Landeriiseri: Eikai oo ketjut liika kireellä? Itellä ainakin tolkuton ääni vaikka ketjuissa se suositeltu 3-4cm liikkumavara. Ääni loppuu kun vähän löystyy ketjut.
Sitten oma kysymys: Onko kellään tietoa mikä voisi aiheuttaa koneen tuhottoman tärinän? Ensiksi eilen aamulla kouluun ajellessa kone tuntu ehkä vähän säyseemmältä kun yleensä ja kotimatkalla sama juttu. Vähän niinku tehot olis kadoksissa mutta jakso kuitenkin mäkeen vetää hyvin jne.
Sitten iltapäivällä huomasin että vaihdepolkimen kautta tuntuu aikamoista tärinää ja 10km ajon jälkeen koko mopo tärisi kohtalaisen voimakkaasti. Tärinä"alueita" on kolme: ensimmäinen jonkin verran tyhjäkäynnin yläpuolella, seuraava jossain 7-8krpm ja kolmas rajotinta vasten huudattaessa ehkä n.10000 kierroksen kohdalla. Kun ajelin normaaleilla matkakierroksilla n.9000, meno maistui melkeen normaalisti mutta vähänkin kun tiputtaa vauhtia niin kaikki osat helisee ja meinaa melkeen tippua kyydistä tärinän takia
Vaihdoin vaihteistoöljyt, koska se oli muutenkin ajankohtaista
ei tietenkään vaikuttanut mihinkään, kuhan mainitsin, tutkin pakoputken ja kiertokangen ylä- sekä alapään laakerit purkamalla yläkerran, eikä missään mitään vikaa ainakaan silmämääräisesti tai tunnustelemalla. Magneetosta yritin kampuraa heilutella mutta en saanut minkäänlaista välystä tuntumaan.
Mitkä siis on mahdolliset vikakohteet? Voiko petarit hajota yhtäkkiä tolleen ja millä vian saa varmistettua? Kun kone kävi magneetonkoppa irti, sieltä saattoi ehkä kuulua aivan minimaalista rohinaa. Voiko tasapainoakselin ajoitus olla jotenkin pielessä? Mikä muu voi täristää konetta? Se on kunnolla kiinni ja tärinää esiintyy sekä vaihde päällä, kytkin pohjassa että vapaalla.
Kiertokangen alapään laakerit oli ottanu kohtalaisen paljon lämpöä, kampuran limpuissa oli aikamoiset lämpövärit laakerin kohdalla.
Mitään remonttia ei ole nyt vähään aikaan tehty ja kone on pelannut oikeen mallikkaasti.
Kaikki neuvot tarvitaan ennenku pistän koneen pöydälle.