Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Viilaustopic

18.11.2013 18:55

nyt menee 11/48 väleillä yli 90km/h (mittari kusee ~5km/h ja näytti arviolta ~95-100km/h). helposti varaa laittaa 12h eturatas.. :D

tehot hiipuu tolla gianellilla yli 10krpm, mut vetää iloisesti täydet kiekat 6. vaihteellakin.

kumikin palaa, kun ottaa kunnon lähdön (slicksi takakumi).

eli pakoaukolle lisää viilaa -> 190-195 ast. , vähän lisää leveyttä, ehkä pari milliä yht.

sitten vielä 22-24mm kaasutin.

Re: Viilaustopic

20.12.2013 1:56

Kuva

Tuollainen skootterin pytty tuli bongattua netistä. Onko kellään tietoa miten pelittää tuollainen pakoaukoratkaisu? Näyttää ainakin leveyttä löytyvän. Onko muita vastaavia sylkkiä tullut vastaan? Kyseessä siis Italkitin 70cc alu ilmajäähdytteiseen Piaggion koneeseen.

Re: Viilaustopic

20.12.2013 17:07

no jo on.... koskaan en ole nähnyt noin omituista pakoaukkoa! :eek:
--

onks toi dremel "professional" (motonetissä ~50e) minkälainen? onks mitään kokemuksia kellään?
ainakin kierroksia riittää (yli 30.000rpm), eikä paineiden kanssa tule ongelmaa, kuten nykyisen bilteman kopiodremelin kanssa on (pystyy ehkä ½ minuuttia vinguttamaan ja paineet on pudonnut ~8 bar -> alle 1 bar). :roll:

alumiini/valusylintereitä viilailen. onks mistään esim. leikkuunesteestä (tms.) hyötyä jos viilailee sylintereitä? tiedän kyllä et se pitää lämmöt kurissa ja vähentää kitkaa, mutta kannattaako sellaiseen sijoittaa, ihan näin "autotallivirittäjänä"?

vähän OT:na kysyn vielä, että kannattaako ostaa esim. motonetin hoonaustyökalu vai viedä sylinteri hoonattavaksi paikalliseen mp-liikkeeseen?? olis 2kpl sylintereitä, jotka pitäisi hoonata/hoonauttaa. ainakin säästäis, mutta onks se sen arvoista? ei kuitenkaan yhtään kokemusta hoonaamisesta, mut kuulostaa melko yksinkertaiselta.

Re: Viilaustopic

20.12.2013 19:41

Kaveri hoonas tollasella hoonaustyökalulla ja jälki oli melko samanlaista kuin minun koneistamolla käytetyssä. Suosittelen työkalua, tulee halvemmaksi.

Re: Viilaustopic

20.12.2013 20:11

kiitos! :) eihän se maksu ku jonkun 12-13e tuolla motonetissä. :D
varmasti ois ottanut 15-20e/sylinteri mp-liikkeessä.

Re: Viilaustopic

20.12.2013 20:17

Kannattaa sitten ottaa mielellään niin pitkät et riittäs ainakin melkeen koko sylinteriin. Jollekulle kävi semmosilla lyhyemmillä kivasti ku nappas johonkin sylinterin aukoista :s

Re: Viilaustopic

20.12.2013 22:28

Toi pakoaukko on aika vanha keksintö noita on ollu jo monessa pytyssä. Ei toki nii suosittuja, ku "normi" aukot. Ilmeisesti tolla saadaan vähän parempi vääntö aikasesks, ku pako on hemmetin levee, mut asteita ei ole paljoo.

Re: Viilaustopic

21.12.2013 0:18

Hollannin guru haukkui tuommosen pakoaukon pystyyn, kuulemma nuo välikannakset toimii vaan tehokkaina pytyn kuumentimina (paljon ei-toivottua pinta-alaa joka imee lämpöä pakokaasuista). Voi tulla voitelu-ongelmia kun kuumenee niin paljon nuo rivat. Lisäksi nuo aiheuttaa virtausvastustakin.

Re: Viilaustopic

22.12.2013 0:25

Tuollainen skootterin pytty tuli bongattua netistä. Onko kellään tietoa miten pelittää tuollainen pakoaukoratkaisu?
Itse voisin spekuloida juurikin sellasta että nuo rivat vaan lämpenee paljon tuolla. 2-osasessakin pakoaukossa se väliripa on molemmista päistä kiinni, jollon lämmölle on johtumis alaa enemmän, ja matkaa vähemmän. Tossa se ripa vaan törröttää tuolla, jollon se lämmönjohtumisala jää pienemmäksi, ja lämmöltä on pitempi matka johtua tuolta päästä tuonne alas.

