Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Viilaustopic

24.12.2013 13:28

Löytyiskö muuten airsalista portmappia niin voisi itsekin sitä vähän tutkailla että mitä se airsali on pyttyjään?

http://www.scooterinvasion.net/pics/portingexp/portmaps/airsal70minaac.jpg
Minarellin airsali, mutta lähes identtinen omani kanssa. ainut ero, et tossa on 2kpl boostportteja, muuten täysin samanlainen. tällä hetkellä ei ole mahdollisuuksia laittaa kuvaa omani portmapista.

Niin no mitenkäs ajattelit sitten todentaa että onko se huuhtelukanavan virtaus nyt parantunut....................

olisko ollut jotain parempaa ideaa? tietenkin olen tietoinen, ettei se vastaa ns. 'oikeaa huuhtelutapahtumaa'. vettä lorottamalla huuhteluihin, näkee ainoastaan mihin se seos virtaa, eli esim. onnistuinko pilaamaan huuhtelukanavan, ja nyt se virtaa seoksen suoraan pakoaukkoon.

kuten jo aiemmin sanoin edellisessä viestissäni, että kokeilen ensin tuolla huonokuntoisella vakiopytylläni; sekä ns. teoriassa että käytännössä (jos ymmärrät mitä tarkoitan). ainakin näin alkuun, mitä teen tolle vakiopytylle:
-pakoaukon asteet ~195 , lisää leveyttä (myös lisäaukoille lisää korkeutta ja asteita)
sitten kokeilen miten toimii, jos toimii ihan "OK", sitten kokeilen avartaa/siistiä huuhtelulähtöjä, taas kokeilen miten toimii (tietenkin säätelen kaasutinta aina välissä, jotta huomaa eron). sitten jos tuli postiivista muutosta ---> avarran hieman lisää huuhtelulähtöjä sekä sisäpuolelta huuhteluaukkoja (nostan asteita hieman korkeammalla). ja taas kokeilen.

jos toi valmiiksi huonokuntoinen vakiopytty menee sitten pilalle huuhteluiden viilaamisen takia, en tietenkään koske sitten airsalin huuhteluihin.

tohon airsaliin voin kokeilla tuota vinkkiäs, eli täytän huuhtelulähdöt (millä kemiallisella metallilla? perma tex?) ja jyrsin sopimaan lohkoihin.

jos saan joltain tuttavalta paremman migin (suojakaasullinen), silloin voin vaikka koittaa hitsata kasaan pari putkea. ensimmäinen putki, kun oli niin vaikea hitsata suojakaasuttomalla bilteman migillä, niin ei siitä oikein tahtonut tulla mitään. kesti joku pari-kolme viikkoa saada se edes jotenkin pitämään pakokaasut sisällään.

tuli aika vääntävä putki ja otti pientä piikkiä jossain +9-10krpm ja kierti ~12krpm, mutta vuoti todella paljon, kun ei ne hitsaukset pitäneet. mahdollisesti olis voinut ottaa parempaa piikkiä ja vetää huomattavasti paremmin jos ei olisi vuotanut (?).

e: koitan saada sen portmapin omasta airsalistani lähiaikoina.

Re: Viilaustopic

24.12.2013 15:40

Koneen käydessä huuhtelukanavissa virtaa jotain kaasun tyylistä. EI NESTETTÄ! Joten ne vedellä lorottelut voinee unohtaa.

Re: Viilaustopic

24.12.2013 17:28

Ite olisin kanssa vähän samoilla linjoilla edellisten kanssa siitä ettei niihin huuhteluihin kannata mennä koskemaan ennen kun kaikki muu on täysin kunnossa, ja huuhteluitten voidaan oletettavan toimivan merkittävänä pullon kaulana. Muutenkin kun huuhteluita lähdetään sörkkimään, ja jos pytty tulee huonommaksi, on törkeän vaikeaa ettiä vikaa ilman virtauspenkkiä. Kuitenkin nämä on jo niitä pyttyjä, jossa on jo jonkinmoiset huuhtelut vakiona, eikä sellanen mitä joku tunan pytty mistä ei vaan voi saada huonompaa mitä se vakiona on. Mistä siinä ajossa tietää menikö nyt huuhtelupatsaan suuntaus pieleen, onko huuhteluitten koko huono vai mikä meni pieleen? Vaikka pystyttäisiinkin toteamaan että huuhtelupatsas on huono, pitäisi vielä pystyä toteamaan mikä siinä on huonoa, ja miten se saa korjattua. Menee trial & erroriksi. Lopulta se pytty on pilalla, eikä silti ole mitään hajua mikä meni pieleen. Tietty voi se pytty tuurilla parantuakkin.

