Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Rabasa

21.12.2013 17:00

hessuhopotin kirjoitti:joo noi ensiörattaat on vähän hankalii, on kokeiltu lämpöö, ties milläkampeamista ja yleismallisia ulosvetmiä tuloksetta. aluksi tuli ostettuu 2-haarainen ulosvedin, lähinnä siksi kun 3-haaraiset oisi olleet liian suuria eivätkä olisi istuneet ensiörattaan alle, mutta tuloksettoman sähläämisen jälkeen hankin lopulta sen 3-haaraisen ulosvetimen ja dremelöin sen sopimaan nätisti ensiörattaaseen ja tykitin irti pulttipyssyllä, oli muuten aivan järkyttävän tiukassa. :D


Juu saatiin irti kun käytettiin tutun korjaamolla. kaasupuhaltimella se lämmitti ja repäs irti ulosvetäjällä. Helpolta näytti ammatilaisen käsissä. ;)

Re: Rabasa

17.1.2014 21:48

en tiiä kuuluuks tää nyt ihan tänne, mut menkööt nyt tän kerran... kertokaa jos on väärä topikki. :roll:
----
antakaas nyt jotain vinkkejä..

eli nyt pitäis saaha derbi käyntiin yli 15 asteen pakkasessa (tällä hetkellä yli 17 astetta pakkasta ulkona) ja huomenna taitaa vaan laskea...

kipinää tulee (en osaa sanoa laadusta, mutta jotenkin vaikuttaa melko "pieneltä") ja tulppana toimii B9ES / B10ES. tulpanjohto ja tulpanhattu vaihdettu, jostakin syystä ei tahdo toi tulpanjohto mennä cdi-boksiin yhtä napakasti ku vakio, joten kipinä voi olla melko heikko tuon takia. bensaakin tulee, mutta en osaa sanoa, tuleeko liikaa vai liian vähän. ryyppyä en oikein pysty käyttämään, koska derbissä ei ole vakiona vaijeriryyppyä, joten ainut vaihtoehto on yrittää vetää papukaijapihdeillä sitä vaijeria.

termostaattia ei ole, eikä saa kiinni, koska ostin käytetyn 70cc airsalin, jossa se termostaatin paikka on mennyt ruttuun. :roll:

poljin tota mopoa yli puol tuntia ja koitin työntääkkin ja pari kertaa hörähti, mutta sammui heti kun veti kytkimen pohjaan. sitten alkoi takapyörä menemään lukkoon, koska jäätä tuli näkyviin, joten ei enää pahemmin pystynyt työntämään käyntiin.

polkemalla ei toivoakaan, ei edes yritä hörähtää käyntiin.

kaasuttimena toimii mikuni tm 28, jossa neulan sokka ylimmässä lovessa ja #165 pääsuutin (ennen oli #210, mutta otti liikaa ilmaa, mutta käynnistyi hyvin, tosin piikillä rötäji niin perkeleesti eikä kiertänyt piikin yli), ilmaruuvi 2½ kierrosta auki.
putsarina toimii motorex vapari.

just vaihdoin ton 165 pääsuuttimen, koska ei tahtonut lähteä tolla 210.

eli kertokaas nyt, esimerkiksi, mikä tulppa? b10es tulpalla toimi ihan ok silloin ku oli sitä imuvuotoa ja #210 pääsuutin, br9es tulpalla (käytetty) ei eroa.

sitten, miten mie saan ton mopon käynnistettyä alle puolessa tunnissa yli 15 asteen pakkasessa ilman termostaattia?? :eek:

oleelliset osat tiivistettynä:
-(viilattu) airsal 73cc , uusi mäntä
-gianelli kokoränni
-mikuni tm 28 (ps 165, neulan sokka ylimmässä lovessa, ilmaruuvi 2½ auki)
-motorex vapari
-malossin hiilariläpät
-b9es / b10es

Re: Rabasa

17.1.2014 21:56

Hankalaa tulee olemaan ilman ryyppyä, kokeile peittää ilmansaantia jotenkin tai säädä seosruuvia rikkaammalle äläkä anna kaasua käynnistettessä.