Virtauksiinkaan tollanen tuskin vaikuttaa mitenkään loistavasti, mitäköhän hyötyä tolla koitetaan saavuttaa normaaliin 3-osaseen pakoaukkoon verrattuna?

onks toi dremel "professional" (motonetissä ~50e) minkälainen? onks mitään kokemuksia kellään?
ainakin kierroksia riittää (yli 30.000rpm), eikä paineiden kanssa tule ongelmaa, kuten nykyisen bilteman kopiodremelin kanssa on (pystyy ehkä ½ minuuttia vinguttamaan ja paineet on pudonnut ~8 bar -> alle 1 bar).
Mulla on tollanen Dremeli. Uutena siitä oli ilmeisesti toinen hiili jotenkin hajonnut (toimi vajailla tehoilla ennen kun sippas kokonaan, vein takuuseen ja sen jälkeen toiminut paremmin kuin koskaan). Tosta syystä itekkin ehkä tällä palstalla joskus haukkunut tota ton koneen tehoa huonoksi kun en tiennyt että mun kone oli jotenkin rikki kun ei ollut vertailupohjaa, huollon jälkeen toiminut loistavasti ja tehoa kyllä löytyy kun täysillä vetää!

onks mistään esim. leikkuunesteestä (tms.) hyötyä jos viilailee sylintereitä? tiedän kyllä et se pitää lämmöt kurissa ja vähentää kitkaa, mutta kannattaako sellaiseen sijoittaa, ihan näin "autotallivirittäjänä"?
Alumiini ainakin tarttee nesteen. Muuten menee terä tukkoon. Säästää noi nesteet muutenkin noita työkaluja.

vähän OT:na kysyn vielä, että kannattaako ostaa esim. motonetin hoonaustyökalu vai viedä sylinteri hoonattavaksi paikalliseen mp-liikkeeseen??
Varmaan riippuu mimmosista pytyistä puhutaan. Sitä monen sadan tehopyttyä ei varmaanakaan kannata itse lähteä hoonaamaan, jotkut PV:n p+ pytyt nyt voi itekkin varmaan vetää kun eivät mitään kovin kalliita ole.

Hoonihan tarttisi olla kiintohooni pitkillä kivillä. Eli siis sellasilla ettei hoonia tarttisi viedä ylös-alas suunnassa aukkojen yli. Pallohoonit ei varmaankaan 2t pytyssä toimi oikeen hyvin, kun ei niitä mihinkään nelitahtipyttyynkään monet suosittele. Voi mennä helposti pytty soikeeksi tollasella huhu-kuulopuheitten mukaan. Jostain jarrusylinterihoonista voisi saada tehtyä tollasen kunhan vaan laittaisi pitkät kivet siihen.

ei kuitenkaan yhtään kokemusta hoonaamisesta, mut kuulostaa melko yksinkertaiselta.
Eihän siinä oikeen muuta kun 45 asteen kulmaan pyritään se hoonausjälki saamaan. Johonkin porakoneeseen se hooni kiinni ja hitaat kierrokset. Sitten vaan ylös-alas liikettä, ja välillä kattoen että onko pinta hyvä vai pitääkö ottaa lisää. Mahdollisimman vähänhän siitä pinnasta pyritään hoonaamaan pois. Itelle on vanhat ukot suositelleet sinolia hiontanesteeksi tohon hommaan, ja on ihan hyvin toiminut mitä nyt jarrusylintereitä ja auton sylintereitä olen itse hoonaillut.

Re: Viilaustopic

23.12.2013 13:32

kiitos slerpalle kattavasta vastauksesta! :)

menin jo ostamaan dremel 200, kun oli loppunut tuo professional malli motonetistä. :(

mitä vois käyttää ns. virallisen leikkuunesteen (=?) korvikkeena?

tartteis hoonata airsal 70 ja vakiopytty. molemmat nicasil pinnoitettuja, airsalissa vielä jäljellä alkuperäiset hoonausjäljet (hieman kuluneet, mutta näkyy kuitenkin oikeassa valossa).

ja oon siis aikeissa viilata tuota airsalia tehokkaammaksi. ainakin pitäis se 110km/h vähintään mennä (menee tappoväleillä vakionakin airsalilla ja jollain yleisputkella, kuten tg, turbokit).

sitten kesän tavoitteena olis rikkoa 120km/h raja tolla pytyllä ja mahdollisesti jollain toisella putkella, kuin gianellilla. Palezu ei ainakaan uskonut 120km/h rikkoutuvan viilatulla airsalilla ja gianellilla.

koitan apinoida bidalot 70 racing/replica pyttyä, koska se on varmasti osattu suunnitella hyvin. huuhtelut on siinä iha helvetin isot verrattuna airsaliin.
muuta eroa tietysti bidalotissa, mm. 2 boostporttia (airsalissa vain 1) ja korkeampi puristussuhde (jos oikein muistan, niin oli 18,5:1).

ennen kuin kosken yhtään tuohon airsaliin, viilailen tuota vakiopyttyä, koska alkaa olemaan melko huonossa kunnossa ja nyt ei ole niin väliä, vaikka menis pilalle.
pitää vaa rakentaa joku remmivinku, jotta voin viilata noita huuhteluita sylinterin sisäpuolelta..

