Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
14.10.2014 22:48
Olisin tossa skootterin katteiden maalausta suunnitelemassa ja kattelen näitä halppis maaleja ja motipin pohjamaalissa lukee, että ei tarvitse hiontaa. Kai tämä meinaa sitä, että pohjamaalin jälkeen ei tarvitse hioa vai onko kusetusta ja saa paremman jäljen, jos hioaa?
ja saisko tämmösellä setupilla jotain aikaan:
Eka hionta mitä lie 250 600 1000 papereilla
sitten pohjamaali
http://www.motonet.fi/fi/tuote/04063/Mo ... rkas-400mlHiontaa tämän jälkeen vai ei?
sitten se maali:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/04006/Mo ... 00ml-04006tämän jälkeen hiominen jollain 1000 paperilla vai ei?
Ja sitten loppu silaus lakalla mikä olisi hyvä?
15.10.2014 11:52
Hiekkapapereissa on mielestäni liian iso hyppäys, ei tasoita edellisen paperin naarmuja. Itse yleensä hion katteesta riippuen 200-400-600-800-1000 ja ylöspäin jos löytyy. Tuo 200 tekee aika rajut jäljet muoviin, voit aloittaa jollain 300 - 400. Tuollaista väritöntä pohjamaalia en ole itse hionut, siitä kun ei näe jos pinta menee rikki. Sitä voi tietysti hioa hienolla vesihiomapaperilla varovasti, jos siltä tuntuu.
1.12.2014 23:31
Oon maalamassa svingiä mustaks nii meneekö sillee että 1.puhistus kaikesta paskasta 2.hiekkapuhallus 3.hionta mutta millä (vesihioma? mitkä karkeudet ja koko svingi hiotaan eri karkeuksilla ja missä karkeusjärjestyksessä) 4.pohjamaali ja pohjamaalin hionta 5.pari kolme kerrosta mustaa 6.lakka
Ja kikikalilla maalataan !
2.12.2014 1:45
Riittää kun hiot alkuperäisen maalin mataksi. Hiontakarkeus riippuu maalipinnan kunnosta, jos ok niin 400 - 600 voisi olla sopiva. Siitä sitten jatkaa 400->600->800 ja pohjamaalit. Pohjille voi riittää myös 600. Pohjien välihionti mikäli haluat kiiltävän "peilipinnan", vaikka 800 - 1000 vesihiomapaperilla. Sitten itse maalaus ja lakka päälle. Spraymaali tuskin takahaarukassa kauaa tosin pysyy.
2.12.2014 9:39
No perkeles, kellään minkäänlaista käsitystä paljo maalaamot laskuttavat rungon ja svingin ja keulan+t-palojen pulverimaalaamisesta?
Rahapolitiikka muutenkin aika tiukka...
2.12.2014 12:06
Yleensähän nuo eivät hirveitä maksa, ehkä joku 100€ voisi olla tuollainen setti. Asuinalueestasi riippuen kannattaa myös ehdottomasti soitella paikallisiin ammattikouluihin ja kysellä jos maalaisivat. Näissä oppilastöissä joudut maksamaan vain tarvikkeiden hinnat, tosin kääntöpuolena se, että maalauksessa mahdollisesti kestää ammattimaalaamoa pidempään.
2.12.2014 13:35
Ja amiksen laatukin voi olla mitä sattuu. Yleensä eivät kyllä asiakastöitäkään päästä lähtemään huonolaatuisina mutta on niitäkin nähty, erään auton pohjat oli tehty aivan päin persettä ja maalit hilseili irti kuukauden päästä.
50 - 100e sanoisin myös pulverille hinnaksi.
2.12.2014 21:53
kertokaahan et miten on paras tapa puhistaa runkonumero ku jääny maalin alle piiloon ku maalattu. en nyt löytäny parempaakaa keskustelua misä kysyä nii kysyn nyt sit täälä. tiiä sitte et tuliko oikeeseen paikkaan
24.12.2014 0:10
Mitäs vois maksaa maalaamossa katteiden hionta ja maalaus ja siihe viel lakka?
24.12.2014 0:55
Maksaa hunajaa, hinnaksi voisin veikata ~200-300€ eikä varmasti ole edes yläraja. Paremmin tietävä korjatkoon.
Todennäköisesti halvemmaksi tulee kuitenkin uusi katesarja, esim. Derbin TNT-katesarja maksaa posteineen 110€ Hollannista.
7.1.2015 1:08
Millasella maalilla porukka on maalannu lohkoja? Olis tarkotus detsin lohkot maalata mustaks niin tarvis vähän suuntaa antavaa tietoo ennenku ostaa mitään. Kiitos jo etukäteen
9.1.2015 18:11
Tulee nyt tänne kun en muutakaan keksinyt.
Eli valkoiset TNT katteet ovat edellisen omistajan jäljiltä haalistuneet ihan paskaksi ja niissä on jotai harmaata (puiden mahlaa tms.?) läiskää, kun ei ole pesty.
Onko mitään tapoja yrittää saada noita edes vähän paremmiksi? Keväällä varmaan tulee sitten uutta muovia kun nyt talvi ajetaan perä edellä
E: meinaan siis hiomatahnaa tms.
21.2.2015 23:29
vähän myöhänen vastaus, mutta esim 1200p hiomapaperilla käyt läpi ja sen jälkeen vahaat niin ei jää mitään jälkiäkään
Itse oon lähiaikoina suihkimassa ekaa kertaa ruiskulla maalia. Ostin tollasta perus Miranoolia, niin kysymys on että miten paljon sitä kuuluu ohentaa?
22.2.2015 22:14
Minkälaista maalia porukka käyttäny jarrusatulan maalaamiseen? Joku paukku tai vastaava pitäis olla ku ei ruiskua oo eikä tuu pelkästää tän takia. Muutenkin saa antaa ohjeita kyseisen osan maalaamiseen, esim miten kannattaa suojata ja mitä
22.2.2015 23:07
Ihan jarrusatulamaalia saa kaupasta. Pitäisi kestää vähän lämpenemistä ja kemikaaleja. Esim. Biltemasta saa 250 ml purkissa. Kuulema ovat myös Miranolia ja vasaralakkaa käyttäneet. Nuo on siis pensselillä levitettäviä kaikki. Varmaan "onnistuu" perus Mastonillakin mutta saattaapi olla ettei oikein kestä
Ja maalaushan tapahtuu niin että satula irti, palat pois, nipat suojaat jollain, maalit niskaan ja käänteisessä järjestyksessä takaisin.