Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Rabasa

10.2.2013 16:17

kossusukka kirjoitti:Lyhyesti, kytkimen painelaakeri, siis kytkimen kannessa oleva tappi joka pyörii valtoimenaan josta vetämällä kytkin irroittaa. Hän on laakeroitu neulalaakerilla. Miltä se näyttää, miltä näyttää kytkimen kansi? Onko laakeri säpäleinä ja urat kannessa, ei olisi nimittäin uutta moinen vika...

Tästä syystä on juuri hyvä löytää joku useamman tapauksen nähnyt asiaa pohtimaan ;) Eli osaavat usein kertoa tyypillisen esimerkin mistä tämmöiset oireet johtuu. Tässä esimerkissä siis kossusukka se kokenut konkari

kossusukka kirjoitti:Kuvassa oleva rattaan kuluma ei kyllä ole kulumaa. Rattaan hampaat on viistetty, että ratas tarttuisi helpommin kytkinpakan rattaaseen.

Itse tulkitsisin kuvaa jotakutenkin näin:
Kuva

"Höpönassu-shapetsau" :lol: Moderaattoreilta on kiva kysyä, kun monesti oppii monta asiaa samalla. Monesti korjautunut vääriä käsityksiä teirän selonteiosta :)

Re: Rabasa

10.2.2013 18:22

No katos perkule, tuosta kuvakulmasta vasta näkee että kyllä, siinä on ihan oikesti pahaa kulumaa. Aiemmista kuvista en huomannut että se ratas on todellakin noin kuollut.

Eli tuo kiksin ratas on jostain syystä päässyt hinkuttamaan siihen välirattaaseen (vetoakselin päässä oleva vapaana pyörivä ratas joka välittää voiman kytkinpakan kautta kampiakselille, tähän rattaaseen kiksin ratas ottaa kiinni vasta kun poljinta painaa ja ratas täten nousee ylös kiksin akselia pitkin), joka on tietenkin huono asia kuten nyt tuosta kuvastakin jo näkee. Eli ratas ei pysy alhaalla. Tsekkaappas alla olevasta räjätyskuvasta osa numero 7, se on sen kiksin rattaan pohjassa. Rattaan pohjassa on ura jossa tuo jousi (#7) pitäisi olla akseloituna niin, ettei jousi pääse irtoamaan rattaasta mutta pääsee pyörimään siinä (tosin aika kankeasti, mutta niin sen pitääkin). Tuon jousen toinen pää pitäisi olla lohkosta löytyvässä urassa. Tuon jousen ollessa siinä urassaan, jousi ei liiku muutakuin akselin suuntaisesti suoraan ylös ja alaspäin kiksiä painettaessa, eli jousi ei pyöri rattaan mukana vaan ratas itse pyörii siinä jousen sisällä.

Tämän jousen idea on pitää ratasta paikoillaan, mutta niin että se pääsee pyörimään kun kiksiä polkasee. Jos jousi ei ole lohkossa olevassa lovessa, ratas pääsee liikkumaan vapaasti ja voi mm. osua tähän välirattaaseen pahoin seurauksin.
Kuva

(kuva kiksin koneistosta missä näkyy myös kyseinen jousi: http://www.motot.net/talli/kuvat/o/3/22 ... 3_full.jpg)

Re: Rabasa

13.2.2013 21:57

Kiitoksia kossusukalle ja nevssonssille vastauksista ja kiinnostuksesta tähän asiaan! :)
Tilattii painelaakeri, kytkinlevyt (vaihtaa samalla kun auki on), öljyt, käynnistyspolkimenakselin jousi (10 tuossa kuvassa) ja tiivisteet.
Täytyy tuo 7 jousen toiminta vielä tarkistaa, mutta onko tietoa kytkinkruunun kiristysmomentista? Tai kytkinkopan pulttien momenttia?

Re: Rabasa

13.2.2013 22:14

Ite oon vetäny ihan vaan räikällä ''sopivaan'' tiukkuuteen, ei liian kierälle tai löysälle, silleen että pysyy :D Ja jätä viimenen kiristys pois ;)

Re: Rabasa

14.2.2013 14:58

masentaja kirjoitti:Kiitoksia kossusukalle ja nevssonssille vastauksista ja kiinnostuksesta tähän asiaan! :)

Minuahan kiinnostaa aina kun on vähän mielenkiintosemmat ongelmat kyseessä ja voin niitten ratkaisussa auttaa :)
masentaja kirjoitti: tietoa kytkinkruunun kiristysmomentista? Tai kytkinkopan pulttien momenttia?

