Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
14.1.2012 15:13
Ensin yksi tai kaksi isoa kartiota ja siitä sitten leikkaa, kännä ja hitsaa menetelmällä mutka.
Ja 1,5mm pelti nyt taipuu ilman mankeleita, yhden putkenpätkän vaan otat ja vasaralla naputtelet.
14.1.2012 16:22
_Sylin_teri_ kirjoitti:Ensin yksi tai kaksi isoa kartiota ja siitä sitten leikkaa, kännä ja hitsaa menetelmällä mutka.
Ja 1,5mm pelti nyt taipuu ilman mankeleita, yhden putkenpätkän vaan otat ja vasaralla naputtelet.
No en kyllä itte saa kovinkaan kaunista taittelua aikaan vaikka putkea vasten teenkin... Meinaan aina menee sellaseks rumaks soikioks ja helvetin vaikee oikoo ja menee pillun päreiks...
16.1.2012 0:27
Conelayout on aika kova sana kääntyvien kartioiden tasokuvien teossa.
Alkukäyrän tekee riittävän monesta palasta siten, että minkään yksittäisen kartion kulma ei ole liian jyrkkä. Jouhevuus mielessä.
Pellin paksuus max 1mm niin pystyy helposti käsineen taittelemaan.
Aikaahan homma vie reilusti, kuten taiteen tekeminen yleensäkin.
23.1.2012 15:12
Onkos kukaan tutustunut tähän ohjelmaan tarkemmin?
http://www.buildandclick.com/html/tuned_pipe_v4.htmlEn oo saanu ilmatteks ladattua mistään, mutta nyt olis melko halvalla toi. Screenshottien perusteella parempaa blairexhaustiin verrattuna olis ainakin että toi ottaa huomioon pakoaukon muodon ja 1, 2 ja boosti huuhteluitten eriaikaisen avautumisen. En sitten tiiä, mutta jostain sellastakin luin, että ei perustuis blairin kaavoihin vaan modernimpiin, mutta tiiä sitten mitä mainospuheita olivat.
http://www.buildandclick.com/assets/ima ... screen.jpghttp://www.buildandclick.com/assets/images/2.jpghttp://www.buildandclick.com/assets/images/3.jpghttp://www.buildandclick.com/assets/images/4.jpghttp://www.buildandclick.com/assets/images/5.jpghttp://www.buildandclick.com/assets/images/screen4.jpghttp://www.buildandclick.com/assets/images/screen5.jpg
23.1.2012 17:42
Joo olishan sitä ton nyt voinut tietty itekin tesmiä. Eipähän tartte rahojansa tuhlata.
23.1.2012 21:34
Eikös tuossa ohjelmassa oo blairin kaavoihin verrattuna sellanen vissi ero, ettei käyttäjän tarvitse määrittää keskilieriön eikä peräpillin kerrointa, vaan se laskee ne niistä lisänippeleistä mitä sille syötetään? Sehän voi olla mopojonneille varsin hyödyllinen ominaisuus
24.1.2012 22:37
Haluais uskoo että joka jaksaa putken tehdä, jaksaa 3 sekuntia pohtia niiden kertoimien merkitystä...
Haiskahtaa silkalta rahastukselta Blairin kaavojen päälle, tietty voihan se toimiakki.
30.1.2012 0:42
Ymmärsinkö nyt herrain päätelmät oikein (en jaksanut tihrustaa Betan vertailukuvaa, kun ei nyt löytynyt suurennuslasia mistään) että 2 STROKE WIZARD PRO on ottavinaan huomioon huuhteluiden ajoitukset ja pakoaukon muodon, mutta antaa kuitenkin saman tuloksen kuin Blairin peruskaava?
3.2.2012 18:48
Meikän nykyinen peräpilli vakioputkessa on semmoinen 1.5cm paksu. Mitä tapahtuu kun pidän saman mittaisena, mutta paksunnan sitä vaihtamalla noin 2.0-2.5cm putkeen?
5.2.2012 17:38
Zoner v2 kirjoitti:Meikän nykyinen peräpilli vakioputkessa on semmoinen 1.5cm paksu. Mitä tapahtuu kun pidän saman mittaisena, mutta paksunnan sitä vaihtamalla noin 2.0-2.5cm putkeen?
Todnäk. ei yhtään mitään. Riippuu tosin moposta ja vakioputkesta ja kaikesta. Lähinnä isontaa ääniä.
Sen pillinhän täytyy olla oikean kokoinen, ei liian iso muttei myöskään liian pieni. Liian iso pilli aiheuttaa mm. tehohävikkiä oikean kokoiseen verrattuna. En ala kirjoittelemaan sen enempää, mutta mopojen vakioputkia ei paljon saa paranneltua pelkästään loppupilliä modaamalla. Paljon järkevämpää on antaa vakio-osien olla vakiona ja hankkia/tehdä tehari.
15mm loppupilli ei mopossa kuulosta edes mitenkään pieneltä. Loppupillin koko on karkeasti suoraan verrannollinen tehon kanssa. Esim. Honda NSR:ssä (28hp) on 20mm loppupilli (314mm^2), ja jos sulla vakiomopossa on 3hp, niin sitä vastaava loppupillin koko pitäisi olla jotain 7mm luokkaa sisähalkaisijaltaan...
päässälaskuna, ei oo ihan tarkka mut sinnepäin
5.2.2012 17:53
Juu, pidin ihan vakiona tuon putken. En jaksanut alkaa modailemaan.
4.3.2012 1:00
Tietääkö kukaan paljonko semmonen 1mm pelti yleensä maksaa rautakaupoissa? Ja saako niitä ostettua pienempinäkin palasina kerralla kuin semmosena jumalattomana levynä? Pitäs luultavasti alkaa alkukäyrä värkkäämään uusiksi putkeen mutta kun koulusta loppu 1mm pelti nii ei voi sieltä pölliä
4.3.2012 2:17
Palezu kirjoitti:Tietääkö kukaan paljonko semmonen 1mm pelti yleensä maksaa rautakaupoissa? Ja saako niitä ostettua pienempinäkin palasina kerralla kuin semmosena jumalattomana levynä? Pitäs luultavasti alkaa alkukäyrä värkkäämään uusiksi putkeen mutta kun koulusta loppu 1mm pelti nii ei voi sieltä pölliä
Jos semmonen pellinpala mahtuu pajan nurkkaan pölyttymään niin osta pois. Se ei oo kovin nopeasti pilaantuvaa tavaraa. Ite maksoin sellasesta pari neliön pellinpalasta pari kymppiä, mutta en tiedä mikä on oikea hinta. Käy hakeen jostain konepajalta ja kerro mihin tarttet
4.3.2012 23:12
Ei nyt ole DIY- putki mutta ajattelin tämän olevan sopiva paikka kysyä: Kuinka hyvin huomaa pituuserot putkessa? Olisi tuollainen Technigasin Next-R, josta haluaisin hieman siirtää tehoaluetta ylemmäs. Tuossa paisaria ennen on tuollainen keskilieriö tjsp. ja ajattelin sitä lyhentää. Kysymys onkin, minkälaisilla lyhennyksillä saisin tuloksia aikaiseksi? Miltäs kuullostaa ~4cm lyhennys?
Kuvaa vielä putkesta: