Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Viilaustopic

25.11.2012 23:12

Juu, tarkemmin kun pyttyjä vertailee niin onhan nuissa aika paljonki eroja :D esim huuhtelut on isommat tuolla pytyn "sivussa" ;)

Nyt saattaa tulla off-topiccia, mutta miten tuo vaikuttaa käytännössä kun tuossa ei ole kuin yksi männänrengas ? :)

Re: Viilaustopic

25.11.2012 23:39

Tuo yksi männänrengas vähentää ainakin kitkaa, mutta antaa myös tehoa lisää, toki kestävyyden kustannuksella. Mutta kyllä tuollakin männällä ajelee helposti 6-8tkm kun on sen verran lasika 70cc kuitenkin ;)

Re: Viilaustopic

26.11.2012 0:08

Päivää! Rupesin tossa pari päivää sitte viilailee am6:sen pyttyä ja aattelin että kokeilen viilata äärimmäisen ärhäkän pytyn. Noh.. Pakoaukosta tuli noin 75% sylinterinhalkasiasta ;) ja aattelin että joo.. Tää pytty oli tässä. Mutta ei. mopohan hyrähti oikein mukavasti sillä käyntiin! Vääntöä oli ilmestynyy massiivisesti keskikierroksile :D . Eli oliko pelkkää munkkia ettei mrenkaat katkenneet 12 kilometrin testilenkin jälkeen vai onnistuinko todellakin viilaamaan niin hyvin? :eek:

Re: Viilaustopic

26.11.2012 0:41

Ei 12 kilometrissä paljoa kerkeä tapahtumaan..Riippuu niin monesta asiasta, koska hajoaa vai hajoaako lainkaan. Voi olla että kestää jonkun aikaakin hajoomatta, jollei pakoaukko ole ihan kantikas, tai voi olla että ei kestä. Aukkojen reunojen pyöristyskin vaikuttaa
Viimeksi muokannut Slerpa_ päivämäärä 26.11.2012 0:46, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Viilaustopic

26.11.2012 0:42

Ei se munkkia ollu ettei hajonnu, etkä sä sitä saanu viilattua niin hyvin.

Kun leveydessä mennään 72% yli, niin m-renkaitten kestävyys putoo järkyttävää vauhtia. Kyllä se voi vähän aikaa kestää, mutta ei todellakaan kauaa. Eikä siihen oikeestaan vaikuta miten on viilannu. Toki tämä pätee yksosasessa paossa, kaks ja kolmiosaset on aivan eri asia.

Re: Viilaustopic

26.11.2012 9:22

:D noh.. Se hajoaa sittekku hajoaa.. Pakoon tein kyllä reilut pyöristykset ja aukko on niin soikea kun olla ja voi. Reunoilta matala. :)

Re: Viilaustopic

26.11.2012 9:59

Juunish kirjoitti:Tuo yksi männänrengas vähentää ainakin kitkaa, mutta antaa myös tehoa lisää, toki kestävyyden kustannuksella. Mutta kyllä tuollakin männällä ajelee helposti 6-8tkm kun on sen verran lasika 70cc kuitenkin ;)


joo muuten mutta on 50cc pytty :D

Re: Viilaustopic

26.11.2012 15:10

Aijaa... katoin vaan, tuota sun profiilin alla olevaa 70ccDT kohtaa... ;)

Re: Viilaustopic

1.12.2012 22:06

mikä on taika tuossa imuhelman lyhennyksessä?
ja kannattaako lyhentää täysläppikseen johon tulee viilatut imuaukot?
80cc pv siis
ja imuaukkojen kairauksesta onko siihen mitä laskukaavaa paitsi tietopankista löytyvä että maksimileveys 2-4mm männänhelmoistä
vai päteekö siihenki, että: pytyn halkasia * 60% =

ja eikös se toinen imu oo vähä kapeempi että otetaanko toiseen lisää jonkun verran vai?