Re: Rabasa

17.1.2014 23:50

Jos mahdollista niin konetta kannattaa yrittää lämmittää vaikkapa kuumailmapuhaltimella/hiustenkuivaajalla, jos mopoa ei saa hetkeksi sulamaan vaikkapa lämpimään varastoon. Uusi tulppa voi myös auttaa, muista myös säätää kärkiväli sopivaksi. Jos mopo on ollut pidempään ulkosalla ajamattomana voi tankissakin olla ilmasta tiivistynyttä kosteutta joten bensojen vaihtokin saattaisi avittaa asiaa.

Re: Rabasa

18.1.2014 1:32

just vaihdoin ton 165 pääsuuttimen, koska ei tahtonut lähteä tolla 210.


Aika ajoin tätäkin saa toistaa mutta ei se pääsuutin käyntiin lähtöön vaikuta minkään vertaa, ellei tapanasi ole pitää kaasua aina pohjassa kun käynnistät.

Jos ryyppyä ei voi käyttää niin ei siinä silloin oikein auta mikään. Voit tietysti laittaa ilmaruuvin rikkaimmalle ja tosi ison tyhjäkäyntisuuttimen, mutta tällöin se sitten rötää pintakaasulla niin perkuleesti koneen lämmettyä ja kaasua saa koko ajan pilkkiä ettei tulppa pimene.

kaasuttimena toimii mikuni tm 28, jossa neulan sokka ylimmässä lovessa ja #165 pääsuutin (ennen oli #210, mutta otti liikaa ilmaa, mutta käynnistyi hyvin, tosin piikillä rötäji niin perkeleesti eikä kiertänyt piikin yli), ilmaruuvi 2½ kierrosta auki.
putsarina toimii motorex vapari.


Ensinnäkin tuo kaasari on aivan turhan jyty. Kyllä sen käynnistymään sillä saa mutta täyskaasulla toiminta saattais olla parempaa pienemmällä kaasarilla.

sitten, miten mie saan ton mopon käynnistettyä alle puolessa tunnissa yli 15 asteen pakkasessa ilman termostaattia??


Termostaattikaan ei vaikuta käynnistyvyyteen mitenkään. Termostaatti vain nopeuttaa koneen lämpenemistä sitten kun(jos) se on käynnistynyt.

Neuvot tiivistettynä: korjaa se ryyppy, B9 tulppa ja kun saat mopon käyntiin ja lämmitettyä niin säädä ilmaruuvi siihen missä se käy nopeinta tyhjäkäyntiä, sitten siitä asennosta vielä vähän rikkaammalle ja säädä tyhjäkäyntiruuvista tyhjäkäynti melko pieneksi.

Tuo ilmansaannin tukkiminen jollain on kans hyvä konsti, sillä lähtee yleensä mikä vain värkki käyntiin(MBK pitää yleensä houkutella näin käyntiin), mutta tahtoo yleensä olla melko hankalaa pitää toista kättä kaasarilla, toista kaasukahvalla ja samalla polkea.. :D Toinen kikka on suhauttaa cleaneria ilmanputsarista sisään niin jopa lähtee.

Re: Rabasa

18.1.2014 13:48

valitsin tuon kaasuttimen ihan säästösyistä. :)
kesällä tulee sitten 80cc (tai peräti 85cc brk 8) ) sylkkää ja muuta kivaa, jolloin toi kaasutin ei enää ole ollenkaan liian iso. (eli ei tarvii sitten kahta kertaa vaihtaa kaasutinta)


jostain syystä pösössä ja derbissä käynyt silleen, että aina on ollut pääsuuttimella vaikutusta tyhjäkäyntiin ja käyntiinlähtemiseen, vaikka en käynnistäkkään sillä perus jonne-tyylillä (eli kaasu pohjaan ja polkemaan). en yhtään osaa sanoa mistä tämäkin johtuu... nyt on vähän aivot jumissa univelkojen ja kahvinpuutteen takia.
tai sitten vaa vetäsen automaattisesti kaasun täysille? :roll:

