Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Rabasa

22.9.2013 0:16

heka96 kirjoitti:protipsejä tihkuttavan syylärin paikkaukseen?
Lähteekö se verkosto siitä irti? jos sais kemiskitillä sohittua lohkeaman umpeen?

Paikkausaine. Ei tarvitse purkaa mitään ja homma on paketissa noin vartissa, litkut vaan sisään ja lämmittelyä. Pistää kyllä nesteet likaiseksi ja periaatteessa heikentää vähän jäähdytystehoa mutta jos haluaa niin jälkikäteen vielä nesteet vaihtoon. ;)

Re: Rabasa

4.10.2013 15:42

Olis nyt muutama kysymys. Eli viittaako heikko tyhjäkäynti ja nyt kokoajan voimistuva särinä vaihtokunnossa olevaan mäntään? Sitte toinen, että mistä kannattaisi tilata mäntä, kytkinlevyt ja jouset? Ja tuliko vakiosylinteriin 39.84 vai .85 millinen mäntä?

Re: Rabasa

4.10.2013 20:49

Vertexin ja Italkitin A-koko on 39.84mm, Prox ja muut 39.85. Asson vakiomännästä ei tietoa onko .84 vai .85.

Re: Rabasa

10.10.2013 7:24

Driver7 kirjoitti:Olis nyt muutama kysymys. Eli viittaako heikko tyhjäkäynti ja nyt kokoajan voimistuva särinä vaihtokunnossa olevaan mäntään? Sitte toinen, että mistä kannattaisi tilata mäntä, kytkinlevyt ja jouset? Ja tuliko vakiosylinteriin 39.84 vai .85 millinen mäntä?

mulla huomas männänvaihoin parhaiten sillä että ei jaksanu enää käyä tyhjäkäyntiä ollenkaa, heti sammu :lol: vaihoin männän ni löyty heti tyhjäkäynti :D

Re: Rabasa

10.10.2013 8:46

Heikko käynnistyvyys ja tyhjäkäynti saattaa johtua männästä.
Yleensä tuntuu myös paljon laiskemmalta kuin uudella männällä jos on paljon ajeltu, kyllä sen vaihtokunnon huomaa.

Re: Rabasa

10.10.2013 18:46

Se särinä ei sitten johtunutkaan moottorista. Kuului lämpöraudan ruuvista joka oli löystynyt. Sitä en kyl tajua miten siitä ei kylmänä kuulunut särinää :D

Heikko tyhjäkäynti voi johtua säädöistä, mutta en kyl ymmärrä miten toi voi käydä rikkaalla, mutta sitten tyhjäkäynnillä kylmänä ei meinaa pysyä käynnissä, joka viittaisi laihaan seokseen. Lämpimänä käy tyhjäkäynnilä hyvin ilman sammumista.

Tehojen häviämisestä en osaa oikein sanoa. Ei se ainakaan niin pirteästi enää mene kuin viime syksyllä, mutta johtuu varmaan siitä, että noihin "tehoihin" on jo tottunut sen alkukäyrän kurin irrottamisen jälkeen.

Re: Rabasa

10.10.2013 21:56

Driver7 kirjoitti:Heikko tyhjäkäynti voi johtua säädöistä, mutta en kyl ymmärrä miten toi voi käydä rikkaalla, mutta sitten tyhjäkäynnillä kylmänä ei meinaa pysyä käynnissä, joka viittaisi laihaan seokseen. Lämpimänä käy tyhjäkäynnilä hyvin ilman sammumista.


Katsos kun siinä kaasuttimessa on erikseen säädöt eri asennoille. Helposti voi käydä rikkaalla täyskaasulla vaikka osakaasu olisikin laihalla. Näin itseasiassa on lievästi syytä ollakkin. Kohtuudella.

Tuo tyhjäkäyntipiirihän on sitten aivan oma juttunsa ja siihen ei vaikuta hiiren pieruakaan pääsuuttimen koko. Neulan asennolla on omien havaintojeni mukaan pieni vaikutus ihan järjestäänkin, mutta silti tyhjäkäynti säädetään erikseen.

