Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

3.4.2010 15:53

Täällä nyt ei näy kukaan tietävän että miten se boostpottle kannattais mitoittaa. En kyllä minäkään ole kovin syvällisesti asiaan perehtynyt, mutta:

http://www.motot.net/galleria/showphoto ... oto/389214

Tuossa on esimerkkikäyrä. Boostbottlella voisi koittaa leventää tuota tehohuippua, eli mitoittaa putelin 8500-9500rpm:lle. Se auttaisi ennenkaikkea 2-3 ja 3-4 vaihteiden vaihtotilanteessa, kun kierrokset ei tipu vielä kuitenkaan ihan varsinaiselle tehokuopalle asti. Jos sensijaan tulisi ajeltua hyvin paljon pikkuvaihteilla ja erittäin vaihtelevilla kierrosluvuilla, saattaisi olla järkevämpää mitoittaa pullo vieläkin alemmas, 7500-8000rpm:lle, varsinaisen tehokuopan kohdalle. Tässä tilanteessa huipputeho oli karkeasti 12500rpm hujakoilla, eli jos bottlen mitoituskierroksiksi laittais hatusta 0,65-0,7 * huipputehon rpm niin saattaisi mennä melko lähelle. Jos spidedcrapin mopossa (tessu) huipputehon rpm on jossain 9-10krpm huitteilla niin tuo 7krpm pullonmitoituskierrosluku oli jopa melko lähelle. Mutta ei siitä pullosta mitään hyötyä missään 3500rpm:n murinakierroksilla saa. Paitsi jos mopona sattuu olemaan se 3500cc sylinterillä oleva ykspyttynen hirmu, joka kiertää ehkä vähän vähemmän mitä puskutraktori.

Letkun paksuus: Hieman pienempi kuin kaasarin halkaisija, itse lähtisin 20mm kaasarilla kokeilemaan jollain 12-16mm letkulla. Letkun paksuudella pystyy hieman säätämään sitä, että missä suhteessa imuresonanssit ohjautuu boostbottleen ja missä suhteessa kaasuttimelle, ja sillä pystyy vaikuttamaan pullon toimintaan. En rupee arpomaan tässä että mitä aiheutuu mistäkin, en oo leikkiny asialla. Varmaan kannattaa ensin laittaa hieman ylipitkä letku ja rupee ottamaan sentti kerrallaan lyhemmäksi. Sitten kun rupee pelittämään niin ajelee tyytyväisenä ympäriinsä...

Pullon tilavuus: Tiittasen ihmekirja anto muistaakseni jonkinsortin arvoksi 5*sylinteritilavuus eli 50cc koneessa karkeesti 200-300cc. Voishan sen tarkistaakki mutta mokomalle opukselle on matkaa melkeen kaksi metriä niin en jaksa.. Sieltä sen pitäis kuitenki löytyä. Eräs hyvä idea olis mennä kylppäriin tai vastaavaan ja ettiä erikokoisia 2-4dl purkkeja. Sitten vain mittailee purkit kokojärkestykseen ja asentelee paikoilleen.

3.4.2010 16:10

Joo.. Suoraan sanottuna tässä on ollut aika hauskaa lukea poikain tekstejä. Vielä, kun sen B.B:n tuoma hyöty on suurimmalla osaa suuruusluokkaa psykologinen, niin ei ole viitsinyt juuri mitoituspuoleen ottaa kantaa. Antaa poikain kokeilla. Näyttää tuottavan pelkkä pullon tilavuuden laskeminen ja sopivan purnukankin etsiminen sen verran päänvaivaa, ettei kannata asiaa enempää vaikeuttaa :P

3.4.2010 21:12

Mutta ei siitä pullosta mitään hyötyä missään 3500rpm:n murinakierroksilla saa
Eikö se alakierroksille mitotettuna estä sitä tuplarikastamista, ja sitä että kaasua painettaessa kierrokset menevät hieman alaspäin, ennen kun lähtevät nousuun?

