Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

2.12.2008 17:35

Rivan lämpölaajenemisesta tulisi varmasti ylitsepääsemättömiä ongelmia. Ripa kun on ongelmallinen jo "oikein" tehtynäkin, eli paikalleenvalettuna. Normitunarille lienee parempi pysyä yksiaukkoisessa paossa, tai sitten tekee siitä kolmiosaisen, eli boostit yläkulmiin :roll:

Ja onhan niitä tehty ihan kivoja laitteita ihan vain yhdelläkin paolla. Vrt, jotku Kreidlerit, 20hp 50cc koneesta :P

2.12.2008 18:34

Oisko kellään lähettää Gordon P. Blairin "Design and Simulation of Two-Stroke Engines" ja "The Basic Design of Two Stroke Engines" kirjoja? Ei löydy viritetyn filuarkistosta, thepiratebay.orgista eikä DC++:lla hakemalla..

Jos joku viittis lähettää mulle / upata nettiin ja laittaa linkin mulla niin olisin tosi kiitollinen.

Nimim. "Tiittanen luettu monta kertaa läpi ja Belliäkin jonku verran".

2.12.2008 18:57

Oon laittanu jälkimmäisen megaupitukseen joskus. Sen pitäisi olla siellä filuarkistossakin....


Ja siellähän se onkin! :D

Eki1 sen on jostain pöllinyt. Pitäis itellekki ottaa kirjanlukemisputki nyt taas. :roll:

2.12.2008 19:15

Kiitän.

Oon sokia..

2.12.2008 20:46

Tässä löytyisi Blairin - Design and Simulation of two stroke engines.

3.12.2008 17:43

PoikaneV kirjoitti:Kiitän.

Mutta en kyllä tiedä tulenko tuolla tekemään paljoakaan kun on näemmä kaikkia simulaatioasioita sisältävä kirja, mutta pitää kattoa mitä kirja pitää sisällään. Tulevaisuudessa voi olla ehkä enemmänkin hyötyä, vaikka luulenkin että tuossa "The Basic Design of Two Stroke Engines" kirjassa on jo ihan tarpeeksi työsarkaa opittavaksi tämmösellä perus autotallitu(u)narille.

Kuinkahan paljon veikkaisitte nopeutta saavan irti mäntäohjatuksi muutetusta 50cc vanhanvalusesta plususta, jossa huuhtelut hiekkapuhalletaan, muut kanavat ja aukot suunnitellaan ja toteutetaan huuhteluiden virtauvuuden mukaan (aika-aloilla selvitetty huuhteluiden huippukierrokset, muutenkin aika-aloilla pelaillaan aukkoja suunnitellessa), blairexcelillä mitoitetulla putkella, joka suunniteltu pytyn kanavia ja aukkoja silmällä pitäen, uudenmallisella kannella 0,5mm paljealueen välyksellä ja 18mm - 20mm kaasarilla?

Kaasari ja sytytysennakko säädetään tietysti tiptop kuntoon, ilmanputsariksi tulee luultavasti Pipercross.

3.12.2008 23:29

Noo, riippuu kuka tekee, mitä ja miten. Huuhtelut voi tehdä ja suunnata niin kovin monella tavalla, samoin putki-exceliin voi syöttää monenlaista arvoa. Ja viime kädessä tekninen toteutus sanelee aika paljon.
Mutta jos tekeminen on edes jokseenkin säädyllistä tasoa, pitäs satkun olla löysässä, 110 täysin mahdollisuuksien rajoissa, ja siitä ylöspäin sitten voi alkaa vaatia että ne hommat alkaa oikeesti olla edes sinnepäin.

PoikaneV kirjoitti:Kuinkahan paljon veikkaisitte nopeutta saavan irti mäntäohjatuksi muutetusta 50cc vanhanvalusesta plususta...

4.12.2008 16:51

Mutta tarkoitinkin että huuhteluille ei tehdä kuin hiekkapuhallus, tuo oli jo tiedossa että 110 km/h -> on hyvillä työstövälineillä ja tarvittavalla tietotaidolla mahdollisuuksien rajoissa.

Eli esitämpä kysymykseni uusiksi: Paljonko on mahdollista saada nopeutta irti mäntäohjatuksi muutetusta 50cc vanhanvalusesta plususta, jossa huuhtelut vain hiekkapuhalletaan (eli huuhtelut jäävät pullonkaulaksi muun sylinterin muokkauksia tehdessä) + sylinterille mitoitetaan putki blairexcelillä? (muuttujat valittu sylinteriä ja muuta kokoonpanoa silmällä pitäen.)

4.12.2008 18:21

no luulen että putken saat monesti tehdä uusiks varsinkin jos et ennen putkia oo tehny , nimittäin ne meenaa aina jäähä liian tehottomiks tai jotain :|

4.12.2008 18:27

Veli-Vihannes kirjoitti:Valurautasylintereistä kun voi täyttöhitsata kiinnileikkaamisen jälkiä(jonka jälkeen pytty poraukseen) ettei sylinteriä tarvitse putkittaa, niin voisiko esim pakoaukon välirivan leikata raakatyöstönä valuraudasta ja hitsata aukon suulle kiinni, jonka jälkeen pytty poraukseen? Vaikeaahan se tulisi olemaan, mutta kyllähän se hieman säästäisi männänrenkaita ja männänhelmaa(varsinkin jos mäntään tekisi tarvittavat jäähdytysaukot).