Re: Rabasa

11.10.2013 15:08

Juu kyllä suurinpiirtein tiedän noi kaasuttimen säätämisen vaikutukset, mutta tuntui vaan oudolta, että kävisi siellä tyhjäkäynnillä laihalla. No täytyy pyöritellä seos- ja ryhjäkäyntiruuvia ja testata auttaako miten paljon.

Re: Rabasa

16.10.2013 10:55

Taitaa olla moottorin laakereiden vaihto edessä, hommasin tuossa uudet kytkinlevyt ja jäykät jouset, huomasin siinä kasatessa että kytkinasetelmahan pääsee heilumaan, ei kait pitäisi olla normaalia?

Kasasin kuitenkin läjään ja nyt olen käytellyt, kuuluu ihan selvästi kytkinkopan sisästä sellasta kahinaa kautta rahinaa, kovilla kierroksilla täristää niin maan mahdottomasti, johtuskohan just tästä kytkimen klapista.

Petilaakereissa ei ainakaan tuntunut olevan klappia, mutta jos magneetosta ottaa ja varovasti pyörittelee, huomaa sellasen pienen klapin pyörimissuunnassa, mietin oisko kiertokangen laakereissa välystä, voihan sen verran kyllä männänrenkaatkin antaa periksi.

Saako tuon koneen purettua siten, että vaihderataspaketit ja siirtäjä pysyisi yhdessä nipussa, ettei tule sitä ongelmaa jotta kasatessani en saakkaan noita osia oikealla tavalla läjään.

Re: Rabasa

16.10.2013 11:59

Käynnistyspolkimesta?
Siis kuuluuko sen käynnistyspolkimen rattaan takapuolella olevan jousen pään mennä siihen loveen vai sen alapuolella olevaan reikään, kun itselläni jousen pää on n.70 asteen kulmassa (vääntynyt ?) ei kyllä saa menemään siihen reikään, loveen kyllä menee, ja toimii kuitenkin.

Re: Rabasa

17.10.2013 7:27

onko kellää mitää havaintoo mitoista sille kartiolle joka on rabasan putkissa? ei jaksais käyttää irti vakioputkee että tiiän millasen holkin teen noxiin.. :roll:

Re: Rabasa

19.10.2013 17:03

kestääkö tää top performancen kampiakseli minkä verran heppoja ja kierroksia?
pitäis kestää ainakin se 12,000rpm ja 17-20hp.

http://www.scootfast.net/store/moto/pie ... s-spy.html

scootfastilla ~90€. :D

Re: Rabasa

12.11.2013 16:02

Mikähän on vanhan mallin rabasassa vikana kun vaihdepoljin liikkuu todella paljon? Vaihteet kyllä menee päälle mut vaihdeväli ihan järjettömän iso.

Re: Rabasa

14.11.2013 0:37

Buubaa, olet siis verrannut muiden mopoihin, että liikkuu epätavallisen paljon? Ettei vain johtuisi kulumisesta..?

Re: Rabasa

15.11.2013 18:30

mitä täytettä vois laittaa noihin läppäventtiilin kierteisiin, kun pitäis saada pienemmät pultit siihen.

saisin sitten vforce 3 menemään tohon derpiiin. :D

mut laitan ne koneremontin (pitää ottaa vähän lastua lohkoista, niin istuu paremmin/laittaa 3mm koropala) yhteydessä, kun muutenkin remontoin koko pyörän vanteista katteisiin.

ja mitäs tolle moottorille vois nyt tehdä, kun kuuluu kolinaa ajon aikana. kampikammion läpi ilmeisesti mennyt sylinteriin kivi(ä) ja sylkän alareunassa näkyy sellainen kolhu, jonka on voinut aiheuttaa esim. pieni kivi tms. edellinen omistaja ajellut ilman ilmanputsaria... :roll: