Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Viilaustopic

24.4.2013 18:54

oiskohan kyseessä minarellin vaakapytty? pakonenhan on kuristettu sillä puolikuulla, vaikutusta tuskin vaan ole.. :D

Re: Viilaustopic

2.5.2013 16:56

tarkoitus olisi laske kantta n.0.5-0.8mm.ja kyseessähän on derbi :D.voinko laskea kantta hiomalla suoraan sylinteristä.vai pitääkö laskea hiomalla palotilaa ja vesikoppaa.muuta viriä on malossin supermoto replica ja rajottamaton cdi,piperi ja tulossa viälä 17.5mm kaasari.kulkee n.80

Re: Viilaustopic

2.5.2013 23:11

Nyt kyllä joudun typerän kysymyksen heittämään mutta kun ei tiedä niin ei tiedä. Voiko noita alumiini pyttyjä viilata, pakoon en ajatellu koskea. Pytty on niscal pinnoitettu airsal sport. Noita valurautasia oon pari turannut sököiks ja pari toimivaakin on nyt turausten jälkeen tullu tehtyä ja jopa persdynokin antanu positiivistä palautetta.

Re: Viilaustopic

2.5.2013 23:37

Pystyy helposti. Tärkeintä on malli ja oikeat työkalut ja -tavat. Dremeliin/vinkuun laitettava hiomapaperirulla on todettu varsin toimivaksi. Korkeilla kierroksilla ja maltillisella syötöllä saadaan estettyä pinnoitteen repeäminen, mikä on mahdollista jollain maailmanlopun jyrsintäterällä. Itse alumiinihan on helpompaa viilata, mitä valurauta. Tässä Team JSR:n esimerkki alumiinipytyn viilauksesta.

Kuva

Re: Viilaustopic

3.5.2013 0:12

Kiitos tiedosta ja vinkeistä! Itsellä dremel ja sillä oon näitä hommia tehnyt ja aamulla kahvin jälkeen vain maltilla viilaamaan. Ainut mikä vähän pelottaa on että tulee otettua liikaa pois tai menee niscal pinnoite piloille.

Re: Viilaustopic

3.5.2013 21:19

hammaskojootti: käy ostamassa muovailuvahaa/ paksua tinalankaa.. tinat väliin pyöräytät moottoria ja purat, katsot paljonko jää squisssille tilaa jne, ja sen mukaan sitten kantta laskemaan.. kyllä voit laskea sylinterin tasopinnastakin.. mutta ite lähtisin virittelemään ihan muulla tavalla tuota "kompikaatiota"

Re: Viilaustopic

3.5.2013 22:05

2HammasKojootti kirjoitti:tarkoitus olisi laske kantta n.0.5-0.8mm.ja kyseessähän on derbi :D.voinko laskea kantta hiomalla suoraan sylinteristä.vai pitääkö laskea hiomalla palotilaa ja vesikoppaa.muuta viriä on malossin supermoto replica ja rajottamaton cdi,piperi ja tulossa viälä 17.5mm kaasari.kulkee n.80


Ei tarvi sitä vesikoppaa laskea, palotilaa vain. Derbissä aika hyvä kyllä tuo erillinen palotila, kannenlasku helppoa :D

Osta 1-2mm tinalankaa, taita mutkalle ja tulpanreijästä sisään niin että toinen pää tökkää pytyn seinämään. Sitten polkaset pari kertaa ja mittaat paljonko tinan pää lytistyi. Kestää olla 50cc koneessa ainakin 0,5mm.

Mutta jos kunnolla meinaa tehdä, niin squishin mittailun lisäksi kannattaa niitä puristuksiakin mittailla. Siihen tarvii lääkeruiskun ja pleksilevyn jonka keskellä on reikä. Pleksilevy palotilan päälle ja lääkeruiskulla vettä tai öljyä sisään ja katsoo paljonko meni millilitroissa. Sitten laskutoimitus: (pytyn tilavuus + äsken mitattu palotilan tilavuus) / palotilan tilavuus. Siitä saadaan puristussuhde joka sopii olla noin 12:1 - 14:1. Jos männän laki on selvästi kupumainen, niin senkin tilavuus kannattaa ottaa huomioon koska se vaikuttaa puristuksiin aika huomattavasti jos on vähänkin isompi kupu. Kuvun tilavuuden mittaamista en jaksa selostaa mutta sen voi olettaa olevan noin 1cc jos se on selvästi kupumainen, mutta jos enemmänkin tasalakinen niin ei tarvinne ottaa huomioon.