Eiköhän tuon valmistus onnistu, jos ei ajatella sen rivan lämpölaajenemista. Itsekin olen kerran madaltanut pakoaukkoa täyttöhitsaamalla.

4.12.2008 20:27

Mutta miten sen lämpölaajeneminen käytännössä haittaisi kanavan/pytyn toimivuutta? Ripahan kuumenee suhteellisen nopeasti vaikka männässä jäähdytysaukkoja olisikin, mutta en silti näy kovin suuria ongelmia jos ripa olisi itsekin valurautaa ja sen kiinnityksen jälkeen pytty olisi porattu ja pakoaukko viimeistelty(lue=pyöristykset tms). Valaiskaa tyhmempää?

4.12.2008 20:42

öö enpä mä muuta taija keksiä ku että se lisäaine millä se ripa on siihen hitsattu , niin se lisäaine on sen verran erillaista että lämpölaajenee erilailla , mutta eikös olis järkevää pitää pakoaukko leveydeltään ihan vakiona ja tekis sivuille ne kahet aukot jos siinä vaan mitään järkeä tehojen kannalta ois

5.12.2008 12:13

No tuskin ne huuhtelut nyt varsinaiseksi pullonkaulaksi jää, erityisesti 50 cc sylinterillä. Kannattaa muistaa, taas kerran, että tuossa munkin 120+ kmh setissä oli vanhanvaluset koskemattomat huuhtelut.

Ennemminkin pullonkaulaksi voi tulla blairin kaavoilla mitoitetun putken "jäykkyys". Se joko sopii tai sitten ei. Tai sitten muiden kanavien osaamaton viilaus, tms. Niin ja kansihan pitäisi kyllä laittaa.

Muutetaan sitten lausuntoa niin että satku pitäs kyllä irrota melko kivuttomasti, ja 110 ei pitäs olla mikään mahdottomuus. Pitäs ja pitäs.

PoikaneV kirjoitti:Eli esitämpä kysymykseni uusiksi: Paljonko on mahdollista saada nopeutta irti mäntäohjatuksi muutetusta 50cc vanhanvalusesta plususta, jossa huuhtelut vain hiekkapuhalletaan (eli huuhtelut jäävät pullonkaulaksi muun sylinterin muokkauksia tehdessä) + sylinterille mitoitetaan putki blairexcelillä? (muuttujat valittu sylinteriä ja muuta kokoonpanoa silmällä pitäen.)

5.12.2008 13:34

julpero kirjoitti:öö enpä mä muuta taija keksiä ku että se lisäaine millä se ripa on siihen hitsattu , niin se lisäaine on sen verran erillaista että lämpölaajenee erilailla , mutta eikös olis järkevää pitää pakoaukko leveydeltään ihan vakiona ja tekis sivuille ne kahet aukot jos siinä vaan mitään järkeä tehojen kannalta ois

Se ripahan hitsattas varmaan valurautapuikolla. Ei siitä tietääkseni mitään lisäaineita jää. (Ei ainakaan ittellä oo jääny) Mielestäni on kyllä helpompaa hitsata pakoaukon keskelle ripa kuin alkaa porailemaan reikiä sylinteriin. Ja ei tuon pakoaukon välirivan lämpölaajeneminenkaan ole ylitsepääsemätön ongelma jos sen kevennys on onnistunut.

7.12.2008 2:43

Sarvi-Perkele kirjoitti:No tuskin ne huuhtelut nyt varsinaiseksi pullonkaulaksi jää, erityisesti 50 cc sylinterillä. Kannattaa muistaa, taas kerran, että tuossa munkin 120+ kmh setissä oli vanhanvaluset koskemattomat huuhtelut.

Ennemminkin pullonkaulaksi voi tulla blairin kaavoilla mitoitetun putken "jäykkyys". Se joko sopii tai sitten ei. Tai sitten muiden kanavien osaamaton viilaus, tms. Niin ja kansihan pitäisi kyllä laittaa.

Muutetaan sitten lausuntoa niin että satku pitäs kyllä irrota melko kivuttomasti, ja 110 ei pitäs olla mikään mahdottomuus. Pitäs ja pitäs.

Kanneksi tulee uudenmallin kansi 0,5mm squish bandin välyksellä (tuleekohan liikaa puristuksia tommosella 90 km/h -> vekottimelle?) ja kaasarisetiksi tod. 20mm Mikuni + vaahtomuoviputsari.

90 km/h asetan nyt ensisijaiseksi tavoitteeksi, tämäkun on vasta ensimmäinen viilaukseni/putken tekoni. Kyllä tässä vekottimessa ainakin kansi, kaasari, kampikammio (kokeillaan eri kokosilla täytepaloilla) ja sytytys on kunnossa ja sylinteri ja putkikin toivottavasti. Pytyn ja putken toteutukseen ammennan tietoni tältä foorumilta, PV-Foorumilta ja Viritetty.comista, mese ja irc keskusteluista sekä Tiittasen, Blairin ja Jenningsin kirjasta parhaani mukaan.

P.S. Auttaako boost bottle mitään mäntäohjatussa moottorissa?