Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

15.4.2009 19:55

Ei vaa n lue aijempaa juttua. siis oli åpuhetta tosta liikkuvien osien keventämisestä et auttaako mitää.

15.4.2009 20:03

Elikkä tuosta keventelystä.

Mäntähän saa energiansa akk jälkeiseen kiihtymiseen vauhtipyörältä. Eli jos mäntä/kiertokankipaketti on raskas ja vauhtipyörä kevyt (pelkästään kevennetty vauhtipyörä) vie mäntä vauhtipyörän liike-energiasta suuren osan, jolloin kampiakselin kierrosnopeus laskee. Mutta tämähän tapahtuu äärimmäisen hetkellisesti. Kyseinen ilmiö aiheuttaa tärinää ja turhaa rasitusta kaikille moottorin osille. Elikkä jos keventää vauhtipyörää, kannattaa keventää myös mäntä/kiertokankipakettia. Siten saadaan pidettyä värinät aisoissa. Vääntömomenttiin tuolla ei juuri ole vaikutusta mutta kerrokset nousevat nopeammin pienemmän kiihdytettävän massan takia jolloin teho kasvaa. Näin pienissä koneissa ei edes kannata väännöstä puhua. Kun on kokeillut 1200 v2 hd:tä, niin tietää mitä vääntömomentti tarkoittaa. Kun sanotaan että vääntö häviää alakierroksilta, kysessä on useimmiten koneen hyytyminen. Tämä tapahtuu taas tietysti nopeammin pienemmän pyörivän massan takia. Käytännössä kone sammahtaa helposti jos ei käytä kaasua kovalla kädellä. Moottori antaa paljon enemmän anteeksi jos pyöriviä massoja on paljon.

Pelkässä männän kevennyksessä en mitään haittaa näe. Seinämävahvuuksissa ei kannata alle 1,5mm mennä eikä laessa alle 3mm. kokeilemalla selviää että kuinka rankan kevennyksen mäntä kestää. Itse laihdutan superin mäntää n. 1/3 alkuperäisestä pois.

19.4.2009 14:29

Onkos teillä tullut ilmajäävehkeissä jäähdytyksen kanssa koskaan ongelmia? Voisin kuvitella, että korkeakierroksinen ilmajäähyvehje esim. mikroautoradalla ei hirveästi jäähdytystä saisi.

19.4.2009 22:03

Luulis et sen verra jäähtyy ku sen tarviiki.mitenkös nää vahvistetut kiertokanget/kampiakselit sitte eroaa tavallisista? parempi laakerointi ja tasapinotus? vai onko kevyempiä ja tasapainotettuja? vähä jääny syväntä kaivelemmoo ku ne näyttävät nii paljo paksummilta ku normi veivit et luulis olevan painavempia. Valaiskaa nyt tietämätöntä :nolo:

19.4.2009 22:14

Ihan maalaisjärjellä päättelin että eiköhän vahvistettu kiertokanki ole aina orkkista hieman paksumpi/painavampi. :) Vahvuuteen kun yleensä materiaalipaksuutta hiukan vaaditaan(tiedän kyllä mitä tarkoittaa karkaisu, yms). Paremmat laakerithan voi vaihtaa oikeastaan mihin kiertokankeen tahansa jos vain sellaiset sattuu löytämään. Joissakin näissä ''kisamallin'' kiertokangissa on ainakin vahemmissa mopoissa isompi männäntapin aukko, eli esim 10mm -> 12mm.

20.4.2009 8:29

Jaa jaa. No mutta kiitoksia tiedoista.

20.4.2009 10:14

Veli-Vihannes kirjoitti:Ihan maalaisjärjellä päättelin että eiköhän vahvistettu kiertokanki ole aina orkkista hieman paksumpi/painavampi. :) Vahvuuteen kun yleensä materiaalipaksuutta hiukan vaaditaan(tiedän kyllä mitä tarkoittaa karkaisu, yms). Paremmat laakerithan voi vaihtaa oikeastaan mihin kiertokankeen tahansa jos vain sellaiset sattuu löytämään. Joissakin näissä ''kisamallin'' kiertokangissa on ainakin vahemmissa mopoissa isompi männäntapin aukko, eli esim 10mm -> 12mm.
Tjaa... aika usein kisaosat kyllä on kevyempää mutta silti lujempaa materiaalia kuin alkuperäiset.

20.4.2009 10:53

Nalle Puch kirjoitti:
Veli-Vihannes kirjoitti:Ihan maalaisjärjellä päättelin että eiköhän vahvistettu kiertokanki ole aina orkkista hieman paksumpi/painavampi. :) Vahvuuteen kun yleensä materiaalipaksuutta hiukan vaaditaan(tiedän kyllä mitä tarkoittaa karkaisu, yms). Paremmat laakerithan voi vaihtaa oikeastaan mihin kiertokankeen tahansa jos vain sellaiset sattuu löytämään. Joissakin näissä ''kisamallin'' kiertokangissa on ainakin vahemmissa mopoissa isompi männäntapin aukko, eli esim 10mm -> 12mm.
Tjaa... aika usein kisaosat kyllä on kevyempää mutta silti lujempaa materiaalia kuin alkuperäiset.

