Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

15.1.2016 9:43

C3 laakerit riittää todella pitkälle tämän luokan vehkeissä, koska kierrokset ei ole jatkuvasti +16.000rpm(korjatkaa jos oon väärässä) C4 laakerit väljenee myös nopeemmin--> luo tärinää. En nyt äkkiseltään tiedän millainen sylinteri tuo polini on, mutten usko sen olevan kauheasti airsalia kireämpi. Kaasuttimeksi 24-28mm riippuen muiden osia soveltuvuudesta.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

16.1.2016 11:54

Pikkusen eri luokkaa ku airsalit eli n.20hp pitäis optimaalisilla osilla saada. Sitten vielä semmonen kysymys että riittääkö tuon kanssa yksi syyläri?vai lämpeneekö niin paljon että pitää toinenkin rueta taiteilemaan kiinni
:nolo:

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

16.1.2016 13:02

Lisä jäähdytys ei koskaan oo huono juttu. Isot pojat osas kertoo et 10astetta vei 1hv:n (Aprilia RSA125 54hv@13,5k) Pyrkivät tuossa 40asteiseen veteen...

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

16.1.2016 13:32

Käytännössä riittää se yksi syyläri.
Ja termostaatti poistettuna.

Tosiaan C4 välykselliset laakerit ovat turhia näissä moottoreissa, ellei kampiakselin petilaakereiden jäähdytystä heikennetä merkittävästi ja moottorin kierroksia lisätä reilusti.
Jäähdytys = polttoaine/öljy-ilmaseos

Näin siis itse uskon. En ole testannut, missä menee raja.
On ne ~50cc kilpamoottoritkin kestäneet 6204/C3 petilaakereiden kanssa +15krpm kierroksia ilman mitään ongelmia.

Kisasähköissä on erilainen sytkäennakkokäyrä, kevyempi vauhtipyörä ja CDI ja sytkäpuola erikseen.
Useimmat tuottavat enemmän virtaa sytytyspuolalle.. =vahvempi kipinä

PVL, Selettra, Polini, MVT.. nämä ainakin hyviksi todettuja?

Ducatin CDI:ssä sytkäennakko on 13krpm jälkeen sama (olikohan 17º EYKK luokkaa).
Tämä aiheuttaa kierrosten rajoittumisen suunnilleen 14,200-14,300rpm tienoille ajossa.

Useimmat katukäytössä olevat viritetyt mopojen moottorit eivät kierrä edes 13krpm.
Eli toisin sanottuna hyöty tulee pääosin 13krpm jälkeisillä kierroksilla, jolloin koneen saa kiertämään 15,5-16krpm.. riippuen sytkäennakoista ja säätövaroista, moottorista, putkesta..
Eli sytkä ei välttämättä enään toimi rajoittavana tekijänä.

Jos tarkoitat tätä sylinteriä.. se ei 'ihan' ole "20hp sylinteri" noilla osilla. (Yasuni R3, PWK 28 + Malossi E16 putsari, Conti CRX läppäventtiili)
Sen kanssa suositellaan käytettäväksi 24-28mm kaasutinta.. mutta jos laitat esim. turbokit lacada putken kiinni, 'riittää' silloin vaikka 20-21mm kaasutinkin.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

16.1.2016 14:14

Yksi syyläri teoriassa riittää, mutta suosittelen ehdottomasti hankkimaan siihen tuulettimen ja sille katkaisijan. Kesällä ilman flektiä varsinkin kaupunkiajossa jopa 70cc Airsal lämpeni siihen pisteeseen, ettei meinaa enää ottaa jenkaa valoista lähtiessä. Tätä ongelmaa ei kuitenkaan alle 15 asteen lämpötiloissa käytännössä ole.

Ite oon Helsingissä koulussa ja elokuussa meinasi kokoajan keittää koulumatkoilla kone :lol: eli kesäksi ehdottomasti flekti taikka toinen syyläri!

