Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
24.1.2013 0:23
Pienempää suutinta.
24.1.2013 0:33
tiemuu kirjoitti:Kampuran alapäässä joku 0.30mm välystä sivusuuntaan, ei vielä paha?
Sivuttaisvälyksellä ei merkitystä, sitä on aina. Jos on pystypäin välystä, niin sitte kampura vaihtoon.
25.1.2013 16:57
Mistähän tuohon kertyy tuota öljyä? Paisariin asti lentää tuota ja ihan kivastsi kyllä savuttaakin.
Putsasin ja kattelin niin en ainakaan mitään poikkeavaa huomannut. Voiko johtua liian tuhdista seoksista? Jos johtuu, miksi alkukäyrä ei ole sitten yhtään öljyssä?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
25.1.2013 18:12
Vuotaa vissiinkin tosta sylinterin ja alkukäyrän liitoksesta? Jos on kovin väljää, niin koitappa vaikka alumiinifoliolla tiivistää, itselläni ainakin toimi
Ja voisko olla alkukäyrä niin kuuma, että polttaa siihen roiskuvat öljyt pois? plus sitten kaikki paska mikä tohon alkukäyrään lentää niin varmaan pysyy aika siistinä...?
25.1.2013 19:49
kyllä se öljy aika kovaa sieltä vissii puskee ku mulla oli tommone vana tulpanreijästä vaikka kireällä on
27.1.2013 17:51
Oisko aika laittaa toinenki jousi tuohon alkukäyrään ettei se väännätä sitä vinoon? Ja samalla vaihtaa se alkukäyrän tiiviste sylinteristä. Eiköhän noilla ainakin öljyn tulo vähene.
27.1.2013 18:34
Joo pitää hommata, mutta nyt ei ole niin tujut seokset nin loppu tuo öljyn tulo tuosta välistä.
28.1.2013 16:33
Tässä olis tarkotus tehä vähän koneremppaa lähiaikoina niin muutama kysymys.
Mihin momenttiin ne ruuvvit siinä sylinterin päässä pitää vääntää ja pitääkös laittaa mitäkin mömmöjä sinne tiivisteitten väliin. Lähinnä nyt takotan sylinterin tiivisteitten väliin ja mangeeton ja kytkimen niihin tiivisteitten väliin.
Ja sitten viellä nyt lähiaikoina oon huomannu sellasen että ei oikeen ota ihan yhtä räväkästi kierroksia kun ennen ja todella pieni tausta surina kuuluu jostain ja tärinääkin on vähän enemmän, saatan tosin kuvitellakkin. Voisiko olla esim siinä että kampiakseli on vähän väljä koska nyt vähän hirvittää että pitääkö ostaa uusi kampiakseli ja laakerit sitten menis samalla vaihtoon... Kukkaro ei tykkää
28.1.2013 17:27
Tiivisteistä ei muuten tarvitse huolehtia, ostat am6-tiivistesarjan. Siinä tulee kaikki tarvittavat tiivisteet mukana.
Momentti ei ole omasta mielestäni näin pienessä koneessa ole niin järkyttävän tärkeä, itse olen vetänyt normi lenkillä "ei liian tiukalle." Tärkeintä on se, että kiristää ristiin. Toki jos momenttiavain löytyy, niin sillä sitten!
Kampuran väljyyden saat selville, kun otat sylinterin tai männän irti. Heiluttelet kiertokankea ylös alas, jos välystä tuntuu, niin vaihtoon. Sivuttaisvälystä saa olla. Myös se yläpään neulalaakeri kannattaa katsoa.
Kampura kannattaa samantien uusia, ellei löydy paikkaa missä saat itse prässättyä, koska hyvän normikampuran saat samalla hinnalla.
Ja kierrosherkkyyteen vaikuttaa niin moni asia (kytkinöljyt, säädöt, lämpötila, 2-t öljyt), ettei siitä kannata suuremmin huolehtia, jos ei selvää heikentymistä oo huomattavissa.
28.1.2013 17:33
Kannattaa välystä kampurasta koittaessa testata myös niin että laitat yläpäänneulalaakerin ja männäntapin paikalleen ja testaat tapista pitäen. Saat selville onko yläpäässä väljää.
Ja tosiaan, jos ei momenttiavainta löydy niin järki mukana kiristelee. Tiivistesarjan osto on helpoin tapa, toki voit ostaa tiivistemassaa ja vetää sillä.
28.1.2013 19:28
minkäkokonen on yläpään neulalaakeri minarellissa?
28.1.2013 20:14
Noniin ja nyt rupesin purkamaan tota konetta ja ei ollu ylös alaspäin välystä sitä sivuttais välystä oli mutta sehän ei haitannut. Ainoo mitä oli että kun heilutteli ylös alas nii silleen ihan vähän tuntui mutta se oli vaan sitä kun se väkisinkin nitkuu sivuttaisesti...
Nyt vaan mikä ihmetyttää niin on tuolla kytkimen puolella kun tämmöinen paljastui sieltä.
Vaatiiko millasia toimenpiteitä että pitääkö vaihtaa tuo levy vaikka on näköjään toimunukkin tähänasti noin...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
28.1.2013 20:41
Siis mikä vaihtaa, Ai tuo joka on mutterin alla? Se kuuluukin olla noin jos sitä tarkoitat.
28.1.2013 22:29
Tuosta prikasta on väännetty yksi nurkka noin, ettei pultti sen päällä lähtisi pyörimään auki.
technics, sano ryssä kun näki saranan talttapää ruuvari siihen väliin, ja vasaralla naputtelet prikan suoraksi. Sitten pultti auki, osat oikeassa järjestyksessä siististi talteen.
Kasatessa kun olet mutterin kiristänyt, niin väännät prikasta taas yhden kulman mutkalle.
P.S: Elä hukkaa sitä kuulaa, joka tipahtaa tuon keskellä olevan tapin alta.
28.1.2013 22:32
Okei selvä tämä
Viellä sellasta kyselisin että jos otan ton tuorevoitelun pois käytöstä niin miten oikeen toimin? Voinko vaan jättäää kaikki härpäkkeet pois siitä öljypumusta ja kaikki öljy letkut vaan ottaa pois ja tukkia ne reijjät ettei pääse ilmaa minnekkään tai ettei roskia mene minnekkkään?