Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
15.11.2013 23:31
Minkäs vehkeen läppärunkoa on tulossa?
Jotkut kemmialliset metallit ja epoksitäytteet väittää kierteissä kestävänsä, mutta itse kyllä tarkastelisin kaikki mahdollisuudet läppärungon muokkaamiseksi ensin.
Jos kyseessä on am6 top performance läpät, niin ainakin pitäisi reikiä voida levittää.
Jos "kolhu" sylkän helmassa on siinä kohtisuoraan pakoaukon alla, niin se on siinä ollut ihan uudesta asti. Joku valmistustekninen ominaisuus joka löytyy kaikista vakiopannuista.
Kolina ei tietenkään tosin ole normaalia, eli edellyttää tutkimista.
16.11.2013 14:44
kawasaki kx 85 vforce 3 läppärunko.
silloin ei tarvitse ottaa lohkoista tavaraa pois, jos laittaa 3-5mm koropalan väliin (löytyy 3mm tiivistettä).
alkaa loppumaan tila niiden reikien avartamisessa, et melkeinpä ainut vaihtoehto on laittaa 1mm pienemmät pultit.
joskus mie paikkailin pösön tankin reikiä (katteet kiinnitetään suoraan tankkiin, jossa tehty kierteet), kun oli liian pitkät pultit menny läpi, niin laitoin jotain paikallisen varaosaliikkeen suosittelemaa bensaa kestävää kemiallista metallia.
aluks kesti ihan hyvin, mutta alkoi vuotamaan jonkun ajan päästä. pystyi poraamaan uudet reiät ja tekemään kierteet.
23.11.2013 10:37
Minkä kokoinen mäntä uudenmallin Rabasassa on alkuperäisenä? Minkä kokoinen mäntä sinne kannattaisi vaihtaa, jos mäntää ei kertaakaan ole vaihdettu? Ja ilmeisesti Derbin alkuperäistä sylinteriä ei pysty hoonauttamaan?
24.11.2013 3:42
Kevyt hoonaus onnistuu koneistamolla, itse en uskaltaisi kokeilla.
Mäntä on 39.84 - 39.89mm. 39.84 Vertex/Italkit ja 39.89 Meteor.
Muut koot löytyy ainakin Proxilta ja perus kiina halpavalmistajilta.
Pytyssä merkintä A/B/C/D ja tarkoittaa siis männän/pytyn kokoa.
A on pienin ja vastaa sitä 39.84-39.85 ja D vastaavasti suurin eli 39.88 - 39.89.
27.11.2013 14:24
Pystyykö kampiakselin kytkinpuolen stefan vaihtaa ilman että tarvii lohkoja aukoa taikka että pitäisi ottaa kytkinkuppi irti, että tuleeko siis ensivedon ratas sieltä kytkinkupin ja kampiakselin välistä poies?
29.11.2013 23:06
Kertokaas millä saan kytkimen keskiön mutterin irti? En omista pulttimopoa ja se on todella tiukassa
kyseessä uuden mallin rapaska
29.11.2013 23:58
Lukita kone laittamalla esim. puhtaita rättejä pyttyyn ja kansi kiinni? Tai kytkimen rattaiden väliin jotain ettei pääse pyörimään?
2.12.2013 17:52
millaisia tehoja tuo vakiokampiakseli kestää?
nyt 19tkm ajettu kone, huolloista ei juuri tietoa.. tod. näköisesti ei koskaan koneremppaa tehty.
eli hommaanko esim. teknix merkkisen kampiakselin (=kiinalainen?), jonka pitäisi olla yhtä kestävä, kuin vakio. maksaa vajaat 60 ekee vsmotopartsilla.
kysyn vaan, kun oon aikomassa tehdä koneremonttia varmaankin ennen uutta vuotta, ja mielellään en haluais turhaan alkaa vahvistelemaan alakertaa...
uuden sylinterin aion hommata myös, joka tulee olemaan 80cc airsal/barikit (ehkä barikit 80cc 7t, "high-end" pytty).
putkena toimii nyt (tulee olemaan) gianelli, joten kovinkaan suuria tehoja ei saada ulos (korkeintaan 15hp koneelta).
eli kestääkö tuo vakiokampiakseli (tai vastaava) 15hp@12 000rpm?
vai kannattaako hommata vahvistettu kampiakseli (mikä)?
