Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

11.6.2007 23:59

Tuomo90 kirjoitti:Niinhän tuo Tekno sen on toteuttanut.. Katso tuo "kytkentäkaava" tuosta sen yhdestä viestistä.
Eikös tuossa kytkentäkaavassa näy 12v akku? vai katonko ihan omiani?

12.6.2007 16:07

Ei ole akkua ja eihän tuollaista rakennelmaa tarvitsisi jos olisi akku.

16.6.2007 21:12

Tuo kytkentäni on muuten suht ok, mutta valopuolan jännite ei riitä sellaisenaan regulle (Olisi kannattanut mitata eikä uskoa puheita yli 12Vac jännitteestä)

25.6.2007 14:59

Masku-Mas kirjoitti:
Kaarlo kirjoitti:Se sytytyspuolan miinus on useimmiten kytketty suoraan runkoon, autoissa taas akkuun, joten mopoissa kytkentäsysteemi ei päde. Tarkasta että töötille tulee oikeanlaista virtaa kun virrat on päällä, jos sieltä tulee 12-14v tasavirtaa, se kelpaa hyvin.

Mittarin pitää saada vaan signaali jokaisella kampiakselin kierroksella. Varmimmin sen saa liipaisupuolan johdosta, joka on useimmiten staattorin pienin puola, joka on valokäämien tai ensiöpuolan päällä. Joskus se on myös magneeton ulkopuolella. Signaalin saa myös siten, että kieputtaa vihreää johtoa sytytystulpan johdon ympärille. Tulpanjohdossa kulkee niin suuri jännite, että mittari saa signaalin eristeiden läpi. Mopoissa on usein ollut ongelmana mittarin viipotus, eli viisari pomppii missä sattuu. Tällöin vihreään johtoon pitää kytkeä kondensaattori. Kytkentätapa löytyy varmasti tämän topikin aikaisemmilta sivuilta.


(Tietokone ollut mäskinä pari viikkoa ja nyt vasta pääsin nettiin...)

12 V:tista tasavirtaa tulee. Mutta miten pystyy tarkistamaan ts. mittaaman yleismittarilla, että on kierrolukumittari kunnossa, kun epäilen, ettei se ole ollenkaan kunnossa vaan täysin pas*ana?


Vastatkaa, kun kuitenkin joku tietää!

Mihin johtoon kytken vihreän johdon CPI Popcornissa mikä CDI-boksille tulevista johdoista on liipaisupuolan johto? :( Pari kuukautta olen jo "asennellut" mittaria.

Miten mittarin toiminnan voi tarkistaa!?

4.7.2007 15:33

Elikäs nyt olenkin saamassa uutta samanlaista Bilteman mittaria, joten entisen mittarin toiminnalla ei nyt ole merkitystä.

Jos mittarille ottaisi signaalin tulpanjohdolta, niin minkälainen kondensaattori siinä pitäisi olla? Jos nyt saisi tarkat tiedot, ettei tarvitse värkätä. Saisiko signaalin myös jommasta kummasta puolan johdosta (siis ne jotka menevät puolaan, ne kaksi)?

KIITOS etukäteen vastauksista! :)

4.7.2007 18:06

Masku-Mas kirjoitti:Elikäs nyt olenkin saamassa uutta samanlaista Bilteman mittaria, joten entisen mittarin toiminnalla ei nyt ole merkitystä.

Jos mittarille ottaisi signaalin tulpanjohdolta, niin minkälainen kondensaattori siinä pitäisi olla? Jos nyt saisi tarkat tiedot, ettei tarvitse värkätä. Saisiko signaalin myös jommasta kummasta puolan johdosta (siis ne jotka menevät puolaan, ne kaksi)?

KIITOS etukäteen vastauksista! :)


tulpanjohdolla on sitten tyyliin 20-30kV (mutua) sytytyspulssi

Ja kyllä, sen 'signaalin' saa puolasta josta menee jännite CDI:lle

5.7.2007 15:49

minkälainen kierrosluku mittari kannattaa ostaa Pegeot XPS? ja tarviiko siihen akkua?

5.7.2007 20:47

Tekno kirjoitti:tulpanjohdolla on sitten tyyliin 20-30kV (mutua) sytytyspulssi

Ja kyllä, sen 'signaalin' saa puolasta josta menee jännite CDI:lle


Tarkoitin siis kiertämällä kierroslukumittarin signaalijohtoa tulpanjohdon ympärille mitenkään vahingoittamatta tulpajohtoa. Sen seurauksenahan kierroslukumittarin viisari ilman oikeanlaista kondesaattoria pomppii vaan lähes miten sattuu. Minkähän tehoista kondensaattoria kannattaisi sitten ajatella signaalin tasaamiseksi?

6.7.2007 13:41

Meneekö Jinkun etukopassa sellaista johtoa josta saisi kierroslukumittarille sen pulssin (esim. tappokatkaisimen johto) eikös jostain niistä CDI:n johdoista pitäisi saada kanssa pulssi?! Pikaisia vastauksia toivotaan ;)

6.7.2007 14:09

Riittäskö joku tuommonen 30ah-60ah akku kiekkamittarille ja ledeille?

6.7.2007 14:12

No piisaa, mutta mikä järki laittaa johonki mopoon noin tehokas?

6.7.2007 14:15

Eikun löysinpäs tommosen 20ah akun. Ja nää mitä nyt kahtelen, on jtn vapaa-ajan akkuja, kun ei tossa magnumissa oo, ko 6v sähköjärjestelmä. Ja noitten pitäis kestää pitempään, ko "normiakkujen".. :D

Mut taidan tyytyä ihan vaan siihen, että rakennan kotelon AA-paristoille, ja noi antaa virran sitten mittarille+ledeille... :D

6.7.2007 14:17

Mahtaa olla aika iso akku?

6.7.2007 14:19

Kyl se oli joo... Biltemasta kahtelin. Osaks ihan vaa huvin vuoks. Pienempään tilaan saapi noi AA-patterit+niitten kotelon, ja hyvin pitäis riittää kiekkamittarille+3:lle ledille... :D

6.7.2007 14:32

Jinkun akku on pieni ja on 2,3Ah ja 12v. Toisaalta hyvä vaihtoehto on myös promankin akku joka on 3,0Ah tosin vähän isompi mutta ei paljon.