Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

11.10.2008 13:01

Maleq kirjoitti:se on kaverin manki siinä oli 110cc ja 3 venttiilikansi korkeapainemäntä 26keihin 30mm rosteriputki kireämpi nokka 18/28välit ja sitte 72cc:llä oli sama kansi 23mikuni sikakiree nokka ja korkeapaine mäntä ja 17/28välit meijän gps:ssään se meni sen 117km/h mutta voihanse gpssäki valehella paskat sateliitit tässä maassa :D


Oletko oikeasti sitä mieltä, että tämä viestisi todella kuuluu tämän topikin alaisuuteen?

Tekisi mieli heittää lifetimebannia prkl.

11.10.2008 17:47

Maleq kirjoitti:se on kaverin manki siinä oli 110cc ja 3 venttiilikansi korkeapainemäntä 26keihin 30mm rosteriputki kireämpi nokka 18/28välit ja sitte 72cc:llä oli sama kansi 23mikuni sikakiree nokka ja korkeapaine mäntä ja 17/28välit meijän gps:ssään se meni sen 117km/h mutta voihanse gpssäki valehella paskat sateliitit tässä maassa :D


110cc kansi 72cc sylinterin kanssa... Kiinnostavaa.

11.10.2008 19:39

Hyvin mielenkiintoinen tarina =(

12.10.2008 23:04

ja miks se kansi ei menis ääliöt palotila isompi ei muuta eroa heittämällä meni toimi ja kulki eikö se oo pää asia??

13.10.2008 0:47

tuningax kirjoitti:ja miks se kansi ei menis ääliöt palotila isompi ei muuta eroa heittämällä meni toimi ja kulki eikö se oo pää asia??

kyllähän se "heittämällä" joo toimii vaan milläs lailla se liittyy tänne jos se vaan laitetaan kiinni eikä sitä tehdo sopivaksi tälle 72 pytylle?

13.10.2008 7:14

tuningax kirjoitti:ja miks se kansi ei menis ääliöt palotila isompi ei muuta eroa heittämällä meni toimi ja kulki eikö se oo pää asia??


Annan viimesen varoituksen: Mieti kaksi kertaa, miten paljo nuo sinun jutut kuuluu tämän topikin alaisuuteen. Seuraava askel on sitten porttikielto forumille. Tämä topic on pyhitetty oikealle viritykselle.

ps.Opettele kirjoittamaan edes välttävästi, eihän tuosta sinun sekasotkusta saa mitään selvää.

13.10.2008 8:40

Näköjään muistin virkistykseksi on pakko taas laittaa tämä tänne näkyville.

Sarvi-Perkele kirjoitti:MÄÄRITELMÄ: MIKÄ ON PRO-VIRITTÄMISTÄ?

PRO-VIRITTÄMINEN on toimintaa, jossa SUUNNITELMALLISILLA ja PERUSTELLUILLA muutoksilla haetaan MITATTAVISSA OLEVAA parantunutta SUORITUSKYKYÄ, joka mitataan VAKIOIDUILLA kokeilla. Näitä vakioituja kokeita voivat olla gps-mittaukset, kiihdytyskokeet tai penkitykset. "Musta tuntuu" ei kelpaa alkuunkaan. Edellä mainituista joka pojan tehonmittausmenetelmistä olen kirjoittanut aikaisemmin (ilmeisesti tähän samaan topicciin).

Rajaa voidaan vetää myös siihen, kuinka kontrolloidusti virittäjä muutoksia tekee, ja millä tavoin vaikutuksia seuraa. Eli siis jos joku tekee nipun putkia (vaikka ei olisi lukenut sitten kirjan kirjaa, eikä pätkääkään tätä keskustelua), ja penkittää ne kaikki, ja sitten valitsee parhaan, on se mielestäni pro-virittämistä.
Toisaalta taas, jos joku suunnittelee simulaattorissa putkia, mutta ei koskaan rakenna yhtäkään niistä eikä testaa pitävätkö simuloinnin tulokset lainkaan paikkaansa, ei se ole lainkaan pro-virittämistä.
Ja edelleen, vaikka joku rakentaisi koko moottorin bolt-on osista, mutta pitää huolellisesti kirjaa muutoksista ja vaikutuksista, on myös tämä mielestäni pro-virittämistä.

