24.3.2009 14:20
Betaversio kirjoitti:Jaa täällä on tälläistä Pro-virittämistä nykyään
Eiköhän se ole sama antaa sen Patanegran olla sellaisenaan. Ei sillä kanavien viimeistelyllä saa kuin puoli senttiä pippeliä pidemmäksi. Ja vauhtipyöräkin on luultavasti okei ilman kevennystä. Tai sitten siihen vois kelvata vaikkapa lisäpainot... Jos niitä on saatavilla.
Btw, Erkka jos viittit vielä copypasteta sen mun toiseen topikkiin laittaman viestin tänne, tack!
Hihii. Ei se täytöstä huononna jos ei ihan marginaalisiin eroihin mennä. Mutta se laihentaa seossuhdetta esim. kylmäkäynnistyksessä jolloin ryyppy ei tehoa niin hyvin. Seurauksena lähinnä vaikeampi kylmäkäynnistyvyys. TIetystihän sitten kun alkaa kiihdyttelemään niin jonnekki koloihin kertynyt bensaseos lähtee liikkeelle ja pistää koneen röpöttämään. Tämä lienee osasyy myös siihen, miksi se ensimmäinen kiihdytys on aina uskomatonta kakistelua.
Vauhtipyörän vaikutus asiaan tuli tuolla jo. Tehoja eikä vääntöjä iso vauhtipyörä ei lisää, se vain varastoi energiaa ja tasoittaa koneen käytöstä. Kannattaa huomata myös, että sitä energiaa varastoituu siihen vauhtikseen myös kiihdytyksen yhteydessä, jolloin kiihtyvyys hieman heikkenee. Se on pieni murhe verrattuna paskaan moottorin käytökseen (joka muuten osaltaan heikentää kierrosaikoja).
24.3.2009 15:14
24.3.2009 18:01
Betaversio kirjoitti:Ja tosta ekan kiihdytyksen röpeltämisestä, se on kyllä muutenkin havaittavissa vaikka ei mitään kiillota. Kiillottaminen vain vahvistaa ilmiötä. Huuhtelukanavissa on kyllä muitakin syitä olla kiillottamatta, ja yksi niistä on virtausta häiritsevän turbulenssin vähentäminen luomalla kanavan seinämiin mikroturbulenssia. Mikroturbulenssi toimii osittain myös "laakerina" huuhtelunseinämän ja virtaavan kaasun välissä. Menetelmää on käytetty myös liitokoneiden siivissä ja muissa vastaavissa jutuissa. Ja nykyäänhän ne on tekemässä myös epätasaisia sotilaskoneiden siipiä.
Betaversio kirjoitti:Jaajuu, ja kyllä se kiillottaminen muutakin vaikuttaa, kuten sanoin. Pisaroituminen on aina ei-toivottu ilmiö. Vai kiinnostaako hävitä kaverille viivat pitkän tyhjäkäynnin jälkeen vain sen takia, että kone rupeaakin yhtä-äkkiä röpäjämään?
Betaversio kirjoitti:Totta, että korkeissa teholukemissa on juuri noin (että pitää pikkujutuilla tehdä SE). Mutta siellä on ihan yhtä helppo saada aikaan negatiivista kuin vaikea saada tehtyä positiivisa muutoksia. Mitä vaikeampi on parantaa jotain niin sitä helpompi on tehdä se sama systeemi huonommaksi. Siksi en liiemmin suosittele jos ei todellakin tiedä mitä tekee.
Betaversio kirjoitti:Vauhtipyörä määritellään sen mukaan mikä on paras. Voi olla niin että käyttöpeliä tehdessä annetaan olla sellaisenaan mutta kisakoneeseen lisätään painoa. Monesti tämä selviää vain testaamalla. Ja testit kannattaa mitata ja tarkasti mikäli vain on siihen mahdollisuus.
24.3.2009 18:22
24.3.2009 20:11
24.3.2009 20:30
Sarvi-Perkele kirjoitti:Ja turbulenssit ja mikroturbulenssit... Käykääpäs joskus tutkimassa vaikka purjelentokoneen siipiä ja tsekkailkaa että miten epätasaiset ne on...
Se virtaus on melko erilaista eri nopeuksilla, ja en voi taas sanoa muuta kuin että kannattaa ottaa ehkä ne peruskäsitteet haltuun. Virtauksen osalta esim Reynoldin lukuun kannattas perehtyä.
