Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
24.6.2021 2:26
Mulla ois sellane ongelma että ostin kaverilta sellasen 50cc sylinterin joka on viilattu 195° koneneen viilaajan toimesta eli sylinterissä ei pitäisi olla vikaa ja viilaus näyttää omaan silmään oikein hyvältä. Laitoin tuon sylinteein mopoon kiinni (Yamaha dt) mutta se ei kiertänyt paljoa. Kierrokset nousivat ehkä 6k asti ja otti siinä vastaan. Vähän aikaa sai huudattaa siinä niin kiersi loppuun asti. Eli kysymys tiivistettynä on että miten pitää säätää tuota? Isompaa kaasaria? Isompaa suutinta? Tekniikkaa siis on tällähetkellä vakio 50cc, enox, 16mm kaasutin 100 suuttimella, vapaailmanputsari, hiilikuituläpät ja ledillä ohitettu rajoitin. Testasin siis sitä viilattua sylinteriä tällä samalla tekniikalla. Testasin eri suuttimillakin (88, 100 ja 105) mutta niissä ei ollut eroa. Nopeasti haluaisin vastauksen jotta saisin lisää tehoa.
25.6.2021 22:22
No periaatteessa tuo kuulostaa liian isolta suuttimelta tai saa liikaa bensaa jostain muusta syystä(ryyppy jumissa, kaasari tulvii koska roska neulaventtiilissä, ilmanputsari kastunut bensasta). Ilmanputsarista puheen ollen vapariputsarit kannattaa heivata mäkeen jos vakioputsari on tallessa ja ehjä. Ei vaikuta tehoihin millään tavalla, vakiolla äänet on siedettävämmät ja ei kastu bensasta.
Jos kerran kokeilit pienempää suutinta eikä se auttanut, menee hankalammaksi. Herää kysymys kuinkahan kokenut se viilaaja oli...tuskin sentään viilannut pakoaukkoa kuitenkaan helvetisti liian korkeaksi(vakiosta 5 milliä ylös) jolloin tehot kyllä varmasti katoaa. Periaatteessa jos kaasari ja muut osat on muuten kunnossa niin kiertämättömyys pitäis korjautua sopivan kokoisella suuttimella, eli pienemmällä.
Yksi mahdollisuus on myös että kansi vuotaa jäähdytysnestettä pyttyyn. Savuttaako valkoista?
27.6.2021 23:54
Kyllä se savutti aika paljonkin valkosta savua mutta se tais vaa johtua siitä että asennuksen aikana oli valunu jäähärit männälle joten ei kauaa kestäny se savutus. Kaasari on tällähetkellä 16mm ja entinen omistaja väittu että hän ei saanu mopoaan toimimaan sillä 16mm kaasarilla ja viilatulla sylinterillä. 21 kaasarilla testasin mutta se vuotikin bensat kohokammiosta ulos joten ei toiminut ollenkaan. Koitan nyt jostain saaha halvalla isomman kaasarin ja sillä kokeilen. Entisellä omistajalla oli 24mm pwk ja sillä oli toiminut täydellisesti.
17.8.2021 22:19
eli oon täsä ny kaikkea tehny ja koitellu päätellä mutta en ota selvää että käykö mopo (sym) rikkaalla vai laihalla. putkesta joka ajon jälkeen tulee öljyä ihan mukavasti joka viittaisi ehkä rikkaalla käymiseen. säätöruuvi on ihan kiinni eli saa bensaa paljon mutta silti kierrokset leijailee yms. ja suutin on 94. en tiedä mitä tehdä isompi kaasari???? ja nykyinen kaasari on säälittävän kokoinen vakiokaasari 12mm
18.8.2021 0:12
Putkesta tulevasta öljystä ei kannata vetää kovinkaan suuria johtopäätöksiä. Kierrosten leijailu voisi pikemminkin viitata imuvuotoon. Tietopankin artikkeli
2T-kaasuttimen säätämisestä on myös hyvä lukaista ajatuksella läpi.
18.8.2021 20:29
Inner rotor sytkästä pari kysymystä. Moottori am6. Sytytysboksi ignitech. Ei tule tieliikenteeseen.
-Miksi magneeton suoja jätetään asentamatta?
-Mikä puola on varmasti hyvä myös kovemmilla kierroksilla jos katsoo moposportin tai vastaavan hyvän suomikaupan tarjontaa?
-Onko noissa sytkäseteissä jotain sellaista settiä jota ei kannata hankkia vaikka halvalla saisi?
23.8.2021 8:42
Akku ja total loss systeemillä eteenpäin niin tarvit vain triggerin, jonka joudut kuitenkin rakentamaan kun ei yhdenkään innerisetin liipaisu toimi ignitechin kanssa.
MG-koppaa väki jättää pois jäähdytys- ja ulkonäkösyistä, mutta en näe lämpöä ongelmana. Kiinni ehdottomasti.
Itselläni on käytössä hajonneesta vauhtiksesta otettu keskiö johon on tehty liipaisinpyörä ja kaverina moric-DT:n triggerianturi kiinnitettynä sen alkup. pohjalevyyn.
23.8.2021 11:08
Kauankohan total loss systeemillä pystyy ajamaan? Vaatiiko jonkun normaalia paremman akun?
24.8.2021 13:35
Ignille maistuu rata-ajossa jatkuvasti n. 1A.
5000 mAh RC-auton 4s lipolla ajelee yli 4 h rataa.
