Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Rabasa

3.2.2013 0:14

männän vaihto on helvetin helppo homma jos perusasiat osaa. Vakiomäntä oli muistaakseni 39.86mm, jos nykynen mäntä on eka tuolle pytylle nii kannattaa laittaa se 39.86. Jos jää joku vaivaamaan nii tännevaa kyseleen ;) muistaakseni vertex on paras mäntä mutta voin muistaa väärin

Re: Rabasa

3.2.2013 5:49

Kyllä minä veikkaan että alkuperäinen mäntä on paras. Ja männän koko on kylläkin 39,85 :)

Re: Rabasa

3.2.2013 14:05

Jaa että Rabasa tekee parempia mäntiä kuin esim. Vertex ja prox, jotka tekee parhaita mäntiä miltein joka vehkeeseen.

Re: Rabasa

3.2.2013 20:03

Kiitos vastauksista!

Jäi vaan ihmettyttään tuo vertex http://www.mc-scatter.com/mopojen-osat- ... Q6XEWcvQeM

Tuo on 39,84 eli liian pieni?

Tuo taas olisi oikean kokonen, mutta kuva on sama vertex ja tiedoissa lukee Super Piston step two ja puolet halvempi.

http://www.mc-scatter.com/mopojen-osat- ... Q6XVmcvQeM

Käykö tuo ihan hyvin vai miksi on vaan halvempi?

Ajattelin itse, että tämä olisi ihan hyvä http://www.mc-scatter.com/mopojen-osat- ... Q6X6WcvQeM

Onko näin?

Jos on jossain nettikaupassa halvemmalla tai parempii mäntiä niin voitte ilmoitella niistä :lol:

Re: Rabasa

3.2.2013 22:55

Iha vinkkinä, nuo 20€ pintaa olevat männät nyt ei mitää hyviä ole :D

Ite ainanki suosinu vertexiä derbissä, hyvin on pelittäny. Eikä tuo proxikaa, ainankaa mitä oon kuullu, ni huono mäntä ole.

Re: Rabasa

7.2.2013 19:23

Elikkäs kyselin jo tuolla Derbi puolella mutta tätä puolta lukee luultavasti useempi ammattilainen.
Siis 08vm X-race, jo muutaman kuukauden kuulunut rohina koneesta, koveni vauhdin kasvaessa. Kun painoin kytkintä sen verran että juuri ja juuri irroitti niin kuului todella kova rohina. Sitten ehdotettiin että otan kytkikopan irti ja tutkin tilannetta.
No otin lootaöljyt pois, seassa todella paljon metallihilettä, öljyt vaihdettu n.40km sitten. Kytkinkoppa irti: http://www.aijaa.com/QVQKQF, tuossa kuvassa ilmeisesti kulumaa rattaassa http://www.aijaa.com/DA0efP. Tänään sitten, tuossa kuvassa näkyy outoa kulumaa: http://aijaa.com/thNUsi(anteeksi kuvanlaatu...)
Osaako joku viisas sanoa mitä kannattaisi tehdä? Vai alkaako vain vaihtelemaan osia lotolla?

Re: Rabasa

9.2.2013 2:47

Nappaa se toi hässäkkä irti, pura, mieti pohdi. Veikkaisin että uudet jouset tohon pakettiin voisi jo auttaa. Epäilen että nykyset on löystynyt. Räjätyskuvaa tosta. Taitaa kuitenkin olla sama mekanismi rabasan ja piaggion koneella? Samalta näyttää ainakin.

Shape ja Sami L on kaksi heppua joille nämä koneet pitäisi olla hyvinkinpitkälti tuttuja (= nähty enempi kuin se omasta tallista löytyvä ruoska) joten niille voit koettaa paiskata privaa, josko vaikka auttaisivatkin. Shapehan on tietty moderaattorina aina palvelualtis ;)

Re: Rabasa

9.2.2013 3:07

Höpönassu-shapetsau viettää lomaa puuhastellen jotain muuta kuin motottia, turha sille on mitään pistellä kun ei se muutamaan viikkoon niihin kuitenkaan mitään vastaa.
Lyökää se korjaamokäsikirja ja räjäytyskuvat käteen ja miettikää hetki niin 95% ongelmista ratkeaa.

Valokuvista ei osaa sanoa mitään noin yksinkertaisesti. Ei sitä tiedä onko kuvassa nyt kameran heijastuma vai naarmu, vai näkyykö se naarmu vain suunnasta X valoa vasten tjsp. Hyvälaatuiset kuvat on helpompia tulkita, mutta nuo ei nyt pahoittelut vaan ole tarpeeksi hyviä että osaisi niitä tulkita. Ehkä joku muu osaa.