Eli eka pytty, putki, kaasutin, kansi (jos sille jotain teet), ja sytkäajotukset (jos pystyy säätämään) kuntoon, sitten vasta huuhtelut. Kuitenkin ne huuhtelut on se haasteellisin ja aika helpolla pilattu paikka pytystä.

Re: Viilaustopic

24.12.2013 21:02

pakko kai lopettaa itsepäisyys ja alkaa kuuntelemaan. kuitenkin teillä paljon enemmän kokemusta 2-tahtisista vehkeistä ja niiden virittelystä. :)
--
mites, kun nostaa pakoaukon ajoitusta, esim. 184 (muistaakseni airsalissa vakiona) -> ~195, niin eikös jo silloin jää pienemmälle pakoaukon ajoitukselle mitoitetut huuhtelut pullonkaulaksi (huom: tää on pelkkää mutuilua)?
--

eli nyt ensimmäisenä:
-sylinteri kiinni (puuttuu vielä mäntä, mutta tulossa)
-kaasutin säätöihin
-kokeilen miten kulkee (nyt välitykset 12/48, eli huippuja pitäisi tulla n. 95-100km/h)

sitten pakoaukolle viilaa (maltillisesti) ja taas kokeilemaan ja säätämään, niin pitkään kunnes tehoja alkaa olemaan tarpeeksi korkealla (tehoja pitäisi saada +12krpm asti, ainakin vakiopytyllä ennen viilaamista tehot hiipui aika nopeasti 10krpm jälkeen).

nyt on jopa sulat tiet täällä, niin voi kokeilla huippuja.

eikös näissä ducatin rajoittamattomissa cdi bokseissa ole kierrokset rajoitettu sinne n. 12-13krpm? eli joutunee vaihtamaan sen johonkin 'tuuninki' cdi boksiin.
sitten putki vaihtoon, sytkää aikaisemmalla jne... kuten Slerpa_ ehdottikin.

Re: Viilaustopic

25.12.2013 2:27

mites, kun nostaa pakoaukon ajoitusta, esim. 184 (muistaakseni airsalissa vakiona) -> ~195, niin eikös jo silloin jää pienemmälle pakoaukon ajoitukselle mitoitetut huuhtelut pullonkaulaksi


Tuskin. Ennemmin se pakoputki jää pullonkaulaksi. Jossain peeveen vakiopytyssä noin onkin että vaikka pakoaukon kairaa isoksi niin tehoja ei juuri tule kun ne minimaaliset huuhtelut jäävät kuristamaan mutta kyllä tuossa airsalissa näkyisi olevan huuhtelualaa sen verran että mutuna sanoisin että se riittää tuottamaan hyvän väännön vielä sinne 11-12krpm kierroksille mikä pitäisi olla ihan riittävästi. Senhän voi tutkimalla tutkia mihin asti ne huuhtelut teoriassa riittää, vaikka portmap analyzerilla.

Tuo linkkaamasi portmap on ilmeisesti skootterin ilmajäähyversiosta ja siinä nuo ajoitukset vaikuttaa kyllä kohtalaisen matalilta, voi olla että siinä joutuisi viilailemaan huuhteluitakin. Onkohan se nyt varmasti samanlainen pytty kun sulla? Löysin itse portmapin am6 airsalista http://666kb.com/i/bdngdlk0otxqjtu26.jpg niin oisko se pikemminkin tuo? Tuosta mä niitä aukkoja kattelin että pitäisi riittää.

