Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

25.5.2013 16:19

Itselläni on myös Gilera, DNA. Voisitko kertoa hieman tarkemmin ja mistä kytkimestä on kyse?

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

25.5.2013 17:54

en tiiä että kuuluko tämä kysymys tänne mutta. kysymys kuuluu kävisikö yamaha yz 80cc tai 85cc kone rieju spikeen mikä on minarelli am6 moottorilla

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

26.5.2013 21:40

no käyhän se kun laittaa käymään. Ei se suoraan mene, todennäkösesti uudet kiinnikkeet ainakin mitä rungon muokkaukseen tulee. Sit sähköt yms sovittaa. Et pitää ainaki pystyä vähä jotain tekemäänkin.. :D

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

26.5.2013 23:02

Ja ketjut ja rattaat pitää laittaa vahvemmiksi, samantien laittaisin 520 ketjut, jotta kestää, eli uus takarissa pitää löytää tolla koolla ja oikeella pulttijaolla :) ja mahdollinen swingin kiinnitys, että tuleeko swingi ja kone samalla pultilla kiinni

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

27.5.2013 22:10

Mites jos rupeaa taka iskari pitää ääntä ainakun istuu tai nousee pois mopon kyydistä? Ääni kuulostaa vähän joltain vanhalta kiikkustuolilta :lol: Asialla olis aika kiire.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

28.5.2013 21:56

Jaa-a, vähä paha ruveta sanoo, mutta voisko olla se, että jousi tai jokin muu hinkkaa iskariin?

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

28.5.2013 22:07

Mikäköhän on derbissä kun kone tärisee lähinnä keskikierroksilla, alakierroksilla ja yläkierroksilla toimii hienosti.. ? Runkolaakerit ? Kiinnikkeet väljiä ?
Ei muuten mutta kuvottava ajaa näin.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

28.5.2013 22:10

Kiinnikkeethän voit itte tarkistaa, joten katoppas ne ensiks vaikkapa :)

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

29.5.2013 8:35

tossa aikasemmin kyselin jo, mutta silti laitan vielä uudestaan tarkemmin:
mopo Keeway X-RAY minarelli AM6, vakioputki ja 50cc pytty. 105 suutin ja pipercross vapaavirtausilmansuodatin kiinni. Kylmänä menee niin saatanan lujaa ja piikkikin tuntuu. Kuumalla koneella taas propelli alkaa pyörimään ja ei oikeen halua kulkea mihinkään, hyvä että ylämäkeen jaksaa mennä.
Itse kysymykset:
- Mikä on että lämpimänä puhti loppuu? Alakierroksilla tuntus vähän buuaavan/röpröp.
- Miten saisi vesijäähdyttimen tuulettimen pyörimään KOKOAJAN kun pyörään laittaa virrat päälle? Näin saisi pannun pysymään melkein kokoajan viileänä?
- Millä periaatteella vesikierto toimii? Mikä akseli pyörittää vesipumppua tai ratasta?
- En luota tuorevoiteluun, jos vaikka sattuu menemään jotain paskaa ja ei saakkaan öljyä, niin riittääkö toimenpiteiksi että ajaa ton säiliön tyhjäks ja ei lisää öljyä sinne vaikka öljyvalo palaisi, vaan laittaa öljyt 2%sekoituksella suoraan bensaan? Vai pitääkö ottaa irti se letku mikä menee öljysäiliöltä sinne koneeseen jonnekkin oikealle puolelle?
- Putkessa oleva kuri, sellanen saatanan iso möykky metallia siellä paisarissa, lähteekö kuinka helposti irti ja missä kohtaa on kiinnityspisteet ettei vedä niitä rälläkällä?

eiköhän tässä tältä päivältä...

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

29.5.2013 16:01

1. Lämpimänä sulla käy varmaa liian rikkaalla. Vähän pienempi suutin, ehkä 5 numeroa max. jos tuntuu toimivan paremmin hyvä, jos ei nii sit varmaa käy liian laihalla. Vaikee sanoa jos se booaa ja röpöttää samaan aikaan :roll:

2. Sitä kutsutaan flektiksi. Se ei tarkoituksella pyöri heti alusta lähtien, koska moottorin kuuluu olla lämmin ajaessa. Kun se alkaa pyörimään, tiedät että moottori on oikealla käyntilämmöllä. Jos se on pakko saada pyörimään alusta alkaen, niin yhdistä virtapiuha vaikka juottamalla virtalukon virtapiuhaan. (+) Eli yleensä punainen johto.

3. Kampiakseli pyörittää useimmiten vesipumppua. Aidossa minarellissa ainaki näin.

4. Tuorevoitelu kannattaa laittaa pyörimään ns. ympyrää, niin ei tarvitse kuin tukkia kaasarista tuorevoitelun nippa, ja öljypumppu pysyy kunnossa. Vaihtoehtosesti öljypumpun voi repiä kokonaan vittuun, ja samalla ottaa säiliön ja letkut pois. Mutta se kaasarin nippa pitää joka tapauksessa tukkia, vaikka letkun pätkällä ja ruuvi päähän.

