Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

27.5.2007 13:33

Kaikki tuninki paitsi neonvalojen päällä olo ajossa on täysin laillista.


Masku-Mas kirjoitti:Olen kytkenyt Bilteman kierroslukumittarin mielestäni iihan oikein. Punaisen (mittarin +) ja valkoisen (mittarivalon +) liitin äänimerkin + -johtoon ja mustat (-) runkoon. Vihreää olen yrittänyt liittää puolan kaikkiin mahdollisiin johtoihin ja yhdestä niistä tuli yleismittarilla mitattaessa pikkujännitettä. Siihen kun kytkin ei silti mittari näyttänyt mitään mittarivalon kyllä toimiessa. Onko mittari rikki? Miten mittarin voi yleismittarilla tarkistaa, että onko se kunnossa?

Nyt, asiasta tietävät, vastausta vaan! Monet muutkin painivat samantyylisen ongelman kanssa niin asiallinen vastaus ei olisi pahitteeksi. :D

Toivottavasti kukaan ei sivuuta tätä viestiä, enkä puhu vain omasta puolestani!

29.5.2007 10:28

[quote="Masku-Mas"]Kaikki tuninki paitsi neonvalojen päällä olo ajossa on täysin laillista.


muuten hyvä mutta ei ole...

ulko mittoja ei saa lain mukaan muuttaa...

29.5.2007 20:07

noen kirjoitti:muuten hyvä mutta ei ole...

ulko mittoja ei saa lain mukaan muuttaa...


Saa ainakin noin pieniä kun ohjaustankoakin saa muuttaa. http://209.85.135.104/search?q=cache:imuNECFsxGEJ:www.mmaf.fi/forum/index.php%3Faction%3Drecent%3Bstart%3D10+mopon+ulkomittojen+muuttaminen&hl=fi&ct=clnk&cd=1&gl=fi
Sieltä alhaalta löytyy kopterilaki, jossa on myös moposta juttua.

Masku-Mas kirjoitti:Olen kytkenyt Bilteman kierroslukumittarin mielestäni iihan oikein. Punaisen (mittarin +) ja valkoisen (mittarivalon +) liitin äänimerkin + -johtoon ja mustat (-) runkoon. Vihreää olen yrittänyt liittää puolan kaikkiin mahdollisiin johtoihin ja yhdestä niistä tuli yleismittarilla mitattaessa pikkujännitettä. Siihen kun kytkin ei silti mittari näyttänyt mitään mittarivalon kyllä toimiessa. Onko mittari rikki? Miten mittarin voi yleismittarilla tarkistaa, että onko se kunnossa?

Nyt, asiasta tietävät, vastausta vaan! Monet muutkin painivat samantyylisen ongelman kanssa niin asiallinen vastaus ei olisi pahitteeksi. :)

Toivottavasti kukaan ei sivuuta tätä viestiä, enkä puhu vain omasta puolestani!


Eikö kukaan tosiaankaan tiedä?!

29.5.2007 21:09

Masku-Mas kirjoitti:
noen kirjoitti:muuten hyvä mutta ei ole...

ulko mittoja ei saa lain mukaan muuttaa...


Saa ainakin noin pieniä kun ohjaustankoakin saa muuttaa. http://209.85.135.104/search?q=cache:imuNECFsxGEJ:www.mmaf.fi/forum/index.php%3Faction%3Drecent%3Bstart%3D10+mopon+ulkomittojen+muuttaminen&hl=fi&ct=clnk&cd=1&gl=fi
Sieltä alhaalta löytyy kopterilaki, jossa on myös moposta juttua.

Masku-Mas kirjoitti:Olen kytkenyt Bilteman kierroslukumittarin mielestäni iihan oikein. Punaisen (mittarin +) ja valkoisen (mittarivalon +) liitin äänimerkin + -johtoon ja mustat (-) runkoon. Vihreää olen yrittänyt liittää puolan kaikkiin mahdollisiin johtoihin ja yhdestä niistä tuli yleismittarilla mitattaessa pikkujännitettä. Siihen kun kytkin ei silti mittari näyttänyt mitään mittarivalon kyllä toimiessa. Onko mittari rikki? Miten mittarin voi yleismittarilla tarkistaa, että onko se kunnossa?

Nyt, asiasta tietävät, vastausta vaan! Monet muutkin painivat samantyylisen ongelman kanssa niin asiallinen vastaus ei olisi pahitteeksi. :)

Toivottavasti kukaan ei sivuuta tätä viestiä, enkä puhu vain omasta puolestani!


Eikö kukaan tosiaankaan tiedä?!

Oikea johto ainakin pitäisi löytyä siten, että otat magneeton irti, ja katsot mikä johto lähtee liipaisupuolalta. Tähän johtoon tulee kytkeä mittarin vihreä johto. Ja sitten vaan mustat maahan ja valkoiseen ja punaiseen plussa katkaisian(virtalukon) kautta suoraan akulta. Sitten pitäisi toimia, mutta alkuperäisellä taustalla tietysti näyttää puolet liian vähän.

29.5.2007 21:11

Sawolaenen#13 kirjoitti:Käykös toi stage6 digimittari kärjelliseen sytkään???

Kärjelliseen sytytykseen sattuu samat mittarit kuin cdi:kin.

30.5.2007 18:34

Kaarlo kirjoitti:
Masku-Mas kirjoitti:
noen kirjoitti:muuten hyvä mutta ei ole...

ulko mittoja ei saa lain mukaan muuttaa...