Kanssa tiittasen kirjassa muistaakseni sanottiin, että boostbottle kannattaa mitottaa alakierroksille parantamaan kaasuun vastaavuutta.

3.4.2010 21:40

Slerpa_ kirjoitti:Eikö se alakierroksille mitotettuna estä sitä tuplarikastamista...
Okei, mites tehokuoppa sitten? siellähän se tuplarikastuminen on pahimmillaan?

ja sitä että kaasua painettaessa kierrokset menevät hieman alaspäin, ennen kun lähtevät nousuun?


Eikös toi tarkota että kaasari on säädetty huonosti?

Kanssa tiittasen kirjassa muistaakseni sanottiin, että boostbottle kannattaa mitottaa alakierroksille parantamaan kaasuun vastaavuutta.

Miten määrittelet alakiekat? Vaikkapa tossa sarven koneessa? Onko se tyhjäkäynti? 2500rpm? 4000rpm? jenka-alue 6krpm alapuolella? Voiko purnukka toimia (positiivisesti tai negatiivisesti) monilla eri kierroslukualueilla?

Btw Zone, päänvaivaa näyttää tuottavan vielä yksinkertaisemmat asiat kuin se pullon tilavuuden laskenta...

3.4.2010 22:24

Miten määrittelet alakiekat? Vaikkapa tossa sarven koneessa?
Kaimma ne alakiekatkin riiippuu koneesta, vaikka jos joku kone kiertää 25000, niin itse lukisin alakiekoiksi alle 10000kierrokset suunnilleen. Nyt ajattelin että tuossa tuskin on viritettävänä mikään yyberpaljon kiertävä kone, joten se 7000 kuulosti aika isolta luvulta.

Tehokuoppaanhan sitä koitetaan mitottaa, mutta entäs jos ei ole dynoa, mistä sen tehokuopan näkisi? Omasta mielestäni monessa mopossa on koko ajan tehokuoppaa ennen piikkiä, ja en mitään huomattavaa tehokuoppaa ennen tehopiikki aluetta löytänyt.
Eikös toi tarkota että kaasari on säädetty huonosti?
Itse ottaisin tuon tuplarikastamiseksi, kun kaasari taas kaikilla muilla kierrosalueilla pelaa hyvin, paitsi juuri silloin kun kaasun pistää pohjaan, ja että se tehokuoppa olisi juuri niillä kierroksilla omassa tapuksessani.

E: tai voisiko tuo kierrosten alasmeno, ja sen jälkeen nousu siitä että mopossa on ihan törkeän pieni tyhjäkäynti, kun joskus oli muodikasta säätää mopo käymään niin pienillä kierroksilla että se hädin tuskin kävi.

9.4.2010 7:20

Siinä on nyt boostbottle--> http://www.motot.net/galleria/showphoto ... /cat/54027
Sanotaanko nyt että tuntui että ois tuonu pientä kierrosherkkyyttä juuri sinne mihin se on mitotettu, että ihan onnistunut :D Tai sitten vaan pään sisässä kasvo se kierrosherkkyys :lol:

BB

18.4.2010 19:35

haluisko joku mukava ihminen laskee mulle ton boost botlen mitat että sais tekasta ja kierrokset sais olla 8000-9000 ja saa kysellä jos tarvii viä jtn tietoja ja voisitte kertoo myös mistä materiaalista voisin tuollasen värkätä sit ku on kunnon mitat...

18.4.2010 19:54

Nimihirviö: Lueppa tämän topikin tämä sivu läpi. VÄHÄN voisi itekki nähdä vaivaa. Uusavuttomuutta kaiketi?

Boost Botle

18.4.2010 20:33

RPM = 8500,00 Speed of Sound (m/s) = 340,00
Hose Length (cm) = 50,00 Hose Diameter (mm) = 10,00
Calculated Volume (cc) = 22,56

Volume (cc) = 22,56
Hose Length (cm) = 50,00
Calculated RPM = 8500,76

Volume (cc) = 22,56
RPM = 8500,76
Calculated Hose Length (cm) = 50,00

Nonii tommosii lukemii anto laskuri ja homma on ny toteutusta vaille valmis, nyt kaipais tietoo kuinka tämmösen sais tehtyä? mitä värkkii mistä jne? sais antaa tietoo omista kokemuksista jos joku on tehny ja kuinka on toiminu?