Sen sijaan pro-virittämistä ei ole se, että roiskaistaan viilalla kanavia miten sattuu, laitetaan kiinni mikä sattuu "yleismallin tehoputki", jota ei ole suunniteltu mihinkään vehkeeseen, ja jossa on hemmetin paha ääni. Sitten asennetaan VÄHINTÄÄN 32 millin kaasari (porukalla tuntuu olevan hirveä hinku asennella noita valtavia kaasareita), mitä sitäkään ei tietysti osata edes säätää sinne päin. Lopuksi sitten "testataan" kulkua persdynolla, ja kas kummaa, TUNTUUHAN se kulkevan rajusti kun äänet on niin pirun pahat.
Pro-virittämistä ei ole myöskään mitkään epämääräiset "viritykset", malliesimerkkinä mainittakoon hiustenkuivaimesta tai tietokoneen puhaltimesta kyhätty "turbo". Jo maalaisjärjen pitäisi sanoa että näiden tuottama ilmamäärä, eikä myöskään näiden laitteiden sähkömoottorin teho, riitä mitenkään moottorin ahtamiseen.
Myöskään täydellistä tietämättömyyttä kuvastavat kommentit siitä, kuinka 2-t konetta ei voi ahtaa, eivät ole pro-virittämistä. Maailma on täynnään ahdettuja 2-t koneita (moottoripyöriä, kelkkoja, yms).

Edelleen epämääräiset kemiallisen ahtamisen keinot eivät ole pro-virittämistä: puhdas happi, puhdas nitro, deodorantti, hiuslakka, yms. Ilokaasu ja erilaiset hapettavat polttoaineet ovat sen sijaan toimivia ratkaisuita, ja niistä asiallinen keskustelu on tervetullutta.

Huomatkaa myös, kaikkinainen keskustelu UUSISTA, JÄRKEVISTÄ ideoista on aina tervetullutta, samoin kuin vanhoista, mutta haastavemmista projekteista.


Eipä ole vähään aikaan tuohonkaan tullut viitattua. Noh, jospa porukka nyt vähän aikaa taas muistaisi :P

antakaa

13.10.2008 11:22

antakaa saatana porttikielto ootta nii mulukkuja ku että tiiä mistää mitää

13.10.2008 13:03

tuningax kirjoitti:antakaa saatana porttikielto ootta nii mulukkuja ku että tiiä mistää mitää


Ihan vaan että kukahan tässä ei tiedä edes moottoritekniikan alkeita?

No, väliäkö sillä. Asiakkaan vaatimuksia on kuunneltava, niin vietäppä nyt sitten kuukausi jäähyllä.

13.10.2008 14:39

Veli-Vihannes kirjoitti:Ennen kysymystäni on pakko puolustautua sillä, että en ole kovin pitkään näitä oikeasti asiallisia viritystopicceja sellannut. Elikkäs, yksiosaisen pakoaukon suurentaminen tuottaa vain tuskaa kun mäntä ja männänrenkaat kuluvat. Olisiko millainen operaatio tehdä/kiinnittää aukkoon väliripa. Aluksi ripa voisi olla liian suuri, jotta kiinnittäminen olisi helpompaa, ja sitä voisi sitten muokata mieleisekseen. Ideoita, näkemyksiä?

Itekkin olen miettinyt samaa, mutta ajattelin sitten, että tehdyn työn ja hyödyn suhde on liian pieni ainakin jos sitä sylinteriä ei käytä päivittäin. Mutta olisihan se hauska kokeilla, jos löytys mm. uuni jossa sylkän lämmittelis tasaisen lämpöiseksi ja sitä kuuluisaa taitoa.

19.10.2008 21:47

Totta helvetissä siinä olis jos saa pelaamaan. Kovakierroksinen 2-t kone vaan vaatii jo melko nopeet suuttimet yms.
Mekin on rakennettu oma ruiskunohjain, mutta eipä tuota vielä oo tullu mihinkään 2-t koneeseen laitettua, vaikka kelkkaan on kyllä joskus mieli tehnykkin. Nelareissa toimii hyvin.

Ormu kirjoitti:Ihan puhdasta spekulointia, mutta olisiko DIY-ruiskutusjärjestelmä-modissa mitään ideaa? :D

21.10.2008 14:55

Onko tästä ollut puhetta täällä.

Kuva



"Sylinterin alla 19,5 mm ja päällä 5 mm Kampi 11 mm stroukattu ja kiertokanki 20 mm pidempi."

21.10.2008 15:05

-jokke- kirjoitti:Onko tästä ollut puhetta täällä.

Kyllähän nuo Smokien pelit taitavat olla jo useimmille tuttuja. Smokien galleriaa jos selailee, niin stroukkausta näkyy olevan enemmänkin harrastettu. Lähes joka pelissä kun on pytyt nousseet korotuspalalla ylöspäin ;)

21.10.2008 16:58

Noh, näin arvelinkin.. Aika hurjia korotuksia/iskun pidennyksiä tuntuisi olevan :P

2.11.2008 16:32

Te, ketkä olette "mopojanne" dynottaneet, oletteko koittaneet miten tarkka tuo GSF Dyno on?
Kiinnostaisi vähän tietää tuon softan ja "dynotus"tekniikan tarkkuus, tietysti olettaen, että softaan syötetään tasantarkkaan oikeat arvot. Kätevästihän tuolla näkee virityksen onnistumisen, mutta kun näyttää tehonkin raportoivan.