sain ton mopon nyt käyntiin, mutta oli ainakin haastavaa! :eek: ryyppyvaijerin vedin papukaijapihdeillä ja sitten vaa vasemmalla kädellä puristin tiukasti tuppea vasten.
kierrokset "leijuu" mukavasti jossain 3 000-4 000rpm kieppeillä ja kaasuun ei pysty koskemaan ku ihan pikkaisen hipaisemalla, jolloin kiekat nousee vähän korkeammalle taas. oiskohan vieläkin jossain imuvuotoa? pösön kaasutinta kun säätelin, niin silloin ku se kävi laihalle, kiekat leijaili samalla tavalla.
vähän aikaa kun käytin tyhjäkäynnillä (lämpimässä tallissa) ja pystyin käyttämään kaasua vähän enemmän, kokeilin nykästä yli puolen välin ja kuulu vaa tuttu "boooo.." ääni.

pitää nyt ensimmäisenä koittaa neulan sokkaa siirtää puoleen väliin ja kattoa sitten.
pääsuuttimia ei ole ku se 165, 210 ja 256 (alkuviikosta haen jonkun 175-180 pääsuuttimen, ellen löydä imuvuotoa), joista ensimmäinen kiinni. vaihdoin myös b9es tulpan. b10 lähti käyntiin myös ihan hyvin, enkä juurikaan huomannut eroa noissa.. ehkä vähän paremmilla säädöillä huomaa eron (?).

Termostaattikaan ei vaikuta käynnistyvyyteen mitenkään

vielä on näköjään paljon opittavaa. :D

E: Nyt toimi ihan hyvin, kun laitoin neulan sokan keskelle, tosin sitten kun lähdin ajamaan sitä, booaili vaa ei kulkenut yhtään mihinkään ja lopulta sammuikin. sitten huomasin, että imukaulan kumiosa oli irronnut. hyvää tuuria.. :roll:

pitäs varmaan väsätä se itsetehty tehari, ku toi gianelli ottaa kaasuttimeen hieman kiinni / on liian lähellä.

Re: Rabasa

3.2.2014 23:34

mistä saa uusia osia uuden mallin rabasan vaihteistoon ja onko kuin kalliita?

Re: Rabasa

4.2.2014 21:18

Saahan noita, esimerkiksi täältä. Hinnat voi sitten aiheuttaa pienen pyörtymiskohtauksen, uusista alkuperäisosista, kun on kyse. Pelkän vetoakselin rattaineen, hinnalla, saisi käytettynä parikin uudenmallista rabasan uudenmallin mottia, joten kannattanee turvautua mieluummin mototallin käytettyjen osien valikoimiin noitten alkuperäisosien sijasta.

Re: Rabasa

4.2.2014 21:55

juu noita käytettyjä oonkin katellu. aattelin vaan että minkähän hintasia noi uudet mahtaa olla. ja näyttäs kyllä aika kalliilta, taidan hommata käytetyt

Re: Rabasa

18.2.2014 20:04

Siirretty toisesta topikista tänne, koska vahingossa postasin väärään topikkiin..
kannattaisko hommata ennemmin 6204 C3/Tn9 petarit normaalien laakereiden sijasta, koska tuun ottamaan tosta koneesta ainakin sen 15hp (tavoite) ja kierroksia tulisi olemaan n. 13 000-14 000rpm. sama juttu vaihteiston laakereiden kanssa. ja mikä hyöty noissa teflon -stefoissa on vrt. normaaleihin stefoihin? lähinnä noita kampuran puolen stefoja tarkoitan.. ainakin Polini valmistaa sellaisia
ja kannattaako vaihtaa nuo koneen neulalaakerit nyt koneremontin yhteydessä, ihan kestävyyden vuoksi, vaikka nuo neulalaakerit ei taida kovinkaan paljoa kulua.. mut kysynpä vaan.

sekä kestäiskö tuo n. 21tkm (sekoilevan mittarin mukaan) ajettu kampiakseli edes 500-800km ton kanssa, jos ottaa suhteellisen paljon tarpeettomia kiihdytyksiä?

meinaan, ei olis pahemmin laittaa rahaa, koska sitten jäis muut osat saamatta, jos sijoittaisin vahvistettuun kampuraan.. :roll: nykyisessä kampurassa ei tunnu olevan välystä (pystysuunnassa). jos kannattaa vaihtaa, niin oisko joku Barikit "Competition" 45mm iskuinen kampura "ihan OK"? :D kuutiotilavuus olisi silloin Airsalin kanssa 80.08cc. Tosin budjetti joutuisi tiukille tämän vuoksi... :roll:
paitsi jos osat alkaa menemään kaupaksi.


