Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
4.3.2012 23:36
Nopeasti katottuna 4cm lyhennys nostaisi tehoaluetta ehkä 500rpm mutta sekin riippuu vaikka ja mistä. Lisäksi vaikuttaa että mistä kohtaa sitä lyhennät kun tuossa (blairexhaustilla katottuna) oletetaan että koko putki lyhenee joka kohdasta tasaisesti niin että kokonaislyhennys on 4cm. Tuo voisi kyllä olla ihan hyvä kohta lyhentää ja helppokin. Luultavasti myös tehoalue muuttuu vähän kapeammaksi samalla mutta kannattaahan tuota kokeilla.
4.3.2012 23:44
_mönkey_ kirjoitti:Ei nyt ole DIY- putki mutta ajattelin tämän olevan sopiva paikka kysyä: Kuinka hyvin huomaa pituuserot putkessa? Olisi tuollainen Technigasin Next-R, josta haluaisin hieman siirtää tehoaluetta ylemmäs. Tuossa paisaria ennen on tuollainen keskilieriö tjsp. ja ajattelin sitä lyhentää. Kysymys onkin, minkälaisilla lyhennyksillä saisin tuloksia aikaiseksi? Miltäs kuullostaa ~4cm lyhennys
Kannattaa hakea autotarvike tms liikkeestä lämmöneristysteippiä, sitä samaa millä turbomiehet eristää pakosarjoja. Sillä käärit puken ympäri ja testaat tuliko teholisää. Kannattaa mieluusti ottaa jotain kiihdytysaikamittausta, 1/8 mailin aikaa tms ja testata saako kierroksia nostamalla ihan oikeesti mitattavissa olevaa suorituskykyä (muullahan ei ole mitään väliä).
6.3.2012 10:19
Eihän se varsinaisesti teippiä oo, vaan semmosta käärettä. Sitä saa jopa Biltsusta:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... are-79450/Ite oon käyttäny joskus myös suikaleiksi leikeltyä sammutuspeitettä. Se vaan tuppaa purkaantumaan reunoistaan ilkeesti.
9.3.2012 1:29
Alakauttasta putkea tekemässä. On varmaan ihan ok laittaa pieni mutka diffuuserin ekaan osaan? Alkukäyrässä riittäis pituus tällai paremmin. Vai onko parempi vaan koittaa saada tarvittava mutka tehtyä alkukäyrällä?
9.3.2012 11:15
kiroileva_fossiili kirjoitti:Alakauttasta putkea tekemässä. On varmaan ihan ok laittaa pieni mutka diffuuserin ekaan osaan? Alkukäyrässä riittäis pituus tällai paremmin. Vai onko parempi vaan koittaa saada tarvittava mutka tehtyä alkukäyrällä?
Anna mennä vaan.
21.3.2012 23:20
Viitsisikö joku hiukan neuvoa, että pääsisin itsekkin alkuun putken teossa.
Putki olisi siis tulossa tunan viilatulle pytylle.
Pakoaukon keskimääräinen halkaisija
En saa millään päähän mistä tähän saadaan arvo. Tarkoittaako se koko pakoaukon pinta-alaa vai pelkkää röörin halkaisijan pinta alaa ja pytyn sisä vai ulkopuolelta ?
Mitä olisitte mieltä.
- Maksimi tehon kierrosluvusta. Eli kun ei satu dynoa olemaan, niin paljonka tuommonen milli sinne milli tänne viilattu noin suurin piirtein kiertää. Itselläni mutu arviona olisi joku 8500.
- Entä tavoiteltu teho ? siihen olin ajatellut 3 heppaa.
Mitenkäs nuo kertoimet eli voinko pistää ne maksimi arvolla. koska eikös juuri niillä vaikuteta putken luonteeseen. Tarkotus olisi putkesta tehdä ylätehonen. Vai pitääisikö näisäkin ottaa huomoon, että ei ole kyse yli 10000 tuhatta kiertävästä vehkeestä. Jos kuitenkin maksimi tehon kierroslukuna pidetäään 8500 niin, eikos nämä siinä tapauksessa sais olla lähellä maksimi arvoa ?
Varmasti jollekkin herää kysymys mitä järkeä on tunaan lähteä tuommosta pyöräyttäämään, kun olisi metrakin. Mutta ajatuksena kävi että jos edes muutaman kilometrin saisi lisää kuin muflerista niin kelpais minulle. Näihin kun joku viitsi vastata niin kiitoksia kovasti jo etukäteen.
22.3.2012 16:38
Jahas, onnea projektiin, sitä tarvitaan... varmaan kannattaa motowikistä vilkaista pakarinteko-ohje... ja eikös siihen toosaan voi yksinkertaisesti laittaa sitä halkaisijaa mikä on laipalla? Laittaa sitten ykkösen alkuputken kertoimeksi niin homma on sillä selvä.
Kait kierrosluvun voi mitata. Tai sitten laskea välityssuhteista ja siitä mitä se rakkine tällä hetkellä kulkee (onnistuu peruskoulumatikalla). se on kuitenkin kohtalaisen varmaa että ei se vakiopyttytuna mitään 8500rpm ota huipputehonkiekoiksi. Maksimitehot voi laittaa johonkin luokkaa 4-5hp, säätää hiukan sen mukaan että ei tuu mitään 1300mm pitkää putkea vaan vähän maltillisemman pituinen.
Kertoimiksi saattaa olla järkevää heittää jotain yläpäästä, hiukan alle kolmonen paksuudeksi. Jos laittaa pieniä kertoimia niin se putki on niin luikero ettei auta mitään. Kuitenkin sillai ettei tuu mitään yli 60-65mm paksua putkea.
