Gasket kirjoitti:Ei varsinaisesti kai itse tekemistä, mutta soveltamista. Tuli mökkikulkineeksi hommattua vähän puolivahingossa 2t-kiinaskootteri. Osat kun noihin on edullisia, niin ajattelin vähän piristää sitä. Katselin, että sylinteriksi taidan ottaa Airsalin jaetulla pakoaukolla olevan 70 cc alumiinipytyn jolle taidetaan lupailla jotain 12 hepan tienoille tehoa.
Palezu kirjoitti:Jos osaat säätää variaattorin(edellyttäen että kiinankootteriisi löytyy variin osia) niin silloin on sama ottaa mahdollisimman tehokas putki vääntöalueen laajuudesta välittämättä, jotka on niitä paksuimpia ja yleensä lyhyitäkin, varustettuna jyrkillä kartioilla. Ihan lyhyttä ei kuitenkaan kannata ottaa kun voi olla että on liika yläkiertonen. N. 70-80cm päästä päähän mitattuna(änkkää lukuunottamatta) vois olla aika hyvä karkea arvio, ja paksuimman kohdan mitaksi joku 9-10cm. Kokemus perustuu kyllä vakiopyttyyn mutta sitä airsalin sylkkää ajatellen kuitenkin vähän muokkasin noita veikkauksia kireämpään(
) suuntaan.
Sitäpä on sitten tullut moinen kombinaatio väkerrettyä, eli tuo 70 cc airsal ja 60 kx:n putki perässä. Huvikseni nuo mittailin, että tietäisi vähän kuinka liki on. Olen tuolla blairilla asiaa hahmotellut, mutta takaperin laskenta ei tuolla oikein luonnistu. En saa luotua järkevillä arvoilla putkea lähellekkään tuota, joten kaipailisin vähän paremmin perillä olevien näkemystä. Hyvin tuo tuntuu kuitenkin pelaavan, tosin en paljoa ole päässyt testailemaan kun mopo on muuten vielä vaiheessa ja voimansiirto lipsuu jne, joten ei ole huippunopeuslukemia tai muutakaan faktaa. Tainno 64 on tainnut sigmaan jäädä
Optisella takometrillä arvoin tuon ottavan piikin noin 6500 kohdilla ja tako rekisteröi 9600 isoimmaksi luvuksi. Mopo kyllä kiertää reilusti yli tuon, mittari vaan sekoaa tuossa tienoin. Mutta, että ainakin jonkin verran yli 10 krpm pyörii kivasti. Arvelin, että kaista olisi kapeampi ja ylempänä, sikäli ihan positiivinen yllätys.
Sylinteristä tönäritarkkuudella pakoajoitus 171 astetta ja huuhtelut 125. Paljerako on nyt aika liki milli, ohuemmalla kannentiivisteellä ajattelin tiputtaa tuosta vielä nelisen kymppiä pois. Mäntä nyt siis 0,5 alle dekin ja tiiviste toiset 0,5. Paossa taitaisi olla varaa ottaa asteita jonkun verran lisää, ilman että huuhtelut täysin loppuu. Imuhan tässä on läpillä kampikammioon.
Sylinterin pakoreikä on 24 mm halkaisijaltaan suulta ja 30 mm männästä, siitä mennään 35 mm pitkällä holkilla 28 mm halkaisijaan, sitten putken omat kartiot: 130 mm jolla 35 mm halkaisijaan, 265 -> 66, 140 -> 90, 60 mm pitkä lieriö ja 155 -> 18 mm vastakartio. Orkkis peräpilli oli 280 mm pitkä ja noin 20 mm, tein uuden joka on 18 mm ja 250 mm pitkä. Käännetty sen verta mutkalle, että poikkipinta-ala on varmaan vähän pienempi, ei kuitenkaan paljoa. Änkkäri 22 mm reikäputkellä joka 280 mm pitkä. Halkaisijat sisähalkaisijoita ja mitat keskilinjaa pitkin.
Tällainen siitä sitten tuli.
Susi jo syntyessään vaiko petojen sukua?