Sarvi-Perkele kirjoitti:Ja tämä vauhtipyöräkeskustelu on peräti eriskummallista. Arvatkaapas äkkiä paljonko vauhtipyörän paino vaikuttaa tehokäyrän muotoon ja suuruuteen tommosessa jarrutyyppisessä dynossa..? No, oikea vastaus on että EI OLLENKAAN! Kiihdytysdynossa (ja siis myös tosielämässä) se jotain vaikuttaa, koska myös vauhtipyörä täytyy kiihdyttää aina suurempaan nopeuteen. Tästä on kohtuullisen helppo päätellä että PERIAATTEESSA on edullista keventää vauhtipyörää niin paljon kuin se vain on suinkin mahdollista. Tosiasiallisesti tässä taas vastaan tulee mekaaninen kestävyys, ja eräs erittäin tärkeä asia joka tässä(kin?) keskustelussa on täysin unohdettu, eli koneen värinät. Jos jaksaa kaivaa jonkin koneensuunnittelun perusteoksen käpäläänsä niin niistä alkeet tähänkin asiaan löytyy.
Edelleen, jos vauhtipyörä on kovin kevyt, ei kone jaksa pysyä käynnissä pienillä kiekoilla, koska nimensä mukaisesti vauhtipyörän massa pitää koneen vauhdissa, ja antaa esimerkiksi energian puristustahdille. Jos ajatellaan hypoteettista konetta missä vauhtipyörä/kiertokanki ja mäntä olisivat massattomia, ei tällaista sais millään ilveellä pysymään käynnissä!
24.3.2009 21:07
Sarvi-Perkele kirjoitti:Beta, kuinka tarkkaan olet tutkinut / testannut noita ilmiöitä joita pidät totena?
Sarvi-Perkele kirjoitti:Ja turbulenssit ja mikroturbulenssit... Käykääpäs joskus tutkimassa vaikka purjelentokoneen siipiä ja tsekkailkaa että miten epätasaiset ne on...
25.3.2009 10:13
Betaversio kirjoitti:En ole testannut enkä mitenkään muutenkaan asiaa tutkinut. Kuitenkin melko usein osuneet "arvailutkin" kohdilleen.
Erkka kirjoitti:Itse en nyt ainakaan nopeasti muisteltuna muista jostain "pisaroitumisesta" mitään.
Erkka kirjoitti:Tuolla toimenpiteellä haetaan tod.näk. vauhtipyörän ja kytkimen massojen tasapainosuhdetta juurikin tuon tärinän takia.
Erkka kirjoitti:Ootkos sääkin Sarviperkele kenties koneinsinöörihemmoja?
25.3.2009 14:11
Sarvi-Perkele kirjoitti:Voidaan kuitenkin todeta että tehokkaimmissa mun näkemissä koneissa (litratehot reilusti yli 400 hp) nuo lohkojen ja kanavien pinnat ovat olleet jotakuinkin normaalia hyvälaatuista valujälkeä, eli itse en ainakaan lähtisi kanavia peilipinnalle kiillottelemaan.
25.3.2009 14:40
25.3.2009 19:51
Betaversio kirjoitti:Noihin litratehoihin päästään vaparikaksitahtisilla, jotka käy likimain pumppubensalla. Revitäänhän noista RR-pyöristä melko järkyttäviä tehoja ulos. Jotain 55hp oli vaikkapa jossain Kotarin sivuilla ilmoitettu 125cc RR-koneesta. Mitäs se tekee... 440hp/litra. Onhan sitä siinäkin
50cc koneesta 20hp kampuralta ulos niin ollaan myös 400hp litratehossa. Ja kyllähän kreidler otti sen ulos jo 70-luvulla (vai oliko jotain tyyliin -79?). Vaparikaksitahtisesta 50cc motista. 50cc kiihariskoottereista en oo löytäny infoa mutta hyvällä tsägällä niissä vois olla jotain 22-25 heppaa koneelta. Kun pystytään tekemään kone toimimaan yhdellä kierrosluvulla niin saadaan litratehojakin ylös.
Täytyy vielä mainita että en ihan heti meinaa repiä tuota 400 litrahepan rajaa rikki. Toivottavasti en koskaan, nimittäin se säästäisi aika isolta päänsäryltä. Todella isolta.
26.3.2009 11:06
Erkka kirjoitti:Kysyinkin Sarvelta, että missäs pyörissä ne tehot on, jos kerran reilusti yli 400 heppaa?
26.3.2009 21:54
26.3.2009 23:02
Jose.92 kirjoitti:Ei nyt mitenkään kovin pro virittämistä ole, mutta osaisiko joku kertoa miten tuon kannen avartaisi.
Eli kyseessä on suzuki pv:n kansi joka pitäisi saada toimimaan 80 (74cc) malossin kanssa.
Nyt olen laskenut tuon kannen melko tappiin eli sen kannen tiivisteen muotoisen pinnan oon jyrsinyt pois.
Sitten pitäisi vielä avartaa sitä niin minkä muotoiseksi se pitäisi tehdä että olisi hyvä.
27.3.2009 21:15