Joskus suunnittelin jonku putken jollekin vakiopyttytunalle, sen mitat saattaa olla photobucketissa. Aika monta jossia mutta sitäkin voi vilkaista. Ne photobuketin mitat saattaa olla lähellä sitä putkea minkä teen tuohon projektimopediin... siinä on suht samanlainen pytty mitä sulla
22.3.2012 22:23
Mittaa pakoaukon asteet, muistaakseni 180 asteiselle joku 8000 oli suurinpiirtein parhaan tehon kierrosluku, toki riippuu muustakin mutta näin karkeasti ottaen. Skootteriinikin tuli täydellinen putki 8000 kierroksille mitoitettuna ja asteet oli 180. Tehotavoitteen säädät blairexhaustilla siten että bmep on jotain 6-7 bar ja kaasujen lämpötila lähellä sitä 470-490. Keskiosan kerroin taitaa olla se mikä niistä vaikuttaa eniten ja komppaan kans tuota vähän alle kolmosta. Niillä pienimmillä arvoilla tulee sellaisia että moottori vääntää tasaisesti mutta mitään kunnollista tehopiikkiä ei oikein tunnu. Kolmosen arvolla omasta putkestani tuli kyllä melko piikikkään tuntoinen
, mutta paperille laitettuna hyvä veto alkoi jo 2000rpm ennen suunniteltua huipputehoa ja jatkui yli 9000rpm ja cdi rajoitin olisi ottanut vastaan 9500.
23.3.2012 0:26
Motowikiä olenkin jo tutkaillu ja muutama paperi löytyy muistiinpanojakin aiheesta.
Asteet täytyykin katsoa jahka saan koneen kasaan ja ne huiputkin pitäisi sitten ottaa gps, että saadaan se maksimitehon arvo kutakuinkin oikeaks. Muutenkin pitäis viellä ''vähän'' perehtyä lisää tähän putken tekoon. Varmaan saa alussa kokeilla tehdä samantien 2-3 putkea eri arvoilla, jos sattuu että ensimmäinen ei toimikkaan halutulla tavalla
25.3.2012 22:10
Pientä harrastus toimintaa:
E: Niin ja meikäläisen rakenteluita voi seurailla PV-Foorumin puolella ja tuola allekirjoituksen linkin takaa löytyy kuvia jos kiinnostaa.
29.3.2012 7:46
Valmistusteknisesti varsin asiallisen näköinen tuubi!
29.3.2012 16:25
Sarvi-Perkele kirjoitti:Valmistusteknisesti varsin asiallisen näköinen tuubi!
Kiitosta vaan, aina lämmittää saada positiivinen kommentti alan asiantuntijalta..
Kyllä noita koitellaan tehdä jota kuinkin siististi. Ei ole vielä testattu, mutta kyllä sekin aika tulee. Kovasti huvittaisi tehdä nippu putkia eri mitoilla ja päästä vetämään ihan Dyno käyrää jonnekin..
Tällä seudulla vaan noita pyörä penkkejä ei tunnu olevan.
7.4.2012 16:30
Betaversiolle kysymys tai saahan tähän muutkin vastata.
Tämän näköinen harjan varsiko siitä pitäisi tulla ?
Volume, cc: 53
Rpm: 6500
Exhaust duration, degrees: 152
Desired power, hp: 5
Exhaust channel length, mm: 31
Init pipe diam coef k1 (1,05..1,125): 1,00
Mid section coef k2 (2,125..3,25): 2,40
Tail pipe diam coef (0,6..0,7): 0,65
Horn coef (1,25..2,00): 1,45
Exhaust port equal diam, mm: 24,00
Resulting values:
Bmep, bar: 6,62
Exhaust gas temperature, C: 463,52
Wave speed, m/s: 544,00
Tuned length, mm: 1059,68
Dimensions of pipe to be fabricated:
Lengths: Diams:
L1 75,0 D1 24,0
L2 291,4 D2 33,1
L3 193,9 D3 47,0
L4 97,5 D4 57,6
L5 116,6 D5 57,6
L6 254,3 D6 15,6
L7 254,3 D7 15,6
Pipe length: 1028,7
Total length: 1059,68
Muutama mitta pitää viellä tarkistaa, mutta suunnilleen tuommonen siitä tulisi
Saikos tuon perä pillin pistää viimesen kartion ( vastakartioko se oli ?) puoleen väliin ?
E: Kuvaa ens saanu näkymään, mutta galleriasta löytyy.
7.4.2012 17:08
Pituus on kait ainakin vähän sinnepäin, johonkin 6000-7000rpm:lle taitaa osua tuolla pituudella, mikä on ihan jees. Pakoaukkoa lienee viilattu (paon vakiohalkaisija 20mm), ja jos on niin miksi pakoajoitus on noin pieni? Toiseksi, tuleeko mopoon tehomäntä (huuhteluiden kohdalla lovet)?
Ainut isompi muutos mitä tekisin on hieman isompi keskilieriön kerroin (mid sect. coeff).
7.4.2012 17:41
Asteet täytyy tarkistaa sekä tuo kierrosluku, kunhan saan koneen läjään.
Pytty on saanut viilla paosta ja imusta niin että on portaatoon mufflerille sekä 18 lortolle.
Pytyn tuun korottamaan, että saan huuhtelut täysin auki ja sen jälkeen täytynee katsoa jääkö männän helma imuakon eteen häiritsemään, kun mäntä on ykk. ja näyttää vinkua jos näin käy.