5. Onko se kuri alkukäyrässä vai paisarissa? Jos paisarissa niin ei paljon muu auta ku pistää rautasahalla/rälläkällä putki palasiksi ja ottaa sitte pois. Jos alkukäyrässä niin: yleensä ne mutterit on sinetöity hitsitipoilla. Ne pitää ensin hioa/vääntää ottaa pois jotenkin, jonka jälkee alkukäyrän saa auki. Sitte kuri on todennäkösesti hitsattu jotenkin putkeen kiinni, niin dremeli tai viila saattaisi olla koa sana.

Semmosta :lol:

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

30.5.2013 0:04

Tyramies kirjoitti:tossa aikasemmin kyselin jo, mutta silti laitan vielä uudestaan tarkemmin:
mopo Keeway X-RAY minarelli AM6, vakioputki ja 50cc pytty. 105 suutin ja pipercross vapaavirtausilmansuodatin kiinni. Kylmänä menee niin saatanan lujaa ja piikkikin tuntuu. Kuumalla koneella taas propelli alkaa pyörimään ja ei oikeen halua kulkea mihinkään, hyvä että ylämäkeen jaksaa mennä.
Itse kysymykset:
- Mikä on että lämpimänä puhti loppuu? Alakierroksilla tuntus vähän buuaavan/röpröp.
- Miten saisi vesijäähdyttimen tuulettimen pyörimään KOKOAJAN kun pyörään laittaa virrat päälle? Näin saisi pannun pysymään melkein kokoajan viileänä?
- Millä periaatteella vesikierto toimii? Mikä akseli pyörittää vesipumppua tai ratasta?
- En luota tuorevoiteluun, jos vaikka sattuu menemään jotain paskaa ja ei saakkaan öljyä, niin riittääkö toimenpiteiksi että ajaa ton säiliön tyhjäks ja ei lisää öljyä sinne vaikka öljyvalo palaisi, vaan laittaa öljyt 2%sekoituksella suoraan bensaan? Vai pitääkö ottaa irti se letku mikä menee öljysäiliöltä sinne koneeseen jonnekkin oikealle puolelle?
- Putkessa oleva kuri, sellanen saatanan iso möykky metallia siellä paisarissa, lähteekö kuinka helposti irti ja missä kohtaa on kiinnityspisteet ettei vedä niitä rälläkällä?

eiköhän tässä tältä päivältä...


Itelläni on Gilerassa ollu samaa ongelmaa eli ei lämpösenä toimi kunnol. No oon tehny kaiken minkä voin (uusmäntä, imukaula....).
Kaverillaki oli myös samanlaisia ongelmia ja vaihto CDI -boxin ja kyllä helpotti. Mulla itelläki tilauksessa CDI ja ootetaan sen saapumista.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

30.5.2013 16:10

Eli, jos vaihdan tohon mun kiinanruoskaan 70cc sarjan, niin tartteeko vaihtaa lisäksi jotain muuta kuin suutin? Kestääkö kaikki vakio osat? Kulkee 70cc kait jotai 70, eli kai ne nyt tommosen kestää? Kaasari on vakiona 19mm, eli sen vois periaatteessa pitää vai kannattasko vaihtaa joku dellorton 20mm tilalle? Ja se piti kysyä et voinko laittaa esim. pelkän 70cc pytyn, vai pitääkö samalla vaihtaa kaikki? Kun nuo kaikki hilut kuiteski maksaa uutena melkein 200e :roll: putkeakin pitäs hitsailla kasaan vähä joka kohtaa, änkästä varsinkin..tai sit ostaa uus, mut ei oikee tiedä mitkä toho käy, vakioputkea en kuitenkaan ala tilaamaan mistää kiinasta.. ;)

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

30.5.2013 17:44

Nyt nopeaa vastaista tarvis, pitkästä aikaa derbiä rupesin korjailemaan (pitikin ruveta) ja kytkinposki ei vaan suostu antautumaan, menee yhdessä asennossa paikalleen mutta siinä asennossa kytkinvipu ei liiku sitte mihinkään. Saatanan paska tuon kans aina tuommosta saatanan taistelua, ei vaan koskaan toimi.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

31.5.2013 23:19

https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/5 tarkoittaako tuossa neulalaakerin mitoissa tuo 12 neulan pituutta?

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

1.6.2013 22:12

Mulla on peugeot xps 09 ja kurit on otettu putkesta ja isompi suutin. Olis muutama kysymys. Millä kieroksilla siinä alkaa "punaraja". Toinen kysymys ois että ykkös vaihteellä alkaa röpöttämään kun kierroksia on n. 3500-4000 ja kakosella sama juttu. Sitten kolmos vaihteella pitää olla tarkalleen oikeat kierrokset että moottori reagoin kaasuun.