuohon tappiin kun itse Painelevy on pohjassa ?
http://aijaa.com/qZGAgJ

Re: Minarelli AM6

15.4.2015 19:29

moro.
nyt riejussa kiinni viilattu vakiopytty (190*) ja turbikitin putki ja olen miettynyt isompaa kaasaria niin kumpi kannattaisi ostaa oko: 21mm vai 19mm pwk kaasari? :roll:

Re: Minarelli AM6

16.4.2015 0:30

En mä vakiopytylle laittas 19mm isompaa, jos nyt et meinaa viilata sitä ihan hullusti. Toki jos aiot vaihtaa isompaa pyttyä lähiaikoina ni sit 21mm. Mutta miettisin toki kannattaako sitä kaasaria vaihtaa, ei siitä tollasilla virityksillä kuitenkaan mitään hirveitä tehonlisäyksiä saa.

Re: Minarelli AM6

17.4.2015 19:32

Onko normaalia et vetoakseli liikkuu sivusuunnassa jonkunverran kumpaankin suuntaan? Ja jäätävä jurnutus kuuluu kun ajaa.. Mikä mahtaa olla?

Re: Minarelli AM6

18.4.2015 17:35

Tarviiko laakereita sisäänajaa just vaihoin kaikki koneen laakerit. Jos tarvii paljon?

Re: Minarelli AM6

18.4.2015 18:26

Landeriiseri: Eikai oo ketjut liika kireellä? Itellä ainakin tolkuton ääni vaikka ketjuissa se suositeltu 3-4cm liikkumavara. Ääni loppuu kun vähän löystyy ketjut.

Sitten oma kysymys: Onko kellään tietoa mikä voisi aiheuttaa koneen tuhottoman tärinän? Ensiksi eilen aamulla kouluun ajellessa kone tuntu ehkä vähän säyseemmältä kun yleensä ja kotimatkalla sama juttu. Vähän niinku tehot olis kadoksissa mutta jakso kuitenkin mäkeen vetää hyvin jne.

Sitten iltapäivällä huomasin että vaihdepolkimen kautta tuntuu aikamoista tärinää ja 10km ajon jälkeen koko mopo tärisi kohtalaisen voimakkaasti. Tärinä"alueita" on kolme: ensimmäinen jonkin verran tyhjäkäynnin yläpuolella, seuraava jossain 7-8krpm ja kolmas rajotinta vasten huudattaessa ehkä n.10000 kierroksen kohdalla. Kun ajelin normaaleilla matkakierroksilla n.9000, meno maistui melkeen normaalisti mutta vähänkin kun tiputtaa vauhtia niin kaikki osat helisee ja meinaa melkeen tippua kyydistä tärinän takia :lol:

Vaihdoin vaihteistoöljyt, koska se oli muutenkin ajankohtaistaei tietenkään vaikuttanut mihinkään, kuhan mainitsin, tutkin pakoputken ja kiertokangen ylä- sekä alapään laakerit purkamalla yläkerran, eikä missään mitään vikaa ainakaan silmämääräisesti tai tunnustelemalla. Magneetosta yritin kampuraa heilutella mutta en saanut minkäänlaista välystä tuntumaan.

Mitkä siis on mahdolliset vikakohteet? Voiko petarit hajota yhtäkkiä tolleen ja millä vian saa varmistettua? Kun kone kävi magneetonkoppa irti, sieltä saattoi ehkä kuulua aivan minimaalista rohinaa. Voiko tasapainoakselin ajoitus olla jotenkin pielessä? Mikä muu voi täristää konetta? Se on kunnolla kiinni ja tärinää esiintyy sekä vaihde päällä, kytkin pohjassa että vapaalla.

Kiertokangen alapään laakerit oli ottanu kohtalaisen paljon lämpöä, kampuran limpuissa oli aikamoiset lämpövärit laakerin kohdalla.

Mitään remonttia ei ole nyt vähään aikaan tehty ja kone on pelannut oikeen mallikkaasti.