Sitten mutuilua: tutkin kerran derbin konetta ja se palotila näytti jo valmiiksi aika hyvältä ja lisäksi siltä ettei siinä ole hirveästi varaa laskea ilman rakenteen heikkenemistä. En muistanut katsoa jäikö pytyn yläpään ja männän väliin paljoa tilaa. Kannattaa tutkia, voisin veikata että derbissä kannattas pikemminkin laskea tosiaan sitä pytyn yläpäätä, mutta voin olla väärässäkin..

Re: Viilaustopic

24.5.2013 12:55

mites kannattas lähtee muokkaan rabasan vakiopyttyä.tarkotus olis ainakin pakoaukkoo vähän aukoo mutta miten?? :s

Re: Viilaustopic

25.5.2013 23:32

Kannattaa tutustua aiheeseen ennen töiden aloittamista. http://www.motot.net/wiki/Viilaus tuolta ekat vinkit.

Re: Viilaustopic

31.5.2013 17:43

Miten toi portmap oikeen pitäs ottaa ku mulla on nyt toi paperisuikale teipattuna tonne sylinteriputkeen kuten tässä kuvassa --> http://www.motot.net/w/images/thumb/9/9 ... ortmap.jpg

Koitin sormella hinkata paperia pakoaukon kohdalta muttei siihen paperiin jääny mitään jälkiä.
Pitääkö sormien olla jotenkin paskaiset tms?

Re: Viilaustopic

31.5.2013 18:34

No eipä sinne taida muuten jäädä mitää, tai sit voi kynällä rapsutella ne aukkojen reunat näkyviin.

Re: Viilaustopic

31.5.2013 22:29

Sormien pitää olla sopivan paskaset, esim. pytyn irrotuksen jäliltä tms. Sitä oikein yllättyi kuinka hyvin ne aukot siihen paprulle ilmesty kun alko hinkkaamaan :D

Re: Viilaustopic

1.6.2013 11:03

Osaako muuten joku sanoa paljonko vanhanmallisen rabasan kannesta voi ottaa tavaraa pois? Tai tietääkö joku vakio squish välystä? Mulla ei tällä hetkellä ole alakertaa minkä kanssa voisin mitata. Jonkun millin voi varmaan helposti ottaa?

Re: Viilaustopic

5.6.2013 0:37

pura,mittaa,tee kerralla hyvä, käy testillä, ota sen jälkeen pannu irti ja viilaile sitä..

Re: Viilaustopic

16.6.2013 22:54

Terse! Tässä on tullut pohdittua hiukan huuhtelulähtöjen muotoilua. Kyseessä on siis rabasan pytty. Pyttyjä olen hipelöinyt kolmea eri mallia joissa jokaisessa tämä kahvikupin korvan sisäpuoli on toteutettu alaosastaan eri tavalla.
Seuraa taiteilijan tulkinta näistä tavoista:
Kuva
Elikkäs tapaus kerrallaan:

A) Vakiopytty. Huuhtelulähdöt lähtee veitsen terävästi ja kanava kapenee tasaisen jyrkästi loppua kohden. Kuitenkin pientä pyörteilyä lienee muodostuvan tuon terävän kulman ansiosta? Pyörteethän ottaa ja tukkii tuota kanavaa joten ei kiva.

B) AIsalissa huuhtelulähtö alkaa pyöristyksestä, muodostaa sisenevän kuopan(vahvasti liioitelu piirrustuksessa) jonka jälkeen kanava lähtee kapenamaan loppua kohden jyrkkenevästi. Olisiko tässä haettu sitä, että pyörteet jäävät tuohon kuoppaan tukkimasta kanavaa? Vai onko vain haluttu jyrkemmin kapeva muoto jolla haetaan parempaa toimintaa yläkierroksilta?

C) Narakun valurautapaskassa kanava alkaa suurella pyöristyksen irvikuvalla ja kanava lähtee kapenemaan verraten loivasti. Pöyrteily lienee minimaalista, mutta mutta...

Ja sitten mitä haen takaa? No mihis suuntaan tuota narakua eli jälkimmäsitä kannattaisi alkaa viilailemaan? Kovin kiertoisaan koneeseen tulossa ja huuhteluita meinataan ottaa melko radikaalisti portaattomiksi.