Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
11.2.2015 23:50
Tuohan että sammuu kun pistää vaihteen silmään viittaa siihen että levyt ei irrota. Kuluneilla levyillä käy juurikin päinvastoin eli alkaa luistaa. Joko kytkinkruunu on hakkaumilla, vaijeri säädetty väärin tai kytkimestä joku muu osa jumissa (harvinaisempaa).
12.2.2015 19:55
Juu elikkäs vaihdepoljin ei liiku kuin sen millin molempiin suuntiin. Moottori pyörii normaalisti. Ja vaihteisto on asennettu niin kuin edellisellä sivulla olevista kuvista näkyy. Saattaako johtua siitä, että vaihdepolkimen akselista puuttuu ne 2 prikkaa?
14.2.2015 12:57
Tuotanoin... Avasin äske kytkimen posken ja otin levyt pihalle, siihen liittyen pari kysymystä.
Onko kytkinlevyt kulunu kun se metallinen osa on naarmuilla ja about samalla tasolla sen kytkinpinnan kanssa?
Välilevyissä on semmoset kummut, onko väliä miten ne asettelee kun lyön takas kasaan, luultavasti uusilla osilla?
Kytkinkruunussa oli toiseen suuntaan kaikissa väleissä näkyviä hankaumia / painaumia mutta toiseen suuntaan ehkä 1mm syvysiä ja tunti selvästi kädellä, onko normaalia? vai onko nämä juuri niitä kytkinkruunuun tulleita hakkaumia?
Kiitos avusta jo nyt en kirjottanu pötköön että ois helpompi ehkä lukee
Niin ja voisiko joistakin näistä johtua se rahina vapaalla joka häviää / vaimenee kun kytkimen painaa pohjaan?
14.2.2015 13:34
No naarmut viittais aika hyvin kyllä siihen että levyt ihan totaalisen lopussa. Välilevyjen kummut samaan suuntaan siihen kytkinkeskiön merkkipalloon nähden. Ois ollu varmaan kannattavaa kattoa ja laittaa mieleen miten ne osat oli siellä kun purit.
Välilevyt takas terävä reuna sisäänpäin. Kysessä on juuri ne kytkinkruunun hakkaumat ja juuri siitä kytkinkruunun kulumisesta aiheutuu se rahina vapaalla. Ihan normaalia ne hakkaumat varsinki jos on kytkinpommia saanu.
Jos on sellasta ongelmaa ollu paljonkin, että kun laittaa vaihteen sisään niin lähtee matelemaan eteenpäin tai ei vaihteet vaihu kunnolla niin kannattanee viilata ne hakkaumat pois.
14.2.2015 15:05
juu vetäsin vaa levyt pihalle ja sit irrotelin toisistaan ja tajusin että mitenköhän ne oli...
mutta juu on ollu tuota että pitää joskus pukata eteenpäi 1. että lähti ees vetää... Kiitos avusta
21.2.2015 10:14
Tulipa purettua tuota konetta ja kytkinakselin sisältä tuli tappi ja kuula ulos. Kumpi niistä laitetaan ensin sisään?
22.2.2015 2:18
Orskumies kirjoitti:Tulipa purettua tuota konetta ja kytkinakselin sisältä tuli tappi ja kuula ulos. Kumpi niistä laitetaan ensin sisään?
Ensin laitat sen pitemmän tapin, sitten kuula ja lopuksi se lyhyempi tappi.
22.2.2015 23:47
Vielä ois semmonen juttu, kertokaapas viisaammat haittaako kun tuli laitettua 80w 90 vaihteistoöljyt koneeseen että tuleeko se toimimaan vai onko liian jäykkää?
23.2.2015 18:17
Voi olla näilläkeleillä hieman vaikeeta kytkimen käyttäminen kylmällä koneella
23.2.2015 18:58
Voisko joku kertoa mihin niitä prikkoja tulee vaihteistossa ja kuinka monta? Yks sanoo et 5 ja toinen sanoo 6
23.2.2015 20:55
eetala kirjoitti:Voisko joku kertoa mihin niitä prikkoja tulee vaihteistossa ja kuinka monta? Yks sanoo et 5 ja toinen sanoo 6
Taaksepäin selaamalla kyllä löytyis mut siis veto akselin molemmille puolille, vaiderummun päälle ja vaihdepolkimen akselin molemmille puolille. Kytkin akseeliin ei olleenkaan prikkoja. Tosin paikallisessa mp huollossa ne sano et vaihderumpuun tulee molemmille puolille ja sitten vaihdepolkimen akselin alle semmonen paksumpi prikka
. Itellä on sillei miten ne sano ja kyllä toimii.
23.2.2015 21:06
Voiko kytkinpuolen mutterit vetää vaan vitun kireelle vai onko niille omat momentit
ja joku voisi luetella kaiki momentit mitä tarvitsee
23.2.2015 22:05
Eikös se niin mene että väännetään niin kauan että naksahtaa, sitten vartti takaisin ja kanta taskuun
Ei mutta tosissaan, ite oon aina menny ilman momenttiavaimia ja kyllä ne kytkinpuolen mutterit saa tosi tiukalle vetää, melkeen samaan kuin pyöränakselien mutterit. Sellainen kireys mihin helposti menee ja sitten vielä vähän lisää
24.2.2015 20:45
Mikä tossa moottorissa voi oikeen olla vikana?? Kaikki tarkistettu moneen kertaan että on oikein, moottori jouduttu käyttämään yli 10 kertaa auki. Prikatkin on nyt oikein, mutta toi hemmetin vaihdepoljin ei liiku ollenkaan!! Kiristänkö ruuvit liian kireälle vai mikä siellä voi olla väärin?
25.2.2015 1:33
Kellään ohjeita antaa kytkimenpuoleisen stefan vaihtoon? Onnistuuko ulkokautta vai pitääkö purkaa koko kone?