Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

3.3.2011 12:22

Siinä on myös se että jos magneetti on liian lähellä anturia nii ei näytä mitään tulosta.

3.3.2011 16:28

Ihan normaalisti lukemia kyllä se näyttää vaikka rakoa siinä on noin milli magenetin ja anturin välissä ja niin se pitääkin. Jos se on vain ihan lähellä, pitää hitusen tarkemmin sihdata se magneetti sen anturin kohdalle (pystysuunnassa siis).

3.3.2011 20:41

2 postausta putkee :( ois voinnu muokkaaki
Viimeksi muokannut olmura päivämäärä 4.3.2011 18:13, muokattu yhteensä 1 kerran

4.3.2011 18:12

Sigman sai suht helposti kiinni ja näyttää 48km/h huippuja vakio mopoon jossa on vaihettu 1g kevyemmät rullat. Olisinkohan laittanu vähän liian isoks ton etupyörän siihen tai jotain :S. Tosin entisillä rullilla vanhaan mittariin näytti 60km/h suoralla joten en sit tiiä. Sigma on 400 malli ja maksoin 13,90e motonetistä (Halvin 9,90e ja tästä seuraava malli oli 17,90e), kannattava ostos kun jos olisi uuden mittarinvaijerin tilannu niin olisi maksanut 32e rikumotorin kautta kun jostain saksasta ois tilattu.

Viellä vinkkinä jotka sen magneetin kaa tuskailee. Ottakaa vanhoista nappikuulokkeista noit neodyymimagneetteja ja ne menee suoraan jarrulevyn koloihin, tosin vähän tiukahkosti mutta eipähän tarvii pelätä että putoisi. Purin 3 kuuloketta ja se oli just sopiva määrä. Laitoin anturin alle vaa teippiä/koroketta ja väliä on nyt semmonen 1 sentti ja hyvin toimii. Tosin niitten kuulokkeiden purkaminen on suhteellisen perseestä.

4.3.2011 18:33

Vinkkejä sigman asennukseen:

Ostin Bebek -elektroniikkakaupasta magneetin, joita myydään erikokoisina ja vahvuuksisina. Itse käytin pienintä kokoa, kun väli keulaputken ja vanteen ulkokehän välissä on pieni.
Mopossani oli vanneteipit, joten liimasin magneetin pikaliimalla vanneteippiin kiinni, jotta liima ei jätä jälkiä vanteeseen.
Kuva
Bebek toimii verkkokauppana, myymälöitä on Helsingissä, Tampereella ja Kuopiossa.
http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php (hakukenttään "magneetti")

Sigman pakettiin kuului 3 kumilenkkiä, yhdistämällä 2 lenkkiä, lenkki ylsi keulaputken ympäri, kumilenkin päät sai kiinni anturin sisälle. Kolmannella kumilenkillä mittarin teline kiinni tankoon.
Sigman paketti

Sen kummemmin patentoimatta anturin ja magneetin väliin jäi max 2mm, mittari toimi täydellisesti.
Ja se eturenkaan ympärysmitta kannattaa mitata rullamitalla, ympärysmitta milleinä syötetään kalibrointiarvoksi ;)

4.3.2011 23:41

Ihmiset jotka haluaa laskea sen renkaan ympäryksen, eli ei välitetä jos se heittää sen 0-5km/h. Kattokaa renkaan kyljestä renkaan tiedot tyyliin omassani on: 120/70-12. Kaava on:

(2x12*70/100+12*2,54)x pii = 148,5cm

Siihen laitatte oman renkaan tiedot. Mikäli renkaan eka numero on esim 195 niin laitat kaavaan 19,5 tuohon missä itselläni lukee 12 (120). Loput pitäiski olla helppoa jos koskaan olette siellä matikan tunnilla kuunnelleet. Ne jotka eivät ole kuunnelleet niin käyttäkää http://www.miata.net/garage/tirecalcold.html :D Jos on pieni rengas kuten minulla eikä löydy luettelosta niin rullatkaa alemmas ja siellä voi itse kirjottaa renkaan tiedot ja valita joko english tai metric version (ottakaa metric).

5.3.2011 21:00

Jos haluatte ihan tarkan lukeman ni mitta asfaltille tai jollekkin kovalle alustalle, sitten merkki renkaaseen josta alatte mittaamaan. Sen jälkeen pyöräytätte yhden kerran pyörää ja se luku mikä on siinä ni laitatte milleinä siihen sigmaan.(yrittäkää saada selvää ja jotkut voi täydentää)

3.4.2011 13:57

saako sigmaa kalibroitua enää uudelleen eri kokoiselle renkaalle jos on siis kerran jo kalibroitu? :s

3.4.2011 14:06

Kyllä saa mutta koko sigma pitää nollata, enkä muista miten tapahtuu.
Itellä oli joskus näinkin hieno sigma patentti
http://img30.imageshack.us/img30/1260/dscn2234i.jpg

Magneetti on kakskomponenttiliimalla navassa kiinni, laitoin sit ton anturin viel paremmin kiini.

3.4.2011 18:21

Eikait sitä kokonaan tarvi nollata. Ohjeet esiin ja säätämään.

10.4.2011 13:00

Ostin kans sigma mc8 mittarin mopooni. niin tuliko siinä 2 magneetti juttua et voi valita laittaako pinnaan tai kehään sen toisen missä on tarra pinta?? Ja mitenkä saan anturin ja magneetin välinsen etäisyyden max 5mm kun pinnan ja etuhaarukan etäisyys on ainakin 5-8 cm. Kyse on siin mbk x-limit 02 moposta??

10.4.2011 21:01

sapuli kirjoitti:Ostin kans sigma mc8 mittarin mopooni. niin tuliko siinä 2 magneetti juttua et voi valita laittaako pinnaan tai kehään sen toisen missä on tarra pinta?? Ja mitenkä saan anturin ja magneetin välinsen etäisyyden max 5mm kun pinnan ja etuhaarukan etäisyys on ainakin 5-8 cm. Kyse on siin mbk x-limit 02 moposta??

lisää magneetteja niin kauan että se ottaa :D

11.4.2011 8:17

Hommaa jostain vahvempia magneetteja, ne sigman mukana tulleet on ihan onnettoman tehottomia. (ainakin mitä omani, "halpis" 12€ sigman mukana tuli)
Siihen siis käy mikä tahansa magneetti, voit vaikka kokeilla heiluttaa sen sigman johdon päässä magneettia niin sen pitäisi reagoida siihenkin. Itse tilasin netistä iridium magneetteja , toivottavasti ovat tarpeeksi tehokkaita..

11.4.2011 10:21

evottaja7 kirjoitti:Hommaa jostain vahvempia magneetteja...

Neodyymimagneetit - neodyymimagneetti nostaa 1300 kertaa oman massansa

11.4.2011 16:56

Lähellä ajavat autot varmaan ajautuvat kylkeen kun iskee tuollaisia :P
Mutta kuitenkin, DealExtremestä saa halvalla muistaakseni magneetteja, jos vaan kehtaa Kiinasta tilata. Ei postikuluja, ja ihan luotettavasti on ainakin tänne tullut tavara