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

16.1.2016 19:24

Juu. Ja ei ole tuo sylkkäsarja se oli vissiin se evo versio..mutta taidan vaa pitää vakiosähköt ja laittaa glektin toimimaan katkisijalla.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

24.1.2016 14:40

Moro! Nyt olis suunitelmis saada vähän potkua fanticiin. Oon aatellut aluksi ihan perus scalvinin putkea (joku voi sen tehoalueesta kertoa jos tietää). Tulee ihan perus kikkailuun ja muuhun normaaliin ajoon. Mut sit oon ruvennu ajattelemaa että josko sitä pistäis myös 70cc airsalin putken kaveriksi.. Kikkailu voisi olla helpompaa kun olisi jotain alhaallakin eikä kaikki teho alkaisi vasta aivan yläkiekoilta. Nyt kumminkin olen ostamassa aluksi jomman kumman. Kumpi tässä nyt sitte ensin kannattaisi hommata? Minkälainen airsal on vakioputkella ja 16mm kaasarilla?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

27.1.2016 1:34

Semmonen juttu, että kun laitan malossin 80cc mhr replica pytyn 5k ajettuun rabasaan, niin kauanko alakerta kestää?
En välitä, että hajoaako ennen pitkää, haluaisin vain tietää suunnilleen, että kuinkas pitkälle pääsen. 21mm dellorto, vapari ja enoxi kavereina.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

30.1.2016 22:19

Moro! Kyselisin, että mikä ois järkevin kokoonpano Derbiin. Eli joku 50cc sylinteri, joka ois vähä tehokkaampi ku alkuperänen. Sille kaveriks kaasari, kytkinlevyt, kampura ja varmaa laakeritki? Eli mitä ehottelisitte? :)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

30.1.2016 22:54

Tomi-50 kirjoitti:Moro! Kyselisin, että mikä ois järkevin kokoonpano Derbiin. Eli joku 50cc sylinteri, joka ois vähä tehokkaampi ku alkuperänen. Sille kaveriks kaasari, kytkinlevyt, kampura ja varmaa laakeritki? Eli mitä ehottelisitte? :)

No jos järkevää haet niin varmaan se perus airsalin 50cc sylinteri on hyvä. Kaasariksi suosittelen phbg 19 tai 21mm, riippuu kuinka repäisevän piikin haluat(isompi kaasari, huonompi alavääntö, mutta tehokkaampi piikki). Jos 50cc aiot pitää niin usko tai älä, suosittelen motonetin kytkinsarjaa, jossa levyt, välilevyt ja jouset mukana. Siinä on yksi levy enemmän kuin alkuperäisessä kokoonpanossa ja kestää hyvin! Riippuu kuinka paljon on koneella ajettu, itse en laakereita tai kampuraa lähtisi vaihtamaan.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

31.1.2016 1:07

Ok kiitti. Kantsisko noita Dellerton "Racing" kaasareit harkita? Eli miten ne erois normeista? Ja koneella on ajettu noin 25 000km joten kantsii varmaa vaihtaa.
Ja paljos toi perus airsal alumiinine 50cc tois tehoo?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

31.1.2016 10:14

En tiedä oikeestaan mitä eroa noilla racing -malleilla on normaaliin nähden. Itselläni on kyllä phbg21 racin mallina. Ainakin suuttimien vaihto on siinä helpompaa, koska pohjassa onnvain yksi pultti, jonka avaamalla pääsee suoraan käsiksi suuttimiin. Myös kaasarin yläosa on itse kierteinen eli ei tarvitse ruuveja lähteä vääntämään kun kaasuvaijerin kanssa tarvii työskennellä. Airsalilla saat ehkä 2hp lisää vakioon verrattuna.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

31.1.2016 19:06

Ok, no päädyn varmaa tohon racing 19mm dellortoon, entäs kumpi ois kannattavampi: 2-renkaisella- vai 1-renkaisella männällä? Ja entä se kampura ja laakerit?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

2.2.2016 22:51

No ei siitä mitään haittaakaan oo vaihtaa niitä. Ota 2-renkainen mäntä niin kestää paremmin! Tehoeroa ei oikeastaan persdynossa tunne.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

3.2.2016 14:30

Racing dellortoissa on suuttimen vaihtomahdollisuus ilman kohokammion avausta ja eri neula kuin normaaleissa. En muista neulan tyyppiä.

Tomi-50 kirjoitti:Ok, no päädyn varmaa tohon racing 19mm dellortoon, entäs kumpi ois kannattavampi: 2-renkaisella- vai 1-renkaisella männällä? Ja entä se kampura ja laakerit?

Vaihtaisin kampuran ja laakerit noilla kilsoilla.