Kaikki neuvot tarvitaan ennenku pistän koneen pöydälle. :)

Re: Minarelli AM6

18.4.2015 19:46

aamojj takarenkaan laakerit menny, se selitti sit sen :D mut se vetoakseli ku liikkuu sivusuunnassa..

Re: Minarelli AM6

18.4.2015 20:51

aamojj, sulla on lämpöleikannu kiertokangen alapää. Värimuutosta ei todellakaan saisi olla. Nyt on päässyt käymään niin, että kampiakselin limput on päässyt liikkumaan ja se ei ole ollenkaan tasapainossa. Seuraavaksi se hajoaa kokonaan. Joko ravistuksesta petilaakerit tai sitten kiertarin alapää leikkaa kunnolla kiinni ja roju lähtee liikkeelle ja tuhoaa myös pytyn!! Veikkaan jälkimmäistä. Auki HETI

Re: Minarelli AM6

18.4.2015 23:33

Todennäköisesti olet oikeassa mutta suhtaudun kyllä vähän skeptisesti tuohon lämpöleikkaamiseen. 4000km sitten kun vaihdoin männän, limpuissa oli jo väriä, en muista oliko yhtä paljon kuin nyt, mutta pienen miettimisen ja kiertokangen välyksettömäksi toteamisen jälkeen pistin koneen nippuun, koska mitään kyseiseen hommaan viittaavia oireita ei ollut ilmennyt. Laakeri myös pyöri oikein nätisti ilman mitään tietoa kuumenemisesta.

Joskus aikoja sitten joku jossain kyseli kiertarin alapään lämpenemisestä ja joku toinen totesi että jos välyksetön, ei muuta kun homma jatkuu. Näin toimin myös itse viime kerralla ja tosiaan 4tkm on kone pelannut vallan erinomaisesti. Myöskään tällä kertaa pystysuuntaista välystä ei ole ja sivuttain se pari milliä kangen päästä joka ilmeisesti on myös uudessa kampurassa.

Jos tosiaan jonkinasteinen "lämpöleikkaaminen" on tapahtunut, mikä sen kuumenemisen on saattanut aiheuttaa? Ainakaan mitään vimosen päälle tarkalla persdynolla huomattavaa tehonvajausta tai vastaavia oireita ei ole ilmennyt. Tuorevoitelu on aina ollut käytössä syöttäen suhteellisen paksua seosta koneeseen, eli öljystä ei liene ollut puutetta. Myös ajotyylin pitäisi olla 2t-koneelle miellyttävä moottorijarrutusten ja pitkien tasakaasusiivujen puuttuessa. Happea kone on hyllä satunnaisesti saanut esimerkiksi metsässä umpihangessa könytessä, mutta eikös täyskaasulla nimenomaan voitelun pisäisi olla kunnossa... Kumia ei ole poltettu/kone keittänyt tai muuta vastaavaa.

Ainut rohto kyseiseen vikaan, jos se tärinä nyt siitä johtuu, taitaa olla uusi kampiakseli. Jos ei joku esitä vakuuttavampaa teoriaa, täytyy purkaa moottori ja vähintään tutkia kampuran suoruus. Kiitokset avusta tähän mennessä. :)

Re: Minarelli AM6

19.4.2015 13:44

Tiedä nyt onko vakuuttavampi, mutta kampura voi olla lämmön kanssa prässätty kasaan, jolloin värjäymät ovat olleet limpuissa uudesta asti. ;)

Re: Minarelli AM6

19.4.2015 15:28

Ledinauha kirjoitti:kampura voi olla lämmön kanssa prässätty kasaan...


Tottakai, se tässä itellekki tuli mieleen. En nyt vaan millään keksi, mikä muu sen tärinän takana voisi olla. Tiputin jo koneen pois rungosta ja täytyy varmaan kuskata kampura mitattavaksi ja samalla vaihtaa laakerit ja stefat.

Edit: kampikammiossa näyttää tältä:
Kuva

Re: Minarelli AM6

22.4.2015 16:31

Mistäs tota konetta lähtis nyt irrottaa rungosta? Öljysäiliö, syyläri ja pytty otettu pois ja nesteet. Mistäs jatketaan? Mitä pitää huomioida kun ottaa sen irti/avaa sen?