Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Rabasa

10.6.2013 23:18

Juu siis kytkinkopan kun aukaisee niin riittää.

Re: Rabasa

13.6.2013 23:25

Ja kytkin pitää muistaakseni purkaa

Re: Rabasa

14.6.2013 14:46

tuleeks teillä tonne neste pumppuun paljonki painetta? itte ku otin ton letkun irti nii jysähti auki ku oli nii paljo painetta..

Re: Rabasa

20.6.2013 13:59

Pitääkö rabasan kicksi jänittää jotenkin kun sen kasaa? Laitoin sen alemman "jousen" väkäsen sinne lohkno reikään ja sen ylemmän jousen taivutin sormin lohkon koloon ja tuntuu toimivan, mutta palautuksesta en vielä tiedä kun en pihdeillä viitsinyt vääntää niinpaljoa ettei boorit kärsi.

Kyseessä siis vanhanmallin rabasa, pitääkö siinä kytkin ajottaa jotenkin kun sen laittaa paikalleen? Ainakaan merkintöjä en kytkimen rattaasta löytänyt enkä muistakaan rattaista.

Sitten vielä yksi kysymys, mihin kytkinpuolella tulee kolme shimmausprikkaa, kaksi samankokoista, yksi vähän isompi? Muuta en ole irrottanut kun kytkimen ja vaihdeakselin, toki kytkinkopan myös.

Re: Rabasa

14.8.2013 22:34

nytpäs en muista että miten se jousi sinne meni mutta kannattaa laittaa se kiksi kiinni siihen akseliin ja sen kanssa pyöräyttää, sekä varmistaa että jousi palauttaa loppuun asti ennen ku lyö kaikki ruuvit kiinni kytkinkoppaan ja öljyt sisää :) -nimimerkillä kerran väärin kasannu rabasan kiksin, jouduin sitte samantien purkuhommiin :lol:

Re: Rabasa

14.8.2013 23:19

Itse en sitä jousta mitenkään jännittänyt ja hyvin on toiminut tähänkin päivään asti.

Re: Rabasa

23.8.2013 21:38

Onko kenelläkään muulla olut ongelmia airsal 70cc ja sen tiivisteiden kanssa? Ihan uudet tiivisteet ja silti vuosi jäähdytysnestettä kampikammioon. Kiristetty tasaisesti ja piukkaan.Olis kiva päästä vähä keulii :itku:. ja mitä suutinta suositelisitte TG noxi , lortto 21 ja 70cc?

Re: Rabasa

29.8.2013 11:39

Terve!
Osaisiko joku kertoa mitkä putket sopivat derbi senda xtreme 05 malliseen mopoin?
Vakioputki siis

Re: Rabasa

18.9.2013 22:02

Minkälaista olis talvella sisäänajaa mopo, vai kannattaako suosiol odottaa, että ilmat lämpenis? Pitäis jossain vaihees vaihtaa mäntä ja varmaan kytkinremppaa tehä. Onko tossa mäntää kiinni laittaessa jotain erityistä huomioitavaa esim. m.renkaiden ja lukkosokkien laitossa?

Entä sitte toi kytkinlevyjen vaihto? Mitä kannattais niiden lisäksi vaihtaa ja onko helppo homma jos ei ole paljoo kokemusta näistä? Ja tarviiko siihen hommaan jotain erikoisempaa työkalua?

Re: Rabasa

19.9.2013 0:01

Kyllähän se sisäänajo varmaan onnistuu, ei täällä etelässä vielä ole lunta tulossa (samalta paikkakunnalta ;)). Männänvaihossa vaan tarkkana että renkaiden katkoskohdat osuu kohilleen ja männäntapin sokat on kunnolla siellä urassa. Öljyä joka väliin ja voitelee kunnolla osat ennen kiinnilaittoa.

Kytkinlevyjen vaihtoon tarvit M8 hylsyn / avaimen ja ristipää ruuvimeisselin. Jouset kannattaa varmaan vaihtaa samalla jos on kovin löysät.

Pari kuvaa:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut kossusukka päivämäärä 19.9.2013 21:42, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Plz, elä laita piilotageja jos postaat kuvia. Niistä ei ole hyötyä, ne vaan jättää isoja tyhjiä aukkoja viestiin.

Re: Rabasa

19.9.2013 21:37

Driver7 kirjoitti:Minkälaista olis talvella sisäänajaa mopo? Onko tossa mäntää kiinni laittaessa jotain erityistä huomioitavaa esim. m.renkaiden ja lukkosokkien laitossa?

Entä sitte toi kytkinlevyjen vaihto? Mitä kannattais niiden lisäksi vaihtaa? Ja tarviiko siihen hommaan jotain erikoisempaa työkalua?

Talvella käytännössä aivan sama sisäänajaa kuin kesällä, kunhan säädöt on aina kelin mukaan kohdallaan (aivan niinkuin kesällä) ja moottorin lämmitys asianmukainen (kuten myös kesällä). Ja vaihtaessa mäntä oikeinpäin, m-renkaiden katkoskohdat taakse (imupuolelle) päin, ja lukkosokat tosiaan kunnolla uriinsa, ettei pääse irtoamaan ja esim. männän ja sylinterin väliin, muuten voi käydä lompakon päälle..

Ja kytkinlevyjä, ja tietysti myös välilevyjä samalla vaihtaessa kannattaa myös kytkinjouset mitata, että ovat vielä toleransseissa, eivätkä painuneet kasaan, muuten joutuu kohta taas kytkimen avaamaan, kun kytkin alkaa löystyneiden jousien takia luistamaan. Eikä tuossa vaiheessa vielä pitäisi mitään ihmeellisempiä työkaluja tarvita, kun ei kytkinkruunua tarvitse irrottaa.
Ja eipä tuo ole temppu eikä mikään, eihän se ole kuin kytkinkoppa auki ja siinähän se kytkin jo onkin.

Re: Rabasa

20.9.2013 18:34

protipsejä tihkuttavan syylärin paikkaukseen?
Lähteekö se verkosto siitä irti? jos sais kemiskitillä sohittua lohkeaman umpeen?

Re: Rabasa

21.9.2013 14:51

Kiitos vastauksista, pitää sitte jossain vaiheessa alkaa tehdä remppaa :)

Tosta moposta on nyt lähiaikoina alkanut kuulua semmosta sirinää vähän korkeammilla kierroksilla ja lämpimällä koneella. En pysty oikein paikallistamaan tota ääntä, mutta sieltä etupäästä se kuuluu. Eli viittaa vissii siihen, että ne männänrenkaat alkaa olla jo lopussa. Jos se siis kuuluu männästä, niin onko miten suuri toi leipomisriski jos sillä jatkaa ajamista? Ei oikeen jaksais ennen talvea alkaa availee tota konetta.

Re: Rabasa

21.9.2013 19:48

Terve! Ollaa täs kavereiden kanssa tekemässä koneremppaa uudenmallin rabasaan ja ongelmana on se että, kytkimenpuolelta ei lähde ratas irti kampuran päädystä.Ulosvetäjää ollaan kokeiltu,ei lähde. Onko ehdotuksia?

Re: Rabasa

21.9.2013 22:08

Lämmittäkää ratasta vaikka kuumailmapuhaltimella. Itsellänikin oli tiukassa ja poksahti irti juuri kun pelkäsin että ulosvetäjästä menisi kierteet. :D