Re: Viilaustopic

23.12.2013 13:43

Leikkuu nesteenä voi käyttää vaikka wd40, mutta kuulemma tenttu ois parasta ja vesikin käy ihan hyvin eikä maksa paljoo...

Sit niistä huuhteluista viel, ku taisit sanoo aikasemmin tuol et sulla on siitä pytystä kuvia ja niiten perusteella katot suuntaukset kuntoo. Iha vinkkinä et sulla pitäis olla se pytty käsis enneku voit alkaa niitä suuntauksia apinoimaa eikä sekää oo mitää helppoo.

Noi uudet dremelit ei kuulemma kestä enää yhtä lailla, ku vanhat tossa meni yhellä tutulla rikki just iha uus dremeli, ku viilaili autisan paon vasta mittoihi. eikä ollu mitää muuta kerenny sil tekemää joten suosittelen mielummin ostamaan jonku kopio dremelin esim. ite oon todennu ton verkkokaupan kopio dremelin aika hyväks.

Re: Viilaustopic

23.12.2013 15:20

no joo... mutta niitä bidalotin huuhteluiden muotoja voin käyttää apuna, kun haen parempaa virtausta. virtaukset testaan sitten veden avulla, et tuliko parempi ja voiko vielä parantaa.

en kuitenkaan tarkoittanut, että ihan identtistä bidalot kopiota yritän tehdä (pahoittelen epäselvää tekstiä, joka ilmeisesti antoi sinun ymmärtää väärin koko asian).
--
saa nähdä, miten tuo dremel 200 kestää sitten.. ei mikään kovin halpa minun lompakolle. :roll: oisit kertonut tuon pari päivää aikaisemmin, niin olis saattanut jäädä toi dremeli kaupanhyllylle. :| mut eipä sille minkään tee enään.

ps. korvasko takuu sen tuttus dremelin?

Re: Viilaustopic

23.12.2013 15:41

No kyll sen takuun pitäis se korvata ellei sit aivan natsi touhua oo siel kaupas.

Re: Viilaustopic

23.12.2013 23:25

Siis meinasin sitä, että nuo uudet ei kestä niin paljoa, ku vanhemmat tainnu valmistus maa vaihtua tai jotai, mutta ot loppu ainaki omalta osalta.

Re: Viilaustopic

24.12.2013 0:56

juppi98 kirjoitti:no joo... mutta niitä bidalotin huuhteluiden muotoja voin käyttää apuna, kun haen parempaa virtausta. virtaukset testaan sitten veden avulla, et tuliko parempi ja voiko vielä parantaa.


Niin no mitenkäs ajattelit sitten todentaa että onko se huuhtelukanavan virtaus nyt parantunut, ja että onko peräti itse huuhtelutapahtumakin muuttunut edullisempaan suuntaan? Lorotat pyttyyn vettä hanan alla ja toteat että "no on kai se nyt parempi ku vakiona"?

Annanpa sulle hyvän vinkin sen airsalin viilailuun. Älä koske niihin huuhteluihin muuten kuin että täytät ja jyrsit ne huuhtelulähdöt sopimaan lohkojen kanssa yhteen (nevssonsin topicissa oli juttua tästä). Sitten viilaat pakoaukolle aukioloaikaa 190 asteen pintaan ja teet ite muutaman pakoputken keinolla millä hyvänsä. Pakoputken mittoja kun vakoilet vaikka mun ja muutaman muun projektitopicista niin pääset heti ensimmäisten putkien kanssa hehtaarille. Voit tietysti sillä gianellillakin kokeilla, luultavasti se toimii melko hyvin mutta saa olla melko hyvä tuuri että se sillä kulkee heti sen 120km/h..

Tuolla lailla minä lähtisin niitä viimeisiä hevosia siitä airsalista kaivamaan. En pitäisi kovinkaan järkevänä lähteä heti ensimmäisenä sörkkimään niitä huuhteluaukkoja.

Löytyiskö muuten airsalista portmappia niin voisi itsekin sitä vähän tutkailla että mitä se airsali on pyttyjään?

e: netistä löytyi jotain ja niiden perusteella airsali kulukoo, kun korotat pakoaukkoa noin millin siten että pakoaukon yläreuna on 21mm päässä ylätiivistepinnasta. Mitasta en mene täysin takuuseen koska portmap ei ole juuri sinun pytystäsi. Korotat koko pakoaukon yläreunan suunnilleen samaan tasoon, ehkä pieni kaarevuus pitäen. Karpureettoriksi 24 millinen, läpättimiksi hiilikuituiset ja loppu pitäisi olla pakoputkesta kiinni.

Saattaa tuo 120km/h vauhti derpin kokoisella mopolla olla kyllä silti melko tiukassa..