Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

22.10.2015 15:28

Jep, eli tuossa mainitsemassasi järjestyksessä tehottomimmasta tehokkaimpaan. Sport on katukäyttöön sopivaa settiä, midrace vähän kisaisempaa ja high-end sellainen joita rakennellaan lähinnä huvikseen, ei todelliseen käyttöön :D Lyhyet huoltovälit, todella korkea kulutus.

Airsali menee sporttiin mutta osaavasti viilattuna senkin voinee luokitella midrace -pytyksi. Pääsääntöisesti mitä tehokkaampi pytty sitä enemmän kiertää.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

22.10.2015 18:30

Kyllä se high endi kadulle ihan yhtä hyvin sopii kun 50cc vaikka, näin omasta mielestä :) ja viilattuna airsalin saa kyllä ns. high endiksi

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

22.10.2015 21:29

on se kyllä vähä eriasia ajaa kadulla esim 94cc full bidalot derbillä kuin 50cc derbillä :DDD ja teholuokat perustellaan litra tehon perusteella .

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

22.10.2015 21:38

jcloo kirjoitti:Kyllä se high endi kadulle ihan yhtä hyvin sopii kun 50cc vaikka, näin omasta mielestä :) ja viilattuna airsalin saa kyllä ns. high endiksi


Sopii vai? Minkäslainen high-end pyörä sulta sitten löytyy?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

23.10.2015 6:27

Joo omasta mielestä toki ei mikään katrace 100 yms. Ehkä paras vaihtoehto kadulle mutta joo itellä on viilattu airsal 80,28mm, malossin putki yms

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

23.10.2015 12:06

milläs tavalla sä luokittelet ton sun mopos nyt high endiksi :roll:

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

23.10.2015 12:49

jcloo kirjoitti:Joo omasta mielestä toki ei mikään katrace 100 yms. Ehkä paras vaihtoehto kadulle mutta joo itellä on viilattu airsal 80,28mm, malossin putki yms


Tarkoittanet 80cc? Mitäpä mahtaa olla tehoa kyseisessä laitoksessa? ;)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

23.10.2015 14:40

Juu kyllä 80cc ja en oo penkittänyt mut sillä tavalla luokittelen high-endikai kun TT husse 35mikunilla,vforceilla ja rinolla jää viivoissa :)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

23.10.2015 15:27

Viivoissa jääminen riippuu ehkä enemmän kuskista kuin laitteesta. Vähän sama homma kuin ajaisit 200kmh aika tarkkaan kotarin mittariin ja väittäisit, että Derbissäsi on ainakin 50hp.

Kokeiles vaikka GSF-dynolla ottaa lukemia? Hyvät ohjeet löytyy tietopankista.

Sitte otat tämän teholukeman ja jaat kuutiotilavuudella litroissa, eli luvulla 0.08.

Vertailun vuoksi kotarin 125SX tuottaa 320hp/litra kampuralta. (40hp/0.125l)
Aprilian 125cc RSA kisapyörä rikkoo jo 400hp/litra rajan. (54.5hp/0.125l)

Jossain noiden välissä voisi mennä se high-endin raja, mikäli nyt litratehoista halutaan puhua?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

23.10.2015 16:41

Voin viikonlopun aikana laittaa gsf dynon tänne ja tarkoitatko et high-end mopossa 40-54,5hp? 8o

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

23.10.2015 23:23

Onko kukaan tilannu ebayn 70cc halpispannua derbiin? Saitko sen käsiisi vai tuliko rahat bumerangina takaisin?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

24.10.2015 10:14

[quote][Voin viikonlopun aikana laittaa gsf dynon tänne ja tarkoitatko et high-end mopossa 40-54,5hp?/quote]

nii silloin jos siinä olisi 125cc sylinteri mutta kun sinulla on siinä derbissäs 80cc nii silloin siitä pitäs lähtee semmonen 37hp et voisit sanoo sitä hig endiks

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

24.10.2015 11:08

Ledinauha tarkoitti, että "high-end" voisi tarkoittaa 320-400hv litratehoa.
Kuten hän neuvoikin jo; vähintään 25,6hv jos 80cc moottori (jolloin litrateho 320hv), jotta sen voi laskea "high-end" moottoriksi.

Ja KTM SX125:sta (olikohan '12-->) lähtee n. 40hv kampiakselilta mitattuna (alle 3h ajettuna). Takarenkaalta ~36hv (MXA:n mittaama tulos).
-> 288hv litrateho, jos takarengastehoista puhutaan.

Sitten kun menette tietopankkiin, Rabasa/AM6 virityssylinterit artikkeliin ja katselette niitä tehokäyriä.. huomaatte, ettei useimmilla "vähän kireämmäksi" tehdyillä sylinterisarjoillakaan saavuteta edes 250hv litratehoa.
Esim. Metrakit Pro Race 70cc. 16,3hv huipputeho -> 232,8hv/litra.

Niistä "luvataan n. 20hv" jutuista ei kannata välittää.
(esim. yhden Malossin sylinterin kohdalla lukee juuri noin)

Se on jokaisen oma mielipide, miten minkäkin luokittelee.
Itseäni ei (enään) kiinnosta mitkään teholuokitukset; vaan pelkkä teho ja tehoalue, mitä se moottori pystyy tuottamaan, sekä miten se sitten soveltuu käyttötarkoitukseensa.

Useimmista 50cc teharimopoista lähtee n. 4-6hv takarenkaalta.
70cc Airsal sylinterisarjalla ja jollain turbokit tai vastaavalla putkella 8-10hv (huom. pelkkä arvio).

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

25.10.2015 2:11

Siinä Gsf dyno , tehot aikalailla samaa mk prorace 70 kanssa mutta tosiaan äänitteessä sytytys liian aikaisella (ei kiilaa tällähetkellä,en saanut ihan kohilleen) ja neula pykälän liian rikkaalla ja pääsuutin liian pieni.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

25.10.2015 11:32

Viittitkö myös vastusarvoista postata kuvaa ni ois verrannollinen muiden tulosten kanssa? :)