27.11.2011 22:49
Tai sitten niitä ei vaan kuvata. En yhtään ihmettelisi jos joku jossain mettätiellä paahtaisi täysiä . Sen vertä täällä kulmakunnalla näkee jos jonkunmoista viritelmää...Onneksi suomessa nyt ei ihan tuollaista harrasteta.
21.12.2011 23:42
21.12.2011 23:52
22.12.2011 12:07
22.12.2011 21:59
22.12.2011 22:06
jollain satapiikki krossarin koneella en näe tätä hommaa lainkaan mahdottomana. Jos siihen semmonen nyt sattui suoraan menemään, ja muistelisin että meni.En usko että senaikasella mopolla tommosia vauhteja kiidetty pelkällä viilailulla. Siihenaikaan ei kovinmonella ollut tarvittavaa tietoa, laitteita tai mahdollisuuksia tehdä mitään ihan tappivirimopoa.
Ei auton mittarit paljoa heitä, johon noi yleensä mitattiin. Maksimi heitto on varmaan joku 10km/h jossain surkeimmissa mittareissa, saabissa ja volvossa heitto on suunnilleen 3km/h@100km/h. Tietysti ne legendaariset viritetyt mopon omat mittarit nyt näytti mitä sattuu.Mittaritkin olivat silloin epätarkkoja ja gps systeemejä ei ollut.
22.12.2011 22:43
Onkimato kirjoitti:Siihenaikaan ei kovinmonella ollut tarvittavaa tietoa, laitteita tai mahdollisuuksia tehdä mitään ihan tappivirimopoa. Mittaritkin olivat silloin epätarkkoja ja gps systeemejä ei ollut. Ehkäpä jonkun tietyn matkan ajamalla ja siitä ajan perusteella olisi nähnyt lähes oikean nopeuden mahdoillisimman tarkasti.
22.12.2011 22:50
http://i609.photobucket.com/albums/tt17 ... ut1983.jpgeitiedä kirjoitti:Kotikylälläni enoni ikäiset miehet kertovat legendaa hänestä ja mopostaan Raisusta. Mustikoita keräämällä hän sai hankittua rahat Minarellin 5-vaihteiseen myllyyn joka tilattiin Italiasta. Putken hän teki itse ja viilasi joka kanavaan. ''Mopo'' kulki kuulemma 150 km/h ja välitykset riittivät nostamaan keula 5:llä vaihteella kaasusta ilmaan.
http://www.elsberg-tuning.dk/recordbikes.htmleitiedä kirjoitti:Olen joskus nähnyt sivuston jossa oli 50cc pyörien nopeus ennätyksiä pitkältä ajalta, nopein taisi olla 200+ km/h, joka oli ajettu jollain suola-aavikolla... Ei kukaan sattuisi tietämään sivustoa
22.12.2011 23:18
Ja monellako tälläinen setti oli? En tiedä onko nämä JPCt sun muut viripytyt olleet enemmänkin kaupunkilaisten heiniä, kun KUKAAN noista maaseudulla jututtamista ihmisistä (niitä on kymmeniä, 80-luvun mopoilijoita koko vuosikymmenen ajalta) ei edes tiennyt mitään koko Autisasta, JPCstä tai mistään virityssylintereistä. Ovat vaan sanoneet ettei mitään virityspyttyjä ole ollut saatavilla valmiina, ja vakiopyttyjä vaan viilattiin. Pakoputkia kuulemma tehtiin joka teknisentyön tunti uusi, ja koitettiin josko olisi tullut parempi mitä entinen. Pakoputki malli oli sellanen, mitä se moposportin musta yleispakoputki on. Kovimmat mopot kuulemma ovat kulkeneet 70-80km/h 99 saabin mittariin...Itse en tuona aikana ole elänyt, saatikka ollut mopoiässä, mutta omien jututusten perusteella en tuota väitettäsi allekirjottaisi. Kaupunkilaisia en ole jututtanut.Esimerkiksi Tunalla aika standardilukema oli 65/75 cc setillä se 110 kmh auton mittariin.
22.12.2011 23:29
Heh... sattuipa hauskasti - mun Superin (vakiopytty) parhaat kulut mitattiin just Saab 99:llä. Mut vauhtia oli kyllä enemmän kuin tuossa mainitset.Slerpa_ kirjoitti:Kovimmat mopot kuulemma ovat kulkeneet 70-80km/h 99 saabin mittariin...
22.12.2011 23:52
Slerpa_ kirjoitti:...KUKAAN noista maaseudulla jututtamista ihmisistä (niitä on kymmeniä, 80-luvun mopoilijoita koko vuosikymmenen ajalta) ei edes tiennyt mitään koko Autisasta, JPCstä tai mistään virityssylintereistä. Ovat vaan sanoneet ettei mitään virityspyttyjä ole ollut saatavilla valmiina, ja vakiopyttyjä vaan viilattiin.Esimerkiksi Tunalla aika standardilukema oli 65/75 cc setillä se 110 kmh auton mittariin.
23.12.2011 12:42
23.12.2011 14:12
Itse olen käsittänyt homman päinvastoin. 80-luvun mopoilijoita jututtaessa olen myös tästäkin asiasta kysellyt, ja kuulemma sillon syynättiin mopoja tarkasti, ja se 40 markan sakko saattoi tulla jostain aivan typerästä ja tyhjänpäiväsestä asiasta, kuten normi tunan jarruista on tullut nimikkeellä "huonot jarrut" sakkoa, ja automaatti papiskan laatikon ininästä on tullut meluhaittasta sakkoa. Myös ei mopolla kaiketikkaan saanut ajaa yöllä, joten siitä tuli kanssa sakkoa, jos poliisi mopon joskus yöllä bongasi. Samalla tavalla autojen ja mopojen katsastus on ollut aivan pilkun tarkkaa puuhaa.Nykyään myös mopoja ratsataan enemmän kuin ennen tai näin olen ainakin käsittänyt niin se varmaan vaikuttaa aika paljon siihen intoon tehdä noita yli sataa kulkevia "mopoja".
Noilla 80-luvun "maalais viilaus opeilla" epäilen tätä. Kuitenkaan huuhteluihin ei kosketa, viilataan "millisinnemillitänne"- tekniikalla, pakoputket on niitä ilman mitään laskutoimituksia tehtyjä moposportin mustan yleismalliputken näkösiä, ja kaasutin on se epätarkka bingi mikä jostain perämoottorista/jyrsimestä sattuu löytymään?No kyllä se vakipyttykin pitäs saada viilattua suhteellisen vaivatta sinne satkun tuntumaan.
23.12.2011 15:41
Slerpa_ kirjoitti:Noilla 80-luvun "maalais viilaus opeilla" epäilen tätä. Kuitenkaan huuhteluihin ei kosketa, viilataan "millisinnemillitänne"- tekniikalla, pakoputket on niitä ilman mitään laskutoimituksia tehtyjä moposportin mustan yleismalliputken näkösiä, ja kaasutin on se epätarkka bingi mikä jostain perämoottorista/jyrsimestä sattuu löytymään?
23.12.2011 16:15