Ja paljonko nuo vforce 3:sen läpät saavat aueata (max, mm)? tietäis vähän, että miten paljon lisää voi avartaa lohkoja. :) tällä hetkellä aukeaa n. 2-3mm.

on muuten ihan kivat portaat huuhtelulähdöissä, kun laitoin airsalia kiinni jompaan kumpaan lohkonpuolikkaaseen.. luulis "hieman" parantuvan koneen toiminta, kun portaat on viilattu pois.

sekä, jotta tuo 45mm iskuinen kampura mahtuisi lohkoihin, pitää lohkoja koneistaa.
mitään ideaa, paljonko tulisi maksamaan? samalla voisin pyytää koneistajaa ottamaan lastua kannesta. (squish n. 0,8mm = ok?).
itse sitten (mahdollisesti) muotoilisin palotilaa uusiksi. ensin tietenkin koskemattoman kannen mitat (tilavuus, puristussuhde...), sitten vasta voi alkaa jo suunnittelemaan tulevia mittoja.

Re: Rabasa

18.2.2014 22:22

Jos heität sinne 45mm iskusen kampuran 40mm iskusen pytyn kanssa nii kannattaa muistaa et voit joutua korottamaan pyttyä ytp:stä ja atp:stä. Ne läpät ois hyvä aueta jotai 5mm-8mm.

Re: Rabasa

19.2.2014 22:52

juu, tietenkin pitää laittaa korotiivistettä sinne väliin. samalla korottaa sen verran, että huuhteluaukot avautuvat täysin ja sitten mittaa puristukset ja viilaa pakoaukon asteet kohilleen (190-192 ast). Jos siis tulee muutosta pakoaukon asteisiin.

laitoin jo vahvistetut petarit tilaukseen, joten sitä on turha enään miettiä sen enempää..

nyt kertokaas, mitä parannuksia voisi tehdä tuolle moottorille, kun se nyt on auki..
ainakin huuhtelulähdöt kohdilleen lohkoista/sylinteristä, jotta täsmäävät täydellisesti, sekä tietenkin lisää läppäkanavan avartamista, jotta läpät aukeavat n. 5mm.

pitää kuitenkin vielä miettiä tuota pidempi iskuista kampuraa, koska hintaa sillä on päälle 130€ (animotos) +toimituskulut (pikaposti, 29€), +koneistus...
toisaalta en haluaisi ostaa normaalia/vahvistettua kampuraa, joka maksaa melkein saman verran, enkä myöskään välttämättä uskalla pitää tota vakiota 21tkm ajettua kampuraa. :roll: tai sitten voisin vaihdattaa tohon kampuraan laakerit ja kiertokangen?

Re: Rabasa

1.3.2014 13:35

mikä olis hyväja halpa sylinterisarjaa jossa tulee kansi,sylinteri,tiivistesarja ja mäntäsarja Aprillia rx -07?

Re: Rabasa

2.3.2014 12:37

rx-nu98 kirjoitti:mikä olis hyväja halpa sylinterisarjaa jossa tulee kansi,sylinteri,tiivistesarja ja mäntäsarja Aprillia rx -07?

Airsall 50/70cc, ulkomaalaisilta sivuistoilta irtoaa 110 eurolla ja tietenkin parempaaa pyttyä löytyy niiltä 150-170e hinnassa mitä suomesta toi airsal.

Re: Rabasa

2.3.2014 18:59

Aattelin ottaa tuorevoitelun pois niin riittääkö se että ottaa säliöstä öljypumpulle menevän letkun pois?