Re: Viilaustopic

1.12.2012 23:00

heka96 kirjoitti:mikä on taika tuossa imuhelman lyhennyksessä?
ja kannattaako lyhentää täysläppikseen johon tulee viilatut imuaukot?
80cc pv siis
ja imuaukkojen kairauksesta onko siihen mitä laskukaavaa paitsi tietopankista löytyvä että maksimileveys 2-4mm männänhelmoistä
vai päteekö siihenki, että: pytyn halkasia * 60% =

ja eikös se toinen imu oo vähä kapeempi että otetaanko toiseen lisää jonkun verran vai?


Imuhelman lyhennyksellä lisätään mäntäohjatun imuaukon aukioloaikaa.

Täysläppiksessä ei vaikutusta, ellei ne kurista mahdollisesti imun ajoitusta.
Esimerkiksi jos sulla tulee läppäkotelosta imu pelkästään alkuperäisten imuaukkojen läpi, silloin männänhelma määrää vielä jonkinverran imuajoitusta. Kun on läpät imupuolella, voi imupuolen aukotuksen aukioloaika olla 360astetta.
Siksi tein tuohon omaan mäntääni nuo lisäreijät ton helman siivuamisen lisäksi.
Kuva
Tossa pytyssä itse imuaukot ovat avartamattomat joten ilman männänhelman työstöä imuajoitus olisi jäänyt jonnekkin 130-140asteen tienoille. Työstöjen jälkeen imuaukot olivat läppäkoteloon auki täydet 360astetta.

Se yleinen max. 72% raja pätee yksaukkoseen reikään sylinterin kyljessä mistä menee männänrenkaat päältä, esimerkiksi pakoaukko.

Imuaukko on monesti sylintereissä sen verta alhaalla että männänrenkaat eivät siellä käy, ja plusuissa varsinkin se imuaukko tuppaa oleman kaksiosainen, joten senkin puolesta voisi olla jo 100% leveä vaikka männänrenkaat tulisivatkin kohdalle, joskin männänrenkaan/renkaiden katkoskohta pitäisi olla sitten muualla mitä se tehtaan jäljiltä on..
Männänrenkaiden puolesta voi olla siis vaikka 100% leveä aukko kun imusta on kyse, kunhan et ylöspäin sitä imua viilaa..

ja eikös se toinen imu oo vähä kapeempi että otetaanko toiseen lisää jonkun verran vai?

..Tä?

Re: Viilaustopic

1.12.2012 23:15

joo kiitoksia :D

tosta toinen imuaukko ois leveempi. nii mulla näyttää että ois leveempi tai sitte oon vaan perssilmäne :D pitääpä varmiistaa mitttailemalla kohtapuoliin

tai sitte se entinen omistaja on sitäki menny jo viilaamaan :I
kuten pahoin pelkään pako oli ainaki hienosti viilattu.

Re: Viilaustopic

2.12.2012 23:23

Noi plusut on yleensä aika paskavaluisia, joten ne aukot voi olla eri kokoisia. Mutta mitä noin halvalta sylinteriltä voi odottaa.

Re: Viilaustopic

3.12.2012 14:47

Mutta mitä noin halvalta sylinteriltä voi odottaa.
Viilauksen tarvetta 8)

Re: Viilaustopic

7.12.2012 22:57

Jahas tulipa osteltua tommonen malossi 25e. Valujälki ei ihan parasta ole joten pitää kanavat siistiä. Joskus myös tehty h-lähtöihin m6 kierre ,syytä en ole vielä keksinyt.(Olisiko kaasarille tullut joku alipaine letku tms?)
Aika nätisti leikannut vieläkö toimisi 50.0mm männällä vai olisiko syytä jo porauttaa 50.4mm kokoon ?



Kuva

Kuva

Re: Viilaustopic

8.12.2012 2:29

Voisko joku pistää jonkun ohjelman linkin millä vois mittailla, minkä kokosiks esim. minun pvn sylinterin aukkoja vois viilailla. Myös sanokaahan joku, kun noita putken tekoohjelmia on muutama, niin millä saa suurinpiirtein parhaimmat ja tarkimmat arvot? Itsellä ollu tuo blairexhaust II. Pistäkää mieluusti tiedot @ joka jaxter@windowslive.com tai motottiin semmoselle tunnukselle kun Zusuki.

Kiitos jo etukäteen :)