Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

28.7.2012 19:15

Siellä on setupeissa sellanen kohta mistä saa valittua missä yksikössä syöttää kartioiden mitat. Normikäytössä siis asteita ja millimetrejä. :)

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

31.7.2012 11:07

Menikös se nii että jos putken lämpötila nousee se "lyhentyy" ja jos sitä sais jäähdytettyä se "pidentys" :s Onko kellään heittää jotain mutua minkälaiset lämpötilan muutokset "muuttaa" putken pituutta minkäkin verran?

Nyt tuo putki toimii jokseenkin hyvin ekan vedon kylmänä mutta lämmettyään alue siirtyy liian ylös :|

L1 36,6 D1 30,0 0,00
L2 235,3 D2 43,2 1,60
L3 156,6 D3 65,6 4,10
L4 78,7 D4 84,0 6,67
L5 94,1 D5 84,0 0,00
L6 205,4 D6 16,8 9,29
L7 205,4 D7 16,8 0
Pipe length: 806,7
Total length: 855,66
Tuossa on vielä nuo mitat putkesta, vielä en oo mitannu putken lämpötiloja, mut kovin korkeita ne ei oo kun tuo hst ei oo juurikaan vaihtanu väriä, alkukäyrä on nippanappa menny ruskeeks...

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

31.7.2012 19:49

Laskemalla asiaa ei voi ratkaista edes likimäärin jos ei ole tietoa siitä, missä lämpötilassa nykyinen putki toimii parhaiten. Toinen tarvittava lämpötila on arvio siitä, kuinka kuumaksi uusi putki kuumenisi. :)

Jos nuo voidaan mitata ja / tai osataan arvata, niin riittää kun skaalataan (verranto, uusi pituus = x):
Koodi:
 Vanha_äänennopeus / Vanha_pituus = Uusi_äänennopeus / Uusi_pituus

Uusi_pituus / vanha_pituus = skaalauskerroin

Äänennopeuden kaava: http://fi.wikipedia.org/wiki/Äänen_nopeus


Ja skaalauskertoimella kerrotaan kaikki kartioiden pituudet erikseen läpi. Tarkka laskenta on sitten huomattavasti monimutkaisempaa, mutta tällä tyylillä saatetaan saada haisua siitä, mihin suuntaan kannattaa mennä ja kuinka paljon.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

1.8.2012 9:04

Tuon verrannon suunnilleen älysin, mut tuo äänennopeuden laskeminen meni "vähän" yli hilseen :roll:
Tai siis ite äänennopeuden laskeminen on suht yksinkertasta, mut luvut milla lasketaan on enemmän hakusessa. Adiabaattisen vakion löysin (ainakin kaavan miten lasketaan) ja lämpötilaa voi mitata tai arvata mut mikä lie 2t:n pakokaasun kaasuvakio? tai millä välillä se vaihtelee? tokihan siihenkin vaikuttaa käytetty bensa,öljy,seossuhde ja ties kuin monta muuta muuttujaa ;)

Taidan kuitenkin valita vähemmän päänsärkyä aiheuttavan lähestymistavan ja tehdä vaan uuden putken ;) pointti kuitenkin on et saa rakentaa... lähemmeks olis varmaan päässy ekan putken kans jos olis saanu luotettavan käsityksen tuon kierroksista, toki nuo pakoasteet viittaa lähemmäs 7 kun 9000 rpm :nolo:

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

1.8.2012 20:50

Voit arvioda äänennopeutta kaasussa: v=C*sqrt(T), missä C on joku tuntematon vakio ja T on kaasun lämpötila kelvineissä. Koska putken huipputehon kierrosluku on suoraan verrannollinen äänennopeuteen kaasussa on huipputehon kierrosluku: f = C*v = C*sqrt(T). Tällä kaavalla ei ole kauheasti hyötyä yksinään tuon C:n takia, mutta sitä voi käyttää jos haluat tietää miten lämpötilan muuttaminen vaikuttaa huipputehon kierroslukuun. Uusi huipputehon kierrosluku: f_2 = f_1*sqrt(T+x)/sqrt(T). T on vanha lämpötila, x on lämpötilan muutos, f_1 on vanha ja f_2 uusi huipputehon kierrosluku.