18.4.2010 20:45

Betaversio kirjoitti:Nimihirviö: Lueppa tämän topikin tämä sivu läpi. VÄHÄN voisi itekki nähdä vaivaa. Uusavuttomuutta kaiketi?

Pistetään toistamiseen. Voisit myös selata koko topicin läpi. Ei noita sivuja nyt niin montaa ole.

19.4.2010 21:46

Luultavasti tämän boost botteln teho/pensan kulutuksen pienentäminen on niin pieni verrattuna sen tuomiin lisäkustannuksiin, että ollaan nähty järkevämmäksi, että sitä ei sinne edes laiteta.

17.7.2010 9:48

No niin. Ole tullut siihen tulokseen, että kenenkään mielestä boost bottlesta ei ole haittaa, mutta monet sanovat että siitä on hyötyä. Nyt olisi ideana itse laskeskella sopiva puustipullo ja asentaa se:
Kaapista löysin vanhan Piltti-purkin. Laskin tilavuuden matiikalla [esim. (Pii*r^2)*h]. Lisäksi laskin vaa´alla ja vielä desimitallakin. Purkin tilavuus on tasan 150cc eli käsittääksini melko sopiva boost bottleksi.
RPM = 6160
Letkun pituus/paksuus = 200mm/12mm
Tilavuus = 150cc
Purkki tulee muistaakseni -92 Tunturi Hopperiin. Yhden ongelman keksin:
Koska purkki on ympyrälieriön mallinen, ei aerodynamiikka sen sisällä ole paras mahdollinen. Kun kaasun on tultava pois purkista, olisi sen helpompi tulla, jos purkin kansa (tässä tapauksessa pohja...) olisi suppilon mallinen. Mutta teen nyt ensin kökkömallin ja parannuksia sitten. ;)

17.3.2011 21:35

Nyt on pari viikkoa mietitty ja päätintpähän ruveta "suunnittelemaan" muuttuvalla tilavuudella olevaa boostipulloa. Pörkki ei siis muuttuisi kierrosalueiden mukaan automaattisesti vaan itse voisi ruuvailla sitä sopivaan suuntaan. Eli meininki on se että sorvissa pyöräyttää purkin puolikkaan, sisähalkaisia vähän isompi kuin vastakappaleen ulkohalkaisia, ja tähän pienempään vastakappaleeseen O-rengasura ja kaksi reiää päätyyn. Isompaan vastakappaleeseen pienillä hitsitäpeillä ohut kierretanko kiinni. ;) Kierretangon päälle jousi ja purkki kiinni, kierretankoa vasten tiivistys ja prikka tiivisteen päälle ja siipimutterilla säätö, elikkä kun ruuvaa auki niin purkki työntyy auki sitä myöten :) sitten vaan purkille hyvä paikka ettimään ja säätelemään kohdilleen :D

17.3.2011 22:37

Jos nyt oikein ymmärsin, niin kuulostaa tarkoitukseen nähden turhan monimutkaiselta.
Pikapikaa 3D kuviksi heitettynä oma ajatus : http://img219.imageshack.us/img219/6529/aaimage1.jpg
Pistin tuon nyt siipimutterilla kierrettäväksi, kun kerran sellaista olit ajatellut. Saisi helposti muutettua vaikka sähkömoottorilla toimivaksi. Letkun liitäntää en katsonut tarpeelliseksi alkaa tuohon kuvaan tekemään.

18.3.2011 10:40

Niinno joo, tuohan on parempi, ensin meinasin sitä kierretankoa sinne sisälle mutta ulkopuolellahan se on vaan parempi,ei tarvitse tiivistellä. Tuo pullo siis sitä varten ettei tarvitse monia pulloja tehdä ja saa säädeltyä mieleisekseen..