Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Kaasuttimet

2.7.2012 20:50

Oiskohan bensanpinta vähän korkealla/kaasari vinossa ja yläkierroksilla sitten tärisee niin paljon että läikyttää yli :D ?

e: laitetaanpas tässä huvikseen pieni visailu pystyyn.

Se joka keksii ratkaisun minua kohta vuoden vaivanneeseen ongelmaan tarjoan sille tavattaessa jääkaappikylmän es pummipatukoiden kera.

Eli ongelma on se perinteinen mitä täällä silloin tällöin voivottelen.

Kylmänä mopo toimii pirun hyvin, käynnistyy hyvin, vääntää alhaalta tosi hyvin ja kiihtyy nopeasti huippunopeuteen asti. Jonkun 3km ajon jälkeen kun moottori on lämmennyt, toimii edelleenkin muuten hyvin, mutta kiihtyvyys huononee todella paljon, erityisesti alavääntö huononee surkeaksi että ei jaksa enää sutia edes hiekalla, kylmällä koneella sutii helposti.

Variaattori on melkolailla suljettu pois laskuista koska samaa ongelmaa ilmenee nyt tuossa mönkijässäkin mitä projutopicissa virittelen (siihen on tapahtunut varsin mielenkiintoisia juttuja, pitäis vaan saada otettua kunnon video että viitsin päivittää :D ) ja siinä ei ole variaattoria. Tämän perusteella laitan tämän tänne mopopuolelle koska ongelma ei ole ainoastaan skootterissa..

Seuraavaa kokeiltu:

-pääsuuttimia kokeiltu välillä maan ja taivaan
-neulan sokkaa kokeiltu joka asennossa, tällä hetkellä toimii parhaiten laihimmalla
-ilmanputsari pesty harvinaisella huolella
-kaasari putsattu sen 10 kertaa
-koitettu sähköryyppy pois kytkettynä(ryyppy koko ajan päällä)
-koitettu irrottaa akku imemästä virtaa sähköryypyltä(paska akku jonka epäilen imevän aika paljon latausvirtaa)
-säädetty bensanpinta oikeaksi(oli päin persettä ja tyhjäkäynti paranikin tämän jälkeen)
-imuvuotoja ei ole
-vaihdettu tulppa
-vakioputkella ja teharilla sama homma
-kokeiltu v-power bensalla (normaalisti käytän aina 95e10), ei vaikutusta

ja vaikka näiden ei pitäisi vaikuttaa, eikä totisesti ole vaikuttanutkaan, niin variaattorin puoleltakin kokeiltu:

-peräti viittä eri vastapainejousta
-eri rullia
-variaattorin putsaus
-uus hihna
-eri kytkinjousia
-porattu variaattorikoppaan tuuletusreijät

Millään näistä ei ole ollut juuri vaikutusta ongelmaan, ainoat jutut mitä olen huomannut että kun pääsuutin oli reippaasti liian iso, ongelma paheni huomattavasti. Jäykempi vastapainejousi saattoi ehkä vähän auttaa, mutta ongelma oli siltikin selvästi huomattavissa. Ja toinen juttu, ilmeisesti se käy vieläkin alakierroksilla liian rikkaalla vaikka korjasin bensanpinnan ja seosruuvi niin laihalla kuin saa. Tuo on melkeen ainoa juttu mitä en ole vielä kokeillut eli korjata alakierrosten seoksen, mutta se osoittautuu vaikeaksi koska pienempää tk suutinta ei ilmeisesti saa, ja eihän sen nyt pitäisi vaikuttaa kun kaasu pohjassa aina kiihdytän ja silloinhan pitäisi vain pääsuuttimen vaikuttaa..tietysti vaikuttaa tällöin myös tk suutinkin mutta pääsuuttimella täyskaasua voi kuitenkin täysin säätää.. Sitten vielä semmoinen, että jos pysähtyy ja odottaa tyhjäkäynnillä minuutin tai enemmän, niin ainakin tuntuu kiihtyvän taas vähän paremmin, mutta seuraavassa kiihdytyksessä taas täyttä paskaa.

Mitä lämpimämpi ilma on sen pahemmin se hyytyy. Joskus, joskus, muistan sen toimineen lähestulkoon täydellisesti kun ajoin teharin kans vesisateella. Oon varma että ongelma on kaasarissa, mutta mikä helvata siinä on kun vaikka mitä kokeilee niin ei voi toimia.

Siinä faktoja, miettikää :D

Re: Kaasuttimet

2.7.2012 22:16

Rikkaalla kuulostaisi kuvailemasi mukaan käyvän. Ite oon vähän skeptinen noita sähköryyppyjä kohtaan. Saisko manuaali ryypyn tommoseen?

