Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Suutinkeskustelu

2.10.2017 22:06

Riejunvirittäjä15 kirjoitti:Pistin vakioilmanputsarin tilalle pipercrossin ja sen jälkeen on toiminu huonosti.
Tästä syystä yleensä foorumilla mainitaan, että koneen ilmanoton peukalointi (mahdollista kuristuslevyn poistamista lukuunottamatta) ei kannata ennen isompia virejä. Yksi virheolettama on, että putsarin kuvitellaan tuovan lisätehoa täysin tyhjästä. Jos tämä pitäisi paikkansa, ei mopoa tarvitsisi koskaan tankata.

Virittämisessä yleensäkin kannattaisi keskittyä pullonkaulojen etsimiseen. Kokoonpanosta löytyy aina joku osa, joka rajoittaa viivan alle jäävää voimaa, tuttavallisemmin tehoa ja vääntöä. Perusajatuksena on saada mahdollisimman paljon syttymiskelpoista seosta virtaamaan sylinterin läpi mahdollisimman pienessä aikayksikössä. Tätä virtausta hidastavat erilaiset vastusvoimat alkaen liikkuvien osien välisestä kitkasta päättyen aina pakoputken loppupäässä liikkuviin heijasteaaltoihin. Viritystä tehdessä kannattaisikin miettiä, mikä osa kokoonpanosta rajoittaa tällä hetkellä tavoitteeseen pääsyä? 50cc palotilaan ei vapaasti hengittävässä koneessa juuri yli puolta desiä saada seosta painettua, vaikka putsaria ei olisi lainkaan.

Kaasuttimen kannalta ilmansaannin parantumisella on kuitenkin paljonkin merkitystä, koska imuvastuksen pienentyessä palamatonta seosta pääsee virtaamaan entistäkin enemmän moottorin läpi pakoputkeen. Ilmamäärän kasvaessa suuttimen poikkipinta-ala ei enää riitä polttoaineen syöttöön aikaikkunan pysyessä samana. Olemme siis tehneet pullonkaulan osasta, joka ei sitä aikaisemmin ollut - olettaen, että moottori oli aikaisemmin säädöissä.

Vastauksena kysymykseesi, suurenna suutinta. Parinkymmenen koon nosto on ihan tavanomaista vapariputsareiden kanssa. Tarkista myös, että imuvuotoja ei ole.

Re: Suutinkeskustelu

3.10.2017 22:20

Malagutisti kirjoitti:Signaturessasi lukee lopputulos.

No voi perkele. EI oo varaa eikä taitoa vaihtaa sitä isompaan :(

Re: Suutinkeskustelu

3.10.2017 23:06

Boxas kirjoitti:
Malagutisti kirjoitti:Signaturessasi lukee lopputulos.

No voi perkele. EI oo varaa eikä taitoa vaihtaa sitä isompaan :(

Suuttimen vaihto on ihan simppeli, ensimmäistä kertaa jos tekee niin voi tuntua vähän hankalalle ennen kuin oikeasi vaihtaa sen. Löysäät vain imukaulan ja ilmanputsarin sen kaulan kiinnikkeet, löytyy kaasarin molemmilta puolilta (letkukiristimet ainekin minulla, pitäisi olla myös muissa) sitten kaasarista kiinni ja käännät. Kohokammion ruuvit auki (2kpl) kohokammio pois ja sit siinä näkyy heti se suutin. Iso messingin värinen ruuvi. Se pois ja sitten isompi suutin tilalle.

Re: Suutinkeskustelu

9.10.2017 14:37

No, pitääpi hankkia isompi suutin. SItten vielä vaan että minkä kokoinen olisi sopiva? Ilmeisesti joku 70 kiinni tällä hetkellä eli joku 80-90 olisi sopiva?

EDIT:
Vireistä ei tarkkaa tieota, vaikioputki taitaa olla ainakin tyhjennetty.

Re: Suutinkeskustelu

9.10.2017 16:44

Mikä pyörä sul on? Omas riejus kurittomal putkel nykyään 105 :lol:

Re: Suutinkeskustelu

9.10.2017 18:45

Derbi Senda R X-treme -04

Re: Suutinkeskustelu

14.10.2017 20:04

Mikäs nyt mahtais olla kun mopossa (rieju mrx) virinä kuriton vakioputki. Käyty 90-110 suuttimien välillä jokainen ja jokaisella suuttimella röpöttänyt puolikaasun kohdalla ja muutenkin sattuu röpöttää huippukierroksilla? Seosruuvii säädelty joka suuntaan ja ei mitään vaikutusta. Mikä suutin nyt pitäis laittaa kiinni? Vakiona suutin siis 88 :itku:

Re: Suutinkeskustelu

30.10.2017 12:15

Moi. Osaaks kukaa sanoo mikä nyt mopos vois olla vikana. Vaihdoin enoxista takas vakioputkeen, säädin kaasarin, samalla vaihdoin tulpan. Suuttimia oon testannut 90 ja 110 väliltä. Putkests on kuri irti. Mopo on 2007 rieju mrx eli se on power up (vakiona suutin 88). Mopo silti röpöttää niin hemmetisti. Onks tulpas vika? :itku:

Re: Suutinkeskustelu

30.10.2017 14:57

Paljonkohan maksaa jos huollossa käy vaihtamassa suuttimen? Motivaation ihan nollissa kun kolmen tunnin jälkeen ei ole yhtäkään ruuvia saanut auki :roll:

Re: Suutinkeskustelu

30.10.2017 20:19

Eipä se varmaa paljoa maksa. Mutta ei noin pienen ja helpon homman takia huoltoon kannata viedä.

Re: Suutinkeskustelu

30.10.2017 20:28

Tos ois video, jos ei tiiä mitä tekee.

https://www.youtube.com/watch?v=NRYBOqu8W9I

Re: Suutinkeskustelu

30.10.2017 21:23

Ei oo siitä kinni etten tiiä mitä tekis, mutta kun imukaulan ainut mutteri on sellasessa paikassa ettei sitä saa auki mitenkään ellei koko mopoa lähde purkamaan.

Re: Suutinkeskustelu

31.10.2017 15:00

Saako sen imukaulan irti.

Re: Suutinkeskustelu

31.10.2017 19:06

Miks sun nyt imukaula täytyis suuttimen vaihtoo varte ottaa irti?

Re: Suutinkeskustelu

31.10.2017 19:53

Eikö tossa jus sanottu, että kaasutin ei lähe irti imukaulasta.