2.12.2013 19:19
Hommaa samantien joku laadukas vakiota vastaava tai vahvistettu. Ei mitään kalleinta tarvitse mutta itse en uskaltaisi urku auki tykittää 70/80cc Aisalla jos joku kiinakampura siellä koneessa kilisee. Kestäähän ne varmaan jonkun aikaa mutta laadukkaampi olisi tietysti aina parempi. Myös jälleenmyyntiarvo voisi nousta, vrt. että myynti-ilmoituksessa lukee "Vaihdettu uusi TNT kampura (49€)".
14.12.2013 18:10
Nyt tuli semmonen ongelma että ensiöratas ei lähde irti. Kokeiltu useammalla ulosvetäjällä mutta aina luiskahtaa pois
. Kokeiltu myös lämmittää ratasta ja lukittaa ulosvetäjää klemmarilla mutta ei ratas ei liiku
Mikä neuvoksi?
14.12.2013 22:24
Joskus se kiila on todella tiukasti kiinni siellä, itselläni "pamahti" auki juuri kun mietin että uskaltaako ulosvetäjää enempää kiristää, tuntui että alkoi taipumaan koko ulosvetäjän runko. Kampiakselin päässä on sellainen kevyt upotus johon ulosvetäjän kärki sopii hyvin, eikö muka pysy? 3-haaraisella ulosvetäjällä ainakin luulisi lähtevän.
15.12.2013 0:03
Siis ulosvetäjän koukut eivät pysy rattaan alla vaan luiskahtavat pois. Ei tunnu mihinkään liikkuvan ja aina kun yrittää kiristää ulosvetäjää lisää koukut luiskahtaa
15.12.2013 2:53
Löytyykö 3-haaraista? Pysyy ehkä varmemmin kiinni. Tosin jos olet jo klemmarilla yrittänyt saada ulosvetäjää pysymään niin tuskin 3-haarainenkaan auttaa. Itselläni 2 kertaa lähtenyt kyllä ihan 2-haaraisella ja vääntämällä, ei ole koukut luiskahtanut mihinkään.
20.12.2013 21:12
joo noi ensiörattaat on vähän hankalii, on kokeiltu lämpöö,
ties milläkampeamista ja yleismallisia ulosvetmiä tuloksetta. aluksi tuli ostettuu 2-haarainen ulosvedin, lähinnä siksi kun 3-haaraiset oisi olleet liian suuria eivätkä olisi istuneet ensiörattaan alle, mutta tuloksettoman sähläämisen jälkeen hankin lopulta sen 3-haaraisen ulosvetimen ja dremelöin sen sopimaan nätisti ensiörattaaseen ja tykitin irti pulttipyssyllä, oli muuten aivan järkyttävän tiukassa.
21.12.2013 11:36
suositelkaas jotain 28mm kaasarille imukaulaa..
eli kaasuttimena tulee toimimaan mikuni tm 28 ss, joka on siis aika iso vrt. vakio 14mm dellortoon. eli mielellään ei sais nostaa kaasutinta kovinkaan paljoa.
gearpartsilta aikomassa tilata, kun samalla tilaan 48mm männän ja tiivistesarjan airsaliin. harkinnassa ovat tällä hetkellä barikitin valmistama 28mm imukaula, jossa joku ylimääräinen nippa (boostbottle?) ja metrakitin valmistama, jonka sanotaan sopivan 24-32mm kaasuttimelle (tässä taas ei ole sitä minulle turhaa nippaa ja hintaakin on vaivaiset 18,95€).
kannattaako noita koneen laakereita ostaa ennemmin mp-liikkeestä (tms.) vai laakerikeskuksesta? täällä näyttäis paikallinen laakerikeskus myyvän jotain "nachi quest" laakereita (=kiinalaisia???).