6.1.2009 0:16
7.1.2009 0:34
_Roberto_ kirjoitti:Mutta jos mietitään että laitos tehdään siihen että sillä kiihdytetään se 200 metriä ja katotaan huiput niin silloinhan se on sinä että koneeseen täytyy saada mahdollisimman paljon polttoaine/ ilmaseosta sopivassa suhteessa ja silloinhan ne kierrokset on siellä korkealla ja sitten kun sitä tehoa olisi ylhäällä tarpeeksi niin alkaakin välityksien kanssa tulemaan ongelmia kun ei ole tarpeeksi tiheä välitys, joten silloin pitäisi välittää laatikko uusiksi... tässä vaiheessa mopoon onkin menny 4000e kun on kaikki tehty uusiksi
13.2.2009 20:51
14.2.2009 0:34
14.2.2009 0:57
14.2.2009 10:52
Agua kirjoitti:Olen viilannut 74cc P+ paon pinta-alaltaan kokoon 500mm2, olen vain leventänyt sitä ja nyt katselin aika-aloja ja hoksasin että pakohan on aivan väärän kokoinen se on liian suuri. Eli mitä haitaa on jos pako on muihin nähden liian suuri? Vaan pako aukkoon on koskettu. Haluasin sylinteristä vääntö koneen ja olen itse suunnitelemassa siihen vääntö putkea.
14.2.2009 13:36
Betaversio kirjoitti:Agua kirjoitti:Olen viilannut 74cc P+ paon pinta-alaltaan kokoon 500mm2, olen vain leventänyt sitä ja nyt katselin aika-aloja ja hoksasin että pakohan on aivan väärän kokoinen se on liian suuri. Eli mitä haitaa on jos pako on muihin nähden liian suuri? Vaan pako aukkoon on koskettu. Haluasin sylinteristä vääntö koneen ja olen itse suunnitelemassa siihen vääntö putkea.
Nuilla viritetty.comin aika-alaexeleillä voi sitten heittää vesilintua, mitään niillä ei tee. Antavat liian pieniä aukkoja pikkukoneissa.
Liian iso pako aiheuttaa käyttökelpoisen kierrosalueen pienentymistä (ja siirtymistä ylemmäs). Huipputehokin laskee.
P.S. Veikkaan ettei toi sun pako oo yhtään liian iso.
14.2.2009 14:05
Agua kirjoitti:Oisko jotain vinnkkejä mistä saisi toimivia aika-ala laskureita?
Betaversio kirjoitti:P.S. Yleisessä jakelussa olevat aika-alakaavat ei toimi. Paitsi Sarven kertoma:
Paon aukioloaika sekuntia * paon pinta-ala cm^2 * aukon tehollisuuskerroin = paon aika-ala sek*cm^2
Tehollisuuskertoimeksi sopii 0,65.
Ominaisaika-alan tuosta aika-alasta saa jakamalla kokonaisaika-ala kuutiotilavuudella (niin saa tähtäysarvot esimerkiksi Tiittasen kirjasta). Tällöinhän yksiköksi tulee sek*cm^2/cm3.
Ulkomuistista kirjoitettuna sen pitäisi mennä noin. Mutta kannattaa muistaa että ei ne aika-alatkaan mitään absoluuttisia totuuksia ole. Koneen toiminta voi parantua vaikka kaavat sanoo että metsään menee. Mutta ei ne silti turhia kapistuksia ole. Kun tarvitaan hehtaari että mihin mittoihin se pytty tehdäänkään.
18.2.2009 22:43
11.3.2009 22:33
12.3.2009 11:20
Mielenkiintoinen tulos, josta tosiaan huomaa että tuo kampikammion tilavuutta ja huipputehoa koskeva nyrkkisääntö on raaka yleistys. Mutta heti herää kysymys että oliko se 121 km/h vedetty kiekolla vai ilman? Ja aika mukavan "alhaalta" kone alkaa vetää vaikka löylyjä piisaa tonne 12,5 tonnin korville saakka. Ja on vähän pakkokin, kun koneessa on välityksiltään harvahko neliportainen loota.Sarvi-Perkele kirjoitti:Vedinpä tuossa iltamassa penkityksen tuolla omalla mäntäohjatulla 75 cc pytyllä eri kampikammiotilavuuksilla, eli "painekiekon" kanssa ja ilman sitä.
Ja lopullinen totuus asiasta on nähtävissä kuvasta:
http://www.motot.net/galleria/showphoto ... 5/cat/2754
12.3.2009 16:35
Nalle Puch kirjoitti:Mielenkiintoinen tulos, josta tosiaan huomaa että tuo kampikammion tilavuutta ja huipputehoa koskeva nyrkkisääntö on raaka yleistys. Mutta heti herää kysymys että oliko se 121 km/h vedetty kiekolla vai ilman?
13.3.2009 0:16
24.3.2009 12:54
Olen nyt miettinyt tätä samaa asiaa jo ties kuinka kauan, enkä nyt ainakaan pienellä vaivalla ole löytänyt omatoimisesti vastausta seuraaviin kysymyksiin:
Jossain olen lukenut, että alakertaa ja kanavia ei saisi täysin kiillottaa, jotta ilman ja bensan seokset sekottuisivat kunnolla. Pitääkö tämä paikkansa?
Myöskin vauhtipyörän painosta tiedustelisin hieman. Jostain luin, että oletuksena kampiakselin ja vauhtipyörän pitäisi painaa saman verran. Toisaalta kevyempi vauhtipyörä veisi tehot korkeammalle, kapeamalle, jne. ja painavempi vauhtipyörä taasen päinvastoin. Mites asiat ovat? Ei millään viittisi ostaa ylimääräistä vauhtipyörää kokeilemisen takia ja penkittämisetkään eivät hirveän halpaa puuhaa ole.
24.3.2009 13:14