Tässä tulevaisuudessa tekis mieli koittaa ekaa kertaa sylinterin viilailua ja muokkausta tehokkaampaan päin. Aihiona olis 41mm kokoon porautettu minarellin vakiosylkkä, muistaakseni se pienitehoisempi (113?)
Ideana oli lähinnä pakoa kutitella hieman korkeammaksi ja leveämmäksi. Myös sylinterinkannesta mahdollisesti otetaan lastua, mikäli se jossain suht kivuttomaan hintaan onnistuu. Tarvittaessa sylkkää nostetaan ylemmäs (tällä hetkellä mäntä jää peittämään pakoaukkoa AKK:ssa.) Paljonkohan kantta uskaltaa laskea, kokemuksia?
Muutama kysymys tyhmältä: Miten tuon pakoaukon leveys lasketaan asteina? Paljonko välirivattomalle uskaltaa laittaa leveyttä ennenkuin männänrenkaat alkavat paukkua? 180?
Ensinnäkään pakoaukon tai minkään muun aukon leveyttä ei mitata asteina vaan prosentteina sylinterin halkaisijasta. Aukon korkeus yleensä mitataan kampiakselin asteina, elikkä kuinka monta astetta kampiakseli ehtii pyörähtää aukon avautumisesta sulkeutumiseen asti. Leveysmitta mitataan suorana mittana, onnistuu esim. rautalangan pätkällä, lyhentää sitä pikkuhiljaa kunnes se juuri ja juuri menee aukkoon leveyssuunnassa ja sitten mittaa kuinka pitkä lanka on. Leveyden voi laskea myös portmapista ajoitukset ja aukkojen leveydet - nimisellä excelillä, jostain tuolta proviri puolelta sen luulisi löytyvän.
Aukon leveyden prosentteina saa siis jakamalla leveyden pytyn halkaisijalla ja se passaa olla enintään noin 69% niin männänrenkaat pysyy varmasti ehjinä, kunhan pyöristää aukon reunat hyvin. Yleensä näissä uusissa mopoissa pakoaukko on jo valmiiksi suunnilleen tuon levyinen ja vaikka sitä voisi hivenen vielä leventääkin, ei se juurikaan tehoihin auta joten monesti kannattaa antaa olla.
Pakoaukolle korkeudeksi asteina mitattuna: vääntävämpään käyttöpeliin 180 astetta, kireämpään nopeudentavoittelupeliin 190-195 astetta. Pakoaukon muotoilussa huuhteluaukkojen yläpuolella oleva osa on kaikkein tärkein, sen osan koko määrää pytyn blowdown alan elikkä kuinka hyvin palokaasut ehtii tuulettua pihalle ennen huuhtelujen avautumista. Tehoja tavoitellessa kannattaa viilata siis yläreunasta kantikas, tosin se saattaa hajottaa männänrenkaat helpommin ja kuulemma kantikkaalla yläreunalla tehoalueestakin tulee kapeampi. Kaareva yläreuna säästää männänrenkaita mutta ei oo ehkä niin tehokas.
Lopuksi aukon reunojen pyöristys neulaviilalla tai pienellä hiomapäällä, sillälailla että aukon reunat ei tunnu sormeen mistään terävältä niin männänrenkaiden pitäis kestää.
Huuhteluaukkojenkin ajoitus kannattaa kattoa kohdilleen ja sitähän on helppo nostaa korottamalla pyttyä. Korottaa pyttyä sen verran että huuhtiksille tulee ajoitusta 125-130 astetta, sitten viilailee pakoaukon sopiviin mittoihin. Tällöin pyttyä kyllä pitää sitten madaltaa yläpäästä että saa puristukset takaisin entiselleen.
Minarellin palotila on aika hyvä ja puristussuhteella ei huipputehoihin niin hirvittävän suurta merkitystä ole, joten riittää laskea kantta sen verran että squish-välykseksi tulee 0,5mm, ellei ole jo valmiiksi. Välyksen voi mitata tinalangalla tulpanreijästä. Laskemattomallakin kannella kyllä kulkee varmasti melko hyvin.
Minkälaisia putkia sulla on käytössä? Tommosta soppelisti viilattua pyttyä ois jännä kokeilla vaikka eenoksilla ja turbokitillä miten kulkoo..