20.11.2007 16:17
Knuuttila kirjoitti:Eikun tarkoitan bensanohjainta, mikä on imukaulan ja läppärungon välissä oleva muovinpalanen mikä nimensämukaisesti ohjaa bensaa ja estää mahdolliset pyörteet . Rajotinläpät kyllä pitää ottaa pois ku laittaa boyesenit kiinni.
20.11.2007 17:33
20.11.2007 18:31
20.11.2007 19:22
20.11.2007 19:24
Mortuoppi kirjoitti:LAINAUSTA:
KonZa^^ kirjoitti:
mutublaa
Tume34 kirjoitti:
blaablaa....
20.11.2007 19:38
Oukei. Mutta olinko nyt tuossa remmiahdin-asiassa oikeassa lainkaan, että siinä on jonkinlainen välitys-systeemi? Ja jos tästä "ahtimesta" tulee pieni, niin silloin turbiini täytyy saada pyörimään aika älytöntä vauhtia, joten tuohon "sähkömoottori-turbiini-voimanvälitys" -asiaan tarvisin vastauksia.Atech kirjoitti:Puhuin tuosta sähköahtimen käytöstä.
Tuo tarvittava kierrosluku riippuu ahtimen koosta ja tyypistä. Jumalattomilla siivillä varustettu sentrifugi ei vaadi läheskään niin paljon kierroksia kuin joku tietokonetuulettimen tyylinen, joka kauhoo tyhjää pienillä siivillän. Näin ääriesimerkkinä.
Lisäksi ei ehkä mopoissa, mutta kevareissa alkaa sellaset nopeudet olla käsillä, että pikkukoneen ilmantarpeen voi tyydyttää patopaineella. Tai vaikka ei koko ilmantarvetta, niin auttaa varmasti ilmanottoa. Liian voimakkaanahan tuollainen sekoittaa kaasarin toiminnan.
20.11.2007 21:41
20.11.2007 22:01
20.11.2007 22:04
20.11.2007 22:06
Kaarlo kirjoitti:Mitä olen tuota teidän jutustelua lueskellut, niin voisimpa sanoa että unohtakaa tuo turbiini, ja keskittykää mekaanisiin systeemeihin, kuten roots-, ruuvi- tai spiraali-ahtimiin. Nämä saadaan takuuvarmasti toimimaan, kunhan ahtimen saa jostain.
20.11.2007 22:52
Atech kirjoitti:Lisäksi ei ehkä mopoissa, mutta kevareissa alkaa sellaset nopeudet olla käsillä, että pikkukoneen ilmantarpeen voi tyydyttää patopaineella. Tai vaikka ei koko ilmantarvetta, niin auttaa varmasti ilmanottoa. Liian voimakkaanahan tuollainen sekoittaa kaasarin toiminnan.
20.11.2007 23:23
Sori tästä giant quotesta.Tume34 kirjoitti:Teoriassahan asia kyllä näin olisi, mutta käytännössä alahan laskeksimaan paljonko sellainen moottori vaatisi sähköä, että se jaksaisi sopivilla välityksillä pyörittä ä turbiinia yli 200 000rpm? Aika paljon, veikkaan että kokonaishyötysuhde tulee vain tipahtamaan, koska minkään mopon magneetto ei kykene sellaista määrää virtaa tuottamaan, mikä riittäisi.
200 000rpm on paljon, hyvin paljon. Jopa paineilmavingut, jotka kiertää sinne yli 20 000rpm, vaativat ilmaa aivan älyttömät määrät ilmaa pyöriäkseen sitä vauhtia, niin miten sähkömoottorissa ikinä riittaisi virta tälläiseen?
21.11.2007 0:34
Milläs perusteella? Samalla laillahan mekaaninen ahtaa, pyöritti sitä mikä tahansa. Turbo taas tarvii tarpeeksi pakokaasua, jota moposta ei irtoa. Pelkkä ahtoturbiini, jota pyöritetään mekaanisesti(rotrex-ahdin) tarvii taas niin jumalattomasti kierroksia, että välitysten rakentaminen on ongelma. Ja mekaaninen ahdin on helpompi tehdä alusta lähtien itse kuin pikkiriikkinen turbo.KonZa^^ kirjoitti:Kaarlo kirjoitti:Mitä olen tuota teidän jutustelua lueskellut, niin voisimpa sanoa että unohtakaa tuo turbiini, ja keskittykää mekaanisiin systeemeihin, kuten roots-, ruuvi- tai spiraali-ahtimiin. Nämä saadaan takuuvarmasti toimimaan, kunhan ahtimen saa jostain.
Nekin voi unohtaa mopoissa wink
21.11.2007 1:02
Mortuoppi kirjoitti:Eihän tuo virta-asia ole ongelma ollenkaan, kyseiset moottorit pyörivät mangeeton virralla täydellä teholla aivan mainiosti, vaikka niitä olisi kaksi syömässä virtaa suoraan mangeetolta. Jos moottori pyörii vaikka noin 70000rpm-85000rpm, ja välitykset turbiiniin ovat niin, että turbiini pyörii 180000-210000rpm, niin miten se tarvitsisi yhtään sen enempää virtaa kun normaalissa käytössä, koska ilmanvastushan siinä vain on vastuksena?
21.11.2007 1:16