Ehkä materiaalipaksuuksien valinnat on myöskin tehty hieman taktisemmin. Ts. esimerkiksi kiertokanki olisi paksumpi, mutta taasen jokin toinen vähäisempää rasitusta kokeva kohta ohuempi.

20.4.2009 15:27

No mutta minkäs takia tämmösiä vähä jykevämpiä kiertokankia ei oo jo heti kättelyssä laitettu mopoon? Nii no pitäähä sitä jostai ylimäärästä rahhoo saara. Nii meinaan vaa et jos kerta on VAHVISTETTU kiertokanki tai joku ns raasinki nii eiks ne just tarkota vahvistettua? Ois varmaa pitempi ikäsiä jos olis tommoset palikat heti alkuunsa. No mutta tää nyt ei liity tähä asiaa mitenkää elikkä annan olla. Jos tai kun tulee taas jotain (tyhmää) kysyttävää, nii palailen tänne.

20.4.2009 16:38

Rahahan se tietysti ratkaisee. Ja esimerkiksi vahvempi kiertokanki taas ei vakiomopon kestoikää paranna pätkääkään, ellei siinä sitten ole parempia/isompia laakereita.

Juba93 kirjoitti:Jos tai kun tulee taas jotain (tyhmää) kysyttävää, nii palailen tänne.

Mieluummin älä, alkaa olla nimittäin kaukana pro-virityksestä nämä sun juttus.

20.4.2009 19:50

jos kysyy kiertokangen materiaalesta,painoista ja kevennyksestä nii ihme et ei kuulu. Sattuu yks peeveen koneen raato löytymää tallista nii aattelin jos siintä 60cc myllystä koittais viilata kaikki irti.Itte tekee teharin ja kaasaria vähä ismpaa.mäntää keposemmaks ja kampuran ja männän kevennys ja tasapinotus. Mitenkös se männän kevennys ois järkevin toteuttaa? Sorvii kiinni ja tavaraa poikkee?Ja kone sitte potkukelkkaa tai mihi vaa veikeesee vehkeesee kiinni. tai sitte iha hommaa jostai pevekin rungon :)

20.4.2009 20:32

Juba93 kirjoitti:jos kysyy kiertokangen materiaalesta,painoista ja kevennyksestä nii ihme et ei kuulu. Sattuu yks peeveen koneen raato löytymää tallista nii aattelin jos siintä 60cc myllystä koittais viilata kaikki irti.Itte tekee teharin ja kaasaria vähä ismpaa.mäntää keposemmaks ja kampuran ja männän kevennys ja tasapinotus. Mitenkös se männän kevennys ois järkevin toteuttaa? Sorvii kiinni ja tavaraa poikkee?Ja kone sitte potkukelkkaa tai mihi vaa veikeesee vehkeesee kiinni. tai sitte iha hommaa jostai pevekin rungon :)


Nyt ollaan Sarven sanoin perimmäisten asioiden äärellä; aukkojen lähettyviltä viilaat kaiken mahdollisen helvettiin, teharin(painotan tätä sanaa) taittelet parissa tunnissa ja sitten vielä 26mm Mikuni niin voi'la! Niin ja männän kevennys on sorvilla helppoa, männänlaesta vaan ronskisti se 3mm irti ja se on siinä.

21.4.2009 10:48

Juba93 kirjoitti:jos kysyy kiertokangen materiaalesta,painoista ja kevennyksestä nii ihme et ei kuulu. Sattuu yks peeveen koneen raato löytymää tallista nii aattelin jos siintä 60cc myllystä koittais viilata kaikki irti.Itte tekee teharin ja kaasaria vähä ismpaa.mäntää keposemmaks ja kampuran ja männän kevennys ja tasapinotus. Mitenkös se männän kevennys ois järkevin toteuttaa? Sorvii kiinni ja tavaraa poikkee?Ja kone sitte potkukelkkaa tai mihi vaa veikeesee vehkeesee kiinni. tai sitte iha hommaa jostai pevekin rungon :)

Siitä vaan laskemaan sitten lujuusopilla kiertokangen,kampiakselin ja männän välttämättömät seinien paksuudet. Kun TappiviriPV:stä on kyse, niin varmuuskertoimen voi varmaan jättää siihen ykköseen.

27.4.2009 19:11

mitä toi välien vaihtaminen tarkottaa?oon ihan kujalla nois termeis...onks se jotai rattaitten vaihtamist?????

27.4.2009 19:22

juhku_94 kirjoitti:mitä toi välien vaihtaminen tarkottaa?oon ihan kujalla nois termeis...onks se jotai rattaitten vaihtamist?????

Ei se ainakaan ole Pro-Virittämistä, miksi sysäsit kysymyksen tänne?

Ketjuvälityksien eli "välien" vaihtamisella tarkoitetaan toisiovälityksen pidentämistä tai lyhentämistä. Eli siis suurennetaan/pienennetään etu- tai takarattaan piikkimäärää, jolloin välityssuhde muuttuu.