Eli esim. lämpötilan nostaminen 600K -> 610K nostaa huipputehon kierroslukua noin 0.8%. Ja lämpötilan nosto 600K -> 700K nostaa tehoaluetta noin 8%.

Tuo kaava pätee vain pienillä x:n arvoilla, koska se on johdettu ideaalikaasulaista. Oikeasti C ei ole vakio lämpötilan suhteen. Enkä ole kovinkaan varma kuinka hyvin ideaalikaasulaki pätee pakokaasulle, koska paineet saattavat olla aika suuria.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

1.8.2012 23:25

Tattista :P mitattuja arvoja ei tuon putken toiminnasta ole, pelkkää mutua... mutta kuitenkin... "kylmänä" n.50-100C ja kuumana 200-300C... Eikös kelvin ja celsius astekko oo sama, 0 on vaan eripaikassa? Noitten perusteella kylmän putken vetoalue olis mutuna n.16% alempana.

Kun eka putki on mitoitettu 9000rpm, olis uus mitotettava n.7560rpm, joka on likellä moottorille ilmoitettu huipputehon kierroslukua ja myös jossain suhteessa pakoajotuksen kans. Pikaisen kokeilun tuloksena uus putki pitäs olla n. 200mm pidempi :s Täytyy siis tehdä tuolla mitotuksella ja koitta miten toimii :roll:

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

2.8.2012 0:14

Aika isolta muutokselta vaikuttaa. Joku 50mm muutos olisi varmaan lähempänä todellisuutta. 80mm kun on jo 10% putken pituudesta... Ja kun se pakoputken ja pakoputken kuoren lämpö ei oo sama asia...

Btw, Tiittanen heitteli kirjassaan jotain perusarvoja putken lämmöistä :)

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

2.8.2012 6:03

Noi lämpötilat on pakokaasun keskimääräisiä lämpötiloja. En usko että missään mopossa on 50°C pakokaasuja. Todennäköisesti muutokset on paljon pienempiä kuin tuo laskemasi 100°C-250°C.

Kelvin asteikko on muuten sama kuin Celsiuskin, mutta tosiaan nollakohta on eri ja tässä se vaikuttaa. Voit muuttaa Celsiukset Kelvineiksi lisäämällä 273.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

2.8.2012 8:46

Niin arvelinkin noitten lämpötilojen olevan jonkin sortin keskiarvoja. Ja ei varmaankaan oo pakolämmöt noin alhaisia edes kylmällä koneella, mut putki on, joka taas vaikuttaa? tai sit todistit cold pipe efectin olevan huuhaata :s Btw, dieselin pakolämmöt vaihtalee muistaatkseni jossain 150-900C

Betaversio kirjoitti:Aika isolta muutokselta vaikuttaa. Joku 50mm muutos olisi varmaan lähempänä todellisuutta. 80mm kun on jo 10% putken pituudesta... Ja kun se pakoputken ja pakoputken kuoren lämpö ei oo sama asia...


Oon kans samaa mieltä, mut jotenkin tuntuu et tuolla alueella (7500-9000rpm) tuo putken pituus muuttuu kovin rajusti... tiiä häntä? Hyvä putken mitta on kuitenki nyt jossain 800-1000mm välissä? Jos kokeilis tehä jonkun 900mm pitkän putken, sit tietäs ollaanko jo hehtaarilla vai tehäänkö vielä uusia putkia :D Tai, no, kyllä tehään, ku pitää saaha lisää vetoja ni pitää ruveta viilaamaan pyttyä ja uusimaan kaasaria etc.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

2.8.2012 18:20

sitkuura kirjoitti:Niin arvelinkin noitten lämpötilojen olevan jonkin sortin keskiarvoja. Ja ei varmaankaan oo pakolämmöt noin alhaisia edes kylmällä koneella, mut putki on, joka taas vaikuttaa? tai sit todistit cold pipe efectin olevan huuhaata :s

Se putken lämpötila vaikuttaa pakokaasujen lämpötilaan, koska pakokaasut ovat kontaktissa putkeen ja ne luovuttavat pakoputken kautta ympäristöön lämpöä. Se kuinka paljon pakokaasut jäähtyvät riippuu lämpötilaerosta pakoputken ja pakokaasujen välillä(Ja putken, kaasujen ja ympäristön lämpökapasiteetista ym...).