Derbi.fi löytyy säätöarvotaulukko. Kytkin 34-45 Nm ja lohkojen pultit 8-10 Nm

Re: Rabasa

17.2.2013 14:52

Juu elikkäs kasattiin mopo ajokuntoon ja sitten testasin niin rohina jatkuu taas :itku:
Mitäköhän sitä sitten keksisi? Painoin jarrua veto päällä(juu ei saisi noin tehdä), takarengas lukkoon ja ääni lakkasi. Voisiko rohina johtua vaikka että rattaat ja ketjut hankaavat toisiinsa liikaa? Vai esim. vaihteistossa vika?

Re: Rabasa

17.2.2013 16:50

Vaihteisto seuraavaksi syynin alle sitten. Rohkeasti vaan lohkot auki ja ihmettelemään.

Re: Rabasa

13.3.2013 19:03

kesällä olin ajelemassa derbillä normaalisti ja yhtäkkiä koneesta hukkui kaikki vaihteet 3 ylöspäin :| nyt on kone auki eikä missään näytä olevan mitään vikaa onko kellään tietoa mikä vois olla vikana en voi ite sille mitään oikeen tehä

Re: Rabasa

17.3.2013 20:29

PerunaPete: Aloitappa syynäämällä vaihteensiirtimet, sekä se "vaihderumpu" tai millä nimellä kukin sen osan tuntee. Aloita vaikkapa laittamalla vaihteisto kiinni kytkinpuolen lohkoon, ja kokeile siinä käsin pyörittäen vaihteiston toiminta, että vaihtuuko vaihteet niinkuin pitäisi. Se voi olla, että esim joku niistä vaihteiston rattaita siirtävistä "haarukoista" on vaurioitunut, eikä sen takia vaihderattaita siirrä niinkuin pitäisi.

Re: Rabasa

5.4.2013 17:49

Voiko vanhan männän sokkia käyttää uuteen mäntään? Uuden männän mukana tuli niin huonot sokat ettei niitä saa oikein mitenkään paikoilleen saati sitten joskus poiskaan... Vanhoissa sokissa oli kätevät kohdat mistä sai pihdeillä painettua ja sokka pieneni ja se oli kätevä ottaa pois, mutta ei uusissa tämmöistä oo.. Kestääkö ne vanhat sokat vai tippuuko ne pahimmassa tapauksessa moottoriin ja rikkoo sen?

Re: Rabasa

5.4.2013 19:50

Ite en raaskisi laittaa vanhoja sokkia enää takasin, vaikka kyllä uskoisin että ne kyllä pelittäis siellä. Laitat vaan ne C-sokat sinne jos semmoset sait, eipä vituta sillon jos sokka lähtee :)

Re: Rabasa

5.4.2013 20:25

Jos keksisi miten ne saa ujutettua paikalleen :lol: Ku alustavasti katsellut pöydällä näitä osia eikä ainakaan vielä ole mitään sanonut :D Tai miten ne saa joskus pois sieltä?

Re: Rabasa

5.4.2013 20:50

Ainakin yleensä siinä männän sivussa, männänsokkien paikkojen vieressä on semmonen pikkunen kolo mistä ne on sitte helppo irrottaakkin :D ite saan C-sokat laitettua paikalleen sormillakin, ja pois jollain, vaikka pienellä meisselillä

Re: Rabasa

6.4.2013 19:10

Kertokaapa viisammat minkä kytkimen ostan derbiini? Eli siis vireinä reilusti viilattu 73 c airsal, 20 mm phbg ja metrakit pro race putki. Ollut nyt noilla osilla pari päivää ajossa ja vedot kokoajan katoavat, Tänään laitoin kahdet prikat jousien alle mutta ei auttanut. Kytkinhän se siis on mikä pettää? Mutta ehdotuksia kytkimeksi otetaan vastaan.

Re: Rabasa

9.4.2013 1:08

Vaikka dopplerin kytkinsarja, ei itsellä ainakaan valittamista ole ollut, tosin mun airsali ei oo viilattu :D Mutta asiaan, sanokaas joku paikka mistä löytää laadukkaita kammen laakereita. Ei oikeen kestäny noi mikkä oli kiinni. Vireinä siis airsali 70cc, lorton 21 phbg, enoxi ja dopplerin läppäventtiili, alakerta myös vahvistettu (Top racing evo kampiakseli ja dopplerin kytkin + jäykemmät jouset)