Suosittelen litiumpohjaista akustoa, ignitech saattaa tykätä kyttyrää kyykähtävästä lyijyakusta.
Yksi mahis on käyttää myös työkoneiden akkuja (esim. makita), niille saa telineitä ainakin kiinanpojalta.
Olen surutta ajellut 4S akulla, jossa on täydessä tällissä 16,8 V, ja useamman vuoden on purkki kestänyt tätä menoa. Tietysti jonku regun voi heittää väliin, ainakin XL4015 ja LM2596 pohjaisia on nuoriso kokeillut hyvällä menestyksellä.
28.8.2021 11:45
Moi! Mul olis tämmönen fantic vuodelta 2021, jonka kuriton vakioputkisto vetää hehkuvan punaiseksi täyskaasulla ja vähän pienemmilläkin kieroksilla ajossa. Mitä sille voisi tehdä että ei kuumenisi niinkään paljoa? Kiitos jo etukäteen vastauksista
29.8.2021 21:29
Laihalla (liian vähän bensiiniä suhteessa happeen) oleva seos voi nostaa pakokaasujen lämpötilaa. Onko kaasutin säädetty (vähintäänkin pääsuuttimen vaihto isompaan) samassa yhteydessä kun kuristukset on poistettu? Tietopankin
artikkelissa vinkkejä tähän toimenpiteeseen.
1.9.2021 16:44
kylmänä jaksaa mutta kun lämpiää nii puhti loppuu. mikäs vois olla kyseessä.
4.9.2021 16:39
Minulla 70cc 2t neste skootterissa on semmonen vika että ei oikeen halua olla tehoa yhtään. Kylmänä vähä yrittää liikkua aika lailla tehari 50cc tehonen mutta kuumana vaikuttaa vakio 50cc. Kun tarpeeks iso alamäki tulee nii sitte kulkee sen 65 ehkä ja kylmänä huiput noin 65kmh. Tekniikka: piaggio nrg. naraku 70cc vakiokannella, 21mm lortto 106suutin, 30% vp ja kytkinjouset (liianlöysät?) ja 5g rullat. Ei booaa eikä röpötä ei vaa kule. Mikä vikana??
4.9.2021 16:40
Minulla 70cc 2t neste skootterissa on semmonen vika että ei oikeen halua olla tehoa yhtään. Kylmänä vähä yrittää liikkua aika lailla tehari 50cc tehonen mutta kuumana vaikuttaa vakio 50cc. Kun tarpeeks iso alamäki tulee nii sitte kulkee sen 65 ehkä ja kylmänä huiput noin 65kmh. Tekniikka: piaggio nrg. naraku 70cc vakiokannella, 21mm lortto 106suutin, 30% vp ja kytkinjouset (liianlöysät?) ja 5g rullat. Ei booaa eikä röpötä ei vaa kule. Mikä vikana??
4.9.2021 22:03
Piaggiomestari kirjoitti:Minulla 70cc 2t neste skootterissa on semmonen vika että ei oikeen halua olla tehoa yhtään. Kylmänä vähä yrittää liikkua aika lailla tehari 50cc tehonen mutta kuumana vaikuttaa vakio 50cc. Kun tarpeeks iso alamäki tulee nii sitte kulkee sen 65 ehkä ja kylmänä huiput noin 65kmh. Tekniikka: piaggio nrg. naraku 70cc vakiokannella, 21mm lortto 106suutin, 30% vp ja kytkinjouset (liianlöysät?) ja 5g rullat. Ei booaa eikä röpötä ei vaa kule. Mikä vikana??
Mikähän putki sulla on? Vakioputkella ei 70cc patakaan paljoa tehoa anna, riippuu kyllä vähän mallista.
Suattaa olla liian painavat rullat ja kone ei pääse parhaalle tehoalueelle(mikäli tehoputki). Kuumana ongelma pahenee entisestään kun variaattorin jouset lämpenee ja löystyy ja toiminta siirtyy alemmille kierroksille. Kannattaa kokeilla jotain 3.5-4g rullia sekä vaihtaa vakio vastapainejousi takaisin. Löysempi vp vähentää kitkaa variaattorissa ja vähentää kuumenemista. Voisin suositella poraamaan muutaman 10mm jäähdytysreiän variaattorikopan takaosaan, kytkimen ylä ja alapuolelle.
Kannattaa myös testata muutamalla eri pääsuuttimella, esim 100, 104, 108, millä tuntuu kulkevan parhaiten. Liian iso suutin aiheuttaa myös tehojen hiipumista kuumana mutta nuo variaattorin säädöt kannattaa kokeilla ensin.
P.j.h kirjoitti:Moi! Mul olis tämmönen fantic vuodelta 2021, jonka kuriton vakioputkisto vetää hehkuvan punaiseksi täyskaasulla ja vähän pienemmilläkin kieroksilla ajossa. Mitä sille voisi tehdä että ei kuumenisi niinkään paljoa? Kiitos jo etukäteen vastauksista
Tämä saattaa johtua vakioputken katalysaattorista. Käsittääkseni katalysaattoreita on ollut mopojen vakioputkissa jo parikymmentä vuotta. 2-tahtinenhan sylkee palamatonta polttoainetta putkeen, ja kun katalysaattori pääsee lämpöihin niin sehän rupeaa hohkaamaan kuin mikäkin, kun bensa alkaa palaa siellä. Eli normaalia.