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

5.8.2012 22:43

Uutta putkea on nyt vähän testattu ja olo on vähän ristiriitanen :roll:

Kone on kyllä herkkä ja ottaa jonkinlaisen piikin liikkeelle lähtiessä, kulkee ihan hyvin, mutta jotenkin tuntuu voimattomalta... ei juuri tuota muokattua (vastakartio "mutumitoilla" lisätty ja vaimenninta avarrettu) vakioputkee kummempi, kovemmat äänet vaan :lol:
Tai sit takaraivossa kummittelee se liian lyhyen putken "voimakas" piikki ja veto :roll:

Tää putkihan on jokseenkin noilla mitoilla

Iskutilavuus, cm³: 49
Huipputehon kierrosluku: 8000
Pakoaukon aukiolo asteina: 165
Suunniteltu teho, hp: 8
Pakokanavan pituus, mm: 45
Alkuosan kerroin k1 (1,05..1,125): 1,150
Keskiosan kerroin k2 (2,125..3,25): 3,25
Loppupillin kerroin (0,6..0,7): 0,65
Torvivakio (1,25..2,00): 1,60
Pakoaukon halkaisija ympyränä, mm: 24,50

Pituus: Halkaisija: Kartion jyrkkyys:
L1 54,7 D1 28,2 0,00
L2 274,3 D2 39,7 1,20
L3 182,5 D3 61,2 3,37
L4 91,8 D4 79,6 5,74
L5 109,7 D5 79,6 0,00
L6 239,4 D6 15,9 7,58
L7 239,4 D7 15,9 0
Putken pituus: 952,4
Kokonaispituus: 997,43

huuhteluiden ajotus on n.105 astetta tosin, niitä on se 5kpl jos johonkin tässä kohtaa vaikuttaa :s

Olisko seuraava putki sit tehtävä suunnilleen saman mittasena mut erilaisilla kertoimilla? vai onko se vaan nii et tuosta ei noilla kierroksilla tuon ihmeellisempää saa :roll:

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

6.8.2012 11:24

Ei ihme että ei tehoa löydy noilla ajoituksilla.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

6.8.2012 14:43

Kokeilepa tehdä sellanen putki joka on pituudeltaan noiden välistä, elikkäs "Putken pituus" jotain 875mm... Ja paksuus esim 82mm.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

6.8.2012 15:24

Mites noiden kertomien kans? toki keskiosan kerrointa pikkasen ylös et saa halkasijan kohdalleen, mut mites se torvivakio vaikuttaa? sitä isommaks?

Jäi vielä mainitsematta et nuo mitat on sisämittoja... ja voishan sitä variaattoriakin koittaa säätää, ei vaan oo kotona painavempia rullia (nyt on kii n.6g ja malossin kaikki punaset jouset) sori OT :D

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

6.8.2012 23:15

Anna pytylle viilaa, ei tuo 165 pakoaukon ajoitus oikeen tehoa anna.. eikä huuhteluajoituskaan kummoiselta vaikuta. Mikä skootteri on kyseessä? Pakoaukon ajoitus siihen 185 ja viilaat männänlakea huuhteluiden kohdalta että saat niihin lisää ajoitusta niin pitäisi alkaa tehoa löytymään. Melkeen kyllä epäilisin että ootkohan mitannu nuo ajoitukset väärin kun ei nykyskoottereissa pitäisi noin matalat olla, ja jos kerran huuhteluaukkojakin on 5, kertoo sekin jo että ei pitäisi noin matalaviritteinen pytty olla.