Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

6.6.2007 12:19

Mädis kirjoitti:
Mädis kirjoitti:Saisikos tuohon minun mopoon tommosen bilteman mittarin helposti toimimaan. Ei ole vielä tullut juuri paljoa asiaan perehdyttyä. Mopossa siis 12v sähköt.

tossa vielä linkki sihen mittariin: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ote=321349


Up!


Bump!

6.6.2007 12:23

Lueppas topikkia tääksepäin, niin selviää ja infokin taitaa aiheesta motowikissä(?) olla..

6.6.2007 12:24

Mädis kirjoitti:
Mädis kirjoitti:
Mädis kirjoitti:Saisikos tuohon minun mopoon tommosen bilteman mittarin helposti toimimaan. Ei ole vielä tullut juuri paljoa asiaan perehdyttyä. Mopossa siis 12v sähköt.

tossa vielä linkki sihen mittariin: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ote=321349


Up!


Bump!


12V tasajännitteen tarvitset

6.6.2007 16:08

Mistä sais kierros luku mittarin joka näyttäis 14 000 rmp? meinaan jos gas gassiin laittais;)

6.6.2007 16:09

Ostat tommosen viisarillisen autonkiekkamittarin ja siihen uus tausta. Luvut tulee 16 000rpm, koska ne luvut pitää tuplata. Lue info motowikistä ja selaa topikkia, niin saat lisätietoa.

6.6.2007 22:09

http://www.ostokset.fi/pd/8fd3f73b/ voisko joku neuvoa tota taustan vaihtoa? ja miten tiedän mikä numero tulee mihinki yms`?

6.6.2007 23:14

http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?t=48465
Toi ajatuksen kanssa läpi ja sitten sieltä lopusta löytyy se tausta, mutta itse ne numerot siihen pitää tehdä. Minun mielestäni niin, että 1000->2000rpm jne... Joku tarkemmin tietävä vois neuvoa tarkemmin. :D

7.6.2007 12:59

toimiskohan toi mittari 6 voltilla (dc)

7.6.2007 13:50

Tekno kirjoitti:toimiskohan toi mittari 6 voltilla (dc)

Ei jaksa toimia kunnolla 6 voltilla..

7.6.2007 20:06

Onko kukaan tehnyt kytkentää jolla saisi pevuun 12Vdc?
Viimeksi muokannut Tekno päivämäärä 12.6.2007 9:40, muokattu yhteensä 1 kerran

7.6.2007 20:33

Neula kirjoitti:Mistä sais kierros luku mittarin joka näyttäis 14 000 rmp? meinaan jos gas gassiin laittais;)


Osta koson mittari scootter-attack:sta.

8.6.2007 11:01

Tällaisen jutun löysin.
http://frost.daug.net/kierroslukumittari.php?SESSIONVARNAME=283c152ce20c628a96b118dd9d8bb97e

Mulla o S1 semmone bilteman kiekkamittari ja kyllä se toimii. Tausta kylä pitäis vaihtaa kun näyttää väärin.
Vihree johto on ensiöpuolan jälkeen. Punane(?) mikä piti akkuun laittaa, on 12v regun ja tasasuuntajan jälkeen kiinni. Mustat on rungossa ja valkone eli mittarivalo on valojohdoissa.
Tässä Kuva:
Kuva

8.6.2007 16:23

Kaarlo kirjoitti:Se sytytyspuolan miinus on useimmiten kytketty suoraan runkoon, autoissa taas akkuun, joten mopoissa kytkentäsysteemi ei päde. Tarkasta että töötille tulee oikeanlaista virtaa kun virrat on päällä, jos sieltä tulee 12-14v tasavirtaa, se kelpaa hyvin.

Mittarin pitää saada vaan signaali jokaisella kampiakselin kierroksella. Varmimmin sen saa liipaisupuolan johdosta, joka on useimmiten staattorin pienin puola, joka on valokäämien tai ensiöpuolan päällä. Joskus se on myös magneeton ulkopuolella. Signaalin saa myös siten, että kieputtaa vihreää johtoa sytytystulpan johdon ympärille. Tulpanjohdossa kulkee niin suuri jännite, että mittari saa signaalin eristeiden läpi. Mopoissa on usein ollut ongelmana mittarin viipotus, eli viisari pomppii missä sattuu. Tällöin vihreään johtoon pitää kytkeä kondensaattori. Kytkentätapa löytyy varmasti tämän topikin aikaisemmilta sivuilta.


(Tietokone ollut mäskinä pari viikkoa ja nyt vasta pääsin nettiin...)

12 V:tista tasavirtaa tulee. Mutta miten pystyy tarkistamaan ts. mittaaman yleismittarilla, että on kierrolukumittari kunnossa, kun epäilen, ettei se ole ollenkaan kunnossa vaan täysin pas*ana?

8.6.2007 17:47

miten toi mittarintausta vaihdetaan? (miten se irroitetaan)

Viel kun keksis miten sais mahdollisimman oikein ne lukemat.

9.6.2007 12:24

Riippuu mittarista, mutta jos tarkoitat bilteman kierroslukumittaria, niin sen lasi lähtee irti, kun varovasti taitat sitä reunusta siitä ulospäin joka puolelta.