Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

5.6.2012 18:05

Tunaan se on vielläkin tulossa. Tarkotushan tuolla ois päästä kovempaa, kuin muflerilla.
Ja semmonen putki sais olla, että se kaikki teho mitä tuosta vehkeestä löytyy tulis tuon kanssa ulos.
Sitä en osaa, sitten viellä sanoa tuleeko se nuilla mitoilla,mutta tehään niin monta putkea, että tule mieluinen.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

5.6.2012 18:40

Nooh, jos lievästi viilattuun vakiopyttyyn tulossa niin vois olla järkevää pikkasen vaan paksuntaa putkea, vaikkapa jonnekin 65mm paikkeille. Muuta tästä ei oikein voi sanoa.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

7.6.2012 0:19

Mite pystyykö kevariin tekemään saman lailla teharin kuin mopoon, eli noilla taulukoilla.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

7.6.2012 19:05

onnistuuhan se, on siinä se kuutiotilavuuden muutosmahdollisuus ;)

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

9.6.2012 20:54

Kuva


Betalle kovasti kiitoksia auttamisesta. Nyt on eka putki kasassa. En uskonut oikein,että tulis toimimaan,mutta olinkin väärässä. Vetää korkealta ja ottaa hyvän piikin. Ja näin persdynolla ajettuna tuntus potkivan aika paljon enemmän mitä muflerilla, sillä päästiin sigmaan 70km/h. Seuraavaan putkeen täytyy muistaa laittaa miggin säädöt täppi asetukselle,kun sillä tuli omasta mielestä hyvän näköstä saumaa.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

10.6.2012 16:52

Saumat parantuu heti heittämällä, kun jaksaa panostaa niitten putken osien yhteensopivuuksiin. Pyöreyteen kannattaa uhrata aikaa, ne saa kyllä melkoisen hyviksi tehtyä kotikonsteilla.. :)

Tässä videota kaverin Am6 Malagutista, jota olemme tässä viritelleet.

http://s714.photobucket.com/albums/ww14 ... -57-21.mp4

Putkisto on minun tekemä, kaasutin 21mm DS Dellorto + tekemäni kurkku ja sylinteri on paskavaluinen tarvike vakiopytty (täysin samalla aukotuksella kuin alkuperäinen) , jonka olen pakopuolelta viilannut ja huuhtelut puhallettu/siistitty ja yläpintaa laskettu 0.50mm sorvilla. Työstettävää olis vielä paljon joka suuntaan.

Nyt se kelaa sen 122km/h mittariin ihan tuosta vaan, välitykset loppuu kyllä tyystin kesken, kuten videosta kuulee. 6. vaihteella kierroksia about ~12500-13000rpm. Kun saamme pienempää takaratasta, niin ajellaan GPS lukemia sitten.

Yhtäkkiä kuulostaa että kytkin luistaa, mutta ei. Se ottaa peak poweriansa vielä sielä kymppitonnin nurkilla. Tohon vehkeeseen olis tulossa Stage6:sen mittaristoa yms. Öljypumppu poistettu kokonaan, vakioputsarikotelo myös jne. kevennetty joka suunnasta... :)

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

10.6.2012 21:52

Tuossa on jo oikeesti tehoa. Elekää hullut pistäkö enää pidempiä välejä, sehän lähtee lentoon :lol:

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

11.6.2012 16:31

Elä laita tuollaisia putkia myyntiin, sillä muuten kaikki jonnet ostavat sellaiset mopoonsa ja tappavat itsensä ajamalla 100km/h puuhun :lol: No ei vaitiskaan... Kivasti se kyllä kiekuu ;)

viimeinen ongelma

12.6.2012 0:39

terve

olen tässä suunnitellut tekeväni tehoputken uskolliseen PV:seeni jossa on viilamaton uusivaluinen 50cc Power+. Ongelma on alkukäyrän putken ja laipan halkaisija, blairexhaust 2 käskee tehdä halkaisijaltaan 23mm kokoisen laipan reiän ja alkuputken, eli siis putken ja pakokanavan väliin jäisi n 2mm porras. ja tuossa kun mittailin niin huomasin pv:n vakioputken alkukäyrän halkaisijan olevan 29mm. eikö laipan ja alkukäyrän halkaisija pitäisi olla sama kuin pakokanavan lopun halkaisija?

ja toinen kysymys. Kun loppupilli sijoitetaan sinne keskilieriön keskelle niin sijoitetaanko se joka akselilla sinne keskelle. esim kun keskilieriön halkaisija on 8cm niin loppupilli tungetaan 4 cm verran sinne sisälle?

pahoitteluni tästä mahdollisesti sekavasta tekstistä kun vähän väsyksissä kirjottelen :lol:

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

12.6.2012 3:29

Muutama kysymys pakoputken tekoa ja D50B0:aa (=uudenmallin rabasaa) koskien
1. Pelkän pytyn huipputehon kierrosluku?
2. Pakoaukon aukioloaika asteina?
3. Suurpiirteinen teho teharin ja 17.5mm kaasarin kanssa?
4. Pakokanavan pituus?
5. Pakoaukon keskimääräinen halkaisija?
Aattelin koittaa tehä ite putkee ennen ku lähen tilaileen mitään valmista teharia. Saapahan sellasen minkä haluaa ja säästää rahaa :). Ja siks en ite ottanu mittaa käteen ja kattonu ku toi kumminki on käyttis ja siinä on niin helvetisti katteita edes ennenku pääsee pyttyyn käsiks :D

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

12.6.2012 4:18

Täällä tuskin tulet valmiita mittoja saamaan keltään. Ei se nyt kovin kova hommaa ole ottaa, sitä putkea ja kantta irti ja pistää sitä astelevyä mangneettoon kiinni ja mitata niitä asteita (ynnä muut mitat).

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

12.6.2012 4:53

No jos ny jollakin olis niitä mittoja tallella nii saa jakaa :D

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

12.6.2012 15:19

Ei varmaa kukaa jaksaa antaa sulle niitä mittoja ja mitä järkee tehä putki ku ei ees ite viitti alkaa mittailemaa. Mikä vitun uuden mallin rabasa ei semmosta ole olemassakaan se on joku piaggion tekemä kopio rabasasta pienillä parannuksilla.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

12.6.2012 17:31

Meikko kirjoitti:Saapahan sellasen minkä haluaa ja säästää rahaa


Tuota täytyy vähän korjailla:

Sama korjattuna kirjoitti:Saapahan sellasen mikä sattuu tulemaan... :)

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

12.6.2012 18:59

Sama korjattuna kirjoitti:Saapahan sellasen mikä sattuu tulemaan... :)

No näinhän se tulee oleen :D

vizu kirjoitti:Ei varmaa kukaa jaksaa antaa sulle niitä mittoja ja mitä järkee tehä putki ku ei ees ite viitti alkaa mittailemaa.

Vieläkin: jos joku on joskus tehny putken ja säilyttäny mitat nii vois antaa. En mä ny oletakkaan että joku alkais putkee ja kantta repiin irti ja mittaileen. Etkä oo tainnu tollasta paljo purkaa, voin sanoo; se on ihan perseestä.

vizu kirjoitti:Mikä vitun uuden mallin rabasa ei semmosta ole olemassakaan se on joku piaggion tekemä kopio rabasasta pienillä parannuksilla.

Kaikki varmaan silti tajus mitä tarkotin. Sitä paitsi varmaan 80% porukasta puhuu uudenmallin rabasasta eikä piaggion koneesta.