Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Viilaustopic

24.6.2013 19:51

Kysynkö mie jotenkin tyhmiä vaiko vaikeita vaiko muuten vaan irrelevantteja asioita vai eikö kukaan vain viitsi vastata :D

Samapa tuo, mitäs täällä kyselemään kun viilaamaan vaan :)
Kaverini antoi omasta derbittimestään huuhtelut käsittelyyn. Oiva tilaisuus harjoitteluun siis. :seko:
Sovelsin sitten tuota airsalin mallia kun se tuntui hyvältä idealta. Ja näin pyttyä pyöritellessä vaikuttaa myös ihan pätevältä tavalta nuo hoitaa.

Meininkihän oli siis ennenkaikkea saada portaat pois häiritsemästä.

Tehollinen hyöty on vielä persdynottamatta, mutta kuvia lienee kiva katsella?
Kuva

Kommentoikaa, pyydän!

Re: Viilaustopic

25.6.2013 20:01

Miten tulisi viilata rabasan 50cc valurauta pannun kolmeosaista pakoa? Levennys luultavasti puhkoisi nopeasti reunat eikä suurta hyötyä tulisi johtue kanavien läheisyydestä. Ylöspäin on varaa jokaisessa aukossa, mutta mikä olisi turvallinen määrä enoxille? Voiko/kannattaako viilata myös kahta lisä pakoa? Älkääkä hoputtako sitä tiittasta enää, en joko tajua paon mitoittamista tai sitten sitä ei kerrota.. ;)

Re: Viilaustopic

25.6.2013 21:52

Kyl sitä keskiaukkoa voi leventää hiukan muutenhan siihen ei tarvi antaa leveyttä yhtää, ku valmiiks tais olla 95%. Ite joskus viilasin paon sinne 19mm korkeeks. Enoxil alko piikki 8000rpm eikä alavääntöjä ollu yhtää, mut ku pääs tehoalueelle nii ranteet alko venymää. Kato jollai astelaskurilla tai astelevyllä ne paon asteet kohillee.

E: Paras olis jo sais viilattua niitä lisä aukkojakin, mutta niihin ei oikee pääse käsiksi ilman jonkinnäköitä kulmavinkua

Re: Viilaustopic

30.6.2013 18:36

Seuraa taas yksi tyhmä kysymys aiheeseen liittyen.

Elikkäs kuinka paljon harmittaa jos männänlaki laskee AKKssa huuhteluaukkojen alareunan alapuolelle?

Huuhtelut kun ovat derbittimessä kovin matalat, mutta laskeutuvat kuitenkin tasan männän tasolle. Tekisi mieleni vaihtaa tuo perus 0.75 tiiviste 2.0 paksuiseen notta saisi huuhtelujen asteet ruotuun. Männänlaki kuitenkin jäisi sen 1.25 alas aukon alareunasta.

Huipputeho tuolta tuutilta on analysoitu osuvan 11.7k kierroksiin.

Re: Viilaustopic

15.7.2013 13:32

pystyykö pinnoitettua alumiinipyttyä viilaamaan ihan normaalisti?

ja paljonko lisätehoa on mahdollista saada vakiopytystä viilaamalla (leventämällä pako- ja imuaukkoa, poistamalla valuvirheet yms.)?

Re: Viilaustopic

15.7.2013 14:23

MIstäs pelistä viilaat? Jos tuosta pökötistä, niin imuaukon viilaamisessa ilmenee semmoinen ongelma että sitä ei ole :lol:

PInnotepytyn viilaaminen onnistuu kyllä.

Tehoa tulee tehoputken kanssa senverta että uskallat lähteä viivasille A1 tehoisten kevareitten kanssa. Tehokkaalla putkella, onnistuneilla viilauksilla ja hyvällä onnella saatat saada kevarikuskin melko nöyräksi. Vaikkakin varsinainen voitto on kyllä melkoisen työn takana.

Re: Viilaustopic

15.7.2013 15:35

joo, pösöstä, jossa rms blue line (50cc, valurauta) sylkkä.

ja, tarkoitin lähinnä huuhteluita tuolla imuaukolla :nolo:

Tehoa tulee tehoputken kanssa senverta että uskallat lähteä viivasille A1 tehoisten kevareitten kanssa.

eli +15hp vakiopytystä? :eek:

Re: Viilaustopic

15.7.2013 16:00

No jos kaikki aukot natsaa ja putki pelää viellä tällä kombinaatiolla yhteen ja vielläpä moottorin imupuoli hönkii soppaa näille tarpeeksi, niin joo. Kuitenkin muistetaan että ne piikit monesti antaa todellisuudessa 8-10 kW ja ratastus on mitoitettu moottoritie nopeuksille. Elikkä 200m suoralla mopolla on viellä toivoa. Varttimaililla ei enää niinkään.

