Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

10.4.2012 14:42

P U C H kirjoitti:Saikos tuon perä pillin pistää viimesen kartion ( vastakartioko se oli ?) puoleen väliin ?
Loppupilli väärässä paikassa sotkee putken toiminnan ja pilliä ei gurujen oppien mukaan kannata missään tapauksessa laittaa vastakartion puoliväliin. Sen voi kuitenkin laittaa turvallisesti ainakin keskelle keskilieriötä (se tasapaksu osa). Tarkempia perusteluita en muista enkä tapani mukaan jaksa miettiäkään.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

12.4.2012 22:54

Ei varsinaisesti kai itse tekemistä, mutta soveltamista. Tuli mökkikulkineeksi hommattua vähän puolivahingossa 2t-kiinaskootteri. Osat kun noihin on edullisia, niin ajattelin vähän piristää sitä. Katselin, että sylinteriksi taidan ottaa Airsalin jaetulla pakoaukolla olevan 70 cc alumiinipytyn jolle taidetaan lupailla jotain 12 hepan tienoille tehoa. Kuitenkaan ei kiinnostaisi sijoittaa 200-300e pakoputkeen, niin ajattelin päästä puolihelpolla. Purkaamoilta saa crossien pakoputkia muutamalla kympillä ja ajattelinkin moisen ottaa aihioksi. Ei vaan ole tiedossa noiden putkien mittoja, eikä sylinterin ominaisuuksia, niin sopivan aihion valitseminen tuntuu hankalalta ja mallintaminen mahdottomalta. Vaihtoehtoja mitä ajattelin olisi lähinnä 60 kx tai joku vanhempi (mielellään ilmajäähy) 80. Tuossa 60:ssä on pienemmät kuutiot sekä vähän enempi tehoa ja kierroksia mitä mulle tulisi. Tosin luonne ei ole vielä pahasti tikkuinen. Vanhempi ilmajäähy 80 on taas vallan mukava luonteeltaan, tosin tehoa taitaa olla enempi noissa vanhoissakin. Uudemmat sitten on jo melkoisen kiukkuisia eivätkä siten tuntuisi sopivilta aihioilta.

Olisiko enempi näiden kanssa pelanneilla perstuntumaa kumpi vaikuttaisi paremmalta lähtökohdalta? En hae ihan viimeisen päälle optimoitua, vaan vakiota hauskempaa putkea. Sen verta omaa kokemusta on krosseista, että kikkaputket ovat olleet lihavampia kammiosta ja jyrkemmällä päätykartiolla. Ja jos menee pahasti kasaan, niin ei kulje.. Mutta entäs jos on suurempi tilavuus, mutta loiva kartio tai vastaavasti pienempi tilavuus ja jyrkempi kartio. Entäs lievästi muutettuna? Kuitenkin joutuu palapelejä harrastamaan, että sen saa istumaan, niin mikä olisi hyvä muokkaussuunta? Ihan alusta asti en viitsi alkaa kuitenkaan askartelemaan..

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

12.4.2012 23:01

Jos osaat säätää variaattorin(edellyttäen että kiinankootteriisi löytyy variin osia) niin silloin on sama ottaa mahdollisimman tehokas putki vääntöalueen laajuudesta välittämättä, jotka on niitä paksuimpia ja yleensä lyhyitäkin, varustettuna jyrkillä kartioilla. Ihan lyhyttä ei kuitenkaan kannata ottaa kun voi olla että on liika yläkiertonen. N. 70-80cm päästä päähän mitattuna(änkkää lukuunottamatta) vois olla aika hyvä karkea arvio, ja paksuimman kohdan mitaksi joku 9-10cm. Kokemus perustuu kyllä vakiopyttyyn mutta sitä airsalin sylkkää ajatellen kuitenkin vähän muokkasin noita veikkauksia kireämpään( :lol: ) suuntaan.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

12.4.2012 23:32

Gasketin tapauksessa. Jos viitsimistä ei ole niin sillon kannattaa unohtaa koko juttu. Jos crossien putkia testailee niin suurimmat järkevät modaukset on juuri senverran mitä vaaditaan runkoon istuttamiseksi. Jos enempi rupeaa väsäämään niin sama tehdä koko putki alusta asti. Kun painepesuri löytyy talosta niin putkia saa tehtyä putki per ilta (about 4 tuntia / kipale) tahdilla sitten kun homma luonnistuu. Voisi kait enemmänkin satuilla mutta kun ei viitsi...

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

13.4.2012 9:02

Palezulle kiitokset. Juuri tuon tapaisia vinkkejä kaipailen. Täytynee mittailla muutamia krossien putkia. Sen verta löysin, että 60kx pyörii jotain 12 krpm ja tuo airsali kai jonnekkin 9-11 krpm. Tuo voisi olla ihan hyvä lähtökohta. Variaattorien kanssa en ole kyllä pelannut kuin kelkoissa, mutta tuskin tuo on probleema.

Betaversio ei viitsi satuilla, mutta saa kuitenkin leukojaan louskutettua kappaleen verran sanomatta mitään.