Re: Kaasuttimet

3.7.2012 11:58

jep liian rikkaalla selkeesti käy. Itellä meni joskus pösöstä sähköryypyn johdot oikkariin jonka jälkeen oli aina ryyppy päällä josta seuras kuvailemias ongelmia

Re: Kaasuttimet

4.7.2012 22:54

No pääsuuttimen pienentäminen ei ainakaan oo auttanut, teharin kanssa kokeilin 2 numeroa kerrallaan pienentää ja teki niin että mitä pienemmän laittoi sen pahemmin mopo hyytyi parin mutkan jälkeen, luultavasti siksi että parin mutkan jälkeen sähköryyppy meni pois päältä jolloin alkoi käydä laihalla. Kummallista tuossa oli se että kun oli ajanut pari mutkaa, paikaltaan lähti vielä jotenkin liikkeelle, mutta sitten keskialueen kierroksilla veto hyytyi kokonaan eikä meinannut jaksaa kiihdyttää enää 30kmh vauhdista yli. Kaasu pohjassa sai odottaa jonkun aikaa kunnes otti "piikin" ja kiihtyi taas jotenkuten normaalisti huippunopeuteen. Rullat oli kyllä oikeanpainoiset, kiersi kiihdytyksessä suurinpiirtein tehoalueella, tuo johtui vain suuttimesta. Ja kun pienensi suutinta kulku pysyi muuten suunilleen samana mutta tuo keskialueen hyytyminen paheni joka kerta kun pisti pienemmän. Sitten taas jos pisti isomman kuin parhaiten toiminut suutin niin meno huononi myös kylmällä koneella. Vakioputkellakin koitin samaa, isonsin ilmakuria pikkuhiljaa kunnes alkoi käydä niin laihalla että huippunopeuskin pieneni, mutta ongelma ei poistunut siltikään.

Sitten tuo mönkijä tekee niin että kun lähtee kylmällä moottorilla ryyppy päällä ajamaan, se röpeltää eli käy vielä aika rikkaalla, mutta vetää silti todella hyvin ja ottaa paljon voimakkaamman piikin kuin lämpimällä koneella. Lämpimällä koneella jos pistää ryypyn päälle se sammuu ku saunalyhty :D Itekkin oon sillä kannalla että vika on liian rikkaassa seoksessa mutta ongelmalla on niin kummallisia piirteitä että ei keksi mitä kokeilis seuraavaksi.. tainno, jäljellä alkaa olemaan enää se tyhjäkäyntisuuttimen pienennös.. sparewheelistä itse asiassa löytyi pienempi tk suutin jonka olisin jo ostanut mutta eipä tietenkään ollut varastossa.

Re: Kaasuttimet

5.7.2012 19:25

Mitä haittaa on liian suuresta imukaulasta? mulla on 19mm kaasari ja 28mm imukaula :D

Re: Kaasuttimet

6.7.2012 23:22

no eipä siitä mitään haittaa oo, kunhan on vaan tiivis eikä pääse seokset karkuhun :) mulla on 26 m mikuni ja saa just ja just tungettua sen 28 imukaulaa, viisii mikunis niin vahva se kurkku tms..

Re: Kaasuttimet

7.7.2012 0:13

Nooh, en ainakaan ite ole huomannut mitään haittaa, kun piaggiossa on 18mm kaasari ja pyörän kahvakumesta tehty imukaula, joka kyllä kieltämättä on pieni :lol:

Re: Kaasuttimet

7.7.2012 18:55

Jos se sun imukaula patenttis sisähalkaisija on alle 18mm niin se kyl kuristaa. Tosin melkein vekottimesta riippumatta noi tuppien sisähalkaisijat on sen 22mm. Vai mitä meinaat pienellä?

Re: Kaasuttimet

8.7.2012 16:38

Osaisittekos sanoa mistäjohtuu kun ostin juuri uuden malossi vl15 lääpärungon ja läpät niin läpät raottaa jo vaikka ajettu n 200km.. myöskin kun oli nuo käytössä oli erittäin vaikea saada käyntiin jos moottori oli lämmin, mutta nyt toimii hyvin kun on vakio läpät mutta hukkui vääntöä... ,millä sais nuo teholäpät "korjattua" ettei raota? vahvemmat läpät?

Re: Kaasuttimet

8.7.2012 16:53

Jepp, tai kokeile kääntää toisinpäin ja kato raottaako.

Re: Kaasuttimet

11.7.2012 22:32

Vaihdoin 14.5mm kaasarin tilalle 17.5mm kaasuttimen.Mopo on derbi senda x-treme 2005 vireinä rajoittamaton CDI,e-nox. Suuttimena on 90 .Ongelmana on se että kiertää huonosti ja joskus kierrokset jää päälle. Tyhjäkäynti on myöskin huonoa.Onko toi suutin huono vai onko joku muu vika.

Re: Kaasuttimet

13.7.2012 11:11

Seosruuvia pienemmälle.

Re: Kaasuttimet

13.7.2012 16:58

MIllä lailla kiertää huonosti? Ajossa vai paikallaan? Booaa vai ei vaan kierrokset nouse/rötää? Kato missä lovessa neulan sokka, jos ei keskimmäisessä niin laita siihen. Heitä suoraan 95 suutin kiinni ja seosruuvi 1,5-2 kierrosta auki. Tk säädät silleen että about 2000-2500 kierrosta tyhjäkäynti. Kato mitä käy ja tuu sit raportoimaan. Kato samalla kun suuttimen vaihdat ja alat kasaamaan että kaikki tiivisteet yms menee kunnolla, ja että kaasari on kunnolla kiinni, ettei jää imuvuotoja tmv.

Re: Kaasuttimet

15.7.2012 0:54

Pistäkää YV jos 27mm mikunin litteäluistinen kinostaa :)

Re: Kaasuttimet

18.7.2012 15:58

Osaako joku sanoo miks nyt täytyy pitää tyhjäkäynti ruuvi maks kireydellä että se pysyy ees tyhjäkäynnil, kun enne sen ei tarvinu olla lähellekkään kiinni et pysy käynnis?