Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

2.11.2008 17:48

kossusukka kirjoitti:Te, ketkä olette "mopojanne" dynottaneet, oletteko koittaneet miten tarkka tuo GSF Dyno on?
Kiinnostaisi vähän tietää tuon softan ja "dynotus"tekniikan tarkkuus, tietysti olettaen, että softaan syötetään tasantarkkaan oikeat arvot. Kätevästihän tuolla näkee virityksen onnistumisen, mutta kun näyttää tehonkin raportoivan.

Siihen teholukemaan ei kannata tuijottaa, vaan ennemmin kannattaa ohjelmalla seurata kiihtyvyyskäyriä. Koska impulssit tallennetaan äänitiedostoksi on tuo mittauksena ihan riittävän tarkka. Äänidata kun on itsessään jo aikajana. Niin ja sillä mikrofonimittauksella ei tee sitten mitään. Ehdottomasti aidolta anturilta signaalit. GSF-dynoa saa käytettyä jopa ihan inertiamittauksessakin, jos penkin oikein haluaa tehdä. Impulssit otetaan tietty dynorullalta, kuten aidoissakin ja rullan inertia tulee tietenkin antaa. http://img75.imageshack.us/my.php?image=sssmage1op8.jpg

Kaikenkaikkiaan sanoisin, että ei pärjää tehdastekoiselle, kun muutoinkin saa kerättyä dataa ainoastaan 2:lta anturilta, joista toisen varastaa kierroslukumittaus ja toinekin on oltava joko renkaan kierrosnopeuksia mittaava tai sitten dynorullan kierroksia. Seossuhdetta yms, muista antureista ei dataa talteen samanaikaisesti saa, mutta ilmaiseksi ohjelmaksi sen verran hyvä, että paljon parempi vertailtaessa muutoksia, kuin perstuntumamittaus. Kunhan siis nyt ei aleta niiden ohjelman antamien teholukemien kanssa vouhottamaan, vaan keskitytään vain siihen aika / nopeus taulukkoon.

2.11.2008 17:54

Tottakaihan käytetään omia sensoreita, mikrofonin kauttahan tulee järkyttävät häiriöt. Itsehän juuri tarkoitus olisi käyttää tuota, että näkisi kierroskäppyrät. Kierroksista toinen data ja juuri kuten mainitsit, toinen renkaalta. Saa tietää riittävästi virityksen vaikutuksista ja osaisi suunnitella korjauksia tehokuoppien kohdille. Mukavempi kun tietää vähän, milläkierroksilla löytyy kuopat. Muuten vain tuli mieleen tuo tehoarvion paikkansapitävyys.
Viimeksi muokannut kossusukka päivämäärä 4.11.2008 21:33, muokattu yhteensä 1 kerran

4.11.2008 16:57

Viitsisikö joku valottaa tota GSF dynoa vähän tarkemmin?

4.11.2008 21:19

rossipoika kirjoitti:Viitsisikö joku valottaa tota GSF dynoa vähän tarkemmin?

Sivun yläreunassahan on linkki tuota dynoa koskien. http://land.heim.at/pampa/252319/tmt/gsf_dyno.html

Lisäksi isot pojat on aika paljon kirjoitellut asiasta tähän topikkiin. Kannattaa lukaista.

14.11.2008 1:26

Oliskohan tämmönen työkalu omiaan squish clearancen mittaukseen:
-> http://www.biltema.fi/ ja tuotenumero 16859

Mihin tuo työkalu on muuten alunperin tarkoitettu, kun en oikein ymmärrä. :P

14.11.2008 10:50

Enpä kyllä keksi että miten tuolla voisi squishivälyksiä mittailla :roll:

Eikös se klassinen tinalanka ole se millä mittailla?

14.11.2008 16:04

Sinappisilli kirjoitti:Oliskohan tämmönen työkalu omiaan squish clearancen mittaukseen:
-> http://www.biltema.fi/ ja tuotenumero 16859
Mihin tuo työkalu on muuten alunperin tarkoitettu, kun en oikein ymmärrä. :P

Ei sovellu squishille. Tuo on tulpan kärkivälin mittaamiseen tarkoitettu. Siinä on myös työkalu, jolla sivuelektrodia voi taivuttaa ja siten säätää tulpan kärkiväli oikeaksi.

14.11.2008 16:17

Betaversio kirjoitti:Enpä kyllä keksi että miten tuolla voisi squishivälyksiä mittailla :roll:

Eikös se klassinen tinalanka ole se millä mittailla?

Tjaa tjaa, ajattelin että tuon "neulan" voisi ujuttaa tulpan reiästä sisään ja sitten kokeilla eri paksuisilla neuloilla kokeilla mikä on paljealueen välys.

Mutta taitaa olla kyllä paras tapa tuo tinalangalla mittaaminen. En ollut ennen kuullutkaan tuosta tinalanka tavasta, mikä ei ole kyllä mikään ihme kun en ole kuin viime kesän ja tämän syksyn pyörinyt täällä mopofoorumeilla ja lueskellut aina välillä Tiittasasta ja Belliä. :x

21.11.2008 0:06

Pitäisi saada jonkinlaiset vahvemman kampiakselin laakeris suzuki s1 moottoriin. Miltä valmistajalta löytyisi?

21.11.2008 0:31

Laita koyon valmistamat. Enpä tosin usko että mitkään pikkuvirit kuten malossit yms sellasia vaatii. :roll:

21.11.2008 8:15

Koyo tai SFK on hyvä merkki. Valitset vain oiekalla välyksellä normilaakerit niin varmasti kestää.

21.11.2008 16:18

No vajaan vuoden kesti mulla koyot malossin kanssa...

22.11.2008 10:11

a-ku kirjoitti:No vajaan vuoden kesti mulla koyot malossin kanssa...


Ei oo tainnu olla kaikki kohillaan, jos ei edes vuotta kestäny.

2.12.2008 16:00

Jospa siinä nimenomaan OLI kaikki kohillaan...?

//Jeba kirjoitti:Ei oo tainnu olla kaikki kohillaan, jos ei edes vuotta kestäny.

2.12.2008 16:42

Ei ne laakeritkaan mahotonta voimaa montaa vuotta kestä. ;)


Valurautasylintereistä kun voi täyttöhitsata kiinnileikkaamisen jälkiä(jonka jälkeen pytty poraukseen) ettei sylinteriä tarvitse putkittaa, niin voisiko esim pakoaukon välirivan leikata raakatyöstönä valuraudasta ja hitsata aukon suulle kiinni, jonka jälkeen pytty poraukseen? Vaikeaahan se tulisi olemaan, mutta kyllähän se hieman säästäisi männänrenkaita ja männänhelmaa(varsinkin jos mäntään tekisi tarvittavat jäähdytysaukot).