Jos nyt verrataan omaa derbitintä jossa pytylle annettu vain kevyt sipaisu niin "saavutuksina":
- Vakio duke jättää 200m pärrän mitalla. Mennen kokoajan edellä
- Ruisku CBR pääsee ohi ~100m jälkeen
- Yzf + 55 kg kaveri takapenkillä tuli ohi vauhdissa 77 km/h. ~250m jälkeen.

Derbittimessä siis aavikkovälit, turbokitti ja imupuoli uusittuna. Henkinen voitto minulle :D

Hyvin kun on tiedossa miten pakoaukon viilaus tuo tehoa niin vähintäänkin tuo CBR pitäisi jäädä 200m matkalla taakse kun asteet heivaa 185->198.

Kohtapuolin saan näppeihini viilausaihioksi derbittimen valurautaisen vakiopytyn. Se olisi tarkoitus viilata pitkän kaavan mukaan ja tehoa haetaan sen 15hp sille mitoitetun putken kanssa. Siitä lisää myöhemmin tässä topicissa.

Re: Viilaustopic

15.7.2013 20:55

onha tuo hyvä saavutus! :D

mitkä välitykset siulla on tarkalleen ottaen ja paljo kerää huippuja nykyisellä kokoonpanolla?

ite ajatellu hommata jossai vaiheessa jonku stanleyn paineilmavingun (kokemuksia??), ni pääsee itekki muokkaamaan pyttyä.

suunnitelmissa olis tod. näköisesti ens vuonna 80cc barikit alu pytty, josta tarkoitus ottaa se n. 20hp. mutta tääkin riippuu iha rahatilanteesta sitten. :)

Re: Viilaustopic

15.7.2013 21:38

13-53 välit. Huiput optimiolosuhteissa tasaisella 98 km/h. Pystyasennossa kiihtyy kahdeksastakympistä ylöspäin kovin hitaasti ja huiput saattaa vähemmän optimaalisella säällä jäädä johonkin 94 km/h. Nopeutta indikoi kännykän GPS ja sigma

Re: Viilaustopic

15.7.2013 21:52

onhan nuo aika pitkät välitykset tosiaan.. mut silti ihan kiitettävä huippunopeus. 8)

Re: Viilaustopic

16.7.2013 1:39

Itse näin jossain dynotuksen vakio YZF-R125stä, ja tehoa tuli n. 13hp eli vähän vajaa 10kw. Lyhyessä kiihdytyksessä, viilatulla vakiopytyllä, ja oikeanlaisilla hilppeillä kyllä pitäisi pystyä pysymään perässä. Varsinkin jos pyttynä toimii vielä Rabasan vakiopytty.

Re: Viilaustopic

16.7.2013 1:49

Jaa että ei am6 vakiopytystä saa yhtä paljo hönkää ulos? eihä siinä ole sitä 3 osastapakoa, mutta voiha sinne hitsata välirivan. rabasan vakiopytyssä on noi huuhtelut se suurin murhe, ku aletaa tehoa kaivamaa.

Re: Viilaustopic

16.7.2013 1:56

Lähinnä tarkotin, että Rabasasta saa helpommin ulos korkeamman tehomäärän. Toki Am6 saa, ja etuna toki isommat huuhtelut. Uuden Rabasan etuna sanoisin olevan erityisesti nicasil-pinnoite, ja juurikin kolmeosainen pako, jota voi lähteä korottamaan. Itse toki olen am6-mies henkeen ja vereen, mutta pitää tosiasiat hyväksyä. Erittäin hyvä viilaaja jos on kyseessä, niin uskon että saa Rabasasta enemmän tehoa irti ;) Tämä oli pointti ! :)

Re: Viilaustopic

16.7.2013 17:09

Juunish kirjoitti:Itse näin jossain dynotuksen vakio YZF-R125stä, ja tehoa tuli n. 13hp eli vähän vajaa 10kw. Lyhyessä kiihdytyksessä, viilatulla vakiopytyllä, ja oikeanlaisilla hilppeillä kyllä pitäisi pystyä pysymään perässä. Varsinkin jos pyttynä toimii vielä Rabasan vakiopytty.


Täytyypi kokeilla joskus ihan rehellistä viivanottoa tuommoisen kanssa sitten :| Noissa kun tuppaa alkukiihtyvyys olemaan varsin kehno niin saattaisi derbittimellä pitkälle pärjätä.

Meikäläisellä on tosiaan Naraku 50cc jonka pakoaukon viilasin(en tosiaankan paljoa ottanut) joko 185 tai 187 asteiseksi. Leveyttä sillä oli valmiiksi 68%.

Pelasi leovinssin kanssa yhteen vallan mainiosti, mutta turbokitin myötä aukot jäi turhan pieniksi :|

vizu kirjoitti:Rabasan vakiopytyssä on noi huuhtelut se suurin murhe, ku aletaa tehoa kaivamaa.


Tämä. Toivotaan että tulee sopivilla terillä ja ajan kanssa toimivat huuhtelut kun niitä lähden korottelamaan. Onhan noita pyttyjä mistä sitä muotoa voi mallailla.