Kopassa metallilastua ja kytkin rahisee kun häntä pitää pohjassa. Korjaamokirja ja kuvat eteen, miettii hetken. Mikä sielä VOI rahista kun paina kytkintä? Tai mitä edes tapahtuu kun sitä painaa? No sen selityksen skippaan ellei nyt jotakuta satu kiinnostamaan. Lyhyesti, kytkimen painelaakeri, siis kytkimen kannessa oleva tappi joka pyörii valtoimenaan josta vetämällä kytkin irroittaa. Hän on laakeroitu neulalaakerilla. Miltä se näyttää, miltä näyttää kytkimen kansi? Onko laakeri säpäleinä ja urat kannessa, ei olisi nimittäin uutta moinen vika...

Jos lastua on öljyissä, niin purkaa niin kauan että löytää lastun lähteen. Katselee osia rauhassa, mistä mahtaa naarmuja ja jyrsintäjälkeä tai peräti lämpövärjäytymää löytyä.


Kuvassa oleva rattaan kuluma ei kyllä ole kulumaa. Rattaan hampaat on viistetty, että ratas tarttuisi helpommin kytkinpakan rattaaseen. Tai no kuvassa en ihan kunnolla erota onko siinä nyt ihan metallinkiiltävää naarmuista pintaa, eli onko se kulunut vai ei. Tarkista itse onko siinä sitä kulumaa. Jos koneessa osat hinkkaa virheellisesti toisiinsa, kuluma harvoin on tasaista nättiä sorvauksenomaista jälkeä. Se on raakaa, värit katoaa, ehkä tulee lämpövärjäytymää (sinerrystä, oranssia), epämääräisiä naarmuja, epätasaista pintaa jne. Etsi moisia.

Re: Rabasa

9.2.2013 17:23

Tuli tossa muuten mieleen,että onko haittaa,jos on pikkasen liikaa jäähytysnestettä? Sen pinta on max-merkistä joku 2-3cm ylempänä. Jos on isommin haittaa,niin mikä ois helpoin tapa ottaa vähän pois?

Re: Rabasa

9.2.2013 19:07

Ei tietoa onko mitään haittaa, mutta silti ottaisin sieltä vähän pois. Esim. lääkeruiskulla on helppo ottaa.

Re: Rabasa

10.2.2013 1:10

huhupuheita olisin kuullut että jollain ois koko höskä posahtanu ku oli palanu kannentiiviste ja täys paisuntasäiliö :D mutta siellähän tais olla joku reitti mistä se jäähytinneste ja paine pääsee pois ettei pitäs nii helposti poksahtaa. En sitten tiijä onko tuo mahdollista että se vois posahtaa mutta sitä minä oon "pelänny" :lol:

Re: Rabasa

10.2.2013 1:36

Paisuntasäiliön korkki on sellainen jännä, se on jousiviritteinen venttiili käytännössä. Eli jos paisuntasäiliöön tulee painetta liiaksi, se päästää painetta ulkoilmaan. Eli jos sielä on liikaa vettä, se aika varmasti tulee ulos siitä korkin kautta. Ei se mitään räjähdä...

Re: Rabasa

10.2.2013 2:10

mutta miksi siinä sitten on tuo max kohta? 8o

Re: Rabasa

10.2.2013 2:17

Siksi, että sille nesteelle jää tilaa paisua siellä säiliössä. Eihän siinä nyt mitään järkeä ole, että ne testeet tulee korkista läpi aina kun kone lämpiää?

Re: Rabasa

10.2.2013 5:47

Rajis sanoi sen pointin. Se korkin venttiili on hätävara. Max-rajaan kun lätkii nestettä niin kaikki toimii kuten pitää, korkin ei tarvitse päästää paineita ulos ja kaikki on hyvin. Ilman sitä venttiiliä ihan oikeasti jotain pamahtaisi paskaksi, joka ei olisi hyvä asia. Vähän sama kuin kompressorissa oleva hätäventtiili joka päästää paineet ulos jos paine nousee liikaa.

Jollain logiikalla voisi ihmetellä että miksi kompressori sitten sammuu X-paineen saavuttaessa, eikä vain pumppaa ilmaa niin kauan että hätäventtiili päästää ylimääräiset ulos.

Eli laittakaa nesteet max-rajaan asti. Se on sovittu sääntö mihin sitä nestettä laitetaan. Jos menee yli niin ei se nyt mitään räjäytä, muttei sitä hyvälläkään voi katsoa. Ei tarvita muuta kuin hätäventtiilin (korkin) viallinen toiminta ja jotain hajoaa ihan oikeasti, pahasti. Jäähyjärjestelmässä on kuitenkin aika kova paine, siksi letkut kiristetään tiukasti ja koko järjestelmä on tiukasti suljettu. Siksi myöskään korkkia ei kuumana saa avata. Jos nestettä on liikaa, korkin reijästä tulee helvetin kovalla suihkulla tulikuumaa nestettä joka saattaa "kutittaa".

Ja jos sitä nestettä on 1mm max-rajan yllä, niin ehkäpä se nyt ei mitään haittaa. Jos sen säiliön pakkaa täyteen, niin se haittaa. Käyttäkää järkeä...