Saa ainakin noin pieniä kun ohjaustankoakin saa muuttaa. http://209.85.135.104/search?q=cache:imuNECFsxGEJ:www.mmaf.fi/forum/index.php%3Faction%3Drecent%3Bstart%3D10+mopon+ulkomittojen+muuttaminen&hl=fi&ct=clnk&cd=1&gl=fi
Sieltä alhaalta löytyy kopterilaki, jossa on myös moposta juttua.

Masku-Mas kirjoitti:Olen kytkenyt Bilteman kierroslukumittarin mielestäni iihan oikein. Punaisen (mittarin +) ja valkoisen (mittarivalon +) liitin äänimerkin + -johtoon ja mustat (-) runkoon. Vihreää olen yrittänyt liittää puolan kaikkiin mahdollisiin johtoihin ja yhdestä niistä tuli yleismittarilla mitattaessa pikkujännitettä. Siihen kun kytkin ei silti mittari näyttänyt mitään mittarivalon kyllä toimiessa. Onko mittari rikki? Miten mittarin voi yleismittarilla tarkistaa, että onko se kunnossa?

Nyt, asiasta tietävät, vastausta vaan! Monet muutkin painivat samantyylisen ongelman kanssa niin asiallinen vastaus ei olisi pahitteeksi. :)

Toivottavasti kukaan ei sivuuta tätä viestiä, enkä puhu vain omasta puolestani!


Eikö kukaan tosiaankaan tiedä?!

Oikea johto ainakin pitäisi löytyä siten, että otat magneeton irti, ja katsot mikä johto lähtee liipaisupuolalta. Tähän johtoon tulee kytkeä mittarin vihreä johto. Ja sitten vaan mustat maahan ja valkoiseen ja punaiseen plussa katkaisian(virtalukon) kautta suoraan akulta. Sitten pitäisi toimia, mutta alkuperäisellä taustalla tietysti näyttää puolet liian vähän.


Kiitos paljon vastauksesta! Kestihän siinä, mutta tiesin tällä olevan henkilöitä, joilla tietoakin on. :D Mutta sitten asiaan. Olen vaihtanut mittaritaustan itsetehtyyn taustaan, jossa numerot ovat tuplana. Magneeton irroitus taitaa olla liian kova homma tällaisen homman vuoksi, mutta eikö mittari siis toimi, jos tulee kiertoteitse "suoraan" akulta, eli tässä tapauksessa töötin plussajohtoon kytkettynä? Ja mikä on liipaisupuola? Eikö mittari (vihreä johto) pidä kytkeä sytytyspuolan miinukseen?

30.5.2007 20:11

Se sytytyspuolan miinus on useimmiten kytketty suoraan runkoon, autoissa taas akkuun, joten mopoissa kytkentäsysteemi ei päde. Tarkasta että töötille tulee oikeanlaista virtaa kun virrat on päällä, jos sieltä tulee 12-14v tasavirtaa, se kelpaa hyvin.

Mittarin pitää saada vaan signaali jokaisella kampiakselin kierroksella. Varmimmin sen saa liipaisupuolan johdosta, joka on useimmiten staattorin pienin puola, joka on valokäämien tai ensiöpuolan päällä. Joskus se on myös magneeton ulkopuolella. Signaalin saa myös siten, että kieputtaa vihreää johtoa sytytystulpan johdon ympärille. Tulpanjohdossa kulkee niin suuri jännite, että mittari saa signaalin eristeiden läpi. Mopoissa on usein ollut ongelmana mittarin viipotus, eli viisari pomppii missä sattuu. Tällöin vihreään johtoon pitää kytkeä kondensaattori. Kytkentätapa löytyy varmasti tämän topikin aikaisemmilta sivuilta.

30.5.2007 21:29

Käykö toi:
KIERROSLUKUMITTARI, 52 MM UPOTETTAVA

Sopii kaikkiin autoihin, joissa on 4, 5 tai 6 sylinteriä ja 12 V:n sähköjärjestelmä. Säädettävä rajoitinviisari. Valaistuksen väriä voi muuttaa mukana tulevilla värisuodattimilla. Musta.

Kärjelliseen sytkään? Vai saako mistään enää kärjelliseen sytkään kiekkamittareita? :D

30.5.2007 21:36

Kuten sanoin, kaikki kiekkamittarit sopivat sekä cdi:hin, että kärjellisiin. Tuollaisesta pitää sitten vaihtaa tausta sellaiseen jossa numerot ovat tuplana. Ja tuo mittari tarvii tasavirtaa, eli akkua.

30.5.2007 21:37

Kuinkas paljon tommonen sitte virtaa syö?

30.5.2007 21:59

Ei kummoisesti, jos ei taustavaloa kytke. Eli vaikka AA-paristot piisaa.

30.5.2007 23:42

Mistäs sais noita koson ym. digitaalisia kierroslukumittareita halvimmalla? Ainakin scooter-attackis ja gearpartsissa näky kohtuuhintaan.

31.5.2007 7:02

Juuzo_91 kirjoitti:Mistäs sais noita koson ym. digitaalisia kierroslukumittareita halvimmalla? Ainakin scooter-attackis ja gearpartsissa näky kohtuuhintaan.

Itellä on Koson digitaalinen kierroslukumittari ja on ihan hyvä, mutta ei ole niin paljon käyttöä sillä enää.

31.5.2007 7:09

No pitää aluksi joku kotelo väsätä 8 AA-paristolle ja sitten kokeilla toimisko.

Ja tosta taustasta, että kun sehän alkup. riittää 8k:hon niin jos ne luvut tuplataan, niin asteikko loppuu siis 16k:hon?

31.5.2007 9:20

Juuri näin.