Pakoaukkoa ei juuri kannata korottaa yli 190 asteen kun se tehoalue alkaa kapenemaan sen verran pahasti ja se on vaihdemopossa aika huono juttu. Varsinkin kun on käytössä 2-osainen pakoaukko niin semmosen 185-190 ajoituksen luulisi kyllä riittävän. Vakiona pakoajoitus näkyy olevan tuossa am6 airsalissa 180 tienoilla.

sitten pakoaukolle viilaa (maltillisesti) ja taas kokeilemaan ja säätämään, niin pitkään kunnes tehoja alkaa olemaan tarpeeksi korkealla (tehoja pitäisi saada +12krpm asti, ainakin vakiopytyllä ennen viilaamista tehot hiipui aika nopeasti 10krpm jälkeen).


Kun se pakoputki vaikuttaa yhtä paljon kuin pyttykin. Lyhyempi putki voi vinkua yläkierroksilla aivan eri lailla kuin pidempi. Eli kannattaisi olla niitä erilaisia putkia kokeiltavaksi eikä vaan koittaa viilata pyttyä lisää jos ei meinaa kulkea. Viilaat pytystä pakoaukon siihen 185-190 asteeseen niin sen pitäis kyllä riittää ja sitten vaan pakoputkia kokeilemaan.

eikös näissä ducatin rajoittamattomissa cdi bokseissa ole kierrokset rajoitettu sinne n. 12-13krpm? eli joutunee vaihtamaan sen johonkin 'tuuninki' cdi boksiin.


Tämmönen huhuhan se tuntuu liikkuvan mutta kuten tavallista, kellään ei ole varmaa tietoa. No minulla on ainakin semmoinen tieto että herran vuonna 2013 vuosimallin 02 MBK X-limit varustettuna ducatin rajoittamattomalla cdi-boksilla kiersi Palezun tallissa 13600rpm eikä minkäännäköistä pätkintää liiemmin esiintynyt. Jos se on rajoittamaton boksi niin eihän siinä sillon rajoitinta pitäis olla?? :D

sytkää aikaisemmalla


Yleensä tehokkaassa 2-tahdissa sytkää joutuu ruuvaamaan myöhäisemmälle. Pitäis kyllä tuokin mitata että millasen ennakkokäyrän tuo ducatin cdi antaa. (kuinka paljon ja mihin suuntaan ennakko muuttuu kierrosten mukaan)

jos saan joltain tuttavalta paremman migin (suojakaasullinen), silloin voin vaikka koittaa hitsata kasaan pari putkea. ensimmäinen putki, kun oli niin vaikea hitsata suojakaasuttomalla bilteman migillä, niin ei siitä oikein tahtonut tulla mitään. kesti joku pari-kolme viikkoa saada se edes jotenkin pitämään pakokaasut sisällään.


Mulla on suojakaasuton bilteman 140 malliniminen MIG. Sillä on nyt tullut sen kolme pakoputkea parsittua kasaan, yksi yhdessä illassa ja kyllähän nuo näkyy kaasut sisällään pitävän aivan riittävän hyvin. Sanoisin että joku on pielessä jos sulla on mennyt pari kolme viikkoa hitsata putki edes jotenkin tiiviiksi :lol: Itse käytän millin vahvuista peltiä, 0,7mm lankaa(mukana tulleella 0,9mm lankarullallakin onnistui) ja virtanupikka kakkosasennossa, langansyöttö niin pienelle kuin saa. Ei se täydellisesti toimi mutta vähän kun harjoittelee niin kyllä sillä putkia saa tehtyä.

Re: Viilaustopic

25.12.2013 13:41

Joku ducatin/kokusanin ennakkotaulukko: http://www.motelek.net/andere/kokusan_neu/parameter/zundwinkel2.png
Eli tuo boksi lisää ennakkoa koko ajan kierrosten noustessa. Ei hyvä.

Re: Viilaustopic

25.12.2013 14:22

Yläastesaksani perusteella sanoisin että früher = aikaisemmin/ennakko ja später = myöhemmin. 500rpm olisi 4.5 astetta ennakkoa, 8000rpm 0 astetta ja siitä eteenpäin sytkä vain myöhenisi?