Mitä itse nelitahtisten kanssa pelannut, niin jos tietää kannen rakenteen ja litratehot, niin aika tarkkaan pystyy arvaamaan ajoitukset ja mitoitukset. Loppu on sitten hieromista. Usein tuo kokemukseen perustuva sivistynyt arvaus on laskuritulostakin parempi, etenkään jos ei mallinneta sitten koko moottoria. Vastaavan tyyppistä analogiaa hain nyt 2-tahtiin. En ole itse niin hyvin perillä, että pystyisin moista sivistynyttä arvausta aiheesta tekemään, joten kyselen näiden kanssa pelanneilta. Mitä järkeä tehdä summassa repullista putkia ja toivoa, että joku toimii.. Jos tosi hyvä malli löytyy, niin tehdään vaikka billetistä :lol:

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

13.4.2012 21:53

Nalle Puch kirjoitti:
P U C H kirjoitti:Saikos tuon perä pillin pistää viimesen kartion ( vastakartioko se oli ?) puoleen väliin ?
Loppupilli väärässä paikassa sotkee putken toiminnan ja pilliä ei gurujen oppien mukaan kannata missään tapauksessa laittaa vastakartion puoliväliin. Sen voi kuitenkin laittaa turvallisesti ainakin keskelle keskilieriötä (se tasapaksu osa). Tarkempia perusteluita en muista enkä tapani mukaan jaksa miettiäkään.


Kupletin juoni on siinä ettei pilliä eli bleediä panna sellaiseen kohtaan missä paineaalto on voimakkaimmillaan. Ja putkessa se on kaikkein suurin juuri siellä jossain vastakartion puolivälin tienoilla. Pienin se on taas siellä missä putki on paksuimmillaan, eli keskilieriön puolivälin tienoilla.

En oo ikinä kokeillu, mutta epäilisin että bleedi voisi olla myös diffissä ilman kovin suurta penaltya.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

14.4.2012 9:32

miten olette toteuttaneet alkukäyrän teon yamaha dt50 mopos, ajattelin et jos tekis alakauttasen mutta se alkukäyrä arveluttaa :s

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

14.4.2012 11:03

almari kirjoitti:miten olette toteuttaneet alkukäyrän teon yamaha dt50 mopos, ajattelin et jos tekis alakauttasen mutta se alkukäyrä arveluttaa :s

Ihan samalla tavalla kuin paisarinkin. Joko peltisuikaleista maggiliimalla putki kasaan, tai sitten hydroformaamalla. Edellisellä sivulla itseasiassa on jopa kuvaa hydroformauksella tehdystä uusenskan pakarista (olisko jopa dt50, en muista). Ei se niin vaikeaa ole jos on välineet millä tehdä. Kohtalaisen hyvä hitsari täytyy kyllä olla jos aikoo saada siistiä jälkeä.
Gasket kirjoitti: Mitä järkeä tehdä summassa repullista putkia ja toivoa, että joku toimii..

No ihan samalla tavalla sä otat summassa muutaman crossinputken ja toivot että joku niistä toimii. It meiks no differens...

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

14.4.2012 12:52

Jos laittaisin loppupillin keskelle keskilieriötä, voiko käyttää samaa loppupillin kokoa, mitä käytettäisiin jos loppupilli sijoitettaisiin putken loppupäähän?

Ite voisin tollasta koittaa joskus, tonhan pitäisi myös ääniäkin vaimentaa verrattuna perinteiseen pakoputkeen?

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

14.4.2012 20:20

Itse käytin samaa ja hyvin toimii. Äänet eivät omasta mielestä ole merkittävästi normaalia ratkaisua hiljaisemmat.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

15.4.2012 10:35

Ääniin kaiketi vaikuttaa jossain määrin se, onko lähtö keskilieriön kyljessä, vai onko kyseessä sisäänvedetty peräpilli. Sisäänvedetty lienee hiljaisempi, ja ainakin oman kokemuksen mukaan leikkaa äänitasoja ihan kivasti.
Jos äänten pienennys on tavoitteena, kannattaa harkita myös sitä että sisäänvedetyn pillin pää on tukossa, ja kaasut pääsee putkeen runsaan rei'ityksen (tai pitkittäisurien) läpi.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

3.5.2012 17:53

Palezu kirjoitti:Jos osaat säätää variaattorin(edellyttäen että kiinankootteriisi löytyy variin osia) niin silloin on sama ottaa mahdollisimman tehokas putki vääntöalueen laajuudesta välittämättä, jotka on niitä paksuimpia ja yleensä lyhyitäkin, varustettuna jyrkillä kartioilla. Ihan lyhyttä ei kuitenkaan kannata ottaa kun voi olla että on liika yläkiertonen. N. 70-80cm päästä päähän mitattuna(änkkää lukuunottamatta) vois olla aika hyvä karkea arvio, ja paksuimman kohdan mitaksi joku 9-10cm. Kokemus perustuu kyllä vakiopyttyyn mutta sitä airsalin sylkkää ajatellen kuitenkin vähän muokkasin noita veikkauksia kireämpään( :lol: ) suuntaan.


60 kx:n putki omaa sylinteriin päin 28 mm sisäreiän, loppupilli päältä 23 mm eli ehkä 19-20 mm sisältä, pituutta noin 760 mm suurinpiirtein keskilinjaa pitkin mitattuna viimeisen kartion päähän ja suurin halkaisija noin 100 mm :nörtti: Näemmä motoforcenkin jotain alumiini race-pyttyä saa aika samoihin hintoihin mitä tuon airsalin, täytyy selvitellä kumman ottaisi..

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

3.5.2012 22:35

Nyt on tämän vuoden aikana tullu väkerrettyä pari putkea, mutta ei noista vielä ole mitään tullut...

Eka putki:
Kuva

Toinen:
Kuva

Kolmas:
Kuva

Kuva

Neljäs:
Kuva

Kuva

Sanokaas mielipiteitä!

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

3.5.2012 23:24

Ihan kivan näkösiä mutta ainakin peräpillin tekoon voisit käyttää vähän enemmän vaivaa :D Mutta miten pelaa nuo?

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

4.5.2012 7:06

Kaikki ovat pelanneet ihmeen hyvin, itsekkin olen yllättynyt, skobaan tarvitsisin vaan kevyempiä rullia, niin pääsis huippuja temmimään.