Re: Viilaustopic

25.12.2013 14:55

@Palezu kiitos hyvästä vastauksesta. :)
Tuo linkkaamasi portmap on ilmeisesti skootterin ilmajäähyversiosta

niin taitaa ollakkin. :eek: katoin vaa, et suunnilleen samannäköinen ku toi oma. :|

Tämmönen huhuhan se tuntuu liikkuvan mutta kuten tavallista, kellään ei ole varmaa tietoa. No minulla on ainakin semmoinen tieto että herran vuonna 2013 vuosimallin 02 MBK X-limit varustettuna ducatin rajoittamattomalla cdi-boksilla kiersi Palezun tallissa 13600rpm eikä minkäännäköistä pätkintää liiemmin esiintynyt. Jos se on rajoittamaton boksi niin eihän siinä sillon rajoitinta pitäis olla?? :D

huhhuh.. ei siinä silloin pitäisi olla mitään ongelmaa saada kiertämään yli 13000rpm. :D

jos sitä koittais nyt opetella hitsaamaan tolla bilteman huippumigillä millistä peltiä, niin voishan sitä saada putkia tehtyäkkin (kerta se on todistettu mahdolliseksi). nyt oon hitsaillut sillä uutta takahäkkiä 20x20x2mm neliöputkesta ja täysillä virroilla (langansyöttö 3) niin kyllä sillä saa todella kestävää saumaa (testattu). ainut vaa, et jouduin vetämään ton putken silloin minimivirralla, niin ei ne saumat pahemmin kestäneet ja silti tuli reikiä, mut tais vaa olla taidoista kiinni. :D (itse käytän 0,9mm lankaa). pelti, josta tein sen putken, oli romuttamolta ostettua (maksoi vaivaiset 50snt/neliömetri)

Re: Viilaustopic

25.12.2013 17:35

Ledinauha kirjoitti:Yläastesaksani perusteella sanoisin että früher = aikaisemmin/ennakko ja später = myöhemmin. 500rpm olisi 4.5 astetta ennakkoa, 8000rpm 0 astetta ja siitä eteenpäin sytkä vain myöhenisi?
Google näyttää olevan kanssasi samaa mieltä. Itse en vaivautunut mokomaa taulukkoa edes kääntämään, kun eräs "luottokaveri" tulkitsi sen mulle jo valmiiksi... Anteeksi kömmähdys.
Tuo reilu viiden asteen säätö ei tosin vielä ole riittävä. Oikeasti sitä säätöä sais olla kymmeniä asteita. Ja (varsinkin) ilman pakoaukon säädintä ajotus 8000 rpm tuntumassa voi olla jopa 20-30 astetta aikasemmalla kuin huippukierroksilla (12-13krpm). Ja ihan alakiekoilla sitä ennakkoa ei sitte myöskään sais olla niin paljoa.
Tuossahan on mielenkiintonen toi kondensaattori taulukko vieressä. Joku viisashan voi laskeskella, mitä erilaisten konkkien laittelu vaikuttaa ennakkoon. Siihen voi tarvita tätä:http://k-moto.com.ua/shema/CDI/ducati_zuendbox.png

Re: Viilaustopic

25.12.2013 18:00

juppi98 kirjoitti:huhhuh.. ei siinä silloin pitäisi olla mitään ongelmaa saada kiertämään yli 13000rpm. :D


Minä voin viellä varmistaa että 14k rpm on paukkunut espoon teillä. Ihan rajottamattomilla vakiovermeillä. Lähteenä Hardline jonka pitäisi olla kaikki hyväksynnät täyttävä.

Re: Viilaustopic

25.12.2013 19:21

Onko kukaan viilaillu am6 vakiopyttyä? Saako siitä kuinka tehoja irti? Ite en oo koskaan viilannu ainuttakaan pyttyä, mutta olis airsalin 80 (leiponu sellanen) tallis niin siihen vois harjotella ja sitte myöhemmin tota vakiopyttyä. Ja minkä merkkinen vinku kannattaas ostaa?

Re: Viilaustopic

25.12.2013 19:52

Mulla on MBK:ssa nyt am6 vakio 113 pytty käytössä ja "työn alla" että kattoo paljonko siitä saa irti. En ole sitä vielä isommin viilaillut, muuten kuin tasoitin pakoaukon yläreunaa joten se korottui ehkä 0,5mm eli käytännössä vakio. Se vaikuttaa melko hyvältä pytyltä, huuhtikset on sopivan isot ja uumoilisin että ei tarvi kuin viilata pako sopiviin mittoihin(n.185-190 astetta) ja tehdä hyvä putki niin sillä menee satanen rikki. Vakionakin näkyy kulkevan kohtalaisen hyvin, mulla on siinä nyt itsetehty yläkiekkaputki niin sain kiljutettua 82km/h lyhkäsillä väleillä.

Elikkä meikäläisen viilausohje am6 vakiopyttyyn on korottaa pakoaukkoa n. 1,5mm ja kaareva yläreuna säilyttäen, niin hyvällä putkella pitäisi kulkea jo kohtuullisen haipakkaa.

Ite oon viilaillu dremelillä(tai siis kiinankopioilla) ja kiinasta tilatuilla kovametalliterillä(biltemasta saa näitä samoja, viisinkertaiseen hintaan). Am6 pakokanava on kyllä sen verran pitkä että sinne ei kovin isolla vingulla yllä, tuo vois olla hyvä: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Paineilma/Tyokalut/Hiomakoneet/Pienoishiomakone-15472/

Re: Viilaustopic

26.12.2013 1:36

Joo noihin huuhtiksien muotoihin ja suuntauksiin ei kannata kauheesti kajota, jossei ole jonkunlaista käsitystä mitä haluaa muuttaa ja mikä sitä muuttaa.
Jo pelkästään jonkun aukon levittäminen muuttaa patsasta muuttuneen "voimasuhteen" takia.
Pytyn korottamiset asia erikseen, niissä ei muutu kuin ajoitus jolloin huuhtelupatsaan voi olettaa pysyvän suht ennallaan.

Pakoaukon korottaminen/suurentaminen ja suhde huuhtisten syöttökykyyn? Suuntaa voi hakea laskureilla tai aika-aloja pähkäilemällä, mutta ne antaa vain suunnan.
Jos jättää pois muut muuttujat, niin huuhtisten virtauskyky suhteessa pakoaukon toiminta-alueeseen selviää kokeilemalla ne viimeiset asteet ja neliömillit. Ikävä kyllä rajoja ettiessä saa varata pytyn-pari verkonpainoiksi. Tai sitten tyytyy hieman vähempään ja lopettaa ns. ajoissa, kun tuntuu siltä.
Jos palataan kappaleen ekaan lauseeseen, huuhtisten "kyky" ei välttämättä rajoitu niiden pinta-alaan ja absoluuttiseen virtauskykyyn, vaan suuntaukset/balanssi (=patsaan rakenne) voi olla se rajoite jos pytyn kierrosaluetta/tehoa/luonnetta halutaan muuttaa selvästi.

Mm. Palezun varoitteluun huuhtisten sorkkimisesta on helppo yhtyä.
Toisaalta, jos haluaa värkätä, niin joskus ja jostain se on alettava opetella... Ja esim. AM6 ja PV:n tarvikepytyt on sen verran halpoja, että moni muu harrastus rasittaa lompakkoa paljon enemmän.

Re: Viilaustopic

26.12.2013 13:31

Kiitos vastauksista! Pitää kävästä hakees tollanen kone. Palezu linkkaa vielä niitä hiomateriä ? ;)
Jos on oikeen ymmärtäny nii sylinteriputken puolelle ei saa jäädä mitää karheita kohtia aukkojen kohalle niin millä ne saa "tasoteltua"?

Re: Viilaustopic

26.12.2013 18:18

http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Hiomatarvikkeet/Multislip/Raspit-10-kpl-20544/

Siinä on teriä. Tuon saman sarjan saa tosiaan ebaysta jollain 10 eurolla.. :D Löytyy hakusanoilla carbide burr set jos sieltä pystyt tilaamaan.

Viilailun jälkeen pyöristelet vain aukkojen reunat pienellä pyöreällä viilalla tai jollain muulla vastaavalla silleen ettei ne tunnu sormeen teräviltä niin hyvä tuloo.